eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 طریق قُرب 🔸 دو عنصر محوری انسان را به خدا نزدیك می ‌كنند: یكی یعنی عقیده خوب داشتن؛ یكی هم یعنی عمل صالح داشتن. كسی كه عقیده خوب ندارد یعنی مؤمن نیست؛ یا مؤمن است ولی عمل صالحی ندارد، به خدا نزدیك نخواهد شد. فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ آمَنَ﴾ كه حُسن فاعلی است یعنی مؤمن باشد ﴿وَعَمِلَ صَالِحاً﴾ که حُسن فعلی است یعنی كار خوب بكند. 🔸 معمولاً ملاحظه فرمودید برای ورود در جهنم یك چیز كافی است و آن گناه است، چه شخص مسلمان باشد و چه نباشد؛ ولی برای ورود در بهشت دو چیز لازم است: یكی معتقد و موحّد و مسلمان و مؤمن بودن؛ دوم عمل صالح داشتن. برای ابتلا و گرفتاری به جهنم فقط گناه معیار است اما برای ورود به بهشت, از یك طرف و از طرف دیگر لازم است؛ فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُولئِك لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ﴾. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 11 تاریخ: 1392/07/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 452 🔸 ارزش وجودی همسر خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی كرده است.[1] لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت ‌بخش و مایه آرامش انسان است. زن و شوهر نیز برای همدیگر چنین ‌اند، به شرط آنكه دو اصل مهم مودّت (دوستی) و رحمت (مهربانی) بر زندگی حاكم باشد.[2] [1] . ﴿هُنَّ لِباسٌ لَكُم و اَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 187). [2] . ر.ك: تسنیم، ج9، ص460 ـ 462. 📚 مفاتیح الحیات ص 281 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قابلیت 🔹 آدم دلسوخته یك مخاطب دلسوخته می ‌خواهد. نه هر كسی دلسوخته است و نه هر مخاطبی حرف ها را به عنوان دلپذیر می‌ پذیرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قابلیت 🔹 آدم دلسوخته یك مخاطب دلسوخته می ‌خواهد. نه هر كسی دلسوخته است و نه هر مخاطبی حرف ها را به عنوان دلپذیر می‌ پذیرد. ▫️ پسری از پدری سوال كرد كه چرا ما و دیگران پای سخنان فلان شخص در شهر می‌ رویم سخنرانی آنها عادی است، امّا پای سخنرانی فلان شخص كه می ‌رویم ما را متحوّل می‌ كند؟ گفت پسرم جریان هایی كه در جامعه اتفاق می ‌افتد در مجلس مردانه مویه و اشك كم است؛ امّا در مجلس زنانه عاطفه زیاد است، این مادر داغ‌ دیده همین كه دهان باز كرد سیل اشك جاری می ‌شود، سرّش این است كه این هست و حرف داغ ‌دیده اثر دارد! گفت اگر می ‌بینی در وعاظ شهر حرف آن آقا اثر دارد، برای اینكه او داغ دیده است، او حرف را از تمام می‌گوید. فرمود «يَا بُنَيَّ ! لَيْسَتِ النَّائِحَةُ الثَّكْلَى مِثْلَ النَّائِحَةِ الْمُسْتَأَجَرَةِ». 🔹 داغ دیده بود! این برای متكلّم. مخاطب ها خب شما بالأخره جمال یوسفی را شما بیاورید در برابر در و دیوار هیچ كدامش نمی‌ تواند [آن را نشان بدهد] یك آینه بیاورید آینه یوسف را نشان بدهد، برای اینكه این لیاقت دارد تا آینه شفاف نباشد یوسف را نشان نمی‌ دهد! قلب همچنین آینه ‌ای بود. آن هم مثل «ثكلی» بود آن بود او هر چه گفت این گرفت؛ لذا تحوّل پیدا شد. ▫️ آیا در این پمپ بنزین ها نمی ‌گویند نمی ‌گویند استعامل دخانیات ممنوع است؟ یعنی همین‌كه شما اینجا كبریت بزنی آن [آتش] می ‌گیرد، بعضی ها همین ‌كه مختصری اشاره كردند كاملاً می‌ گیرد، چه رسد به اینكه شما بخواهید در پمپ بنزین شعله ‌ای را مشتعل كنی! این رابطه كه هم او گوینده قوی بود، هم این گیرنده قوی بود؛ هم او چیز خوب گفت، هم این چیز خوب شنید! 📚 دیدار جمعی از هنرمندان با حضرت استاد تاریخ: 1390/12/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سقوط پنهان
