eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
محبوب الهی

▫️ و (علیهم السلام) محبوب خداست و مبغض اهل بیت(علیهم السلام)، عاصی و مبغوض خداست. ▫️ امام صادق(علیه السلام) در روایتی دیگر عصیان را با محبت خدا ناسازگار دانسته: ما أحب الله (عزّ وجلّ) من عصاه؛ و در تبیین این حقیقت چنین فرموده اند: تعصی الإله و أنت تظهر حبّه ٭٭٭٭ هذا محال فی الفعال بدیع لو کان حبّک صادقاً لأطعته ٭٭٭٭ إنّ المحب لمن یحبّ مطیع بر این اساس... 1️⃣ محب راستین گناه نمی کند و اگر کسی گناه کرد، معلوم می شود محب نبوده است. آری چون مؤمن همواره متذکر و بیناست، شیطان هرگز در او نفوذ نخواهد کرد: « إنَّ الَّذینَ اتَّقَوا إذا مَسَّهُم طائِف مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّروا فَإذا هُم مُبصِرون » . 2️⃣ اگر کسی محب امیرمؤمنان(علیه السلام) باشد، چون در اصلْ مطیع و در فرْع عاصی است، در آتش جاوید نخواهد بود. 3️⃣ روایاتی که بهشت را برای اهل تقوا می داند، هرچند غلام حبشی باشند و جهنّم را برای تبهکاران می داند، هرچند سیّد قرشی باشند و نیز این سخن خدای سبحان به نوح(علیه السلام) که « ... یانوحُ إنَّهُ لَیسَ مِن أهلِکَ إنَّهُ عَمَل غَیرُ صالِح » ، بر روایت مزبور نسبت به ظاهر ابتدایی اش حاکم است. بر این اساس، ظاهر ابتدایی روایت مراد نیست؛ یعنی چنین نیست که اگر کسی حضرت علی(علیه السلام) باشد، معصیت به او آسیبی نرساند. 📚 تسنیم، جلد 14، ص79 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 21. دفاع از مظلومان 🔹 ... امام صادق (ع) می‌ فرماید: مؤٴمن كسی است كه... به ستمدیده یاری رساند و به تهیدست ترحم كند. جانش از خودش در سختی، و مردم از او در راحتی باشند... و هر كس را كه به او مساعدت كند كمك كند... . [1] [1]. ... ینْصُرُ الْمَظْلُومَ وَ یرْحَمُ الْمِسْكِینَ، نَفْسُهُ مِنْهُ فِى عَنَاءٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِى رَاحَة... وَ یسَاعِدُ مَنْ سَاعَدَهُ... (الكافى، ج2، ص231). 📚 مفاتیح الحیات ص 507 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 شجره محبّت

▫️ ... ممكن است با سخنرانی ... دین را تا سطح گوش مردم برسانند؛ اما آن توان را داشته باشند دین را جا بدهند این كار هر كسی نیست آن هم كه ما مأموریم آن است كه ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾، «لا فی آذانهم و أعینهم»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شجره محبّت

