201201_1716.mp3
32.46M
سومین جلسه نقد مبانی معرفت شناختی آقای سیدکمال حیدری
👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚سلیمانی؛ مجاهد مخلص نه جنجگویی شجاع!
📕هر اندازه تاریخ پیشتر رود اختلاف میان تمدن الهی و تمدن مادی آشکارتر میشود. روزگاری این اختلاف برای بسیاری از افراد در حد شعار یا کلی گویی های بدون مصداق جلوه میکرد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، مدعی تازه نفسی برای ایجاد تمدن اسلامی پیدا شد. انقلاب اسلامی هیچیک از دوگانه های حاکم بر عرصه سیاست و فرهنگ را نپذیرفت و سخن از طرح سومی به میان آورد. نه دوگانه شرق یا غرب را پذیرفت و نه دوگانه سنّت یا مدرنیته، دین یا دنیا، عقل یا دین، علم یا دین و ... . تمدن اسلامی با نگرشی جامع حقیقت انسان و جهان، دنیا و آخرت را مینگرد و بر همین اساس با تمام الگوهای بشری ارائه شده متفاوت است.
📌سردار حاج قاسم سلیمانی یکی از تربیت شدگان برجسته این تمدن است که تلاش کرد برتری فکر راقی و فاخر اسلام را بر رقبای بشری آن آشکار سازد. او را نباید در قامت یک ژنرال نظامی بلندپایه تفسیر کرد. بلکه باید او را مصداقی از مجاهد مخلص راه خدا دانست که الگویی متفاوت از جنگ نظامی ارائه کرد. بین یک جنگجوی شجاع و مبارز عرصه جهاد تفاوت بسیار است. جنگجوی شجاع غایت خود را در کشتن و کشته نشدن، آسیب زدن و آسیب ندیدن میداند. اما مجاهد، جنگ را نیز مصداقی از جهاد میداند و جهاد ماهیتی بسیار عمیقتر از جنگ دارد.
📗جهاد در اصطلاح دینی یعنی مبارزه با دشمن برای رساندن جامعه به کمال توحیدی. این مبارزه ابتدا از ساحت درون و مبارزه با نفس آغاز میشود و سپس به مبارزه بیرونی تسری می یابد. رسول اسلام (ص) پس از بازگشت از قتال، آن را مصداقی از جهاد اصغر شمرده و جهاد اکبر را مبارزه با طاغوت درون دانستند. مومن مجاهد پس از پالایش باطن، به عرصه جامعه پا میگذارد تا مظاهر شرک و طاغوت را از بین برده و توحید را اقامه کند. هر اندازه دامنه تأثیر و مأموریت یک رزمنده وسیعتر باشد، نیاز او به تهذیب نفس بیشتر است. تا آنجا که خداوند متعال بر پیامبر خویش که قرار بود بار تاریخ را به دوش بکشد، شب زنده داری را واجب و خواب او اندک ساخت. چرا که مقدمات روحی این مبارزه در انس نیمه شب محقق میشود. (سوره مزمل) و حضرت روح الله (ره) مناجات شبانه را شرط لازم شمشیر زدن در روز دانست. (تفسیر سوره حمد)بنابراین شجاعت جهادگران موحد برآمده از تقویت رابطه معنوی با خدا و نفی استقلال از اسباب مادی است، نه برخاسته از تهوری غیرعقلایی.
📕از سوی دیگر مظاهر طاغوت و شرک، اعم از طاغوت سیاسی، طاغوت فرهنگی، طاغوت اقتصادی و ... هستند. مومن موحد خود را موظف به مبارزه با تمام مصادیق شرک میداند و هیچ مرز جغرافیایی یا ساختاری وظیفه او را محدود نمیکند. او تقسیم کارها را مقدمه برای پیشبرد منظمتر امور می بیند، نه بهانه ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت در دیگر حوزه ها. از اینرو هر زمان و مکان را با تکلیف خود نسبت به آن معنا می¬کند. یعنی در هر زمان و مکانی تکلیف من چیست؟
📘از سوی دیگر برای کسی که قصد اقامه توحید دارد، لازم است فهم عمیقی از دین، اولویتهای آن، توانمندیهای نظری و عملی خود داشته باشد. بر همین اساس نیروی مجاهد قبل از ورود به فعالیت اجتماعی، آشنایی با مبانی نظری دین را وظیفه خود میداند تا مبادا در اثر خلط اولویتها یا جهل به حقایق دینی، ناخواسته به دین ضربه بزند. امور یادشده یعنی دین شناسی عمیق، تهذیب نفس و تکلیف مداری جامع نگر محدودیت ندارند و مومن مجاهد هر روز خود را در این عرصه ها قویتر میسازد.
📕حاج قاسم سلیمانی الگویی از رزمنده الهی بود. دیده بارانی، خلوت و تهذیب، بی رغبتی اش به دنیا؛ از او شیفته ای بیقرار شهادت ساخته بود که در لباس بدن مادی قرار و ثبات ندارد. لباس رزم و لباس خادمی اهل بیت(ع) را یکی میدانست. مردم را عیال الله دیده و از اینرو به آنها عشق میورزید. هیچیک از اینها شعار و تصنع نبود. او حتی در اوج جنگ سوریه نیز مراقب بود به اموال و خانه های تخلیه شده مردم، آسیبی نرسد و حتی برای یکی از آنان نامه نوشت و نام و تلفن خود را باقی گذاشت تا حق الناسی برگردنش نماند.
📙وی خود را مستغنی از مطالعه دینی و مراجعه مستمر به عالمان دین نمی دانست و همواره ارتباط شاگردی خود با ایشان را حفظ میکرد. مرز او در مبارزه، مرز ایمان و کفر بود نه مزر جغرافیایی. او دامنه مأموریتش را دائرمدار نیاز امت تعریف میکرد. خواه جبهه نظامی برون مرزی باشد، خواه سیل خوزستان، یا شرکت در یادواره شهدا و انتقال فرهنگ مقاومت به نسل جوان یا دلجویی از فرزندان شهدا.
📌سردار دلها جامعیت را از امامانش آموخته بود و در وجود خود نمونه¬ای از آن را محقق ساخت. تا آنجا که کم کاری برخی مسئولین در عرصه بین الملل را هم جبران میکرد و بر دیدگاه مقامات سوریه، روسیه، عراق و... اثرگذار بود. او توانست شیعه و سنی را در یک جبهه گردهم آورد.
اکنون روشن میشود چرا حاج قاسم را باید مجاهدی مخلص شمرد نه صرفاً جنجگویی شجاع. کدام ژنرال نظامی می¬تواند اینگونه دلهای اقشار مختلف را فتح کند، آنگونه که هنوز یادش چشمان امت موحد ایران، عراق، سوریه، لبنان و ... را نمناک میسازد؟
#حاج_قاسم
#تمدن_اسلامی
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
May 11
💠مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه های علمیه با همکاری انجمن معرفتشناسی به صورت مجازی برگزار میکند:
🔵 نشست علمی مجازی «روششناسی آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به شبهات»
🔰 سخنرانان:
🎤 حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
🎤 حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
⏰زمان: پنجشنبه 2 بهمن 1399 ساعت 8 الی 10
📺 پخش زنده از طریق آپارات و اینستاگرام از طریق لینکهای زیر:
► aparat.com/pasokhtv/live
► instagram.com/pasokhtv
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/
➡️@spasokh
روششناسیمواجههعلامهمصباحرهباشبهات.mp3
50.87M
صوت جلسه روش شناسی علامه مصباح یزدی ره در پاسخ به شبهات و افکار انحرافی
👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|#تیزر گفتگوی امشب
🔸با حضور حجت الاسلام عبدالله محمدی
#برنامه_ای_ویژه
امشب ۲۹بهمن ماه حوالی ساعت ۲۱
در صفحه ردا در آپارات و اینستاگرام
#منشور_روحانیت
🔰با ما همراه باشید...👇
https://instagram.com/revayat.reda?igshid=vr2d6b4d5zh2
✅ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/3014721590C521de86109
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب پایه های فکری جنگ نرم
👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📚ناگفته های غیبت(1)
📕معمولا فلسفه غیبت عدم آمادگی امت یا حفاظت از جان امام زمان (عج) معرفی میشود. اما این حقایق بخشی از حکمت غیبت امام است. غیبت، علاوه بر این موارد حکمتهای دیگری نیز دارد که کمتر از آن بحث شده است. غیبت، منحصر به حضرت مهدی (عج) نیست، بلکه بسیاری از انبیا و اولیا نیز غیبت داشتند. غیبت نیز همانند دیگر سنتهای الهی راهی برای کمال انسان بوده است و باید آن را در طرح کلی ظهور حداکثری توحید در هستی معنا کرد. پیامبرانی چون شیث، نوح، هود، یوسف، موسی، عیسی هر کدام غیبتهایی داشتند.
📗با وجود تفاوتهای میان انواع غیبت، همه آنها در این امر مشترک بودند که وسیله ای برای کمال معنوی بشریت بودند. البته افرادی که از طریق غیبت رشد کردند و سطح کمال هر کدام متفاوت بود. اکنون به برخی از حکمتهای تربیتی غیبت اشاره میشود:
🔰یک) گاهی غیبت به دلیل عدم آمادگی امت است. در برخی مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) قوم بنی-اسرائیل آمادگی قیام و همراهی با نبیّ الهی را نداشتند و به همین دلیل از حضور حضرت موسی (ع) محروم شدند. ظلم و جور مردم یکی از عوامل دورشدن ایشان از ولیّ الهی بوده است.
🔰دو) گاهی خود غیبت عاملی برای کمال امت به شمار میرود. ظاهرگرایی از نخستین شگردهای شیطان بود که در طول تاریخ در اشکال گوناگون جلوه گر شد. در عوض، عبور از ظاهر به باطن و منحصر ندانستن حقایق و عوامل در امور ظاهری از نخستین ضروریات حرکت کمالی در دین است. جریان باطل می¬کوشد حقایق، علل، لذتها و رنج¬ها را منحصر به امور تجربی و مادی نشان دهد. این شیوه از دیرباز در مواردی همچون گوساله سامری تا نگرشهای پوزیتویستی معاصر استمرار داشته است.
📕 به همین مناسبت میتوان حقیقت غیبت را نیز رزمایشی برای دورشدن از اتکاء به حس و تجربه گرایی دانست. مومنین باید تمرین کنند بدون حضور فیزیکی و مشاهده حسّی بتوانند امام خود را شناخته، به او ایمان آورند و تکالیف خود را نسبت به وی انجام دهند. در مقایسه با مشرکان و کفاری که حتی با دیدن معجزات نیز ایمان نیاوردند، مومنانی یافت میشوند که بدون آنکه حتی یکبار امام خویش را دیده باشند، یا از وی کرامتی حسیّ مشاهده کرده باشند، ایمانی راسخ به او دارند. با توجه به همین نکات، ائمه (ع) مشتاق زیارت این عده قلیل خالص بودند. «آه آه شوقا الی رویتهم»(بحار2/46) تمرین دادن شیعیان بر محدودشدن ارتباط فیزیکی با امام خویش از زمان امام جواد (ع) آغاز شده بود. ارتباط فیزیکی و حضوری شیعیان از همان زمان با امام محدودتر و محدودتر شد.
📕دوران کرونا نیز تمرینی برای عبور از همین ظاهرگرایی شمرده میشود.
👤عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📕ناگفته های غیبت (2)
🔰همانطور که گفته شد بیشتر انبیا غیبت داشته و فلسفه غیبت منحصر به عدم آمادگی امتها نیست، بلکه آثار تربیتی دیگری نیز دارد که به برخی اشاره شد. دیگر فواید غیبت عبارتند از:
🔰سه) در میان کمال و رشد عمومی مومنان در دوران غیبت، گاه غیبت اسباب رشد مضاعف شماری از یاران خاص اولیای الهی میشود. همانگونه که قبلا گفته شد شرط موفقیت هر نبیّ یا ولیّ الهی همراهی یاران مقاوم و با انگیزه است. وظیفه یاران اصلی اولیای الهی آن است که بتوانند دیگر افراد را با خود همراه سازند. چنین کمالی در دوران غیبت بیشتر و روشن تر آشکار میشود. غیبت سبب رشد یاران خاص اولیای الهی خواهد شد. این افراد در دوران غیبت، راهبری امت اسلامی را مشق میکنند.
🔰چهار) گاهی غیبت، کمالی برای خود نبیّ یا امام شمرده میشود.
غیبتهای محقق در طول تاریخ هر کدام مصداق یک یا چند نمونه از حکمتهای یادشده بود. برای نمونه قوم حضرت موسی (ع) بعد از نجات از غرق، دوباره پرستش خدایی محسوس را طلب کردند و نشان دادند هنوز آمادگی کافی را کسب نکرده اند.
وَ جاوَزْنا بِبَني إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُون(اعراف:138)
🔰غیبت قوم بنی اسرائیل از سویی به دلیل عدم آمادگی ایشان بود و از سویی موقعیتی برای عبادت حضرت موسی(ع) و استکمال شخصی وی بود. در همان زمان برخی یاران و نزدیکان حضرت موسی(ع) نیز نیابت محدود از ایشان را تمرین کردند.
غیبت حضرت مهدی (عج) را نیز نباید منحصر به حکمت نخست کرد. اینچنین نیست که فقط به دلیل عدم آمادگی شیعیان، غیبت به طول انجامیده باشد. حتی اگر شیعیان آمادگی تشکیل حکومت را داشته باشند، نیز غیبت ناگزیر است. زیرا غیبت راهی برای کمال امت بوده است.بلکه غیبت حضرت مهدی(عج) می¬تواند مجموعه ای از کمالات یادشده را دربرداشته باشد.
📕در روایات آمده است که غیبت یکی از امتحانات الهی است و از آنجا که امتحانات امم پیشین در امت اسلام نیز تکرار میشود، تحقق غیبت اجتناب ناپذیر است. غیبت نیز سبب دیگر ابزارهای هدایت، مرز میان مومنین و غیرمومنین را آشکارتر میسازد. همانگونه که قرآن با آنکه برای مومنین شفاء و رحمت است برای ظالمین خسارت است.
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا)اسرا:82)
🔰به همین ترتیب غیبت هم بخشی از سنت خالص سازی است که سبب میشود انسانهای سعید در سعادت خود خالصتر شده و افراد شقی نیز شقاوت خود را بیشتر آشکار کنند.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
- امامخُمینـے :
ملتِمابایداینروزراعیدبگیرندوزندهنگهدارند .
روزیکهکنگرههایقصر ۲۵۰۰ ساله
حکومتطاغوتیفروریخت،
وسلطهشیطانیبرایهمیشهرختبربست
وحکومتمستضعفینکه
حکومتِخداست،بجایآننشست . . !
#جمهوری_اسلامی'
#نظام_مردم
👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📣 ستاد گفتمانی #دولت_جوان_انقلابی برگزار می کند:
♨️ نخستین دوره مجازی تربیت مبلغ گفتمانی
🔰 بخش اول: از تاریخ 25 الی 27 فروردین
🔹برادران و خواهران
🖌ثبت نام از طریق ارسال اطلاعات مندرج در پوستر به:
🆔 @sa_mbr
📲 09180552824
📌 لینک شرکت در دوره پس از ثبت نام ارسال می شود.
🎁 از مزایای ویژه دوره، اشتراک رایگان بسته محتوای گفتمانی(خبرنامه، نشریه جزوات و محتوای چندرسانه ای) تا روز انتخابات است.
📡 اینستاگرام: setadegoftemani
🌐 ایتا: @setadegoftemani
✊بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم:
@basij_masoumieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت الاسلام عبدالله محمدی:
♨️ #توحید در نگاه ما به دانستن یک سری #مفاهیم خلاصه شده است در حالیکه در نگاه حضرت امام(ره) توحید یک #عمل است و امتداد سیاسی و اجتماعی پیدا می کند...
🔺مطرح شده در اولین دوره تربیت مبلغ ستاد گفتمانی دولت جوان انقلابی
🔹 26فروردین 1400
✊بسیج مدرسه معصومیه قم:
@basij_masoumieh