🔸 در آیه 23 از سوره مباركه «یونس» فرمود: ﴿فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾ بعد یك اصل كلی را فرمود, فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ _ سخن از ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ نیست, سخن از ﴿یا أَهْلَ الْكِتَابِ﴾ نیست، سخن از ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ است _ ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾؛ این حصر است یعنی هر كس ستمی می ‌كند ولو نسبت به خانواده ‌اش, ولو نسبت به همسایه ‌اش, ولو نسبت به زیرمجموعه ‌اش، در واقع ، منتها الآن مَست قدرت است؛ ولی وقتی این حالت تخدیری برطرف شد دادش در می ‌آید. این ‌طور نیست كه الآن درد نباشد، الآن آسیب هست منتها چون ﴿فِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾ یعنی مستانه زندگی می‌ كنند و تخدیر شده ‌اند، كسی كه تخدیر شده است درد را احساس نمی ‌كند، اما وقتی آخرهای عمر فرا رسید دادش در می ‌آید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾. 🔸 آن آیه كه در سوره مباركه «اسراء» هست كه ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾، آنجا لام, لام اختصاص است؛ ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ یعنی «إنّ الإحسان یختصّ بالمحسن»، ﴿وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ یعنی «إنّ الاسائة تختصّ بالمسیء». 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 20 تاریخ: 1392/09/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اهل استغفار 🔹 حضرت امیر فرمود در زمین دو امان بود، یکی رخت بربست نیست دومی را از دست ندهید «أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم)»؛ تا حضرت بود عذاب نازل نمی ‌شد. دومی: «وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ» مادامی که امت باشند نه اشخاص وحده، اهل استغفار باشند آن جامعه عذاب نمی ‌بیند. 🔹 از حضرت سؤال کردند دلیل اینکه شما می ‌فرمایید دو چیز عامل بود چیست؟ فرمود دلیل ما قرآن کریم است، خدا در قرآن کریم این چنین فرمود: ﴿وَ ما كانَ اللَّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ﴾؛ مادامی که تو ای پیغمبر در میان آنها هستی، عذابی که نظیر عذاب امت‌ های قبل نظیر عاد و ثمود و مانند آن بود دامنگیر این ملت نمی‌ شود، اگر تو رحلت بکنی مادامی که این ملت باشند، اهل باشند، اهل باشند، اهل باشند و داشته باشند عذاب الهی نازل نمی‌ شود. مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 453 🔸 ارزش وجودی همسر خدای سبحان می ‌فرماید: و از جمله نشانه‌ های او [خدا] این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در كنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت...[1]؛ همچنین در تعامل با همسر، مكرر سفارش كرده كه: با آنان به نیكی معاشرت كنید.[2] در پرداخت مهریه[3]، حقوق متقابل[4]، هزینه ‌های جاری زندگی[5] حتی هنگام جدایی و طلاق همسر[6]، خدا به نیكی با وی سفارش فرموده است، پس در هیچ حالی مرد نباید به همسر خود ستم كند و حقوق و منزلت او را نادیده بگیرد، گرچه وی مرتكب اشتباهی شده باشد. حتی درباره همسر مطلّقه به دادن هدیه ‌ای متناسب با توانایی شوهر سفارش شده است... . [1] . ﴿و مِن ءایـٰتِهِ اَن خَلَقَ لَكُم مِن اَنفُسِكُم اَزواجًا لِتَسكُنوا اِلَیها وجَعَلَ بَینَـكُم مَوَدَّةً و رَحمَةً...﴾ (سورهٴ روم، آیهٴ 21). [2] . ﴿و عاشِروهُنَّ بِالمَعروفِ...﴾ (سورهٴ نساء، آیهٴ 19). [3] . ﴿و ءاتوهُنَّ اُجورَهُنَّ بِالمَعروفِ﴾ (سورهٴ نساء، آیهٴ 25). [4] . ﴿و لَهُنَّ مِثلُ الَّذى عَلَیهِنَّ بِالمَعرُوفِ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 228). [5] . ﴿رِزقُهُنَّ و كِسوَتُهُنَّ بِالمَعروفِ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 233). [6] . ﴿فَاَمسِكوهُنَّ بِمَعروفٍ اَو سَرِّحوهُنَّ بِمَعروفٍ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 231). 📚 مفاتیح الحیات ص 281 و 282 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آغاز سال تحصیلی 1401 - 1402 مدرسه و مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین آغاز سال تحصیلی 1401 - 1402مدرسه علمیه و مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام) اسراء در تهران برگزار می گردد. ▫️ زمان: دوشنبه 11 مهر ماه ساعت 13:30 ▫️ مکان: تهران، میدان هروی، خیابان موسوی، نبش خیابان افشاری 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 کارفرمای هستی
🔸 آدم وقتی بفهمد كل نظام در اختیار خداست، وقتی بفهمد نه از خودش كاری ساخته است نه از دیگری، قهراً فقط به خدا مراجعه می ‌كند. مشكل ما این است كه ما گاهی خود را مقتدر می‌ پنداریم گاهی دیگری را، در حالی كه نه از ما كاری ساخته است نه از دیگری! ما محتاجیم، بالاخره باید كسی باشد که مشكل ما را حل كند؛ تمام شبهات و مشكلات و دشواری ها این است كه ما خیال می ‌كنیم مشكل ما به دست خود ما حل می ‌شود یا مشكل ما به دست دیگری، لذا گاهی به خود تكیه می ‌كنیم گاهی به دیگری تكیه می ‌كنیم و بیراهه می‌ رویم؛ اما اگر بدانیم كار فقط به دست است و ما ابزار اوییم که ﴿لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ یك، ﴿وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ﴾ دو، اگر بدانیم ما سربازان اوییم و كار به دست اوست، آن وقت نه به خودمان تكیه می ‌كنیم نه به غیر خدا! 🔸 اگر _ان‌ شاء ‌الله_ ما این‌‌ چنین شدیم یعنی مستقیم شدیم نه به خود تكیه كردیم نه به دیگری، فقط گفتیم: «توكلت علی الله»، به دستور او عمل كردیم، كار را از او دانستیم و فرمان او را اجرا كردیم، هم نصیب ما می‌شود و هم . 📚 سخنرانی در جمع بسیجیان گردان عاشورای اهواز تاریخ: 1386/06/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. آپارات: https://aparat.com/v/ZrLOD جلسه: نوزدهم تاریخ: محرم و صفر 1401 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 454 🔸 پاداش نیكی به همسر (زن) از مهم ‌ترین موارد نیكی به همسر اظهار محبت به وی و آراستگی ظاهری مرد است كه از عوامل تحكیم خانواده به شمار می‌ آید. امیرموٴمنان (علیه السلام) در وصیت به محمد حنفیه فرمود: به راستی زن ریحانه (شاخه گل) است و قهرمان نیست، پس در هر حال با وی مدارا كن و همراهی نیكو داشته باش تا زندگیت باصفا گردد.[1] [1] . فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیحَانَةٌ وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ، فَدَارِهَا عَلَی كُلِّ حَالٍ وَ أَحْسِنِ الصُّحْبَةَ لَهَا فَیصفوَ عَیشُك (الفقیه، ج4، ص392). 📚 مفاتیح الحیات ص 283 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   بلای خودکامگی
🔸 ﴿فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِیرٌ مَّا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُوراً﴾ یعنی رمیدن اینها بیشتر شد نفور اینها بیشتر شد، برای اینكه قبلاً یك كفر داشتند الآن شد، زیرا قبلاً كفر به توحید بود الآن هم کفر به توحید است هم کفر به رسالت. چرا این كار را كردند؟ ﴿اسْتِكْبَاراً فِی الْأَرْضِ﴾؛ اینها هستند. 🔸 با می ‌شود كنار آمد ولی با نمی‌ شود كنار آمد؛ در بخشی از آیات قرآن دارد بالأخره بعضی‌ ها كافر هستند ولی خب با شما كاری ندارند شما هم با آنها كاری نداشته باشید، با این كفار می‌ توانید داشته باشید. در آیه هشتم سوره مباركه «ممتحنه» فرمود كفاری در عالَم هستند كه كاری با شما ندارند شما هم كاری با آنها ندارید، با آنها می ‌توانید زندگی مسالمت ‌آمیز داشته باشید و عادلانه رفتار كنید. فرمود كفاری كه با شما كاری ندارند تحریمی نكردند مزاحمت ایجاد نكردند ممانعت ایجاد نكردند، كسی كه ممانعت ایجاد می ‌كند را یاری نكردند، بدی نسبت به شما نكردند، خدا نهی نمی ‌كند كه شما نسبت به آنها ، بلكه در ذیل دارد: ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴾. 🔸 این مربوط به کفار است؛ اما ، غیر از كافر است؛ فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾ چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا اِیمان لهم» یعنی نه چون ایمان ندارند و كافر هستند با آنها بجنگید چون خیلی ‌ها ایمان ندارند و كافرند ولی می ‌شود با آنها زندگی كرد و كنار آمد؛ اما كسی كه اَیمان ندارد _ «اَیمان» جمع «یمین» است _ یعنی قطعنامه, سوگند, توافق, موافقت ‌نامه، هیچ چیزی را به رسمیت نمی ‌شناسد، خب شما با چنین آدمی چگونه می ‌توانید زندگی كنید؟! فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛ اینها قطعنامه ‌شان, توافقشان, امضایشان را به رسمیت نمی ‌شناسند، اینها ﴿لاَیرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلّاً وَلاَ ذِمَّةً﴾، خب چگونه می‌ توانید با اینها زندگی كنید؟! امروز امضا می‌كنند فردا انكار می‌ كنند, امروز توافق می‌كنند فردا انكار می ‌كنند! برهان قرآن كریم این نیست كه «لا اِیمان لهم»، این است كه ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛ همین ﴿اسْتِكْبَاراً فِی الْأَرْضِ﴾! 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 19 تاریخ: 1392/09/19 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات موحّدانه

🔹 اگر کسی گفت خدا و لاغیر! یقیناً دعای او مستجاب است؛ سرّش آن است که مستجاب می‌ شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات موحّدانه

🔹 اگر کسی گفت خدا و لاغیر! یقیناً دعای او مستجاب است؛ سرّش آن است که مستجاب می‌ شود. اگر کسی برای رزق دعا کند چون «لله السماوات و الارض»، فرمود تمام آسمان و زمین را ما برای شما مسخّر کردیم ﴿سَخَّرَ لَكُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ﴾ هیچ چیزی در عالم نیست که در خدمت بشر نباشد و مأمور نباشد که به بشر خدمت بکند و خدمت نرساند، چون معنای تسخیر همین است! ما مسخِّر نیستیم خدا مسخِّر است، اما برای ما تسخیر کرده است. هیچ ستاره‌ ای در آسمان، هیچ موجود آبزی در دریا، هیچ موجود معدنی در دل خاک نیست مگر اینکه مسخَّر انسان است، برای تأمین حیات و روزی او خلق شده است؛ ﴿سَخَّرَ لَكُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ﴾ منتها انسان باید به سراغ جهان برود. 