▫️ خدا دین خود را به دست هر كس نمی ‌دهد؛ چه در تبلیغ دین، ترویج دین، نشر دین و كتاب نوشتن درباره دین؛ ممكن است عده ‌ای درس بگویند و كتاب بنویسند ولی توفیق آن را نداشته باشند كه دین خدا را زنده كنند. ممكن است با سخنرانی با درس و بحث دین را تا سطح گوش مردم برسانند، با نوشتن كتاب دین را تا سطح چشم خواننده برسانند، این كار آسان است خیلی سخت نیست؛ اما آن توان را داشته باشند دین را جا بدهند این كار هر كسی نیست و آن هم كه ما مأموریم آن است كه ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾، «لا فی آذانهم و أعینهم»! ▫️ آن هنر كه آدم حرفش را به دل برساند، آن را با چه چیزی می‌ رساند؟ با درس گفتن با سخنرانی كردن؟! اینها كه نیست. خدا كسی را می‌ خواهد كه حرف او را به دل مردم برساند و این به دست هر كسی نیست. پس به دست چه كسی به ثمر رسید؟ یا به دست چه كسی احیا می ‌شود؟ به دست كسی كه خودش فرمود: ﴿فَسَوْفَ یأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ﴾؛ فرمود من دینم را واجب كردم كه شما حفظ بكنید ولی به دست هر كدام شما نمی ‌دهم. ▫️ اگر ـ إن ‌شاء الله الرحمن ـ دوستی های دیگر را گذاشتید كنار _خدا شدید و خدا هم محب شما شد محبوب خدا شدید، آن‌ گاه نشانه ‌اش این است كه ﴿أَذِلَّةٍ عَلَیٰ الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَیٰ الْكافِرینَ﴾ اینها دین را حفظ می ‌كنند. این شجره طوبیٰ است؛ آن وقت انسان به اسلام دل می ‌بندد، به رهبران الهی دل می‌ بندد، به ملت خود دل می ‌بندد؛ بد كسی را نمی‌ خواهد، نه بیراهه می ‌رود، نه راه كسی را می ‌بندد. محبت خواهد بود، وقتی محبت شد تمام مشكلات حل می‌ شود، برای اینكه آدم اگر اختلاف نظر دارد دوستانه قابل حل است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/11/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 زیارت اربعین
▫️ از امام عسكری (علیه السلام) رسیده است كه علائم مومن پنج تاست؛ یكی از آن پنج علامت، همین است. ▫️ عظمت روز اربعین به همان زیارتش است كه آن خطر را احساس كرد ولی آن خطر را استقبال كرد؛ ــ آمد و در فرات غسل كرد ــ خود را معطر كرد ــ به گفت دستم را بگیر و مرا كنار قبر مولایم حسین ‌بن ‌علی ببر ــ هنوز آن قبر آثارش بود چون وجود مبارك امام سجاد با انگشت خود روی آن خاك نوشت: «هذا قَبْرُ الْحُسَینِ بْنِ عَلی بْنِ ابیطالِب»، بعد این جمله را هم اضافه فرمود: «الّذی قَتَلوُهُ عَطْشاناً». ▫️ این سؤال آفرین است كه خب در كنار این نهر عظیم در كنار فرات، «قَتَلوُهُ عَطْشاناً» یعنی چه؟! ــ جابر آمد كنار این قبر مطهر سلام عرض كرد ــ بعد عرض كرد: «حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ»؛ آیا دوست جواب سلام دوست را نمی ‌دهد؟! ــ بعد به خودش گفت چگونه حسین ‌بن ‌علی جواب سلام را بدهد در حالی كه بین سر و بدن مطهرش فاصله هست ــ بعد رو كرد به سایر شهدا گفت: «السلام علیكم»؛ به شهدا با كمال تكریم سلام فرستاد ــ بعد گفت ما با شما در ثواب شریكیم. ▫️ اینجا بود كه عطیه به جابر عرض كرد ما كاری نكردیم، چطور شریك اینهاییم؟ فرمود من از حبیب خودم پیامبر شنیده ‌ام كه فرمود: 👈 هر كسی دوست قومی باشد و عملشان را دوست داشته باشد، در ثواب آنها شریك است و خدا می ‌داند كه من با نیت شهدای كربلا یكی بود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1373/05/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عنصر اصلی فلاح و صلاح ▫️ اهل بیت وحی ، نور واحدند و تفکیک آنان ، همانند تفریق میان انبیا ( علیهم السلام ) است و روشن است که تفکیک شیء واحد و تفریق حقیقت فارد ، به مثابه نفی تام و سلب کلّی آن است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عنصر اصلی فلاح و صلاح ▫️ اهل بیت وحی ، نور واحدند و تفکیک آنان ، همانند تفریق میان انبیا ( علیهم السلام ) است و روشن است که تفکیک شیء واحد و تفریق حقیقت فارد ، به مثابه نفی تام و سلب کلّی آن است. 👈 اهتمام به حفظ انسجام چنین وحدتی نسبت به همه آنچه خدا نازل فرمود ، از سویی ، سبب حضرت ختمی نبوت ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و از سوی دیگر ، علّت نزول آیه ﴿ءامَنَ الرَّسولُ بِما اُنزِلَ اِلَیهِ مِن رَبِّهِ و المُؤمِنونَ کُلٌّ ءامَنَ بِاللهِ و مَلـٰئِکَتِهِ وکُتُبِهِ و رُسُلِهِ لا نُفَـرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِهِ و قالوا سَمِعنا و اَطَعنا غُفرانَکَ رَبَّنا و اِلَیکَ المَصیر﴾ شد. ▫️ البته ایمان به معنای عنصر اصلی فلاح و صلاح است؛ لیکن بدون عمل صالح از طلاح مصون نیست ، ازاین رو جمله : ﴿سَمِعنا و اَطَعنا غُفرانَکَ﴾ در تتمیم عنصر عمل ضمیمه شد؛ تحققِ ایمانِ صائب ، بدون عمل صالح ، فقط فرض است. ▫️ غرض آنکه ضرورت حفظ انسجام امامت اهل بیت عصمت ( علیهم السلام ) را می توان از تکرار کلمه ایمان به همه آنان از اوّل و آخر به عبارت های متنوع و مکرّر استنباط کرد ، زیرا ... آمده است : «فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ غَیرِکُمْ آمَنْتُ بِکُمْ وَ تَـوَلّیتُ آخِرَکُمْ بِما تَـوَلّیتُ بِهِ أوّلَکُمْ . . .». پس تفصیل درباره «. . . أوّلُکُمْ و آخِرُکُمْ» بیش از آنچه برای اوساط تحریر شد ، لازم به نظر نمی رسد. 📚 ادب فنای مقربان جلد10، ص93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 21. دفاع از مظلومان 🔹 پاداش یاری مظلوم امام صادق (ع) می ‌فرماید: یاری رسانیدن به مؤمن مظلوم از یك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام برتر است. [1] [1]. مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یعِینُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلاّ كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِیامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ (بحار الانوار، ج72، ص20). 📚 مفاتیح الحیات ص 508 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
15.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
ناصح امت

▫️ کاری که انبیا (علیهم السلام) کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ انجام داد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ناصح امت

▫️ کاری که انبیا (علیهم السلام) کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ انجام داد. در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان برخی انبیا نقل کردند: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾ یا ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾؛ انبیا به امت های خودشان فرمودند که ما شما را نصیحت می کنیم، این مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و است، برنامه رسمی انبیا بود. ▫️ امّا آن ‌طوری که حسین بن علی(سلام الله علیهما) امت را نصیحت کرده است، هیچ ‌کسی نصیحت نکرد که «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ»؛ این نصیحت را بخشید! «مِنحَة» یعنی بخشیدن. همان ‌طوری که انبیا گفتند: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً﴾، حسین بن علی هم همان کار را کرد. بخشش غیر از «بیع» است، بخشش غیر از «اجاره» است؛ یعنی رایگان! تمام تلاش و کوشش او بخشش بود، رایگان بود. ▫️ اثرهای فراوان نهضت سالار شهیدان تا امروز ظاهر شده است، برای اینکه نگذاشت عدّه ای به دام و بیفتند و نگذاشت کسانی که گرفتار جهل علمی و جهالت عملی شدند، در آن وضع بمانند، بلکه آنها را نجات داد: «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ» و نشانه اش همین اشتیاق زائران کربلاست؛ 👈 بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری! این شوق است؛ چیزی غیر از شوق نمی تواند این را رهبری کند. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/vau044o ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/DBTZ5JTgaJE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra