eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مصداق بارز وجه الله 🔸 انسان کامل مانند سیدالشهداء (علیه ‌‌‌السلام) تمام کارهای خود را برای انجام می‌‌‌ دهد و هیچ سپاس و ثنایی از کسی توقع ندارد؛ کسی که تمام همّت او وجه الله باشد، از خواهد بود. 📚 سروش هدایت، ج1ص236 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان در ماه شعبان شایستگی آنرا دارد که هم مهمان خدا شده و هم مهماندار او گردد! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: ماه شعبان را باید ماهی آراستۀ به اخلاق نبوی نفسیر نمود، ماهی که در روایات صراحتاّ به نبیّ مکرم اسلام تعلق دارد. صاحب تفسیر تسنیم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات مختلفی به فضیلت این ماه فرخنده اشاره داشته تا اندیشه و انگیزه در نهاد انسان سالک تبلور پیدا نموده و راه پیش رو را به زیبایی طی کند. 🔸 این دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است که انسان را هم شایسته کند که خدا بشود هم شایسته کند که خدا بشود؛در این معامله سود کلا برای انسان است چون گاهی خدای سبحان مبایعه می ‌کند خرید و فروش می ‌کند و با انسان گفتگو دارد چه اینکه در همین است. 🔸 اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟ ما چه داریم که او را مهمان کنیم یک و چه وقت او مهمان ما می‌شود دو؟! این در حدیث قدسی آمده است که «انا عند المنکسرة قلوبهم» یعنی خدای سبحان مهمان دل های شکسته است و آن انکسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می ‌پذیرد این «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصادیق مهمان شدن خدا نسبت به دل ها است. 🔹 منبع: news.esra.ir 🔹 مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/k73529 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مجرای كوثر رسالت و مصداق خیر كثیر 🔸 امام حسین (علیه السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت، مجرای کوثر رسالت و خیر کثیر نبوّت و ولایت و امامت است... . 👇👇👇👇
💠 مجرای كوثر رسالت و مصداق خیر كثیر 🔸 خصیصه امام حسین (علیه‌السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت این است كه و نبوّت و ولایت و امامت است، زیرا كوثر كه به معنای عطای كثیر الهی است و بشارت آن از سوره كوثر استنباط می شود، دارای مصادیق فراوان علمی و عینی است، لیكن به شهادت ذیل آن كه دشمنِ عنود، رسول گرامی را اَبْتَر می داند و همین ذیل در مقام تحدید است، دارای مفهوم خواهد بود. 🔸 منطوق آیه، اَبْتر و منقطع النسل بودن دشمن لَدُودِ پیامبر گرامی اسلام است و مفهوم آن، متّصل النسل بودن رسول گرامی است، و مقصود از دوام نسل، صرف تداوم نسب شناسنامه ای نیست، چون اگر فرزند پیامبری نظیر پسر نوح یا فردی عادی و بی تفاوت باشد، آن پیامبر از جهت ولایت و مقام معنوی عقیم و اَبْتر است، هرچند از نظر شناسنامه وَلود و صاحب نسل باشد. 🔸 خلاصه را می توان چنین ترسیم كرد: آن حضرت است كه نه تنها وَریثِ صُحُف گذشته است، بلكه مُهَیمِنِ بر آنها است. انبیا و اولیایی است كه مأمور نهضت الهی بوده اند؛ لذا هنگام خروج از مدینه آیه ای را تلاوت كرد كه یادآور خروج حضرت كلیمِ خدا از مصر بود، و زمان ورود به مكّه آیه ای را قرائت كرد كه تذكره ورود حضرت موسی (علیه‌ السلام) به مَدْین بود، و در بین راه جریان شهادت حضرت یحیی و بریدن سر او را به خاطر می آورد و پیوند ویژه با خاتم پیامبران داشت كه در مقطعِ ، مستحق لَقَب عزّتْ آفرینِ «أنا من حسین» بود و در مقطع ، شایسته وصفِ افتخارآورِ «حسینٌ منّی» می شد. 📚 پیام به همایش بین المللی ریاضی در سال عزّت و افتخار حسینی (علیه‌السلام) شهریور 1381 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 راهِ صلاح 🔸 مطلب مهّمی كه سالار شهیدان به ما فرمود این است كه هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ یعنی نمی‌ توان گفت ما چون می ‌خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می‌ توانیم كمك بگیریم! از هر راهی كسی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی ‌رسد؛ هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می ‌كند [كه] به آن می‌رسد نه به آن مقصد اصیل. این بیان نورانی را وجود مبارك فرمود كه «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، چون گناه كژراهه است و راه نیست، وقتی راه نبود چگونه به هدف می ‌رسد؟! فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی ‌دهد كه از هر وسیله ‌ای استفاده كند. 🔸 هر راهی انسان را به آن مقصد نمی ‌رساند، است كه انسان را به آن مقصد والا می‌ رساند و لاغیر! این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كجا می‌ روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج ‌البلاغه آمده تبیین كرد، فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ»؛ شما را به كجا می ‌برند؛ مگر نمی‌خواهید به سلامت برسید، چرا راه عیبناك را طی می‌ كنید؟! مگر نمی‌خواهید به كمال برسید، چرا در قدم می ‌نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ». آن ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ» نهج‌البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج ‌البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ» سالار شهیدان در آمده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/11/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی حریّت 🔸 انسان کامل معصوم چونان حسین بن علی (علیهم السلام) نه تنها از هر بندی آزاد و از هر رسم جاهلی و رسوب وهمی رهاست، بلکه از جهل علمی و آزادگی از جهالت عملی است و چون آزادی کالای گرانبهاست، هر چیزی نمی ‌‌‌تواند هزینه آن گردد. تنها سر است که در این مسیر باید قدم شود تا با پا نهادن بر آن بتوان لایق حریّت شد. 📚 سروش هدایت، ج1ص239 🆔 @a_javadiamoli_esra
دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار می شود 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دومین کنگره ملی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم روز سه شنبه با پخش پیام تصویری آغاز می گردد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی سخنرانی خواهند نمود. 🔹 این کنگره ملی به همراه کمیسیون های تخصصی و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه در محل پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی واقع در قم، پردیسان، پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه جاری برگزار می شود. علاقه مندان می توانند به صورت زنده از لینک dte.bz/cptconf مباحث را دنبال نمایند. 🔹 لینک پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi https://www.instagram.com/m_vaezjavadi 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درختكاری در ردیف مقدّس‌ ترین اعمال 🔸 اهتمام اسلام به ، به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، كاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و قرار می ‌گیرد... . 👇👇👇👇
💠 درختكاری در ردیف مقدّس‌ ترین اعمال 🔸 اهتمام اسلام به ، به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، كاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و قرار می‌ گیرد؛ چنانكه از رسول اكرم مأثور است: «سَبْعٌ یجْری للِعَبْدِ أجَرُهُنَّ وَ هوَ فی قبرِهِ بعَدَ مَوتِهِ: مَنْ عَلَّمَ عِلْما، أوَ أجرَی نهَرا، أو حَفَرَ بِئرا، أو غَرَسَ نَخْلاً، أوَ بَنَی مَسجِدا، أو وَرَّثَ مُصْحَفا، أو ترَكَ وَلَدا یستَغفِرُ لَهُ بَعدَ مَوتِهِ». 🔸 در این حدیث شریف، درختكاری در كنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، توریث قرآن یا كتاب علمی سودمند دیگر و ... واقع شد كه این مقارنه، كاشف از درجه بالای اهتمام اسلام به درختكاری است؛ لذا هم درباره درخت و آن دستور رسیده است و هم درباره آن. از حضرت رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مأثور است: «مَنْ سَقِی طَلْحَةً اَوْ سِدْرَةً فَكَاَنَّما سَقِی مُؤمِناً ظَمَأً»؛ یعنی هر كس درخت محتاج به آبیاری را (درخت سدر و مانند آن خصوصیتی ندارد) سیراب نماید، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب نمود. 📚 کتاب اسلام و محیط زیست ، ص 272 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از اینكه مردی شبانه از سفر نزد خانواده ‌اش بازگردد نهی فرمود، مگر اینكه پیش‌تر آنان را خبردار كند.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: مسافر، روز شنبه مسافرت كند؛ حتی اگر سنگی در روز شنبه از كوهی فرو غلتد، خدا آن را به جایش بازگرداند.[2] [1] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِص أَنْ یطْرُقَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ لَیلاً إِذَا جَاءَ مِنَ الْغَیبَةِ حَتَّی یؤْذِنَهُم‏ (المحاسن، ج2، ص377). [2] . مَنْ كَانَ مُسَافِراً فَلْیسَافِرْ یوْمَ السَّبْتِ، فَلَوْ أَنَّ حَجَراً زَالَ عَنْ جَبَلٍ فِى یوْمِ السَّبْتِ لَرَدَّهُ اللَّهُ إِلَی مَكَانِه... (الكافى، ج8، ص143). 📚 مفاتیح الحیات ص 197. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیدالشهداء (ع) از مصادیق بارز وجه الله 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک شعبان و اعیاد شعبانیه به بازخوانی پیام حضرت علامه جوادی آملی به مناسبت اعیاد شعبانیه می پردازیم... . ▫️ بدون شهود سیرت و سنّتِ انسانِ کاملْ صَعْب است ▫️ تأسّی به امام معصوم مایه و پایه است ▫️ تنها راه رسیدن به هدف والا، پیمودن خداست ▫️ حریّت از جهل علمی و آزادگی از جهالت عملی در معصوم (ع) ▫️ متقیّان و پرهیزکارانِ عادی، مرهون مبارزات هستند ▫️ از لوث هر گونه دوگانگی منزّه است ▫️ برای رسیدن به ، جز عبور از دالان فنا مسیر دیگری نخواهد بود 👈 لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/h20096 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بنده صالح خدا 🔸 در ذیل آیه كریمه (الحمد لله فاطر السّموات والأرض جاعل الملائكة رُسُلا ً أُولی أجنحةٍ مثنی وثلاث ورباع یزید فی الخلق ما یشاءُ إنّ الله علی كلّ شی‏ءٍ قدیر) آمده است كه (سلام ‏الله‌ علیه) وقتی دو دستش را در راه خدا داد، خدای سبحان به او دو بال مرحمت كرده كه «یطیر بِهِما فى الجنّة» وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است. 🔸 فضیلت حشر با فرشتگان، كه هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای ، حضرت نیز گفته شده و اینگونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است. 📚 حكمت عبادات - صفحه 103 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رادمردان 🔸 این عزیزان و بزرگوارانی که شربت شهادت نوشیدند ، ما نسبت به اینها خیلی احساس کوچکی می ‎کنیم! من بارها این را برای دوستانم نقل کردم ظاهراً سال شصت بود که اوایل جنگ بود و شهدا را می ‎آوردند در شهرهایشان و آن مجروحین را به آسایشگاه می بردند. یک روز ما به زیارت این مجروحین در آسایشگاه رفتیم، جوان ‎ها را دیدم کم سن، قطع نخاع، غیر قابل علاج و ! قدری دور زدیم و قدری دعا کردیم، دیدم هیچ نمی ‎توانم تحمل کنم! نه دعای ما اثر دارد که مستجاب الدعوه باشیم و نه قدرتی داریم که در شفای اینها کوشش کنیم، هیچ چاره نداشتیم، به سرعت دوری زدیم از آنجا آمدیم بیرون و رفتیم جایی و نشستیم و گریه کردیم و سبک شدیم و دیگر نرفتیم! 🔸 اینها هستند، اینها هستند، هستند! ما برویم برای چه؟ بگوییم و سفارش بکنیم؟ این که پیش تر از ما رفته و دیده! اینها هستند اینها را ما داریم! 📚 دیدار جمعی از اعضای موسسات قرآنی با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاداش های غیبی، ظهور و بروز روح بندگی است 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء سرویس دین و اندیشه: در بیان و بنان حضرت ، جایگاه جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس مورد توجه خاصی قرار گرفته است تا آنجا که این حکیم متأله با استناد به آیات و روایات اسلامی، جایگزینی اعضاء مُلکی با مَلکوتی را مطرح فرموده که به مناسبت زاد روز فرخندۀ حضرت (ع) تقدیم شما خوبان می گردد: 👇👇👇👇
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء سرویس دین و اندیشه: در بیان و بنان حضرت ، جایگاه جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس مورد توجه خاصی قرار گرفته است تا آنجا که این حکیم متأله با استناد به آیات و روایات اسلامی، جایگزینی اعضاء مُلکی با مَلکوتی را مطرح فرموده که به مناسبت زاد روز فرخندۀ حضرت (ع) تقدیم شما خوبان می گردد: این حکیم متأله بیان داشتند: 🔸 وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) در نامه‌ ای که به برخی از مفاخر خانوادگی ‌شان مرقوم داشته بودند، فرمودند:خیلی ‌ها می‌ روند جبهه جنگ و می‌ شوند و اعضا و جوارحشان را از دست می ‌دهند اما اگر کسی از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد خدای سبحان به او بالی مرحمت می‌ کند که جعفر طیّار می‌ شود:«الطیّار فی الجنّة»؛ وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است ﴿أُوْلِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ﴾. 🔸 ایشان خاطر نشان کردند: فضیلت ، که هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای بنده صالح خدا، حضرت ابوالفضل العباس (سلام‏الله علیه) نیز گفته شده و این گونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است. 