🔹 در دعاها هم موحّدانه دعا کند اگر شرط اساسی این بود که از غیر خدا ناامید باشد قطع نظر بکند فقط بگوید «الله»، یقیناً دعای او مستجاب است؛ این اختصاصی به مسئله استغفار در برابر گناه ندارد، دعا برای شفای مرض همین طور است، دعا برای همین طور است، دعای برای و امانت همین طور است، دعا برای همین‌طور است، دعا برای فرزند صالح داشتن همین طور است. فرمود: «عَجِبْتُ لِمَنْ یقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ»... . مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 455 🔸 پاداش نیكی به همسر (زن) امام صادق (علیه السلام) فرمود: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است: موافقت با وی تا موافقت و محبّت و میل او را به خود جلب كند، خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او.[1] امام كاظم (علیه السلام) نیز فرمود: آرایش مرد برای همسرش از عوامل افزایش عفّت زن است.[2] [1] . لا غِنَی بِالزَّوْجِ عَنْ ثَلاثَةِ أَشْیاءَ فِیمَا بَینَهُ وَ بَینَ زَوْجَتِهِ وَ هِىَ الْمُوَافَقَةُ لِیجْتَلِبَ بِهَا مُوَافَقَتَهَا وَ مَحَبَّتَهَا وَ هَوَاهَا وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَهَا وَ اسْتِعْمَالُهُ اسْتِمَالَةَ قَلْبِهَا بِالْهَیئَةِ الْحَسَنَةِ فِى عَینِهَا وَ تَوْسِعَتُهُ عَلَیهَا... (تحف العقول، ص323). [2] . تَهْیئَةُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ مِمَّا تَزِیدُ فِى عِفَّتِهَا (مكارم الاخلاق، ص97). 📚 مفاتیح الحیات ص 283 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ همزمان با فرارسیدن شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، مراسم عزاداری و سوگواری شهادت آن امام همام در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: چهارشنبه ۱۳ مهرماه ـ ساعت: ۱۰:٣٠ صبح مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 فرمان اقتدار
🔸 فرمود: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾؛ چند جا دارد که آنچه را ما گفتیم، به قوّت بگیرید؛ ما هم که یک امر آسانی را نفرستادیم بلکه ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾؛ یک و وزین و پُر مغز را فرستادیم، شما هم باید بگیرید: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾. تنها درباره نیست که می فرماید: ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ﴾، به همه ما هم می ‌فرماید: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾؛ چیزی هم که به ما داد، درباره آن به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾ یعنی است. سنگین به معنای حجیمی که مثلا سنگ، وزین است، آن‌طور نیست بلکه مطلب، وزین است؛ یک می ‌خواهد و یک می‌ طلبد که این را تحمّل کند. 🔸 فرمود: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾؛ فرمود این قدرت را من به شما دادم که این وحی سترگ را بگیرید. بعد هم فرمود دشمن از هر طرف حمله می‌کند لذا ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾؛ درست است نسبت به خدا ضعیف هستید اما در بحث‌های نظامی، مبارزه با استکبار، مبارزه با صهیونیسم، ، من به شما این قدرت را دادم؛ ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾. بعد در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» هم فرمود آن قدر که تمام قدرت‌ ها از شما بترسند. این یعنی چه؟ این قدرت ‌های استکباری که همه چشم دوخته‌ اند به منابع ما و منافع ما، ما چه وظیفه ‌ای داریم؛ یعنی باید بی ‌عُرضه باشیم و بی‌ تدبیر یا به ما گفت آن قدر که از شما بترسند؟ 📚 سوره مبارکه معارج جلسه 10 تاریخ: 1397/11/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra