🔰بانوی تاثیر گذار در تدوین قانون اساسی
اما نخستين حضور زنان در مجلس خبرگان به حضور منيره گرجي در مجلس خبرگان جهت بررسي نهايي قانون اساسي بازميگردد. منيره گرجي فرد متولد 1308 در حوزه انتخابيه تهران توانسته بود 51 درصد آرا را به دست بياورد. به گزارش راه دانا، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و برگزاري نخستين انتخابات كه منجر به تعيين نوع حكومت و تشكيل جمهوري اسلامي شد و بحث راجع به قانون اساسي نظام گسترش يافت با تاكيد حضرت امام خميني (ره) بر تشكيل مجلس خبرگان جهت بررسي نهايي قانون اساسي، قانون انتخابات اين مجلس تصويب شد و اين انتخابات در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ برگزار شد و ۷۵ نفر نماينده اين مجلس انتخاب شدند. منيره گرجي فرد بعد از فعاليتهاي سياسي كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي داشت در نخستين دوره مجلس خبرگان به عنوان تنها زن عضو اين مجلس انتخاب و با ديگر اعضاي اين مجلس قانون اساسي جمهوري اسلامي را تدوين كرد
#روایت_بانوی_ایرانی
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
💠مادرانه ها ❤️فناورانه ترین محصول هستی توسط چه کسانی ساخته می شود؟ https://eitaa.com/abhas313/5423 ❤
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 نقش زن ایرانی در جهان و رسانه
🎥 امام خامنهای
#روایت_بانوی_ایرانی
🆔@abhas313
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده
به مناسبت ایام فاطمیه مجلس روضه برپاست
زمان: ۱۰آذر۱۴۰۳ ساعت۱۹
مکان :روستای قلعه نو خرقان روبروی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی
از شما دعوت می شود در مجلس روضه حضرت زهرا سلام الله علیها شرکت بفرمایید
🆔@abhas313
🔰قهرمانان بسیجی ایرانزمین
🔸در دوران دخالتهای خارجیها... در تبریز، شیخ محمّد خیابانی؛ او به یک معنا بسیجی است؛ قیام میکند، حرکت میکند، بعد هم شهید میشود؛ در مشهد، محمّدتقی خان پسیان؛ او هم همین جور... در رشت، میرزا کوچکخان جنگلی؛ در اصفهان، آقانجفی و حاجآقا نورالله؛ در شیراز، آسیّدعبدالحسین لاری و بعضی دیگر از بزرگان علما، [مثل] شیخ جعفر محلّاتی؛ در بوشهر، رئیسعلی دلواری... [پس] این روحیهی بسیجی وجود داشته. امّا در دوران انقلاب، همین ظرفیّت اوّلاً افزایش پیدا کرد به خاطر اینکه انقلاب امید داد... بعد هم کسی مثل امام بزرگوار در رأس کشور به بسیج جان داد، روح داد، لذا این ظرفیّت زنده شد و این استعداد به فعلیّت رسید.
بیانات رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی در دیدار بسیجیان ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
@abhas313
نمایش بسیار زیبای حدیث غربت به روایت غصب خلافت مولای متقیان امیرالمومنین ع ودفاع حضرت صدیقه کبری س از ولایت ایشان وماجرای حملات متعدد به خانه عصمت وطهارت ع می پردازد .
نمایش به خوبی پیمان صحیفه ونقشه ای را که از قبل برای دستیابی به خلافت از سوی عده ای کشیده شده بود روایت می کند وچهره نفاق وحیله اصحاب ثقیفه واختلافات ونزاع انصار برای دستیابی به خلافت را هنرمندانه منعکس می سازد .
نمایش به خوبی گزاره های تاریخی را با جزئیات روایت می کند تا جایی که اولین ادعای غیبت در تاریخ اسلام وانکار رحلت پیامبر ص از سوی برخی از بزرگان ثقیفه به سبب مطامع سیاسی را به خوبی توانسته در خود جای دهد .
✍نقطه نظرها:
📌در کنار جذابیت های هنری این نمایش فخیم وروایتگری این همه جزئیات متاسفانه سه موضوع مورد غفلت قرار گرفته است که باید از سوی فیلمنامه نویسان وکارگردانان این اثر هنرمندانه مورد توجه قرار گیرد .
