💠 فایده خلقت
🔸 هر فاعلی فعلی انجام می دهد برای اینکه نقصی از نقصهای خود را بر طرف کند یا کمالی بر کمالات خود بیفزاید. اگر فاعل کمال نامتناهی داشت و هیچ نقصی نداشت, این فاعل نه خلق می کند که سودی ببرد, [1] نه خلق می کند که جودی بکند! کار خدا «تا» بر نمی دارد, نه خلق کردم تا سودی ببرم, صحیح است; نه خلق کردم تا جودی کنم, صحیح است; برای اینکه او #جواد_بالذات است.
🔸 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) این بیان نورانی را در توحید از #امام_کاظم_سلام_الله_علیه نقل می کند سؤال کردند خدا جواد است یعنی چه؟ فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»;[2] این جود یک وصف بیرونی نیست که خدای سبحان فاقد این وصف باشد که به وسیله آفرینش می خواهد جواد بشود, بلکه جود فعل اوست و او منبع جود است. اگر یک موجودی #حقیقت_نامتناهی بود که هست, #کمال_نامتناهی بود که هست, خلق نکرد عالم را تا سودی ببرد, خلق نکرد عالم را تا جودی بکند, چون «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ».
🔸 بنابراین او چون مبدأ خیر است «یترشح منه الخلق», نه اینکه خلق کرد تا ما عابد بشویم یا زاهد بشویم; لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» مشخص کرد و فرمود: اگر همه شما کافر بشوید برای من فرقی ندارد,[3] برای اینکه من کار خود را انجام دادم; خدا چون کمال محض است, #فیض از او صادر می شود, نه اینکه فیض می کند تا به کمالی برسد. پس این نفع به فعل بر می گردد, نه به فاعل, چون #کمال_محض است می آفریند, چون حکیم محض است این کار او باید حکیمانه باشد. اگر سؤال کنید که #فایده_خلقت_انسان چیست؟ می فرماید من این خاک را می خواهم به عالم پاک ببرم, این حکمت است! من می خواهم این ناقص را کامل کنم, این حکمت است! جاهل را عالم کنم, این حکمت است! چون حکیم است, خلقت او روی مصالح است, چون غنی است مصالح به مخلوق برمی گردد, نه به خالق! نه اینکه خلق کردم که سودی ببرم, نه اینکه خلق کردم که جودی ببرم. بیان بزرگان حکمت این است که خدا نه مستعیض است,[4] نه مستغرض; نه غرض دارد, نه عوض می طلبد, چون غنی محض است, هیچ غرض و عوضی نمی خواهد, چون #کمال_صرف است همه این امور از او نشأت می گیرد.
[1]. اشاره به مثنوی معنوی دفتر دوم، بخش36؛ «من نکردم امر تا سودی کنم ٭٭٭ بلک تا بر بندگان جودی کنم».
[2]. التوحید (للصدوق)، ص373.
[3]. سوره ابراهیم، آیه8.
[4]. الحاشیة على الإلهیات (الملا صدرا)، ج1، ص262؛ «فهو مستعیض لیس بجواد و هذا التعریف أحسن مما ذكره فی الإشارات من قوله الجود...».
#میلاد_امام_کاظم_علیه_السلام
#صدور_فیض
#حقیقت_نامتناهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 20
تاریخ: 1395/11/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره70
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: اگر مردم كم غذا بخورند بدن هایشان اعتدال و استواری یابد[1] و از معصوم (علیه السلام) نقل شده است: هر كس كم غذا بخورد بدنش سالم ماند و قلبش صفا یابد.[2]
[1] . لَوْ أَنَّ النَّاسَ قَصَّرُوا فى الطَّعَامِ لاسْتَقَامَتْ أَبْدَانُهُمْ (مكارم الاخلاق، ص362).
[2] . مَنْ قَلَّ طَعَامُهُ صَحَّ بَدَنُهُ وَ صَفَا قَلْبُهُ... (الدعوات، ص77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 103
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح تابستانه کتاب 1400 از 9 مرداد آغاز و تا 15 مرداد ماه 1400 ادامه خواهد داشت.
هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 300 هزار تومان خرید با تخفیف 20 درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد.
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#عکس_متن
#تخفیف_ویژه
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
💠 نفس امّاره
🔹 [امام علی (علیه السلام)] فرمودند: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیهِ»؛[1] اگر بر دشمنت مسلّط شدی قادرانه او را مقهور کردی، عفو از او را #شکر_قدرت قرار بده.
🔹 #شکر نعمت مصادیقی دارد، فرمود اگر بر دشمن پیروز شدید، عفو از او را شکر قرار بدهید؛ یعنی یکی از مصادیق شکرِ نعمت است. این برای کدام دشمن است؟ آن دشمنی است که اگر شما بر او مسلّط شدید او دگرباره در صدد عدوات و دشمنی نباشد؛ اما آن دشمنی که هرگز دست از دشمنی برنمی دارد نباید مورد عفو قرار بگیرد، همچنان باید تحت استیلا قرار بگیرد و آن #نفس_اماره است. شیطان آن دشمنی نیست که اگر کسی نسبت به او مهربانی کند از او عفو کند، او صرف نظر کند. اینکه حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛[2] فرمود از هر دشمنی این هوس بدتر است، چرا؟ برای اینکه حالا یا مار یا عقرب یا سگ یا گرگ به انسان حمله کرد، انسان اگر یک مقدار گوشت یا غذایی پیش این سگ بیندازد، در همان چند لحظه ای که سگ یا گرگ مشغول خوردن آن گوشت است، آدم را رها می کند؛ اما این #نفس_اماره اگر گفت این نگاه نامحرم را انجام بده، یا این حرف حرام را بزن! همین که انسان حرف او را گوش داد، حرف بد زد یا نامحرم را نگاه کرد، او یک قدم جلوتر می آید. هیچ ممکن نیست دشمنی مثل نفس امّاره باشد. هر دشمنی را انسان یک طعمه جلوی او بیندازد در همان چند لحظه یا چند ساعتی که مشغول خوردن آن طعمه است، انسان آزاد است؛ اما #نفس_اماره همین که انسان یک قدم حرف او را گوش داد، او ده قدم جلوتر می آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». این بیان نورانی حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است.
[1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت11.
[2]. مجموعة ورام، ج1، ص59.
#شکر_قدرت
#بدترین_دشمن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 اهمیت نهج البلاغه
#باز_نشر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره71
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: معده، حوض بدن است و رگ ها به آن پیوسته اند، پس هرگاه معده سالم باشد رگ ها سلامتی صادر می كنند و هرگاه معده بیمار باشد رگ ها بیماری صادر می كنند[1] و باز می فرماید: معده خانه هر دردی و پرهیز پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور كه با تو سازگار باشد.[2]
[1] . الْمَعِدَةُ حَوْضُ الْبَدَنِ وَالْعُرُوقُ إلَیهَا وَارِدَةٌ، فَإِذَا صَحّتْ الْمَعِدَةُ صَدَرَتْ الْعُرُوقُ بِالصّحّةِ وَإِذَا سَقِمَتْ الْمَعِدَةُ صَدَرَتْ الْعُرُوقُ بِالسّقَمِ (كنز العمال، ج10، ص38).
[2] . الْمَعِدَةُ بَیتُ كُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاءٍ فَأَعْطِ نَفْسَكَ مَا عَوَّدْتَهَا (طب النبی، ص19).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 103
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی:
طرزی زندگی کنیم که بیگانه نتواند در #فضای_مجازی سوء استفاده کند / چون در فضای مجازی، انتقال اندیشه میسر است پس #فضایی_حقیقی است / باید در درون این فضای حقیقی هم پیام داشته باشیم.
👇👇👇👇👇