🔸 معظم له در یکی از جلسات درس تفسیر خود نیز به بیان مقام بلند پرداخته و بیان داشتند: بالأخره انسان یک وقت دستش را در تصادفی از دست می ‌دهد این جا دارد که غمگین باشد، برای اینکه عضوی را از دست داد و ناقص شد اما یک وقت است که در راه اعلای کلمه حق دست را داد، خب اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها﴾ اینکه مخصوص به مسئله مال نیست؛ بلکه فرمود: هر کس کار خیری انجام داد ما بهتر از آن را به او می‌ دهیم، خب بهتر از این دست مُلکی، دست ملکوتی است. جعفر طیار این ‌چنین بود این را دست داد اما الآن دیگر هم پرواز فرشته‌ هاست و ذات اقدس الهی در قبال این دو دست، به او بالی داد که «یطیر بهما مع الملائکة فی الجنة». 🔸 حساب خانواده‌ های معظم یا عزیزان یا یا خانواده معظم ، این باشد که فقط با خدا دارند معامله می‌ کنند. ما هنوز در اوایل راه هستیم به اواسط نرسیدیم. هر کار خیری که در این کشور یا کشورهای دیگر انجام بگیرد، اولین ثواب را و و و و و خانواده ‌های اینها می ‌برند. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نام آشنا 🔸 اگر در خلوت و جلوت بگویند چه کسی را دوست داری؟ وقتی نام ابوالفضل (علیه السلام) را بگویند ـ عباس بن علی ـ انسان احساس و سنگینی می ‌کند، احساس می ‌کند، احساس می ‌کند تنها نیست، غریب نیست. 🔸 در این وادی حسرت دنیایی، نامی است آشنا، دستگیر و و ، عباس بن علی، قمر بنی‌هاشم، «بَابَ الْحَوَائِج إِلَی اللَّه». 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/07/17 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 لوازم سفر: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: نشانه شرافت و شخصیت فرد این است كه هنگام سفر توشه ‌اش خوب و دلپسند باشد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: توشه مسافر خواندن سرود و شعر است، مادامی كه یاوه و بیهوده نباشد.[2] [1] . مِنْ شَرَفِ الرَّجُلِ أَنْ یطَیبَ زَادَهُ إِذَا خَرَجَ فِى سَفَرِهِ (الكافى، ج8، ص303). [2] . زَادُ الْمُسَافِرِ الْحُدَاءُ وَ الشِّعْرُ مَا كَانَ مِنْهُ لَیسَ فِیهِ خَناً (الجعفریات، ص158؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص213). 📚 مفاتیح الحیات ص 197. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بنده خالص حق 🔸 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خدای بزرگ بر تو این است كه جز او را نپرستی و این پرستش خالص باشد. اگر بودی، اگر در این بندگی دیگری را شریك نگرفتی، غیر خدا را در این عبادت راه ندادی و بنده خالص الله بودی، خدای متعالی كفایت تمام امور دنیا و آخرتت را به عهده می ‌گیرد و هیچ گزندی برای این مؤمن متصور نیست. 🔸 زیرا هر چه در عالم هست و هر كه در عالم هست، خواه سمائی‌ اش، خواه زمینی ‌اش، خواه دریایی ‌اش، خواه صحرایی ‌اش، خواه ذی روحش و خواه جامدش همه ‌هستند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: سال 1387 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پناهگاه امن 🔸 «قال مولانا علی ‌بن ‌الحسین (علیهم السلام): «لَوْماتَ مَنْ بَینِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ یكُونَ الْقُرآنُ مَعى». ایام متعلق به چهارمین نیر برج فروزان امامت و عصمت (علیه السلام) است؛ امامی كه صحیفه سجادیه او به نام بیت معروف است. این امام همانند دیگر ائمه معصومین (علیهم السلام) بیانات حكیمانه‌ ای دارد كه محتوای آنها از قرآن كریم است. 🔸 یكی از آن بیانات حكیمانه امام چهارم (علیه السلام) این است كه اگر همه مردمی كه بین مشرق و مغرب به سر می ‌برند از بین بروند و من تنها بمانم احساس وحشت نمی ‌كنم در صورتی که قرآن با من باشد؛ اگر من در باشم و با قرآن باشم و این كلام خدا با من باشد و مرا رها نكند، از هیچ عاملی وحشت و هراس ندارم. 🔸 بیان امام سجاد از آن نظر كه معصوم است مصون از هر گونه اغراق و مبالغه نادرست است؛ وقتی امام بفرماید اگر قرآن با من باشد از تنهایی احساس هراس نمی ‌كنم حق می ‌گوید، زیرا قرآن كلام حق است و متكلمِ این كلام خداست؛ این طنابِ است، این ریسمانِ است، این ریسمانِ است، این رابطِ است. كلام یك طرفش به متكلم بسته است و طرف دیگرش به شنونده و مستمع؛ اگر گوینده، خدا باشد و شنونده، بنده خاص خدا باشد و این ، بنده را در سایه شنیدن كلام حق، به خدا مرتبط كند، آن بنده از هر گزندی مصون است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1387 🆔 @a_javadiamoli_esra