فردى مىخواست اسبش را بگيرد؛ با دست خالى وانمود کرد میخواهد به آن جو بدهد. رسول خدا(ص) ناراحت شد و فرمود: «چرا دروغ گفتى؟ نبايد حیوان را فريب مىدادى!»
سؤال:
وقتی فریب دادن حیوان جایز نباشد، آیا فریب دادن انسانها جایز است؟!
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
نمونهای از برخورد امیرمؤمنان علی علیهالسلام با مخالفین خود
به روایت ابن هلال ثقفی؛ خریت بن راشد ناجی ، بعد از جنگ صفین به همراه جمعی از یارانش، نزد امیرالمومنین علیهالسلام آمد و گفت :
به خدا قسم دیگر از فرمان تو اطاعت نمیکنم و پشت سرت نماز نمیخوانم و فردا از [بیعت] تو جدا میشوم.
آنگاه رفت.
فردای آن روز عبد الله بن قعین ازدی به امیرالمومنین علیهالسلام گفت :
من به منزل خریت بن راشد رفتم و دیدم که او همان حرفها را بر ضد شما به اطرافیانش میزند.
آیا با او برخورد نمیکنید؟
امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمودند :
او را رها کن
اگر حق را پذیرفت و به سوی من بازگشت، از او میپذیرم.
عبد الله گفت :
ای امیرالمومنان چرا اکنون او را نمیگیرید و او را زندانی نمیکنید؟
امیرالمومنین علی علیهالسلام پاسخ فرمود :
اگر ما با هر کسی که مورد اتهام است چنین کنیم، زندانها از آنها پر میشود، و من نمیخواهم مردم را بگیرم و زندانی و مجازات کنم، پیش از آنکه آنان مخالفت آشکار با من کنند و برای جنگیدن سپاه تشکیل دهند.
منبع
الغارات(ابنهلالثقفی)/جلد۱/صفحه۳۳۲و۳۳۵
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
امیرمؤمنان امام علی(ع) به بازار کوفه آمد و به لباسفروشی فرمود: «آیا مرا میشناسی؟»
گفت: «آری، تو امیرمؤمنانی.»
از او رد شد و از دیگری پرسید، او هم همانگونه پاسخ داد.
تا آنکه به شخصی رسید که گفت: تو را نمیشناسم.
از وی پیراهنی خرید و پوشید.
آنگاه فرمود: «سپاس خدایی را که علی ابن ابیطالب را پوشاند.»
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
عشق افراطی
هركس عشق ورزد، نابينايش ميكند و قلبش را بيمار ميسازد، پس با چشمي معيوب مينگرد و با گوشي غيرشنوا ميشنود، خواستههاي دل، عقلش را نابود ميسازند.
نهجالبلاغه خطبه109
قضاوت ضعیف: آیا تابهحال کاري احمقانه (و شاید خطرناك) برای تحتتأثیر قرار دادن عشقتان انجام دادهاید؟ احتمالاً بدون فکر عمل کردهاید و کاري انجام دادهاید که هرگز به آن فکر نميکردید!
وقتي عشق شدیدي تجربه ميشود، بخشهایي از مغز که مسئول کمك به شما در تشخیص خطر (آمیگدال) و تصمیمگیري هستند (لوب پیشاني) به خواب زمستاني موقت میروند و شما را فاقد این مهارتهاي ضروري میکند! این عدم قضاوت میتواند عواقب جدیتری نیز داشته باشد، مانند ایجاد مشکل در تشخیص عوامل هشداردهنده.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
یکیاز قدیمیترین تصاویر موجود از ایوان مرقد حرم حضرت عباس علیه السلام
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
باسلام وتحیت
در روایات داریم که بهترین عیدی آن سخن،حدیث ونصیحتی است که انسان را درمسیر صحیح قرار داده واز گمراهي بسوی هدایت رهنمون گردد
سال نو مبارک
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
تبیین معنایی کلمه «مولی» به ولایت در تصرف مبتنی بر اعتراف خلیفه دوم
یکی از قرائن مثبته ولایت سیاسی از کلمه «مولی» در حدیث غدیر، اعتراف خلیفه دوم در روایت معروف قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام میان دو اعرابی
این روایت را محدثین و حفاظ بزرگ اهل سنت همانند دارقطنی، حسکانی در «شواهد التنزیل»، محب الدین طبری در «ریاض النضرة» و «ذخائر العقبی»، ابن سَمّان در «الموافقة»، زمخشری در «تلخیص الموافقة»، باعونی شافعی در «جواهر المطالب» عصامی در «سمط النجوم» و ابن حجر هیثمی در «الصواعق» با چند طریق نقل کرده اند:
«وعن عمر وقد جاء أعرابيان يختصمان فقال لعلي اقض بينهما يا أبا الحسن فقضى علي بينهما فقال أحدهما هذا يقضي بيننا؟ فوثب إليه عمر وأخذ بتلبيبه وقال: ويحك ما تدري من هذا، هذا مولاي ومولى كل مؤمن ومن لم يكن مولاه فليس بمؤمن»
روایت از عمر که دو بادیه نشین که با همدیگر مخاصمه داشتند نزد او آمدند خلیفه دوم به حضرت علی علیه السلام گفت: میان این دو قضاوت کن! حضرت قضاوت بین آنها نمود. یکی از آنها گفت: این شخص بین ما قضاوت می کند؟ در این لحظه عمر به سوی او حمله ور شد و گریبانش را گرفت و گفت: وای بر تو! آیا این شخص را می شناسی؟ این مولای من و مولای همه مؤمنین است و هر کس که مولایش حضرت علی علیه السلام نباشد، مؤمن نیست!
الرياض النضرة، ج 1، ص: 251 و الصواعق المحرقة، ج 2، 522، سمط النجوم، ج 2، ص: 14 و ذخائر العقبى، ج 1، ص: 68
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
ابراهيم بن عبد الحميد گويد: كسى كه خود از امام صادق عليه السّلام شنيده براى من بازگو كرد كه آن حضرت مىفرمود: «هنگامى كه قائم عليه السّلام خروج كند كسى كه خود را از اهل اين امر مىپنداشته از اين امر خارج خواهد شد و (به عكس) افرادى چون خورشيد پرستان و ماه پرستان داخل در آن مىگردند.»
«حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ قَالَ أَخْبَرَنِي مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ: إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَر»
این روایت به وضوح بیان میکند که یاران قائم«عج» جزو افرادی هستند که شبیه خورشیدپرستان و ماهپرستان هستند و افرادی هستند که مردم آنان را به حساب نمیآورند.
قابل توجه کسانی که می خواهند همه چیز را بابند پ بدست بیارند
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
إِنَّمَا سُمِّيَ الْعَدُوُّ عَدُوّاً لِأَنَّهُ يَعْدُو عَلَيْكَ فَمَنْ دَاهَنَكَ فِي مَعَايِبِكَ فَهُوَ الْعَدُوُّ الْعَادِي عَلَيْكَ
دشمن را بخاطر ستمی که بر تو میکند دشمن نامیده اند، پس کسی که عیب های تو را با چاپلوسی و چرب زبانی از تو میپوشاند، همان دشمنی است که بر تو ستم میکند.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
نعم وزير الإيمان العلم و نعم وزير العلم الحلم و نعم وزير الحلم الرفق و نعم وزير الرفق الصبر.
رسولخدا صلياللهعليهوآله:
علم چه وزیر خوبي برای ایمان است و بردباري چه وزیر خوبي برای علم است, و مدارا کردن وزیري نیکو براي بردباریست و صبر برای مدارا.
مرآةالعقولج1ص158{صحیح}
آلبرت انشتین
علم بدون دین لنگ است, دین بدون علم کور
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
در بحث علائم ظهور و در روایاتی از این دست اگر از اقوامی مثلا عجم ، ترک ها ، اهل قم و یا منطقه ای جغرافیایی مثل آذربایجان ، خراسان، شام و... نام برده می شود باید از نگاه همان زمان بدان نگریست. مثلا در آن زمان به مناطق وسیعی که امروز شامل خراسان ایران ، افغانستان ، ترکمنستان ، ازبكستان و تا نزدیکی مرزهای چین است خراسان می گفتند و به عنوان مثال سید خراسانی که قبل از ظهور و همزمان با سفیانی و یمانی ظاهر خواهد شد و گفته اند از خراسان می آید خاستگاه از چنین سرزمین هایی می تواند داشته باشد. تعبیر اهل قم نیز در روایت مورد اشاره کنایه از شیعیان و عجم( ایرانیان ) می باشد زیرا در زمان صدور این روایت قم مرکز شیعه بوده است. الله اعلم.
در هر حال تطبیق علائم ظهور کار مشکلی است
https://eitaa.com/abdorrahim_1357