نقش احتجاجی حضرت زهرا س در امر دفاع از ولایت در هجوم وحملات دشمنان به خوبی روایت نشده است در حالیکه می توان اصلی ترین ومحوری ترین عنصر فاطمیه را دفاع از ولایت نامید وحضرت را اولین شهید راه ولایت معرفی نمود .بنابراین جا دارد تا مجریان این اثر فخیم این قسمت از نمایش را به خوبی پر رنگ کنند تا عنصر دفاع ار ولایت که اساسی ترین پیام فاطمیه است مورد توجه مخاطبین قرار گیرد .
البته نمایش دفاع حضرت صدیقه کبری س واحتجاج با مخالفین نیازمند ارائه جایگاهی است که پیامبر ص در صدر اسلام برای دخترشان حضرت صدیقه کبری س قائل بودند تا نقش احتجاجی حضرت در نمایش برای مخاطبین مشخص گردد.
📌از سویی با وجود اینکه نمایش به جزئی ترین گزاره های تاریخی مانند پیمان صحیفه پرداخته است ولی نقش بزرگان پیمان صحیفه با احبار یهود را اصلا اشاره نکرده است گویا جریان ثقیفه واتفاقات بعد آن کاملا بی ارتباط با یهود واحبار یهود بوده است وحال آنکه بزرگان پیمان صحیفه ارتباطی خاص وویژه با احبار یهود داشتند وریشه این پیمان نیز مبتنی بر اخبار احبار یهود بوده است .
📌نکته سومی که به نظر می رسد باید مورد توجه مجریان امر قرار گیرد نمایش دعوت حضرت صدیقه کبری س از مهاجرین وانصار برای بیعت با امیرالمومنین ع است که به مدت ۴۰شبانه روز انجام گرفته است واین دعوت در نمایش بعد از ضربت خوردن حضرت روایت شده در صورتی که در نقل های تاریخی که با جزئیات همراه است اشاره نشده که حضرت در مدتی که مهاجرین وانصار را به بیعت با امام دعوت می کردند ضربت خورده باشند.هم چنین همین مساله در ماجرای خطبه فدکیه هم مطرح است یعنی دعوت های شبانه روز وخطبه فدکیه قبل از ضربت به وجود مبارک ایشان در راستای دفاع از امر ولایت صورت گرفته است .
🆔@abhas313
در روزگـــاری بهســر میبریم که روایــتهای متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه میشود. زنی پرمــاجرا که میخواهد خودش باشد، شکـــوفا شود و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونهی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــههای جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست. بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی در عصر حاضر، دوره قاجار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعیتر و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبش بوده، ارائــه شود و چراغی برای ســـامان زندگی امروزیاش برگزیند.
👇👇👇👇
https://www.negahschool.ir/product/mastooreh2/
🆔@abhas313
امام رضا علیهالسلام:
قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله و سلّم: انَّ اللّهَ – تبارک و تعالى – على الاناثِ اَرَقُّ منه على الذکور و ما من رجُلٍ یُدخِل فَرحَةً على امرأةٍ بَینه و بَینها حُرمَةُ الاّ فَرَّحهُ اللّهُ یومَ القیامةِ. (۱)
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: خداوند متعال نسبت به زنان مهربانتر از مردان است و هر کس زنى از خویشاوندان خود راشادمان کند، بى گمان خداوند در روز رستاخیز او را شاد سازد.
در آموزههاى اسلامى مهرورزى بیشتر نسبت به دختران مورد تأکید بیشترى قرار گرفته است. از این رو مى نگریم با این که اصل «مساوات» و برابرى از دستورات تردیدناپذیر اسلامى است، و در میان همه افراد رعایت آن لازم است، لیکن در مورد دختران رعایت این اصل لازم شمرده نشده، بلکه فرق گذاشتن میان دختر و پسر بهتر دانسته شده است. شاید یک علت آن عاطفه بیشتر در زنان و لطافت و شکنندگى آنان است.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم: مَن دَخَل السُّوقَ فاشترى تُحفةً فَحَملَها الى عیالِه… و لیَبدَأ بالاناثِ…
آنکه بازار برود و ارمغانى بخرد و به خانه ببرد در تقسیم از دختران آغاز کند…
«بر همین معیار مىنگریم که در کتاب «وسائل الشیعه» عنوان این باب چنین آمده است:… مستحب است که نرمدلى و عواطف نسبت به دختران (از پسران) افزون باشد». و این امتیازى براى جنس زن است که قانون مساوات همگانى و همه جایى براى او استثنا مى شود.
پینوشتها:
۱. وسائل الشیعه، ۲۱/۳۶۷.
۲. وسائل الشیعه، ۲۱/۵۱۴.
🆔@abhas313