eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پيشوای تنها ▫️ فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ و سلّم عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لم اُبایع كرْهاً»؛ من اگر این دو نفر را می‌داشتم سقیفه را زیر و رو می ‌کردم. حمزه مثل قمر بنی ‌هاشم بود برای حسین بن علی؛ می بینید پرچمدار رسمی بود، به سیدالشهداء گفت که اجازه می ‌دهید من بروم؟ فرمود ما اصلاً آمدیم برای شهادت ولی می‌ خواهیم عزیزانه شهید بشویم، تو پرچمدار من هستی، تو اگر بروی، «تَفَرَّقَ عَسْكَرِی‏»؛ اینها پراکنده می ‌شوند، ما می‌خواهیم تا آخرین نفس عزیزانه بجنگیم، همین! ما که ابایی نداریم از رفتن و شهادت. ▫️ حضرت فرمود من مگر تسلیم شدنی بودم؟! ولی دستم خالی بود، یک نفر بودم آمدند دستم را بستند. معاویه نوشت من شنیدم دستت را بستند، حضرت جواب داد بله من یک نفر بودم آمدند دستم را بستند، من با دست بسته باید سقیفه را امضا بکنم من که با دست باز امضا نمی‌کردم: «أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْت‏»؛ رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. ریختند دست مرا بستند و بردند، بله! من که انکار نکردم ولی من اگر دستم باز بود امضا نمی ‌کردم. ▫️ وجود مبارک حضرت امیر در یکی از نامه‌ هایی که در نهج البلاغه است افتخار کرد فرمود خیلی‌ها می‌ روند جبهه شهید می‌شوند اما از ما اگر کسی شهید بشود می‌شود سید شهدا؛ خیلی‌ها می‌ روند جانباز می‌ شوند اما از ما اگر کسی جانباز بشود می‌ شود جعفر طیار، اینها که آدم‌های عادی نبودند. اینجا هم فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لَمْ أُبَایعْ كرْهاً». 📚 سوره مبارکه جمعه _ جلسه 10 تاریخ: 1397/01/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 431 🔸 پاداش نامگذاری به نام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هیچ سفره ‌ای نیست که بر آن کسی به نام احمد یا محمد حاضر شود، جز اینکه آن منزل دو بار در روز تقدیس می ‌شود.[1] [1] . مَا مِنْ مَائِدَةٍ وُضِعَتْ وَ حَضَرَ عَلَیهَا مَنِ اسْمُهُ أَحْمَدُ أَوْ مُحَمَّدٌ إِلاّ قُدِّسَ ذَلِكَ الْمَنْزِلُ فِى كُلِّ یوْمٍ مَرَّتَین (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص29). 📚 مفاتیح الحیات ص 273 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
36.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: سیزدهم تاریخ: محرم و صفر 1401 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 كلب معلَّم ▫️ در سوره مباركه «اعراف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لاَیؤْمِنُونَ﴾، در سوره مباركه «مریم» هم فرمود: ﴿أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْكَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً﴾. شیطان، رسالت ما را دارد، كلب معلَّم است؛ شیطان ولایتی كه ما برای او قرار دادیم را اِعمال می ‌كند. فرمود: ﴿وَمَن یعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ﴾؛ این كلب معلَّم را می ‌فرستد اما این كلب معلَّم فقط می ‌تواند گاز بگیرد؛ نه انسان را مسلوب ‌الاختیار می ‌كند نه مسلوب ‌الاراده می ‌كند. ▫️ احتجاج این كلب معلَّم با انسان تبهكار هم در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت؛ آیه 22 سوره «ابراهیم» این است: ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ خدا وعده داد با انبیا با مرسلین با اهل بیت (علیهم السلام) با عقل با فطرت, نامه دعوت نوشت _ این قرآن در حقیقت است، این همه روایات نامه دعوت اند كارت دعوت اند _ من هم كارت دعوت دادم، خب می ‌خواستید نیایید! ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ من وعده خلاف دادم او وعده وِفاق می ‌داد؛ او وعده می ‌داد و عمل می ‌كرد، من وعده می ‌دادم و خلاف می ‌كردم، خب می ‌خواستید آنجا بروید! هر دو را هم شما دیدید؛ یعنی چهار امر را دیدید: وعده خدا را دیدید انجاز وعده او را دیدید, وعده مرا دیدید خلف وعده مرا هم دیدید؛ بارها این چهار امر را آزمودید. ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ یعنی «وَعَدَ و أنْجَز», ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (سه) ﴿فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ (چهار)؛ این چهار امر را دیدید، من كه شما را مجبور نكردم, خب می‌خواستید نیایید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾؛ من یك سوت كشیدم آمدید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتمُ بِمُصْرِخِی﴾؛ امروز نه من به داد شما می‌ رسم نه شما به داد من می ‌رسید هر دو گرفتار جهنم هستیم! بنابراین شیطان بیش از اینكه كلب معلَّم باشد در نظام هستی كاری نمی ‌كند. ▫️ اصل وجودش نسبت به كلّ نظام برکت است، برای اینكه هر كس به هر مقامی رسید در اثر رسید؛ یعنی وسوسه بود، این فرد با وسوسه نبرد كرد و ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ شد و پیروز شد، آن گاه ﴿لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾ نصیبش شد، وگرنه اگر وسوسه نباشد و مبارزه با نفس نباشد و جهاد نباشد كه كسی به كمال نمی ‌رسد، می ‌شود یك زندگی حیوانی! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 12 تاریخ: 1390/08/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 432 🔸 ازدواج فرزند ازدواج فرزند : رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ از جمله اینکه هرگاه بالغ شد برایش همسر برگزیند. [1] 1. «مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَی وَالِدِهِ ثَلاثَةٌ ... یزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغ» (روضة الواعظین، ج2، ص369). 📚 مفاتیح الحیات ص 252 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کمین مرگ ▫️ فرمود: «فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ قُرْبَهُ»؛ بندگان خدا از مرگ بترسید و از نزدیکی مرگ بترسید، چون روشن نیست مرگ چه وقت به سراغ انسان می ‌آید. مرگ انسان را نمی‌ میراند، انسان مرگ را می ‌میراند و ابدی می‌ شود. مرگ فقط در محدوده دنیا هست، بعد از دنیا یعنی برزخ به بعد دیگر سخن از مرگ نیست. در رویارویی انسان و مرگ، ، مرگ را زیر پای خود له می ‌کند و از مرگ عبور می ‌کند و ابدی می ‌شود، حالا که ابدی شد باید داشته باشد. فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ یأْتِی بِأَمْرٍ عَظِیمٍ وَ خَطْبٍ جَلِیلٍ»؛ بعد از مرگ به هر حال یا بهشتی است که در آن هیچ رنجی نیست یا دوزخی است که در آن هیچ رحمتی نیست. ▫️ درباره جهنّم فرمود: «دَارٌ لَیسَ فِیهَا رَحْمَةٌ»؛ هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست. البته اگر کسی ـ ان شاء الله ـ اهل نجات بود در برزخ مشکلاتی می ‌بیند، در مواقف پنجاه‌ گانه قیامت آسیب‌ هایی می ‌بیند و ـ ان شاء الله ـ طاهر می ‌شود و اگر نشد مقداری ـ معاذ الله ـ در دوزخ عذاب می‌ شود بعد نجات پیدا می ‌کند; لکن . فرمود یا وارد بهشتی می ‌شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً» یا گرفتار دوزخی می ‌شوند گرفتار شری می شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ خَیرٌ أَبَداً». ▫️ فرمود: «وَ أَنْتُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ»؛ شما طرید و طرد شده مرگ هستید؛ نظیر شکارچی که به دنبال شکار می ‌رود مرگ هم به دنبال شما خواهد بود. «إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکمْ»؛ اگر بایستید، مرگ شما را می ‌گیرد «وَ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنْهُ أَدْرَککمْ»؛ اگر بخواهید به هر وسیله‌ای از مرگ فرار کنید ؛ فرمود: ﴿أَینَما تَکونُوا یدْرِککمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/03/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون ▫️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾ که جامعه را با آشنا می ‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می ‌کند. ▫️ در سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 433 🔸 یاری کردن فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر نیکی یاری کند. گفته شد: چگونه او را بر نیكی یاری کند؟ فرمود: آنچه را در توان اوست از وی بپذیرد و از آنچه برایش دشوار است درگذرد... .[1] 1. رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَی بِرِّهِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ كَیفَ یعِینُهُ عَلَی بِرِّهِ؟ قَالَ: فَقَال: یقْبَلُ مَیسُورَهُ وَ یتَجَاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ (مستطرفات السرائر، ص595). 📚 مفاتیح الحیات ص 253 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هنر متعهّد 🔹 فرمود: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾؛ اگر كسی شاعر شد و هنر شعر دارد باید بگیرد از بیگانه‌ ها! این همه كه علیه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) سرودند خب شما هم مثل حسّان باش دفاع بكن! این پیام این آیه است نه اینكه اینها مدح می ‌كنند، بله مدح هم می کنند امّا فرمود ؛ انتصار یعنی انتقام! هنرمند باید انتقام بگیرد فیلم‌ساز باید انتقام بگیرد؛ از چه كسی انتقام بگیرد؟ از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد. 🔹 هنری را كه ذات اقدس الهی به انسان داد، در برابر این هنر، مسئولیتی می ‌خواهد. مگر هر كسی را به صورت یوسف در می ‌آورند؟! این جمال، الهی است؛ مگر هر كسی به صورت سَحبان در می ‌آید؟! شما می‌ بینید هزارها نفر حنجره‌ های شان گویششان این دهانشان طوری است كه به صورت عادی حرف می ‌زنند، در بین هر چند هزار نفر، یک نفر تُن صوتش زیباست، خب این نعمتی است. خدا غریق رحمت كند علامهٴ امینی را و او را با مولایش محشور! خب این اشعاری كه ایشان در الغدیر جمع كرده است این برای کدام یک از شعراست؟ اینها کسانی اند که به برخاستند؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات تامین كرده است. 🔹 در انتصار، سخن از نصرت نیست! یك وقت سخن از این است كه شما ابتدائاً شعر بگویید دین را یاری بكنید، بله این است؛ امّا وقتی آمدند علیه دین شعر گفتند فیلم ساختند تئاتر ساختند نمایشگاه راه انداختند، این هنرمندان وظیفه‌ شان است؛ انتصار یعنی انتقام! خب اینها هم چهارتا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دهن ‌كجی كرده، اینها هم چهارتا فیلم بسازند در مدح پیغمبر جلال پیغمبر جمال پیغمبر. فرمود ما این نعمتی که به دادیم از اینها توقع داریم؛ آن توقعات شخصی كه خب سر جایش محفوظ است که اینها به یاد خدا باشند معصیت نكنند و امثال اینها؛ امّا از اینها هم داریم: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾. اگر كسی نویسنده خوبی است اگر كسی سراینده خوبی است اگر كسی خواننده خوبی است، خب حیف نیست انسان این را درباره چیزهایی مصرف كند كه نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟! 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی: حوزه نباید نهال فروشی کند! 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء،حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی با حضور در بیت در دماوند با معظم له دیدار و گزارشی درباره همایش بین‌المللی یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم که قرار است برگزار شود، ارائه داد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی: حوزه نباید نهال فروشی کند! 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء،حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی با حضور در بیت در دماوند با معظم له دیدار و گزارشی درباره همایش بین‌المللی یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم که قرار است برگزار شود، ارائه داد. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این همایش ابراز داشتند: تاریخ حوزه را می توان به سه بخش تقسیم کرد، حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخواستند. ▫️ ایشان افزودند: دوره زعامت آیت الله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند. ▫️ مفسّر برجسته قرآن کریم با اشاره به حوزه ابراز داشتند: دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است! لینک خبر: 🌐 news.esra.ir 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 434 🔸 رعایت مساوات میان فرزندان رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بین فرزندانتان در هدایا به مساوات عمل کنید.[1] آن حضرت به مردی نگریست که دو فرزند داشت و تنها یکی از آن دو را بوسید. فرمود: چرا مساوات را میان آن دو رعایت نکردی؟[2] پیامبر فرمود: در میان فرزندان خود عدالت را مراعات كنید همان‌گونه كه دوست دارید در نیكی و لطف به شما، به عدالت رفتار كنند.[3] [1] . سَوّوا بَینَ أوْلادِکُمْ فِى العَطیةِ (الخلاف، طوسی، ج3، ص564). [2] . أَنَّ النبى ص أَبْصَرَ رَجُلاً لَهُ وَلَدین فَقَبَّلَ أَحَدَهُمَا وَ تَرَكَ الآخَرَ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: فَهَلاّ وَاسَیتَ بَینَهُمَا؟ (الجعفریات، ص55). [3] . اعْدِلُوا بَینَ أَوْلادِكُمْ [فِى السِّرِّ] كَمَا تُحِبُّونَ أَنْ یعْدِلُوا بَینَكُمْ فِى الْبِرِّ وَ اللُّطْف (مكارم الاخلاق، ص220). 📚 مفاتیح الحیات ص 253 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حسینی بودن ▫️ کسانی می توانند باشند که حسینی بیاندیشند، حسینی فکر کنند و حسینی عمل کنند. فرمود من که وارد کربلا می شوم و نهضت جهانی به پا می کنم و هدف والای من این است که ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾ را عملی کنم. من افرادی را به همراه می برم که اینها نه نقد علمی داشته باشند و نه نقد عملی. ▫️ چون خود را می داند و هست، مظهر تام ذات اقدس الهی می داند و هست، حرفی که خدا می زند در اداره جهان، کاری که خدا می کند در تدبیر نظام سپهری، آن را حسین بن علی درباره گفت. ذات اقدس الهی در این بخش از قرآن فرمود من معاضدی که بیراهه رفته باشد یا راه کسی را بسته باشد ندارم ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان تاریخ: 1400/05/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فوریت توبه 🔹 ، یک واجب فوری است، واجب موسّع نیست و هر لحظه که انسان تأخیر بیندازد، گناه بر گناه، متراکم می ‌شود. اگر کسی یک گناه کرد اما توبه نکرد، در طی این مدت، این بارَش متراکم شده است، چون توبه است نه واجب موسّع. 🔹 ، نظیر قضای صلات نیست؛ در قضای صلات، کسی نمازی را نخوانده، خوابیده بود یا به هر دلیل نخوانده، حالا فرصت هست، قضای این نماز، واجب موسّع است، مگر اینکه نزدیک ‌های مرگ بشود که فرصت او تمام شده است و حتماً باید تأدیه کند؛ اما توبه، واجب فوری است، چون واجب فوری است، اگر کسی از گناه توبه نکرد ولو یک گناه کرده است اما چون توبه، ، این فرد هر لحظه دارد معصیت می ‌کند؛ مثل اینکه کسی یک ساعت دارد به نامحرم نگاه می ‌کند، اینکه یک گناه نیست، این چندین گناه است؛ یا یک ساعت دارد غیبت می‌ کند یا یک ساعت دارد فلان گناه را می ‌کند، این یک گناه که نیست. 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 8 تاریخ: 1397/08/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
«مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» ماندگارترین شعار نهضت عاشوراست ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: شعار «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» بیانگر این است که هرگز جریان الهی و وحیانی با جریان شیطانی نمی توانند هم مسیر شوند و سکان اجتماع را باهم در دست بگیرند… . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
«مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» ماندگارترین شعار نهضت عاشوراست ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشت: حرکت سالار شهیدان گرچه براساس زمینه های موجود بوده است و خروج آن حضرت از مدینه براساس شرایط و اوضاع اجتماعی آن روزگار تعیین می شود اما یک امر دیگری در اینجا مطرح است. حسین بن علی در محاجه ای که با اصحاب و یاران داشت سرّ خروج خود را در این رابطه مطرح می کند و می فرماید که «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» او از من بیعت می خواهد. دو قطب مخالف که یکی به سمت و جنبه های رسالت و ولایت می اندیشد و دیگری را و ولایت شیطانی را دارد تعقیب می کند، این دو هرگز نمی توانند در کنار هم قرار بگیرند دست در دست یکدیگر داشته باشد و مسیر اجتماعی را باهم بخواهند جلو ببرند؛ این دو، دو قطب کاملاً مخالف اند. ▫️ وی افزود: حضرت فرمود من در چنین طیفی هستم در چنین خاندانی رشد کردم و از من آنچه که توقع است توجه به جنبه های وحیانی و سخنان الهی است آنچه را که خدای عالم برای بشر از طریق وحی روشن کرده است مسیری است که باید آن مسیر را دنبال کنم، اما آنچه که جریان اموی و دستگاه اموی از من انتظار دارد خصوصاً یزید، جریان باطل و طغیانی و شیطانی است که به هیچ وجه این دو با هم سازشی نخواهند داشت؛ لذا جمله «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» یکی از ابی عبدالله (علیه السلام) است و این شعار ماندگارترین شعار این نهضت است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: همگان از خویشان و دوستان و برادران گرفته تا همه خیرخواهان و ناصحان، حضرت اباعبدالله (علیه السلام) را از این مسیر می خواستند که برحذر بدارند. حسین بن علی هم این مسئله را می دانست که این حرکت چه بسا یک حرکت موفقی نباشد اما یک هم این وضعیت را تأیید می کرد حمایت می کرد و آن دستگاه وحیانی بود و آن جریانی بود که خدای عالم این گونه برای حسین بن علی رقم زده است. ▫️ وی ادامه داد: پس زمینه های اجتماعی و شرایطی که بر ابی عبدالله (علیه السلام) حاکم بود چیزی جز این نبود که حسین بن علی علیه این طغیان بشورد و خودش را داشته باشد، چون به حق به بطالت رفته بود و بدعت ها حاکم شده بود و حق مورد عمل نبود و باطل مورد ترک واقع نمی شد، معروف ترک شده بود و منکر جایگزین معروف شده بود و به بیان سالار شهیدان حسین بن علی جامعه از خودش خارج شده بود. آن ریل گذاری که به تعبیری رسول گرامی اسلام و در دوران حکومت آقا علی بن ابیطالب برای رشد و سعادت جامعه قرار داده بودند، جامعه را از آن ریل خارج کردند و مسیر جامعه در عمل به انحراف و در فکر به تحریف رسیده بود. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi