eitaa logo
آوینه | گلچین اخبار مهم روز در ایران و جهان | گزیده اخبار جدید سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی
84 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
40 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نوشتاری از دکتر مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۱. [تاریخ و منازعات حل‌نشدنی]. سرنوشت «تاریخ‌های متضاد» را جنگ و تقابل سخت مشخص می‌کند، نه مذاکره و توافق گفتگویی. چون «ناسازگاری‌های ذاتی»، حل‌شدنی و برطرف‌کردنی نیستند، توافق‌ها در این زمینه‌ها، صوری و موقتی هستند و در نهایت، جنگ از راه خواهد رسید و مناسبات را مشخص خواهد کرد. تا پیش از این موعد، همه‌چیز سیّال و بی‌ثبات است و آشکار نیست که قدرت به کدام سو خواهد چرخید. ازاین‌رو، صلح و آشتی، پوستۀ پوشالی چنین نسبت‌هایی است و دو طرف، از انگیزۀ «حذفِ دیگری»، تهی نمی‌شوند. آمریکا نسبت به ما، دیگری‌ای از این دست است؛ دیگریِ ستیزه‌جویی که از اساس، حیات و وجود ما را برنمی‌تابد و جز به برچیدن و زوال ما، به چیزی نمی‌اندیشد. اکنون روشن شده که آمریکا، هرگز در پی توافق نبوده و مذاکره، بهانه و دستاویزی بیش نبوده است. کسانی‌که می‌گفتند مذاکره، بد نیست و نباید مسیر دیپلماسی را مسدود کرد و آن را بن‌بست محض خواند، نسبت به فهم ماهیّت این دیگریِ نفی‌مدار، ساده‌اندیش و سطحی‌نگر بودند. این‌چنین نزاعی، خواه‌ناخواه به لحظۀ جنگ می‌رسد و جنگ در اینجا، امر حتمی و قهری است. برخی که ادّعای فهم و تفکّر و تأمّل داشتند، از جمله رضا داوری‌ادرکانی، در برهۀ انتخابات، سخن از تهدید تداوم ایران و حیات آن و احتمال ویرانی و نابودی گفتند و تقابل ذاتیِ این دو تاریخ را نادیده انگاشتند و مسأله را به انتخابِ عاملیّتی فروکاهیدند، اما امروز که همان انتخاب سیاسی، در قدرت است، آشکار گردیده که از جنگ، گریزی نیست و فقط «ایرانِ تسلیم‌شده»، دیگری را قانع می‌سازد. اینان جامعه را به گزینه‌ای خواندند که حاصلش جنگ نخواهد بود، اما در همین دوره، دو جنگِ تمام‌عیار از راه رسید. فلسفۀ عقیم و تفکّر واقعیّت‌ستیز که دچار سیاست‌زدگی و تقلیل‌گرایی است، این‌گونه زمین‌گیر و رسوا می‌شود. ۲. [تاریخ و جزئیّاتِ چرخش‌زای درونی]. گمان بر این است که حرکت و شدنِ تاریخ، فقط بر مدار کلّیّات و واقعیّت‌های پهن‌دامنه است؛ حال‌آن‌که تاریخ، با «جزئیّات» نیز کار می‌کند. این جزئیّات، رخ می‌دهند و به‌تدریج، ما را «مشروط» به خویش می‌کنند و وضع به لحظه‌ای می‌رسد که دیگر، کار از کار گذشته است. آن‌گاه ما در این وضعِ تثبیت‌شده و قفس‌گونه، محاصره می‌شویم و امکان‌های‌مان ناچیز می‌شوند. رهبرِ شهید، آن‌گاه که به واقعۀ عاشورا پرداخته بود، سخن از این گفت که چنانچه شُریح در ماجرای زندانی‌کردن هانی، از قصد واقعی ابن‌زیاد با مردم می‌گفت و حقیقت را کتمان نمی‌کرد، چه‌بسا شورش رخ می‌داد و رویدادهای دیگری از راه می‌رسیدند و زنجیرۀ حوادث به عاشورا نمی‌رسید. ایشان در ماجرای ظهور نیز به روایات استناد کرد و گفت چنانچه «سَر حسین» – علیه‌السلام – بر نیزه نمی‌رفت، یا «سرّ صادق» – علیه‌السلام – فاش نمی‌شد، ظهور نیز واقع می‌شد، اما این نقصان‌ها و اختلال‌ها، موجبات تأخیر آن را فراهم کردند. در دورۀ ما نیز، اگر اصحاب سیاست لیبرالی مجال می‌دادند که پاسخ به ترور حاج‌قاسم، جدّی و بنیادین و پشیمان‌کننده باشد، نه در حد یک سیلی؛ یا اگر اغتشاش زن، زندگی، آزادی رخ نمی‌داد و کسانی با کشف حجاب، پیام غربی‌شدنِ سبک زندگی و معارضۀ علنی با جمهوری اسلامی را به آمریکا ارسال نمی‌کردند؛ یا اگر کسانی با فتنۀ دی‌ماه، همراهی نمی‌کردند و خیابان را به آشوب نمی‌کشاندند و کودتای وحشیانه رقم نمی‌زدند و رهبرِ شهید را – که مظهر عینیِ مردم‌سالاری دینی بود – دیکتاتور نمی‌خواندند؛ یا اگر عدّه‌ای ساده‌لوح در دانشگاه‌ها، توهماتِ حماقت‌بار خود را دربارۀ پهلوی فریاد نمی‌زدند؛ یا اگر در جنگ دوازه روزه، آتش‌بس پذیرفته نمی‌شد و جنگ تا نقطۀ نهایی و تمام‌کننده ادامه می‌یافت؛ یا اگر بستن تنگۀ هرمز، مدّت‌ها قبل صورت می‌گرفت و واکنش‌های ما، مدرّج و با شیب ملایم نبود؛ تاریخ ما به سویی دیگر می‌رفت و چه‌بسا امروز، رهبرِ شهید در میان ما می‌بود. این «اگر‌ها»، دلالت بر جزئیّاتی دارند که تاریخِ اکنون را شکل داده‌اند. آری، «تاریخِ ضعیف‌شده» یا «تاریخِ ضعیف بازنمایی‌شده»، طمع دشمن را برمی‌انگیزد و وسوسۀ حمله می‌آفریند. کسانی از درون، فرصت حمله و موقعیّت تهاجم را برای دشمن آفریدند و زمینۀ داخلیِ وسوسه‌انگیز پدید آوردند و به این واسطه، جورچین دشمن را تکمیل کردند. در حرکت کلّیِ تاریخ، غرض و حماقت از لحاظ نتیجه، یکسان هستند. به گفتۀ استاد مطهری، هر اندازه در جامعه، احمق بیشتر باشد، کار منافقان نیز آسان‌تر خواهد بود؛ چراکه احمق‌ها، ابزار پیشروی منافقان هستند. دست‌کم، امروز پس از تحمّل این‌همه هزینه‌های گزاف و بی‌جبران، باید قاطعانه مسیر مقاومت را در پیش گرفت و آن را در نیمۀ راه، رها نکرد. 🔗 https://iict.ac.ir/6mon @aavine
♦️۶ آب شیرین کن در سرزمین‌های اشغالی که در آستانه وارد شدن به لیست تارگت‌های ایران هستند؛ آب آشامیدنی ۸۰ درصد صهیونیست‌ها از این تاسیسات می‌گذرد 🔹در نقشه منتشرشده از سناریوی پاسخ متقابل ایران مبنی هدف قرارگرفتن زیر ساخت های کشور، ۶ مرکز آب‌شیرین‌کن رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف احتمالی تعیین شده‌اند که از جمله انها می‌توان به مراکز آشکلون ،پلماحیم، حادرا، شوریک آ ،آشدود و شوریک نام برد. 🔹این مراکز حدود ۸۰ درصد آب مصرفی شهرک‌نشین‌های صهیونیستی را تأمین می‌کنند. منابع منتشر کننده تأکید دارند که در صورت ادامه جنایات این رژیم، این تأسیسات به اهداف مشروع ایران تبدیل خواهند شد. مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇 🎯 @Farajaleb
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصابت موفق موشکهای موج ۸۱ بر بیش از هفتاد نقطه در سرزمین های اشغالی روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: 🔹 موشک‌های نقطه زن عماد و قیام و خرمشهر 4 و قدر در چندین نوبت با عنایت پروردگار موسی علیه السلام و در زیر باران رحمت الهی در موج هشتادویکم عملیات وعده صادق 4 با رمز «یا باقرالعلوم علیه السلام» و هدیه به همه سربازان وطن و شهدای سرباز خصوصا سرباز قهرمان شهید سید جواد ایزدی، بر بیش از 70 نقطه در سرزمین های اشغالی از جمله(حیفا دیمونا الخضریه نزدیک حیفا شمال و جنوب تلآویو) با موفقیت و شدت فرود آمدند. 