💠 نهیب الهی
🔹 متنبّیان ارقامشان کمتر از انبیا نیست! هر وقت پیامبری آمده، نبی صادق مصدقّی آمده، چهار تا متنبّی هم دنبالش هستند؛ هر وقت امامت جلوه کرد، #مدعیان_حضور_و_ظهور هم کم نیستند. متنبّیان در عالم زیادند، نسبت به آنها گفت ما آنها را رها می کنیم و شما به اذن الهی بساطشان را جمع می کنید؛ ولی کسی که من معجزه ام را به دست او دادم، او «وجیهُ الملّة» شد، سکه قبولی دارد، در چنین شرایطی بخواهد دهان باز کند ـ معاذالله ـ چیزی بر خلاف خواسته من بگوید، من حیاتش را قطع می کنم: ﴿وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَینَا بَعْضَ الأقَاوِیلِ ٭ لَأَخَذْنَا مِنْهُ﴾؛ تمام قدرتش را می گیرم، یک؛ رگ حیاتش را قطع می کنم، دو؛ نه تنها او، به همه انبیا هم گفتم: ﴿وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانوا یعمَلون﴾؛ اگر کسی از طرف من آمد، باید تا آخر #عبد_محض باشد.
🔹 اگر کسی سکه قبولی خورد؛ مثل عالمی که #وجیه_یک_ملت شد، او اگر بلغزد، خدا بعید است به او فرصت بدهد، برای اینکه او در کنار #سفره_دین نشسته است و احترامی که می بیند به نام دین می بیند؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ دستش بلغزد، پایش بلغزد، خدا هم مهلت نمی دهد.
🔹 این کسی که آبرویش را از دین و مسجد و حسینیه دارد، بخواهد ـ خدای ناکرده ـ بازی بکند، بساطش زود جمع می شود؛ اما دیگری ممکن است سالیان متمادی بی راهه برود و خدا به او مهلت بدهد. فرمود ما اگر مهلت دادیم، #امهال کردیم، املاء کردیم ـ املاء همان امهال است ـ مهلت دادیم، او مغرور نشود؛ اما به برخی ها مهلت نمی دهیم.
«أَعَاذَنَا اللَّه مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئَاتِ أَعْمَالِنَا»!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حاقه جلسه 9
تاریخ: 1397/10/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره226
#فصل_ششم
#خوردن_و_آشامیدن
#سیره_پیامبر_در_خوردن_و_آشامیدن
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از هنگام بعثت تا پایان عمر خود هرگز در حال تكیه دادن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می خورد و مانند برده می نشست و این كار را برای تواضع و فروتنی در برابر خدا انجام می داد[1]؛ همچنین می فرماید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ نمی پسندید.[2]
[1] . مَا أَكَلَ رَسُولُ اللَّهِ مُتَّكِئاً مُنْذُ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی أَنْ قَبَضَهُ وَ كَانَ یأْكُلُ إِكْلَةَ الْعَبْدِ وَ یجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ. قُلْتُ: وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج6، ص270ـ271).
[2] . كَرِهَ أَنْ یأْكُلَ بِشِمَالِهِ أَوْ یشْرَبَ بِهَا أَوْ یتَنَاوَلَ بِهَا (مكارم الاخلاق، ص142).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 167.
🆔 @a_javadiamoli_esra
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ناصح نستوه
🔹 نصیحت یعنی جامه دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می گویند «منصحه»، خود خیاط را می گویند #ناصح. نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ای پوشاندن و آنها را آراستن... .
👇👇👇👇👇
💠 ناصح نستوه
🔹 نصیحت یعنی جامه دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می گویند «منصحه»، خود خیاط را می گویند #ناصح. نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ای پوشاندن و آنها را آراستن. حرف لطیف جناب عطار نیشابوری این است که
خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد ٭٭٭ هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق
🔹 نصیحت، یعنی #جامه_تقوا_دوختن و به پیکر جامعه عریان پوشاندن. آن که جامه دری می کند او #ناصح نیست، آن که جامه دوزی میکند، او ناصح است؛ آن که قلم جامه دری در دست اوست او ناصح نیست، آن که سوزن جامه دوختن در دست اوست، او ناصح است. قلم را نگفتند منصحه، سوزن را گفتند منصحه، زیرا این منصحه است که جامه می دوزد و جامعه عریان از عدل را به #اعتدال می رساند. این کار #آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی بود که ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾. آن که نترسد و نستوه باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که امین بیت المال باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که جامع و محیط باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است. در زمان #امام با امام بودن، در زمان #رهبری با رهبر بودن، با #ملت بودن، با #جامعه بودن، این کار هر کسی نیست.
آپارات:
https://aparat.com/v/6JPN5
#سالگرد_آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مناسبت سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی
تاریخ: 1396/08/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نثار آبرو
🔹 كسی كه خون داد عزیزانه زندگی می كند اما كسی كه مسلوب الحیثیة شد و در این راه #آبرو داد، بالأخره زندگی او با سلب حیثیت همراه است! كم نبودند كسانی كه برای انقلاب آبرو دادند! در همان جریان #هفده_دی كه به #نوزده_دی منتهی شد، بالأخره امام آبرو داد؛ آنطور او را اهانت كردند! یك مرجع را، یك رهبر را، یك عارف را، یك حكیم را آن طور در روزنامه اطلاعات آن روز مسلوب الحیثیه كردند، اول طلبه ها قیام كردند بعد #مردم_متدین_قم قیام كردند و زمینه فراهم شده است برای حضور همگان و در #نوزده_دی آن قیام عمومی در قم رخ داد كه شهید دادند، زندانی دادند، مظلوم دادند و مانند آن.
🔹 دادن آبرو كار كمی نیست؛ بسیاری از افراد بودند كه میگفتند خب ما آبرویمان را باید حفظ بكنیم. انسان كه آبروی خود را برای خودش می خواهد طرز تفكر او هم فرق می كند؛ این طرز تفكر در خیلی از امور اثر دارد حتی در استخاره ها هم اثر دارد! یك آدم ترسو وقتی می خواهد استخاره كند از آیه، دستور #تقیه می فهمد! دادن آبرو كار آسانی نیست؛ انسان وقتی ببیند در منطقه وسیعی با حیثیت خوبی دارد زندگی می كند همه اینها را نثار می كند، این از دادن خون دشوارتر است! اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اگر #امام_رضوان_الله_علیه آنطور برای #حفظ_دین آبرو داد خداوند چندین برابر او را «عندالله و عندالناس» وجیه كرده موجّه كرده #آبرومند كرده است.
#سالگرد_قیام_نوزدهم_دی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70
تاریخ: 1379
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت حماسه قیام 19 دی
🔸 ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: رها کردن دنیا یگانه #شرط_جهاد و تنها #بهای_بهشت است. یعنی بدون فروش دنیا، مبارزه، #صبغه_الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانکه بدون ترک دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. حضرت علی (علیه السلام) که هم واجد شرایط جهاد بود و هم صالح برای رفتن به بهشت، می فرماید: «طَلاَقُ اَلدُّنْيَا مَهْرُ اَلْجَنَّة»... .
مطالعه بیشتر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/j30660
#سالگرد_قیام_نوزدهم_دی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره227
#فصل_ششم
#خوردن_و_آشامیدن
#سیره_پیامبر_در_خوردن_و_آشامیدن
🔸 راوی گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای خوردن، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می كرد.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) غذای داغ نمی خورد تا سرد شود و می فرمود: خدا به ما آتش نخورانده است. غذای داغ بركت ندارد پس آن را سرد كنید، و آن حضرت هرگاه غذا می خورد بسم الله می گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی كرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می كرد و با سه انگشت ابهام (شست) و انگشت كنار آن (سبابه) و انگشت وسط می خورد و گاهی از انگشت چهارم كمك می گرفت و [گاهی] با همه كف دستش غذا می خورد و با دو انگشت غذا نمی خورد.
[1] . كان یجْعَلُ یمِینَهُ لأَكْلِهِ وَشُرْبِهِ وَوُضُوئِهِ... (الجامع الصغیر، ج2، ص372).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 168.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ماهنامه اسراء (آذر ماه 1400) منتشر شد
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء (شماره 1، آذر ماه 1400) آماده و منتشر شد.
دانلود:
📎 https://b2n.ir/d65398
#بنیاد_بین_المللی_علوم_وحیانی_اسراء
#ماهنامه
🆔 @a_javadiamoli_esra