eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خوی جاهلیت 🔹 چند قرن قبل از پیغمبر اسلام، خدا در همین کتاب دارد که من چند قرن قبل از اینکه پیغمبر به دنیا بیاید شما مسلمان‌ ها را معرفی کردم؛ مسلمان کسی است که روی پای خودش بایستد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾. یعنی چه؟ انجیل پنچ قرن قبل از پیغمبر بود، الآن دو هزار سال می‌ شود. من دو هزار سال قبل در انجیل گفتم: ﴿وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾،[1] فرمود من گفتم اینها مثل خوشه گندم ‌اند، خوشه گندم اول وقتی که رشد کرد یک باد آن را می ‌شکند، یک چند سانتی که بالا آمد یک گره محکمی می‌ زند کمرش را که باد این را تکان ندهد، یک قدری که بالاتر آمد دو تا کار می‌کند؛ هم آن چند سانتی متر قطرش را محکم ‌تر می ‌کند، یک گرهی هم اینجا می ‌زند که کمربندش محکم باشد تا بالا بیاید ﴿كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ﴾،[2] «آزره» یعنی «أخذ وزیرا من اهله» وزیر دارد، اما از خودش است! وزیر اختلاسی و نجومی ندارد! «آزره» یعنی «اخذ وزیرا من اهله». وزر یعنی سنگین، وزیر را که وزیر گفتند یعنی بار سنگین کشور روی دوش اوست. ﴿كَلَّا لاَ وَزَرَ﴾،[3] یعنی همین. کلیم حق هم گفت: ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾،[4] درد داشت که گفت ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾. تا «من اهل» نباشد نمی ‌تواند بار سنگین را بردارد! همه اینها را جناب خوشه گندم فرمود ما به او فرمودیم ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ یعنی «اخذ وزیرا من اهله». ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾ حالا قطر شد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾ روی پای خودش ایستاد. فرمود من پانصد سال قبل از قرآن شما را معرفی کردم. ای کاش به ما می‌ گفتند هر شب قرآن به سر کنید! چگونه خدا ما را متوجه کند؟ ما دو هزار سال قبل گفتیم که یعنی کسی که روی پای خودش بایستد. 🔹 علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! فرمود این در ما هست. یکی از فرمایشات ایشان اصرار داشتند که این جاهلیت به تمام معناست که اگر خدایی ناکرده پسر آدم آلوده بشود، خدایی ناکرده دختر آدم آلوده بشود، اولی را تحمل می ‌کنند، اما دومی را تحمل نمی ‌کنند. از نظر قرآن ﴿الزَّانِیةُ وَ الزَّانِی﴾[5] حکمش مشخص است. اما این را تحمل نمی ‌کنند دست به کشتن می‌ زنند، اما هر دو یکی است! چطور اگر پسرت زانی بشود اشکال ندارد، دخترت زانیه بشود اشکال دارد؟! این غیر از چیزی دیگر نیست. اصرار ایشان این بود که این خوی همان است، وگرنه فرقی نه در حرمت و نه در حد است. چرا آن را تحمل می ‌کنند و این را تحمل نمی ‌کنند؟ اسلام به آن معنا[ی حقیقی] نیامده است. 🔹 مرحوم علامه عسکری را خدا رحمت کند! من این حرف را از ایشان شنیدم، ایشان یک شخصیت قابل احترامی است خدا غریق رحمتش کند! ایشان در تأسیس این دانشکده اصول دعوتی کرده بود، در آن روز افتتاح هم خودش منبر تشریف بردند. نمی ‌دانم به چه مناسبتی در تعصب عرب ‌ها حرف زدند. گفتند عرب ‌ها را شما نشناختید، اینها به عشیره و قبیله و نژاد در جاهلیت خودشان وابسته ‌اند. اینها به وجود مبارک قمر بنی‌ هاشم خیلی معتقدند، به خدا قسم دروغ می ‌خورند، ولی به اباالفضل نه! فرمایش ایشان است که ممکن است به خدا قسم دروغ بخورند اما به حضرت اباالفضل نه، به حضرت اباالفضل تا این حد علاقمندند؛ اگر آن عربی پیش بیاید [چنین است]، وگرنه این دختر و پسر فرق نمی ‌کنند. در بین ما نیست. چه دختر چه پسر هر دو خلاف کردند، خلاف است! ﴿لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ﴾،[6] یک رگه ‌هایی از جاهلیت هست. [1]. سوره فتح، آیه29. [2]. سوره فتح، آیه29. [3]. سوره قیامت، آیه11. [4]. سوره طه، آیه29. [5]. سوره نور، آیه2. [6]. سوره حجرات، آیه14. 📚 دیدار گره تفسیر با حضرت استاد تاریخ: 1397/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: پنهان ‌ترین جای سكونت شیطان برای چیره شدن بر آدمیزاد زیر ناخن ‌هاست[1]؛ همچنین می ‌فرماید: چیدن ناخن‌ ها در روز جمعه از جذام، دیوانگی، پیسی و كوری نگه می ‌دارد و اگر به چیدن نیاز ندارد اطراف آن را بتراش [بساب][2]؛ نیز می ‌فرماید: هركس روز جمعه ناخن‌ هایش را بگیرد و سبیلش را كوتاه كند سپس بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»، در برابر هر یك پاداش آزاد كردن انسانی از فرزندان اسماعیل به او عطا می ‌شود.[3] [1] . إِنَّ أَسْتَرَ وَ أَخْفَی مَا یسَلِّطُ الشَّیطَانَ مِنْ اِبْنِ آدَمَ أَنْ صَارَ أَنْ یسْكُنَ تَحْتَ الأَظَافِیرِ (الكافى، ج6، ص490). [2] . تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ یوْمَ الْجُمُعَةِ یؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْجُنُونِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی، فَإِنْ لَمْ تَحْتَجْ فَحُكَّهَا حَكّاً (الفقیه، ج1، ص126). [3] . مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ... أُعْطِىَ بِكُلِّ قُلامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ (كتاب الخصال، ص391؛ وسائل الشیعة، ج7، ص362). 📚 مفاتیح الحیات ص 129. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مظهر عدل الهی 🔹 خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد را! می‌دانید که شعر غالباً در ابهام و اینهاست درک آن هم آسان نیست. این بیت شعر پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد این طور معنا می ‌کردند، یعنی استاد ما گفت که چیزی در عالم نقص ندارد، پس این همه عیوب و امتحانات و مانند آن چیست؟ «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» یعنی آن مهندس، آن ذات أقدس الهی یک کار کج و معوج و اینها را انجام نداد. در مصرع دوم می ‌گوید استاد و پیر ما خوب نظری کرد جای خوبی را دید، چرا؟ برای اینکه او رفت را دید که این رحمان پوششی بر روی بهشت و جهنم است. 🔹 آن کسی که مهندس است و صراط مستقیم در دست اوست، هم سرویس بهداشتی را و هم اتاق پذیرایی را باید بسازد. اگر آن نظر بلند مهندس را ببیند و روی نقشه‌ عالَم جهان را نگاه کند، آن نظر، نظری است که این خطا را می‌ پوشاند چه اینکه آن ثواب را هم می ‌پوشاند، هم سرویس بهداشتی لازم است و هم اتاق پذیرایی. «آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد» او از بالا نگاه می ‌کند، روی جهنم و بهشت «الرحمٰن» حاکم است. آفرین بر نظر بلند او که بهشت و جهنم را زیر پوشش «الرحمٰن» نمی ‌بیند، زیر پوشش «الرحیم» می‌ بیند. اگر زیر پوشش «الرحیم» ببیند که جای عذاب است، اما اگر زیر پوشش «الرحمٰن» ببیند این رحمت است. اگر کسی را بخواهند کیفر بکنند مثلاً کافر را، منافق را و مانند آن را بخواهند عذاب بکنند یعنی عدل را رعایت بکنند. این است عدل الهی زیر پوشش «الرحمٰن» است نه زیر پوشش «الرحیم». 📚 خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غرق در جمال و جلال الهی ▫️ حضرت سكینه (علیها السلام) در هنگام وداع با بدن بی‏ سر امام حسین (علیه‏ السلام) سخنی از او شنید كه دیگران آن را نشنیدند؛ زیرا حلقوم بریده صدای مُلكی ندارد كه هر كسی بتواند آن را بشنود. تنها سكینه كه به فرموده امام حسین (علیه ‏السلام)، در بحر شناور است؛ «وَ أَمّا سكینة فَالغالِبٌ عَلَیها الاسْتِغْراقُ مَعَ اللهِ»[1]، توانایی شنیدن كلام بدن بی ‏سر را دارد: «محرم این هوش جز بی‏ هوش نیست»[2]. سالار شهیدان به حضرت سكینه (علیها السلام) فرمود: این پیام را به پیروانم برسان: شِیعَتِی‏ مَا إِنْ‏ شَرِبْتُمْ‏ رَی‏ عَذْبٍ‏ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ أَوْ سَمِعْتُمْ‏ بِغَرِیبٍ‏ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی [3] اگر حادثه ناگواری برایتان رخ داد یا به ستمدیده یا غریب یا شهیدی برخورد كردید، آن را بهانه قرار داده، مرا یاد كنید و بر مصیبت من بگریید. [1]. الكنی و الألقاب، ج2، ص424. [2]. مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش1. [3]. المصباح للكفعمی، ص741؛ مستدرك الوسائل، ج17، ص26. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 251 و 252. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: كسی كه به خدا و قیامت ایمان دارد اگر مرد است بیش از چهل روز و اگر زن است بیش از بیست روز زدودن موهای زاید بدنش را ترك نكند[1]، اشكال ندارد شخص جنب موی عانه ‌اش را با نوره بزداید؛ زیرا بر پاكیزگی بیفزاید[2]، كسی كه موی شرمگاهش را نتراشد و ناخنش را نگیرد و شاربش را كوتاه نكند از ما نیست[3]، موی سبیل و شرمگاه و زیر بغل‌ها را دراز نكنید، چرا كه شیطان آنجا را مخفیگاه خود قرار می ‌دهد.[4] [1] . مَنْ كَانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ فَلا یتْرُكْ عَانَتَهُ فَوْقَ أَرْبَعِینَ یوْماً وَ لا یحِلُّ لامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ أَنْ تَدَعَ ذَلِكَ مِنْهَا فَوْقَ عِشْرِینَ یوْماً (الفقیه، ج1، ص119). [2] . ... وَ الْجُنُبُ لا بَأْسَ أَنْ یطَّلِىَ لأَنَّ النُّورَةَ تَزِیدُ نَظَافَةً (مكارم الاخلاق، ص60). [3] . مَنْ لَمْ یحْلِقْ عَانَتَهُ، وُیقَلِّمْ أظْفَارَهُ، وَیجُزّ شَارِبَهُ، فَلَیسَ مِنَا (الجامع الصغیر، ج2، ص645). [4] . لا یطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لا عَانَتَهُ وَ لا شَعْرَ إِبْطَیهِ، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یتَّخِذُهَا مَخَابِئَاً یسْتَتِرُ بِهَا (علل الشرائع، ص519). 📚 مفاتیح الحیات ص 130. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹 روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1400 🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح 🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. ⬅️ 📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد. 🆔 @adminesra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وعید الهی 🔹 گاهی سؤال می ‌شود همان طوری که صلاح پدر یا جد باعث می ‌شود که فرزندان و نوه ‌های آنها خیر ببینند، اگر ظلم و طغیانی از پدر یا جدّ مانده باشد فرزندها گرفتار می ‌شوند یا نه؟ مستحضرید که تخلّف ‌پذیر نیست؛ اما ممکن است تخلّف داشته باشد. خلف وعده مخالف حکمت است؛ اما خلف وعید مخالف حکمت نیست و در قرآن کریم نسبت به این کار به عنوان وعید مطرح شد که اگر پدری ظالم بود و اموال ایتامی را می‌ خورد و می ‌برد ممکن است فرزندان یتیم او هم گرفتار بشوند. این تهدید را قرآن کریم در سوره مبارکه «نساء» فرمود؛ اما البته ممکن است به وعید عمل نکند، چون این خبر نیست که تخلّف داشته باشد. آیه نه سوره مبارکه «نساء» این است: ﴿وَ لْیخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَیهِمْ فَلْیتَّقُوا اللّهَ وَ لْیقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً﴾، قبلش هم فرمود: ﴿وَ إِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبَی وَ الْیتَامَی وَ الْمَسَاكِینُ فَارْزُقُوهُم مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾،[1] و اگر می‌خواهید به بچه‌ های شما بعد از مرگ شما ظلمی نشود به ایتام دیگران ستم نکنید. این است ممکن است ذات اقدس الهی به این وعید عمل نکند، ولی این خطر هست. 🔹 غرض این است که همان طوری که ﴿وَ كَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً﴾، در فرزندها اثر کرده و خضر راهی (سلام الله علیه) به کمک موسی (سلام الله علیه) مشکل ایتام را حلّ کردند، اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به ایتام دیگران آسیب برساند، به ایتام او بعد از مرگ او هم آسیب می ‌رسد او بعد از مرگ هم باخبر است هم می ‌بیند و رنج می‌ برد. همان طوری که در بحث ‌های قبل اشاره شد را با ارحامشان، اولیایشان و اهل بیتشان ﴿أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ مَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِم مِن شَی‏ءٍ﴾،[2] تا لذت بیشتری ببرند، اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به ایتام دیگران ظلم کرده است ممکن است به ایتام او هم ظلم بشود و او خودش هم رنج می ‌برد. [1]. سوره نساء، آیه8. [2]. سوره طور، آیه21. 📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 8 تاریخ: 1397/02/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امیرمؤمنان (علیه السلام): زدودن موهای زیر بغل بوی بد را دور می‌ كند و مایه پاكیزگی است[1]؛ چنان كه فرمود: نوره بدن را تقویت و پاكیزه می‌ كند.[2] به فرموده امام صادق (علیه السلام): بهره‌ گیری از نوره در هر پانزده روز سنت است و اگر بیست روز گذشت و وسیله آن را نداشتی، پس به حساب خدا قرض بگیر و آن را انجام ده.[3] [1] . نَتْفُ الإِبْطِ ینْفِی الرَّائِحَةَ الْمُنْكَرَةَ وَ هُوَ طَهُورٌ (تحف العقول، ص101). [2] . النُّورَةُ مَشَدَّةٌ لِلْبَدَنِ وَ طَهُورٌ لِلْجَسَدِ (تحف العقول، ص101). [3] . السُّنَّةُ فِى النُّورَةِ فِى كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ یوْماً، فَإِنْ أَتَتْ عَلَیكَ عِشْرُونَ یوْماً وَ لَیسَ عِنْدَكَ فَاسْتَقْرِضْ عَلَی اللَّهِ (الكافى، ج6، ص506). 📚 مفاتیح الحیات ص 130 و 131. 🆔 @a_javadiamoli_esra
# اطلاعیه : ◾️ مراسم سوگواری شهادت دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹 زمان : جمعه ۱۴۰۰/۷/۲۳ _ ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🔸 مکان : قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۱۹ پلاک ۷ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار فرمانده نیروی انتظامی با : تأکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر در کشور/ موانع تولید و ایجاد باید برداشته شود/سارق را گرفتن مهم نیست، جلوی سرقت را گرفتن مهم است /با هم باید مبارزه کرد! سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی امروز به مناسبت در سفری یک روزه به قم به زیارت حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشرف شد و سپس به دیدار مراجع عظام تقلید رفت. 👇👇👇👇👇
💠 دیدار فرمانده نیروی انتظامی با : تأکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر در کشور/ موانع تولید و ایجاد باید برداشته شود/سارق را گرفتن مهم نیست، جلوی سرقت را گرفتن مهم است/ با هم باید مبارزه کرد! 🔸 سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی امروز به مناسبت در سفری یک روزه به قم به زیارت حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشرف شد و سپس به دیدار مراجع عظام تقلید رفت. 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سردار اشتری و هیئت همراه با حضور در بیت ، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن تقدیر و تشکر از نیروی انتظامی، بیان داشتند: ما همیشه موظفیم پیش رو را نگاه کنیم که چقدر از قافله دنبالیم! این باعث می شود که هم نسبت به گذشته شاکر باشیم و هم نسبت به آینده مقاوم؛ اما اگر فقط گذشته ها را ببینیم شاید به خودمان شویم بگوییم این کارها را کردیم و ترقی نکنیم. 🔸 ایشان اظهار داشتند: کمبودهایی که کشور با آن مواجه هست این است که اینها که به زندان افتاده اند، بخشی از اینها در اثر هستند که به سرقت دست می زنند یا به آزار مردم دست می زنند، افرادی که شرور هستند؛ ولی تعداد اینها خیلی نیست و بعضی هم در اثر و فشار مالی است، که باید این دو از همدیگر تفکیک شود، شما باید این موارد را با مسئولین در میان بگذارید که باید و ایجاد اشتغال برداشته شود تا بیکار در مملکت نداشته باشیم و زندان ها خلوت شود. 🔸 معظم له ادامه دادند: کسی که به اثر بیکاری و کم کاری دست به سرقت می زند و به زندان می افتد، دوباره نباید سر از زندان در بیاورد، بلکه باید برای او کاری تهیه شود، و شود تا دوباره به دنبال کار خلاف نرود، وگرنه سارق را گرفتن مهم نیست جلوی سرقت را گرفتن مهم است. دین می گوید جلوی سرقت را بگیر! سارق را هر کسی می گیرد! 🔸 ایشان بیان داشتند: من قبلاً به مسئولین کشور هم گفته ام که در کشور دو کار اساسی هست: یکی اینکه به فقیر باید کمک کنیم، ولی این را دیگر کشورها چه مسلمان چه کمونیست و چه غیره نیز انجام می دهند، به وامانده رسیدن یک است، یک نیست، و امر دوم این است که جلوی فقر را بگیرید نه اینکه به فقیر کمک کنید، آن می خواهد، می خواهد، آنکه اسلام آورده این است که جلوی بیکاری را می گیرد، جلوی فقر را می گیرد نه اینکه به فقیر کمک کند! 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با تأکید بر ضرورت تولید و ایجاد اشتغال در کشور اذعان داشتند: نیروی انتظامی کشور هست و مواظب است تا کسی دزدی نکند و امنیت کشور را به خطر نیاندازد، اما این کار ساده ای است، اساس کار این است که ما بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و وقتی میتوانیم روی پای خودمان بایستیم که هم از یک طرف تولید داشته باشیم و کارخانه های تعطیل شده نداشته باشیم، هم پول ما بیارزد که بتوانیم معامله کنیم. 🔸 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: ما با استعمار مخالفیم و نباید به استقبال استعمار برویم، ولی استعمار دو جور است یک و روشن است، یک است، اینکه جوان های بااستعداد را از کشور می برند، این یک استعمار خاموشی است. ما باید آن هنر را داشته باشیم که بیکاری را در مملکت رفع و بتوانیم این جوان ها را حفظ کنیم. 🔸 ایشان اظهار داشتند: اینکه ما با داشتن همه چیز، گرفتار هستیم، اینکه تحریم خیلی فشار می آورد هر چند کشور مقاومت می کند، برای این است که ساختار درونی برای مبارزه با تحریم نیست، در صورتی که برای مقابله با تحریم باید چند تا کار را انجام داد: یکی اینکه باید برای تلاش کرد و وابستگی مان به دلار کم شود، باید بتوانیم با کشورهای همسایه و دوستان خودمان بدون وابستگی به دلار آمریکا، روابط تجاری داشته باشیم، آمریکا که جلوی کار ما را نمی گیرد، بلکه جلوی معاملات ما با دلار خودش را می گیرد! آمریکا قلدری می کند چرا که او اگر الآن قد کشیده چون روی هفتاد میلیون کشته ای ایستاده که محصول جنگ جهانی اول و دوم هست و بیشتر آنها را هم همین ها کُشته اند، کسی که روی هفتاد میلیون قبر ایستاده باشد قلدری می کند! این ما هستیم که باید باشیم! 📚 دیدار تاریخ: 1400/07/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دوستی اجتماعی 🔹 وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به مالك اشتر فرمود: ما در جامعه زندگی می ‌كنیم حالا یا جامعه, وجود جدایی دارد یا هر فردی حیثیت فردی دارد، یك; و حیثیت جمعی دارد، دو. این طور نیست كه جامعه یك وجود خارج و مستقل داشته باشد. به هر تقدیر ما هستیم، بدون ارتباط با دیگران زندگی میسور نیست. ارتباط منافقانه گزنده است، ارتباط بدون پیوند قلبی, سازنده نیست. فرمود شما برای اینكه دوست دیگران باشید و دیگران دوست شما باشند در این اقیانوسِ وسیع جامعه باید یك تور داشته باشید، آن توری كه این ماهی را صید می ‌كند و تحمّل و ادب است. همه را با برخورد كردن, با ادب دیدن, احترام كردن, سخت نگرفتن, تند نشدن, غضبناك نشدن. [1] 🔹 می ‌دانید اینهایی كه ماهی می‌گیرند، ماهی ‌ها هم یك صنف و یك سنخ نیستند، آن ماهی ‌ها كه خیلی قیمتی ‌اند آنها را با تورهای دیگر می ‌گیرند. ما یك محبّت داریم و یك مودّت. مودّت, علمی ‌تر, دقیق ‌تر, رقیق ‌تر, پاك ‌تر و منزّه‌ تر از محبّت است كه به نزدیك است. آنچه را كه قرآن كریم انتخاب می ‌كند برترین آنهاست. 🔹 یكی از بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) این است كه «أحسن مجالسة من جالسك ولو كان یهودیا»؛[2] با بدترین گروه وقتی شما برخورد كردی یك جا نشستی در مسافرت هم ‌صندلی شدی و مانند آن، ادب را رعایت كنید. این ادب, تور است. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت6؛ «وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ». [2] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج7، ص14؛ «أَعْطِهِ لِمَنْ أَوْصَی بِهِ لَهُ وَ إِنْ كَانَ یهُودِیاً أَوْ نَصْرَانِیا». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی زمان: جمعه 23 مهر ماه 1400 لینک سامانه مجازی پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/bozorgdasht-allame-hasanzadeamoli 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: روز جمعه خود را بیارایید و غسل كنید و خوشبو سازید و موهای خویش را شانه زنید و پاكیزه‌ ترین لباس را بپوشید، چرا كه خدا در این روز به زمینیان توجه می ‌كند تا حسنات را چند برابر كند[1]، همچنین می ‌فرماید: هركس روز جمعه غسل كند و بگوید: أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِى مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ؛ گواهی می‌دهم معبودی جز خدای یگانه نیست و شریكی ندارد و محمد بنده و فرستاده اوست، خدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست و مرا از توبه كنندگان و پاكان قرار ده، تا جمعه بعدی پاك و پاكیزه خواهد بود.[2] [1] . (الكافى، ج3، ص417). [2] . (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 131 و 132. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار وزیر ورزش و جوانان با 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، صبح امروز پنجشنبه در نخستین سفر استانی خود به قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra