💠 عقد اخوّت
🔹 قرآن كریم برای اینكه داخله مسلمین را منسجم بكند، همان طوری كه مكتب منسجم است و خود رهبر منسجم است، آحاد مسلمین را منسجم كرد و بین اینها #روابط_حسنه برقرار كرد، بعد دستور داد با دیگران روابط حسنه برقرار كنید. وجود مبارك نبیّاكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) وقتی از مكّه به مدینه آمد و خواست حكومتی تشكیل بدهد، قبل از اینكه مسجدی بسازد كه پایگاه مذهبی است، پیروان خود را به #وحدت فراخواند، فرمود: «تآخَوْا فِی اللَّهِ أخَوَین أخَوَین».[1] گذشته از اینكه مسئله ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[2] را به عنوان یك اصل جامع كلّی ارائه كرد، آن اصل را ریز كرد.
🔹 رهبر غیر از معلّم است. معلّم یك سلسله قواعد و اصول كلّی را به شاگردان یاد می دهد؛ ولی رهبر و ولی كسی است كه آن اصول كلّی را ریز كند، بر موارد خاصّه تطبیق كند و طبق تطبیق آن اصل كلّی بر موارد خاصّه اقدام بكند. وجود مبارك پیغمبر این چنین بود، تنها معلّم كتاب و حكمت نبود، بلكه ولی بود؛ یعنی تنها نگفت ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ ،بلكه فرمود دو به دو با یكدیگر #عقد_اخوت ببندید. شخصاً خودش با علی بن ابیطالب #عقد_برادری بست[3] و دشمنان خون آشام دیرین را یعنی اوس و خزرج را كه دو قبیله خون آشام یكدیگر در مدینه بودند اینها را با یكدیگر برادر كرد، دستور داد كه عقد اخوت ببندید. #عقد_اخوت هم به این معنا است كه من حقوقی كه دارم سعی می كنم از شما صرف نظر كنم و اگر توفیقی یافتم كه به بهشت بروم بدون شما نروم، كاری از دست من برآمد درباره شما مضائقه نكنم و مانند آن؛ این مسئله را ریز كرد، این را می گویند ولایت و رهبری، آن را می گویند معلّم بودن و رسول بودن كه پیام خدا را به نحو كلّی ابلاغ می كند. عملاً خودش با علی بن ابی طالب #عقد_برادری بست، بسیاری از افراد را با یكدیگر برادر كرد، آن دشمن هایی كه در دو قبیله اوس خزرج بودند آنها را با یكدیگر منسجم كرد، این ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ را پیاده كرد.
🔹 اگر كسی دستور بدهد كه شما مسلمانید، موٴمنید و اختلاف نداشته باشید، كار خوبی كرد ولی در حدّ موعظه؛ اما اگر این سخن كلّی و جامع را ریز كرد، اختلافات محلّی را برطرف كرد، بین دو برادر موٴمن صلح و صفا برقرار كرد، مشكل دو قبیله را حل كرد، چنین كسی را می گویند رهبر و ولی كه والی این امّت است. نبی گرامی این كار را هم كرد مردم مدینه را منسجم كرد، آنگاه با این دو اصل یعنی با اصل ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ و با اصل «تآخَوْا فِی اللَّهِ أخَوَین أخَوَین» هرگونه تیرگی و تاریكی را از بین مسلمین زدود، بین اینها #روابط_حسنه برقرار كرد، بعد وقتی داخله اسلامی را تضمین كرد به مسیحی ها فرمود بیایید ما با هم یك روایط حسنه داشته باشیم؛ یعنی رابطه اسلام با مسیحیت، قهراً رابطه اسلام با یهودیت هم بر همین منوال است، البته نه صهیونیست نژادپرست.
[1]. ابن هشام، السیرة النبویة، دار المعرفة، ج۱، ص۵۰۴-۵۰۵.
[2]. سوره حجرات، آیه10.
[3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج2، ص186.
#عقد_اخوّت_رسول_خدا_و_علی_علیهم_السلام
#انسجام_مؤمنین
#رابطه_اسلام_با_مسیحیت_و_یهودیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم با موضوع روابط بین الملل
تاریخ: 1373/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 12
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 12
#یکم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 12
#دوم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظر تشریفی
🔹 این ایام مصادف با سالگرد حمله مستقیم نظامی آمریكا به طبس است; دیدید كه خدا #خدای_مظلومان است، گرچه خدا خدای جهانیان است و رب العالمین است اما «اللَّهُ مَوْلَانَا وَ لَا مَوْلَى لَكُمْ».[1] در بخش های قابل توجه از قرآن كریم خدا می فرماید لطف من شامل مسلمین است، من یك عده را اصلاً نگاه نمیكنم! با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[2] است [اما فرمود:] ﴿وَ لا یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یزَكِّیهِمْ﴾[3] [یا فرمود] ﴿وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾[4]. خب اینها همه كلام تشریفی است، اینها همه نظر تشریفی است، وگرنه سراسر جهان در مشهد خداست و خدا ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾ است.
🔹 دین قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند ما را انسان با#حیا و با ادب تربیت می كند; این سورهٴ مباركهٴ «علق» از عتایق سور است ـ بالأخره یا اولین سوره است یا از اولین سور به شما میآید ـ بعد از چند آیه از ﴿إقْرَأ﴾[5] كه بگذریم به این جمله نورانی میرسیم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾[6]; انسان حیا نمی كند [آیا] نمی داند كه خدا می بیند. خود همین حیا برای گناه نكردن كافی است تنها سخن از جهنم نیست.
🔹 خب این خدا كه همه را می بیند آن #نظر_تشریفی اش را نسبت به تبهكاران ندارد; فرمود خدا اصلاً اینها را نگاه نمی كند[7] یعنی آن لطف خاص را نسبت به اینها اِعمال نمی كند [اما] مؤمنین را می نگرد. آن روزی كه حمله نظامی #طبس شروع شد چه كسی خبردار بود؟ هیچ كس! بعد از اینكه واقعه گذشت و خدا با یك مقدار شن مشكل را حل كرد آنگاه خیلی از مسئولین رده اول فهمیدند بعد به عرض امام رساندند. تنها كسی كه این كشور را حفظ كرد همان الله (تعالی) بود; گاهی [خدا] بی پرده خود را نشان می دهد.
🔹 این دعای نورانی و جمله نورانی امام حسین (سلام الله علیه) در دعای «عرفه» معنایش نفرین نیست؛ معنایش این نیست اگر كسی خدا را نبیند كور باد «عَمِیتْ» [به معنی] كور باد نیست; «عَمِیتْ عینٌ لا تراكَ علیها رقیباً» [نه یعنی] خدایا كسی كه تو را نمی بیند چشمش كور باد [بلكه یعنی] كسی كه تو را نمی بیند #كور است! برای اینكه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾[8]. خب اگر كسی این جا یا هر جا و هر چه را كه وجه خداست بنگرد [اما] او را نبیند، این كور است [و] نشانه اش همان آیات سوره «طه» است كه ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ كُنْتُ بَصیرًا﴾، فرمود نه این چنین نیست [بلكه] ﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنا فَنَسیتَها وَ كَذلِكَ الْیوْمَ تُنْسی﴾[9]; تو امروز منسی هستی [و] از یادمان رفتی، خب كسی كه از یاد خدا رفت كور است.
🔹 فردا ظهور كوری دنیاست نه ظرف حدوث كوری! ظرف حدوث در دنیاست [كه] انسان خودش را كور كرد؛ منتها نمی داند كه كور است [و] فردا می فهمد كه كور است. در سوره «حج» فرمود: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی اْلأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾[10] این چشم دلشان كور است، فردا كه دل ظهور میكند معلوم می شود كور ظهور كرده است; ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی اْلأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾. فردا كه پیشگاه حقیقت پدید می آید، #كوری_كوران ظهور می كند. اینها كسانی اند كه نمی بینند و خدا هم به اینها نگاه خاص ندارد، اما به شما مردم و به این نظام نگاه خاص دارد; آن روزی كه هیچ كس نمی دانست مسئله #طبس را حل كرد.
[1] . الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج1، ص274.
[2] . سوره ملك، آیه 19.
[3] . سوره بقره، آیه 174.
[4] . سوره آلعمران، آیه 77.
[5] . سوره علق، آیه 1.
[6] . سوره علق، آیه 14.
[7] . سوره آلعمران، آیه 77.
[8] . سوره بقره، آیه 115.
[9] . سوره طه، آیات 125 ـ 126.
[10] . سوره حج، آیه 46.
#سالروز_واقعه_طبس
#حیا
#ظهور_بی_پرده
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/01/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
38.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 13
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 13
#یکم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 13
#دوم
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ترازوی قرآن و عترت
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)
🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حاج سید محمد حسینی کاشانی
در پی ارتحال آیت الله حاج سید محمد حسینی کاشانی، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پیام تسلیتی صادر نمودند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
در گذشت جناب آية الله حاج سيد محمد حسينى كاشانى ( رحمة الله عليه) مايهء تاسّف شد، اين عالم بزرگوار كه فرزند عزيزش جهت حفظ نظام اسلامى شربت شهادت نوشيد از اساتيد برجستهء حوزه علميّه قم بود و ساليان متمادى به تعليم و تهذيب شاگردان موفق اشتغال داشت.
اين سانحه سنگين را به جامعه روحانيت و علاقمندان و بيت مكرّم ايشان تسليت، علوّ درجه و رضوان الهى براى آن فقيد سعيد مسئلت مى شود.
جوادى آملى ١٤٠٠/٢/٦
🆔 @a_javadiamoli_esra
ارتباط با فرشته ها.mp3
929.8K
💠 روز چهاردهم ماه مبارک #رمضان 1442
🔹 ارتباط با فرشته ها
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ارتباط با فرشته ها
🔹 این [حدیث] «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة»[1] را مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل كرده است؛ فرمود اگر شما مواظب زبانتان، گفتارتان، رفتارتان، غذایتان، نوشتنتان و خواندنتان باشید فرشته ها با شما #مصافحه می كنند. فرشته كه دیدنی نیست! همین كه انسان از خلاف بدش می آید، از كار سبك بدش می آید، از اینكه سجده كند لذت می برد، از اینكه #ایثار_و_احسان داشته باشد لذت می برد، از اینكه باری از دوش جامعه بردارد لذت می برد، از اینكه كاری بكند كه #شهدا راضی باشند لذت می برد این معلوم می شود «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة». این حدیث شریف را كه مرحوم كلینی نقل كرد نشانه آن است كه #ارتباط_با_فرشته_ها برای ما مقدور است. پس ما كاملاً می توانیم خودمان را بسنجیم كه در چه شرایطی هستیم. اینكه به ما گفتند #مراقبت كنید، #محاسبت كنید و خودتان را بسنجید «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»[2] که در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است؛ فرمود قبل از اینكه شما را وزن كنند شما خودتان خودتان را وزن كنید. «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[3] قبل از اینكه شما را بگذارند در ترازو بكشند شما خودتان را بكشید!
🔹 یك بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) دارد كه فرمود من تعجب می كنم كه یك عدّه از غذاهای ناروا پرهیز می كنند برای اینكه مبادا مریض بشوند، اما از گناه پرهیز نمی كنند كه حیثیت اینها را می برد![4] خب خیلی از افراد هستند كه خودشان را وزن می کنند كه چاق نشوند یك كار خوبی است، بالأخره آدم باید سلامت بدنش را تأمین بكند، این كه بد نیست! اما وجود مبارك حضرت فرمود آخر یك وقتی هم در #ترازوی_قرآن_و_عترت خودت را بكش ببین چقدر وزن از قرآن و حدیث داری؟! چه وزنی داری؟ سبكساری؟ سبك مغزی یا سنگینی؟ «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»! آدم با این راه ها می تواند خودش را بسنجد كه از چه خوشش می آید، از چه بدش می آید، از چه لذت می برد و از چه لذت نمی برد؟ چه بویی برای او جاذبه دارد؟ چه بویی برای او جاذبه ندارد؟ خدای ناكرده ﴿اِنْ هُمْ إِلاّ كَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[5] است، خدای ناكرده ﴿شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ﴾[6] است یا ـ ان شاء الله ـ ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾[7] است.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص424.
[2]. نهج البلاغه, خطبه89.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۲، ص۱۰۷؛ «عَجِبْتُ لِمَنْ یحْتَمِی مِنَ الطَّعَامِ لِمَضَرَّتِهِ وَ لَا یحْتَمِی مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتِهِ».
[5]. سوره اعراف، آیه179.
[6]. سوره انعام، آیه112.
[7]. سوره فصلت، آیه30.
#استقامت_در_دینداری
#سنجش
#پرهیز_از_گناه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای مجمع آل کساء
تاریخ: 1382/10/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژه برنامه رادیویی #مستند_تسنیم
#قسمت_یکم
ناگفته های تفسیر تسنیم و چهار دهه تفسیر قرآن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه رادیویی #مستند_تسنیم #قسمت_یکم ناگفته های تفسیر تسنیم و چهار دهه تفسیر قرآن #آيت_الل
radio-maaref-00_02_06-21-30- tasnim 1.mp3
10.43M
💠 ویژه برنامه رادیویی #مستند_تسنیم
#قسمت_یکم
ناگفته های تفسیر تسنیم و چهار دهه تفسیر قرآن
🎙 رادیو معارف در برنامه #تسنیم ناگفته های چهاردهه تفسیر قرآن توسط آیت الله جوادی آملی و نیز تدوین تفسیر گرانسنگ تسنیم را بازگو می كند.
🔹 این برنامه در در دو قسمت به بررسی موضوعاتی از جمله: انگیزه حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی از راه اندازی جلسات تفسیر، ویژگی های تفسیر ایشان و بیان دیدگاه اندیشوران مسلمان درباره تفسیر تسنیم می پردازد.
زمان پخش: دوشنبه و چهارشنبه ششم و هشتم اردیبهشت 1400 ساعت 21:30 از #رادیو_معارف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra