💠 مفاتیح الحیات
#شماره117
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#اهمیت_نظافت_و_بهداشت
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: اسلام پاكیزه است، پس خود را پاكیزه كنید، چرا كه جز پاكیزه به بهشت وارد نشود.[1] نظافت از ایمان است و ایمان با صاحبش در بهشت اند.[2] پشت در خانه خاكروبه جمع نكنید كه آن جایگاه مأوای شیاطین است.[3] بدترین بندگان چركین هایند.[4] خدا چركین بودن و ژولیدگی را دشمن می دارد.[5]
[1] . إنّ الإِسْلام نَظِیفٌ فتَنَظَّفُوا، فإنهُ لا یدْخُلُ الجَنَّةَ إلاَّ نَظِیفٌ (تاریخ بغداد، ج5، ص351).
[2] . النَّظَافَةُ مِنَ الإِیمَانِ وَ الإِیمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِى الْجَنَّةِ (طب النبی ، ص21؛ بحار الانوار، ج59، ص291).
[3] . لا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ، فَإِنَّهُ مَأْوَی الشَّیاطِینِ (علل الشرائع، ص583).
[4] . بِئْسَ الْعَبْدُ الْقَاذُورَةُ (الكافى، ج6، ص439).
[5] . إِنَّ اللهَ یبْغِضُ الْوَسَخَ وَالشَّعَثَ (كنز العمال، ج6، ص641).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 122.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توكل بر خدای سبحان
🔹 ما یك وظیفه ای داریم كه با كارهای عادی، با حقوق عادی و با وسایل عادی حركت كنیم؛ اما یك اعتقادی هم داریم كه هیچ كدام از اینها مؤثر نیستند، #مؤثر_واقعی خدای سبحان است. بسیاری از علل و عوامل پیش بینی نشده است كه از آنها به عنوان حوادث غیر مترقَّبه یاد می شود، اینهایی هم كه پیش بینی شده است سبب تام نیستند. بنابراین چاره جز #توكل_بر_خدای_سبحان نیست؛ برای اینكه بسیاری از علل و عوامل در راه اند ما خبر نداریم و این اموری هم كه ما خبر داریم حدوثاً و بَقاءً در اختیار ما نیستند. آنچه را كه می دانیم تحت حیطه قدرت ما نیست و آنچه را هم كه نمی دانیم نه تحت حیطه علم ماست و نه تحت حیطه قدرت ما، پس چاره جز توكل نیست؛ هم ﴿اللَّهُ عَلَی مَا نَقُولُ وَكِیلٌ﴾،[1] هم اینكه همه ما باید به ذات اقدس الهی #توكل بكنیم.
🔹 بنابراین ﴿وَمَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ﴾[2] که چند مطلب [در اینجا] است: یكی اینكه مجهولات ما زیاد است، چیزهایی كه مورد عجز است زیاد است، یك؛ دوم اینكه می دانیم نزد چه كسی است، كلید همه اینها به دست خداست ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾،[3] آنكه مجهولِ ماست معلوم خدای سبحان است و آنكه مورد عجز ماست مورد #قدرت_خدای_سبحان است. اینكه گفته شد ﴿فَاللَّهُ خَیرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ﴾[4] اگر ذات اقدس الهی یك وصف كمالی را به غیر خدا نسبت داد، در جای دیگر او را منحصراً برای خدا می داند تا معلوم بشود به اینكه دیگران مُجری دستور اویند؛ عزّت از این قبیل است، قوّت از این قبیل است، خیر از این قبیل است، رزق از این قبیل است. او ﴿خَیرُ الرَّازِقِینَ﴾[5] است، او ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾ است، او ﴿وَهُوَ خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾[6] است، ﴿وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ﴾[7] است؛ اما همه اینها در آیات دیگر منحصراً برای خدای سبحان ثابت شده است: ﴿فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً﴾،[8] ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾.[9] گرچه او ﴿خَیرُ الْفَاصِلِینَ﴾ و مانند آن است، اما ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلّهِ﴾ آن توسعه و این تضییق توحیدی نشان می دهد كه دیگران هرچه دارند به #اذن_او دارند و به #عطای_او دارند و در #سایه_امر_او كار می كنند.
[1] . سوره قصص، آیه 28.
[2] . سوره یوسف، آیه 67.
[3] . سوره انعام، آیه 57.
[4] . سوره یوسف، آیه 64.
[5] . سوره جمعه، آیه 11.
[6] . سوره انعام، آیه 57.
[7] . سوره منافقون، آیه 8.
[8] . سوره فاطر، آیه 10.
[9] . سوره رعد، آیه 16.
#مؤثر_حقیقی
#اذن_و_عطای_الهی
#حیطه_علم_و_قدرت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره118
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#اهمیت_نظافت_و_بهداشت
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) نیز می فرماید: خانه هایتان را از تارهای عنكبوت پاكیزه نگه دارید، چرا كه مایه فقر است.[1]
امام صادق (علیه السلام) نیز در احادیثی می فرماید: پاكیزگی از اخلاق پیامبران است.[2]
[1] . نَظِّفُوا بُیوتَكُمْ مِنْ حَوْكِ الْعَنْكَبُوتِ، فَإِنَّ تَرْكَهُ فِى الْبَیتِ یورِثُ الْفَقْرَ (قرب الاسناد، ص51).
[2] . مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّنَظُّف (تحف العقول، ص442).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 122.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نصیحت
▪️ در بیانات نورانی ای که امام صادق (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) در #زیارت_اربعین سالار شهیدان حسین بن علی (صَلواةُ الله وَ سَلامُهُ عَلَیه) آورده است، این است کاری که انبیا کردند، همان کار را در حدّ اعلیٰ حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیهُمٰا) انجام داد.
▪️ در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان انبیا نقل کردند: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾[1] یا ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾؛[2] انبیا به امت های خودشان فرمودند که ما شما را #نصیحت می کنیم، گرچه شما نصیحت و نصیحت کننده را دوست ندارید و نمی پذیرید. این مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و هدایت خیرخواهانه است، #برنامه_رسمی بسیاری از انبیا بود که این بخش را قرآن کریم اینگونه نقل کرد: ﴿نَصَحْتُ لَكُمْ﴾، ﴿لاَتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ﴾ و مانند آن. امّا آن طوری که حسین بن علی (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) امت را نصیحت کرده است، هیچ کسی نصیحت نکرد؛ زیرا که «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ».[3]
▪️ این آقایان که به علوم ادبی آشنا هستند، مسحتضر می باشند که این همزهٴ باب افعال گاهی برای اِزاله است؛ «أعذر» یعنی «أزال العُذر»، آن قدر #نصیحت کرد که عذرها را از بین برد!
[1]. سوره اعراف, آیات79 و 93.
[2]. سوره اعراف, آیه79.
[3]. تهذیب الاحکام، ج6، ص113.
#عذر
#امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/09/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هدایت انبیاء
🔹 انبیا برای خونریزی نیامدند، انبیا نیامدند كه از راه كُشتن كسی را هدایت كنند! یك روایت نورانی را مرحوم كلینی (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب كافی نقل كرده كه در عصر وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) دو گروه از اهل باطل با هم درگیر شدند، آن روزی كه جنگ شروع شد خرید و فروش اسلحه بازارش گرم بود مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می كند كه كسی آمده خدمت امام (سلام الله علیه) ـ فروختن اسلحه به كفار و کسانی كه علیه مسلمان ها می خواهند استفاده كنند حرام است؛ حمل اسلحه, دادن اسلحه چه رایگان چه با عوض به كسی كه برای كشتن مسلمان ها این كار را بكند این جزء كسب های محرّم است كه در مكاسب محرّمه ملاحظه فرمودید ـ عرض كرد كه اینها هر دو اهل باطل اند و الآن بالأخره بازار اسلحه گرم است با یك قیمت خوبی می خرند، ما به اینها بفروشیم یا نه؟ اینكه ما در مزار اینها می گوییم «كَلَامُكُمْ نُور»[1] این است، الآن هم این حرف #نور است! ما هر چه می چشیم بر اثر عمل نكردن به اینهاست! حضرت فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما»؛[2] فرمود بله بفروش (یك) اما به هر دو گروه بفروش (دو) اما سلاح های كشتاری نفروش سلاح های دفاعی بفروش؛ خود و زره و چكمه و اینها بفروش خب این نور نیست؟! نور یعنی همین! فرمود: «بِعهُما ما یكُنُّهما» كِنان, حفاظ, حجاب، چیزی كه جان اینها را حفظ بكند بفروش. اگر بشر دنبال چنین چیزی باشد و این #نور را پیدا بكند ما مشكلی نداریم.
🔹 الآن شما می بینید بسیاری از كشورها گرفتار فشار اقتصادی اند، بارها به عرضتان رسید كه شما با یك حساب سرانگشتی بررسی كنید می بینید تقریباً شصت یا هفتاد درصد بودجه كُره زمین صرف آدم كشی است. این نعمت های فراوانی كه خدا داد، بارانی كه نازل كرد، جو و گندم و بركات و میوه هایی كه از زمین روئید سایر بركاتی كه خدا فراهم كرد اكثری این هزینه ها صرف آدمكشی است؛ سی درصد درآمد كُره زمین صرف نان و آب و لباس و اینهاست. این كارخانه های اسلحه آدم كشی شبانه روز دارد كار می كنند، آن وقت اینها داعیه #دموكراسی دارند! اینها داعیه #حقوق_بشر دارند! اینها بشردوست هستند! اینها حقوق بشردوستانه دارند! مشكل این است.
🔹 اگر كسی بخواهد از راه باطل, جامعه ای را اداره كند یقیناً شكست می خورد؛ برای اینكه اینها دستشان بازتر است. ممكن نیست جامعه را بشود از راه باطل و فریب و تبلیغ دروغ اداره كرد، اینها دستشان در این جهت بازتر است. بنابراین اینكه ما می گوییم «كَلَامُكُمْ نُور» واقعاً نور است! بدون اغراق نور است! فرمود بفروش ولی به هر دو گروه بفروش و سلاح دفاعی بفروش.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص616.
[2] . الكافی, ج5, ص113.
#روز_جهانی_صلح
#فروش_اسلحه
#اداره_جامعه_از_راه_باطل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه سبأ جلسه سوم
تاریخ: 1392/03/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره119
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#اهمیت_نظافت_و_بهداشت
🔸 یكی از كارهای امیرمؤمنان (علیه السلام) [در تقسیم كار در خانواده] جارو كردن خانه بود.[1] هرگاه خدای سبحان نعمتی به بنده ای داد دوست دارد اثر آن را بر او ببیند. پرسیدند: چگونه؟ فرمود: لباسش را پاكیزه، خودش را خوش بو، خانه اش را سفید (گچ كاری) و آستانه خانه اش را جارو كند.[2] داشتن وضوخانه [دستشویی ] پاكیزه بخشی از سعادت انسان است.[3]
[1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ... یكْنُسُ... (الفقیه، ج3، ص169).
[2] . إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ یرَی عَلَیهِ أَثَرَهَا. قِیلَ: وَ كَیفَ ذَلِكَ؟ قَالَ: ینَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یطَیبُ رِیحَهُ وَ یجَصِّصُ دَارَهُ وَ یكْنُسُ أَفْنِیتَهُ... (مكارم الاخلاق، ص41).
[3] . مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ... نَظَافَةُ مُتَوَضَّاهُ (مكارم الاخلاق، ص126).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 122 و 123.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جهاد اكبر
🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته اید، خود را برای #جهاد_اكبر آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی عَلَیهِمُ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1].
🔸 از این حدیث نورانی استفاده می شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می فهمند كه می شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به #ولای_اهل_بیت نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند.
🔸بنابراین، #دفاع_مقدس در جبهه و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند.
[1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467.
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75.
🆔 @a_javadiamoli_esra
احیای فرهنگ جهاد و شهادت.mp3
2.08M
💠 روز پانزدهم ماه #صفر 1443
🔹 احیای فرهنگ جهاد و شهادت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیای فرهنگ جهاد و شهادت
🔹 هفته ای كه در آن هستیم #هفته_دفاع_مقدس و سالگرد جنگ تحمیلی است. درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دو گونه سخن گفته شد و گفته می شود؛ یكی تحلیل روز است كه انگیزه تجاوز صدام وادارش كرد كه به ایران بتازد و شرق و غرب او را از هر نظر حمایت كردند و جنگی بود كه بعد از جنگ جهانی دوم #بی_سابقه است، زیرا جهان در این جنگ شركت كرد، منتها نه برای اینكه یكدیگر را بكوبند بلكه برای اینکه اسلام و ایران اسلامی را بكوبند. قسم دوم تحلیل روایی اینگونه از جنگ هاست كه این جنگ ها در صدر اسلام واقعاً سابقه داشت؛ هم در برابر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) چنین جنگی رخ داد هم در برابر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) و علل موفقیت اسلام در صدر ظهورش، همان #اعتقاد_دینی مردم و #حضور_همگانی مسلمین بود چه اینكه علل پیروزی ایران اسلامی هم همین بود.
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) وقتی به خلافت رسید بسیاری از رسوبات جاهلی را از بین برد؛ اموال #بیت_المال را بالسویه تقسیم می كرد، #توقعات_بی_جای جاه طلبان را پاسخ منفی می داد و مانند آن؛ #بدعت_ها را از بین برد و #سنت_های_اسلامی را احیا كرد. طلحه، زبیر و دستاندركاران جنگ جمل دیدند آن حاتم بخشی های بی جا كه از بیت المال نصیبشان می شد قطع شد، آن جناح بازی ها و باندبازی های گذشته سپری شد و علی بن ابی طالب یك رهبر قسط و عدلِ انعطاف ناپذیر است؛ با توصیه رفتند دیدند سرشكسته برگشتند، با خواهش رفتند دیدند سركوب شده برگشتند، با وعده و وعید زبانی رفتند دیدند سرشكسته برگشتند آنگاه دست به سلاح بردند.
🔹 آنچه شما در #دفاع_مقدس دیدید، در آن جنگ تحمیلی هشت ساله دیدید هم همین بود. الآن همه ما عموماً و عزیزان بسیج و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح خصوصاً، بحق باید #آماده باشیم زیرا این دشمن هرگز دست بردار نیست!
🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای #احیای_خاطره_گرانبار_جهاد می فرمود این سخنرانی مرا بنویسید برای مردم بخوانید. فرمود مردم به این چهار اصل توجه كنید: اول #وجوب_جهاد؛ جهاد و دفاع بر شما واجب است بر هر مسلمانی واجب است؛ دوم: بدانید كه #مجاهد_افضل از غیر مجاهد است؛ سوم: #نصرت_مجاهد؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می كند و این وعده الهی است؛ چهارم -آن سه قسمت، آیات فراوانی دارد كه همه شما حضور ذهن دارید؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین که این آیات را مكرر در مكرر گفتید و خواندید- سوگند یاد كرد فرمود: «وَ اللّه ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛[1] قسم به خدا دنیای مردم بدون جهاد صالح نمی شود دین مردم بدون جهاد صالح نمی شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد باید #مبارز باشد -مبارز غیر از مهاجم است- مبارز یعنی #سلطه_ناپذیر و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ناپذیر.
🔹 اینكه فرمود: «وَ اللّه ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می شود: یك سلسله از آیات در قرآن می گوید اگر دفاع نباشد #زندگی_دنیایی منظم نیست و طایفه دیگر آیاتی است كه میگوید اگر جهاد نباشد #مسائل_دینی نمی ماند.
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص8.
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#زندگی_شرافتمندانه
#از_بین_بردن_رسوبات_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/07/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره120
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: حق خدا بر هر مسلمانی این است كه در هر هفته یك بار سر و بدنش را شست و شو دهد.[1] هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند.[2]
[1] . حَقٌّ لِلَّهِ عَلَی كُلّ مُسْلِم أَنْ یغْتَسِل فِى كُلّ سَبْعَة أَیام یوماً یغْسِل فِیه رَأْسه وَ جَسَده (الجامع الصغیر، ج1، ص579).
[2] . لا یبِیتَنَّ أَحَدُكُمْ وَ یدُهُ غَمِرَةٌ، فَإِنْ فَعَلَ فَأَصَابَهُ لَمَمُ الشَّیطَانِ فَلَا یلُومَنَّ إِلاّ نَفْسَهُ (مكارم الاخلاق، ص425).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حُب الهی
🔹 انسان اگر #رحیم است، رحمتش این است كه در برابر یك امر رقت باری قلبش متأثر می شود، آنگاه شروع به كمك می كند. رحمت در انسان همراه با تأثر قلبی و انفعال درونی است. آنچه كه در انسان كمال است، همان رسیدگی به كار مردم است. اما آن تأثر و انفعال در اثر #نقص_انسان است. ممكن است یك موجودی كامل باشد و نیاز هر نیازمندی را هم برآورده كند و خود منفعل و متأثر نشود، چون این انفعال ناشی از نقص است. گاهی ممكن است این انفعال كه نقص است به حساب كمال تلقی بشود.
🔹 بعضی وقتی یك انسان مستمندی را در هوای سرد می بینند قلبشان متأثر می شود و برای برطرف كردن این تأثر قلبی به آن مستمند كمك می كنند، نه به عنوان یك #احترام و وظیفه دینی، بلكه به عنوان یك #ترحم. این در عین حال كه یك وصف نقصی است، این شخص او را كمال می داند. می گوید من دلم می سوزد. او باید طوری زندگی كند كه مستمند به این صورت در نیاید؛ اكنون كه به این صورت درآمد با احترام باید انجام وظیفه كند نه با ترحم! اینكه در ما این كمك با تأثر و انفعال همراه است، این در اثر نقص ماست نه اینكه در حقیقت رحمت این معنا مأخوذ باشد كه با انفعال و تأثر قلبی همراه باشد.
🔹 اگر كسی اصلاً قلبش مملو مهر خدا بود و سخن از ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾[1] بود نه تأثر قلبی، او همین كه بشنود یك كسی دم در می گوید من مسكینم، آن منظره را نمی بیند كه قلبش متأثر بشود، خود گرسنه می ماند و او را سیر می كند و حرفش این است: ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، نه برای این كه دلم سوخت می خواهم این سوزش دل را برطرف كنم. این قلبی كه با #حب_خدا متیم است اصلاً غیر را راه نمی دهد تا برای او دلسوزی كند. متیم یعنی پُر. اگر این قلب به #حب_خدا متیم شد جا برای مسكین و یتیم و اسیر نیست تا انسان آنها را ببیند برای آنها دلسوزی كند. او فوق آن است كه دلسوزی كند. او همه اش ﴿إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾ را دارد.
[1] . سوره انسان، آیه 9.
#ترحم_منفعلانه
#نقص_انسان
#نقص_تصور_کمال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسه پنجم
تاریخ: 1363
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره121
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: ... هرگاه از خواب بیدار شدید سه بار استنشاق کنید، تا آلودگی های بینی زدوده شود.[1] هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید، زیرا هیچ یک از شما نمی داند که دستانش چگونه شب را گذرانید.[2]
[1] . إِذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَلْیسْتَنْثِرْ ثَلاث مَرّات، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یبِیتُ عَلَی خَیاشِیمِهِ (الجامع الصغیر، ج1، ص69).
[2] . إذَا اسْتَیقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلا یدْخِلُ یدَهُ فِى الإِنَاءِ حَتّی یغْسِلَهَا ثَلاثَاً، فإنّ أحَدكُم لا یدْرِى أَینَ بَاتَتْ یدُهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص69).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شوق دیدار
▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار #اسارت و #شهادت برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود!
▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان #قیام_سالار_شهیدان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ اینطور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این #شوق است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند.
[1]. سوره بقره, آیه61.
[2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155.
#اسارت_و_شهادت_بی_سابقه
#امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/09/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید
🔸 #شهیدان برای دو هدف خون دادند: یكی #جهل_زدایی, یكی #ضلالت_روبی; مردم، عالِم باشند و عاقل باشند نه بیراهه بروند نه راه كسی را ببندند.
شهید در هر سرزمینی بیارمد یا در هر زمانی رحلت كند آن زمان و زمین را معطّر می كند.
🔸 شما قبرهای #شهدای_گمنام را رفتید دیدید یا نه، اگر یك وقت فرصت كردید، آن الواح مزار این شهدای گمنام را بخوانید، ببینید كه روی این لوح ها چه نوشتند؛ شعری معروف است كه
گر بشكافی هنوز خاك شهیدان عشق ٭٭٭ آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست
ولی وقتی شهدای گمنام آمدند، روی قبر و الواح مزار این #شهدای_گمنام، این چنین نوشته شد: «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین»؛ اینها به خدا راست است! «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین». ما با اینها زنده هستیم، اینها را فراموش نكنیم.
#هفته_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/SJiwr
📚 پیام به کنگره شهدای روحانی و سوره مبارکه زمر جلسه 9
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صدق فعلی
🔹 در این قسمت كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) سؤال شده است كه آیا كسانی كه به خاندان پیغمبر مرتبط اند همه آنها مشمول این آیه هستند یا گروه خاصی؟ سایر بنی المطّلب داخل اند یا نه؟ حضرت فرمود نه, شامل آنها نمی شود. در فرصت بعد سؤال دیگری مطرح كرد گفت شما فرمودید این مخصوص ابنای #حسین_علیهم_السلام است من یادم رفته بپرسم بنی الحسن چطور؟ فرزندان امام حسن چطور؟ فرمود نه آنها هم سهمی ندارند[1] آنها بزرگوارند اهل تقوا و فضیلت اند اما این ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ كه بعدش شامل اوصیای حضرت می شود برابر آنچه در حدیث #غدیر آمده وجود مبارك حضرت امیر ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسن ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسین ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است تا به وجود مبارك حضرت حجت(علیهم السلام) برسد كه ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ هستند. این معلوم می شود كه مربوط به #امامت است و ولی بودن برای آن است كه بالأخره انسانِ كامل معصوم به اذن الهی #جان_جانان است نه جانانِ جان; یعنی همانطوری كه ما روحی داریم كه بر بدن ما مسلّط است ارواح ما هم روحی دارند كه بر ارواح ما مسلّط است او #روح_الأرواح است جان جانان است و كاملاً باخبر است كه در جان ما چه میگذرد البته باذن الله.
🔹 اینكه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾ و برای همین هم وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مضمون را در #خطبه_غدیر بیان فرمودند[2] این معلوم می شود مسئله سیاست اسلامی و #حكومت_اسلامی است و حضرت در مدینه كه وارد شدند اوّلین كارش تأسیس حكومت و نظام اسلامی بود؛ لذا این آیات در سوَر مدنی مطرح است.
🔹 در سوره مباركه «احزاب» آیه 23 این است فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ اینها تعهّدی سپردند كه در میدان جنگ در مسائل دینی رهبرشان را تنها نگذارند و تنها نگذاشتند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا﴾ این #صدق_فعلی است نه صدق قولی! یك وقت است كسی گزارش میدهد بله این صادق است مطابق با واقع است یك وقت در صحنه عمل هست فرمود اینها كسانی اند كه آن تعهّدی كه سپردند در مقام عمل صادق بودند. شما در جریان #عاشورا می بینید صحابه حضرت كه شربت شهادت می نوشیدند وجود مبارك سیدالشهداء این آیه را می خواند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ﴾
🔸 شما می بینید در این #دفاع_مقدس بالأخره كم و بیش رفتیم جبهه كم و بیش ما دیدیم بعضی بیشتر بعضی كمتر اگر پنجاه پرچم بود یكی آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ایران باشد؛ اما همه پرچم ها یا حسین, یا عباس, یا زهرا پرچم ایران, پرچم مرز پرگهر و پرچم مكتب ایرانی نبود، الآن هم اگر حادثه ای پیش آید همان پرچم یا زهراست، این كشور را اینها حفظ كردند بالأخره رفتید به جبهه یا نرفتید؟ دیدید یا ندیدید؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتایش پرچم سه رنگ بود؟! یا اصلاً نبود یا یك دانه بود روی ماشین بود این شعرها و نواهای خاكریز اول و دوم یا حسین یا حسین, كربلا كربلا بود دیگر مرز پرگهر و اینها نبود اینهاست كه كشور را حفظ می كند! برای اینكه مردم وقتی باور كردند روح، با عظمت الهی به شربت شهادت می رسد و عنداللّهی می شود ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می شود و مرزوق است او فداكار است، وگرنه بگوید من چرا كشته بشوم برای اینكه زید به ریاست برسد عمرو به كیاست برسد؟! هیچگاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد در بیانات #عاشورا هم همین طور بود .
🔸 همه آنها صادق اند آنكه رفته شهید شده در خونش می غلطد صادق است، من كه منتظرم من هم صادقم؛ برای اینكه مَقسَم این دو گروه ﴿صَدَقُوا﴾ است ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ به صورت فعل ماضی ذكر كرد اینها راست گفتند هم حبیب راست گفت، هم مسلم راست گفت، یكی شربت شهادت نوشید یكی هم الآن كاملاً عازم است مسلّم و صد درصد كه برود شهید بشود؛ لذا هر دو گروه جزء ﴿صَدَقُوا﴾ هستند.
[1] . الكافی, ج1, ص288.
[2] . الامالی (شیخ طوسی), ص332.
[3] . سورهٴ آلعمران, آیهٴ 170.
#جان_جانان
#حکومت_اسلامی
#دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 5
تاریخ: 1392/01/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره122
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: ... ناخن هایتان را بگیرید و دفن كنید و بندها و مفاصل انگشتان دست و پایتان را تمیز و لثه هایتان را از غذا پاكیزه كنید و مسواك بزنید و با سیمای متکبرانه و بوی بد دهان بر من وارد نشوید.[1] مضمضه، استنشاق، مسواك زدن، كوتاه كردن شارب، گرفتن ناخن ها، چیدن و زدودن موی زیر بغل و شرمگاه، شستن جاهای چركین بدن مانند بند انگشتان، استنجاء[2] و ختنه از فطریات اند.[3]
[1] . قُصُّوا أَظَافِیرَكُم وَ ادْفُنُوا قُلامَاتكُم وَ نَقُّوا بَرَاجمَكُم وَ نَظّفُوا لَثّاتكُم مِنَ الطَعَامِ وَ اسْتَاكُوا وَ لا تَدخُلُوا علىّ فَخْراً بَخَرَاً (كنز العمال، ج6، ص655).
[2] . شست و شوی مخرج بول وغائط.
[3] . انّ مِنَ الفِطْرَةِ الْمَضْمَضَة وَ الاسْتِنْشَاق و السّوَاك و قَص الشَّارِب و تَقْلِیم الأَظَافِیر وَ نَتْف الإِبْط و الاسْتِحْدَاد وَ غَسل البَرَاجِم وَ الانتِضَاح بِالمَاءِ وَ الاختِتان (الجامع الصغیر، ج1، ص377).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 123 و 124.
🆔 @a_javadiamoli_esra