🔹 بنابر اطلاعاتی میدانی روند تلفات رژیم صهیونیستی بویژه پس از سه موج قبلی تهاجمات قدرتمند ایران شدت یافته و به بیش از ۲۵۰۰ کشته و زخمی رسیده است. سپاه پاسداران و ارتش ج.ا امروز در قامت یک ملت ظهور یافته اند و یک ملت برای دفاع از ایران عزیز بسیج شده اند. 🔹 مردم و صاحبان اندیشه در آمریکا! شما با دروغگویی و تحریف واقیعت های صحنه جنگ کنونی توسط جنگ افروزانی چون ترامپ و نتانیاهو مواجه هستید. حقیقت جنگ را شما باید در پمپ بنزین های آمریکا، خیابان های ایران و آسمان های تل آویو و حیفا مشاهده کنید. 🔹 سپاه پاسداران در اطلاعيه های خود با شفافیت حقیقت را برای شما بیان و واقعیت جنگ را برای شما به تصویر خواهد کشید. فرزندانتان را با مکر نتانیاهو و ترامپ روانه جهنم نکنید. سربازان متجاوز در دریای میلیونی ملت ایران سخت غرق و ناپدید خواهند شد. 🔹 یادتان باشد تل آویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم، این را آقای شهیدمان یادمان داده است. @TasnimNews
آموزش‌های لازم برای شرایط خاص 🔹راهکارهای ساده برای مدیریت خاموشی‌های ناگهانی https://www.aparat.com/v/hhlx7cm 🔹کمک‌های اولیه در شرایط بحران https://www.aparat.com/v/tseh4m3 🔹چطور باید از خانه‌های هوشمند در برابر تهدیدهای سایبری محافظت کنیم؟! https://www.aparat.com/v/rewir16 🔹چطور از حملات باج افزارهای سایبری جلوگیری کنیم؟! https://www.aparat.com/v/nry9e5f 🔹پشت تلفن چی بگیم چی نگیم؟! https://www.aparat.com/v/tay96hz 🔹چطور فیشینگ را شناسایی کنیم و از خودمان مراقبت کنیم؟! https://www.aparat.com/v/pey144t 🔹چگونه حین بحران به مجروحان کمک کنیم؟! https://www.aparat.com/v/ssb4tuk 🔹اگه جنگ بشه شرایط دقیقا چه طوری میشه ؟! https://www.aparat.com/v/oomvk3m 🔹اگر هنگام حمله هوایی در حال رانندگی بودیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟! https://www.aparat.com/v/wjcvq53 🔹در زمان بحران چه چیزی را باور کنیم چه چیزی را نه ؟! https://www.aparat.com/v/ellnwy5 🔹چگونه در بحران از کودکان مراقبت کنیم؟! https://www.aparat.com/v/ynv331p 🔹چه طور در شرایط بحرانی اطلاعات درست را از نادرست تشخیص بدهیم؟! https://www.aparat.com/v/sobp8bn 🔹چگونه ذهن ما در شرایط جنگی واکنش نشون میده؟! https://www.aparat.com/v/pnhy2d0 🔹بنزین در بحران؛ آنچه باید بدانید! https://www.aparat.com/v/oyb9pum 🔹اگر هنگام حمله هوایی در فضای عمومی بودیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟! https://www.aparat.com/v/tjx3ws2 🔹اگر موقع حمله هوایی در خانه بودیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟! https://www.aparat.com/v/uyr6095 🔹چه طور باید کوله نجات برای خود تهیه کنیم؟! https://www.aparat.com/v/ciyrpc7 🔹در شرایط وقوع حملات هوایی دقیقا باید چه کار کنیم؟! https://www.aparat.com/v/pkx65lj 🔹بعد از بحران چه طور حس امنیت را به کودکان بازگردانیم؟! https://www.aparat.com/v/aou7074 🔹در پناهگاه یا هنگام جابه‌جایی امنیت کودک‌مان را چه طور حفظ کنیم؟ https://www.aparat.com/v/egy358n 🔹چه طور برای شرایط بحرانی از قبل آماده بشیم؟! https://www.aparat.com/v/clfvz45 🔹در لحظه بمباران هوایی از کودکمان چه طور محافظت کنیم؟! https://www.aparat.com/v/hha52t7 🔹چگونه ترس و اضطراب کودک را مدیریت کنیم؟! https://www.aparat.com/v/kahhu8n 🔹نماهنگ پاینده ایران https://www.aparat.com/v/pqd0bci 🔹نماهنگ ایران جان https://www.aparat.com/v/jirni80 @iribnews
1.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی باد غرور کار دستت می‌دهد... فکر می‌کرد که واقعا خبری نیست، اما یک دوش‌پرتاب چند هزار دلاری، سوپر هورنت 150 میلیون دلاری (با تجهیزات و البته بدون هزینه خلبان) را سرنگون کرد... بله، خیلی پایین اومده بود. 🇮🇷@SyrianKhabar
این توئیت فرمانده دلاور نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را فراموش کردم منتشر کنم!! سردار سیدمجید موسوی در این توئیت یک نکته خیلی مهمی را مورد اشاره قرار داده که آن هم خطاب به ترامپ است: ما زودتر از آن اولتیماتوم تو حملات را شروع کردیم که بدانی هیچ ترسی نداریم. حمله به الخضیره، حیفا و تاسیسات استخراج اورانیوم در دیمونا، بخشی از عملیات واقعی ایران است. 🇮🇷@SyrianKhabar
❌الله اکبر ایتان لیونس، خبرنگار آمریکایی، در ایکس نوشت: حزب‌الله امروز ۱۹ تانک ارتش اسرائیل را هدف قرار داد @Souud_ir
هدایت شده از الجزیره به فارسی
💢 ایران: قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد یک جنگنده آمریکایی اف-۱۸ را در چابهار با سامانه پدافند هوایی جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران هدف قرار داده است @Almayadeenfa
هدایت شده از الجزیره به فارسی
💢 لبنان: مقاومت اسلامی مقر وزارت جنگ اسرائیل در کریاهِ تل‌آویو و پادگان دولفین وابسته به اطلاعات نظامی در شمال تل‌آویو را با چند موشک هدف قرار داد @Almayadeenfa
♦️نامه حماسی فرزند شهید همت به سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه 🔹عموی خسته‌ام، عموی عاشقم، سردار علیرضا تنگسیری، سلام. نمی‌دانم چگونه سال نو را تبریک بگویم، حال آنکه داغ بزرگی دل کوچک ما را خراش انداخته است، اما این زخم بزرگ محل رویش جوانه‌ای شده که شک ندارم درختی بارور خواهد شد! 🔹نمی‌دانم کجا هستید و امروز گفتگوی من با شما از راه دور است، برای همین نامه‌ای سرگشاده خطاب به شما می‌نویسم، برای همین است که نامه را به رسانه‌ها می‌سپارم تا هر کس هرجایی شما را دید از قول لب‌های من دست‌های شما را ببوسد. نمی‌خواهم شما را ببینم که می‌دانم کارهای بسیار مهم‌تری از دیدار برادرزاده خود دارید، اما این کلمات مثل بغض توی گلویم گیر کرده بود، می‌دانم که مثل جد بزرگوارتان، شهید رئیس‌علی دلواری، سرنوشت یاران حسین‌بن‌علی علیه‌السلام شهادت است، پس تصمیم گرفتم این چندخط را برای شما بنویسم که مثل هزاران حرف نگفته و هزاران ابر نباریده توی گلویم باقی نماند. 🔹عصر بیست و ششم مهرماه بود، چهل و دو سال پیش، پدرم در ارتفاعات قلاجه، روبروی رزمندگان لشکر ۲۷ تهران ایستاده بود و در اردوگاه شهید بروجردی با آنها صحبت می‌کرد، گویا یک نفر از فرماندهان بندرعباس با او گفتگو کرده و به او توضیح داده بود که چطور و چگونه می‌توانند تنگه هرمز را ببندند. 🔹پدرم آن روز با بچه‌های لشکر تهران حرف‌هایی زد که باورکردنی نبود، می‌گفت می‌توانیم تنگه هرمز را ببندیم، می‌گفت کشتی‌های غول‌پیکر تجاری نمی‌توانند با قایق‌های کوچک ما بجنگند، می‌گفت ما نبض اقتصاد دنیا، گلوگاه انرژی دنیا را به لطف خدا در دست داریم. 🔹حتی توضیحات فنی هم داشت، اینکه چه مقدار از این دریا قابل کشتیرانی است و این بخش در کدام منطقه است و از این قبیل مسائل فنی که شما بهتر از ما می‌دانید، بهتر از همه ما! 🔹پدرم این‌ها را گفت، اما باور اینکه آمریکای بزرگ و ابرقدرت نتواند نفت را از این تنگه عبور دهد برای خیلی‌ها باورپذیر نبود! مگر می‌شود جلوی امریکایی را گرفت که با چهار بمب تمام کشور ما را از کار می‌اندازد؟! مگر می‌شود جلوی امریکایی را گرفت که ناوهایش غرق‌شدنی نیستند؟! مگر می‌شود جلوی امریکایی ایستاد که مادر بمب‌های جهان را دارد؟! 🔹چهل و دو سال در این معادله و نقشه تشکیک شده بود، اما حالا شما ثابت کردید که با وجود سربازان و شیربچه‌های ایرانی هیچ حرفی از امام مردم روی زمین نمی‌ماند. شما ثابت کردید که اگر امام مردم می‌گوید پس می‌شود، هرقدر دور، هرقدر سخت! 🔹امام و آقا راست می‌گفتند، آقا در این سال‌ها همیشه راست می‌گفتند و ما دیر فهمیدیم، پذیرفته بودیم، اما ایمان نداشتیم و حالا فهمیدیم که تمام آنچه که ایشان از ایران و دشمنان ایران می‌گفتند درست بود و شما چند قدم از ما جلوتر بودید، شما در مرز ایمان ایستاده بودید و ما کیلومترها با آنچه پذیرفته بودیم فاصله داشتیم. 🔹خدای شما خدای خامنه‌ای بود و ما به اندازه شما به او ایمان نداشتیم و امروزی ایمان آوردیم که معجزات او را از دستان شما دیدیم، همان عصایی که دریا را شکافت، همان عصایی که کشتی‌های ساحران را بلعید به چشم خود دیدیم. 🔹خوش به حال شما که مالک و میثم برای سیدعلی بودید و هستید، خوش به حال شما که قلبی مطمئن دارید، خوش به حال شما که آنچه ما با معجزه پذیرفتیم را در چشمان رهبر دیدید، خوش به حال شما که دست خدا بودید که از آستین خامنه‌ای کبیر بیرون آمد. 🔹آن روز، توی ارتفاعات قلاجه، برادرتان ـ پدرم ـ سخنرانی‌اش را اینطور تمام کرد که بسیجیان لشکر ما روی زمین زیاد جنگیده‌اند، وقت آن شده که ما هم به دریا بزنیم! ما از سوپراتاندارد، اگزوسه و اینجور چنگ و دندان‌ها ترسی نداریم. 🔹تکبیر سخنرانی آن روز پدرم را امروز در تهران می‌گوییم، و بعد از الله‌اکبر، بلند و با اقتدار نعره می‌زنیم: « خامنه‌ای رهبر» تا بدانند صدای مردم از تمام موشک‌های دنیا بلندتر است و سربازان خامنه‌ای هوشیارتر و بیدارتر شده‌اند. لشکر عاشقان پدرم امروز هم بر عهد پدرم ایستاده است و سرباز کوچک شما مثل تمام بچه‌های شهدا، آماده است تا هرزمان و هر نقطه‌ای که صلاح بدانید به دریا بزنیم. 🔹سر ارادت ما و آستان حضرت دوست که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست 🔹می‌دانم که باید در زمان جنگ کوتاه صحبت کرد، از برادرزاده‌ات در نامه‌ای بدون نشانی به تو سلام. @AkhbareFori