⛔️ فتح هیچ!
❌ در آخرین روزهای هفته قبل آقای رئیسجمهور با صدایی بلند و چهرهای برافروخته به دفاع از عملکرد دولت خود در برابر انتقادات مطرح شده در مناظرههای انتخاباتی پرداخت و به عنوان شاهد مثالی بر موفقیتهای دولت پرسید: «یک کلام؛ ما کشور را از قطعنامههای فصل ۷ [سازمان ملل] خارج کردیم یا نه؟ بگویید!» البته این سؤال ایشان از همان تیرماه ۱۳۹۴ که از برجام رونمایی شد تا امروز بارها پاسخ داده شده اما ظاهرا از این پاسخها مثل بسیاری از موارد دیگر بیاعتنا عبور کردهاند. با این حال سعی میکنیم یک بار دیگر به این سؤال رئیسجمهور محترم پاسخ دهیم و نشان بدهیم که دستاورد مورد اشاره ایشان واقعیت نداشته و چیزی شبیه «هیچ» است.
فصل هفتم منشور ملل متحد شامل بندهای ۳۹ تا ۵۱ این منشور است که با عنوان «اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اقدام تجاوزکارانه» متمایز شده است. فصل هفتم از این نظر اهمیت دارد که بندهای مطرح شده ذیل آن اختیارات گستردهای به شورای امنیت سازمان ملل متحد داده و اجرای تصمیمات اخذ شده را برای تمامی اعضای سازمان ملل الزام آور میکند. بندهای ۴۱ و ۴۲ مهمترین مواد مطرح شده در منشور ملل متحد ذیل فصل هفتم است که در بند ۴۱ با تأکید بر اقدامات «غیر نظامی» خواهان قطع کامل و یا جزئی روابط اقتصادی، سیاسی، خطوط ارتباطی، حملونقل و... اعضا با کشور تهدیدکننده صلح میشود و در بند ۴۲ مجوز اقدام «نظامی» علیه کشور تهدیدکننده صلح را نیز میدهد. برای اینکه یک قطعنامه مصوب شورای امنیت را «قطعنامه فصل هفتمی» بنامیم تفسیرهای مختلفی وجود دارد. در تفسیری حداقلی تنها قطعنامههایی «فصل هفتمی» تلقی میشوند که اجرای آن به صورت مطلق ذیل کلیت «فصل هفت»(شامل تمامی بندهای ۳۹ تا ۵۱) در نظر گرفته شود و در تفسیری حداکثری و رادیکالتر حتی اگر اجرای قطعنامه مقید به تنها یکی از بندهای منشور ذیل فصل هفتم شود آن قطعنامه را «فصل هفتمی» میخوانیم. اینکه دولتمردان تدبیر و امید اصرار دارند این تفسیر رادیکال را بپذیرند و قطعنامههایی مثل ۱۹۲۹ را که تنها به بند ۴۱ منشور ذیل فصل هفتم مقید شدهاند، «قطعنامههای فصل هفتمی» علیه ایران بنامند اگرچه تعجبآور است اما موضوع بحث نیست. موضوع از آنجا آغاز میشود که بدانیم اگر دولتمردان چنین تفسیر رادیکالی را بپذیرند، باید قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز که به عنوان ضمانت اجرایی «برجام» با دست خودشان به شورای امنیت سازمان ملل برده و به تصویب رساندهاند را هم «قطعنامه فصل هفتمی» بنامیم چرا که دست کم در ۱۱ مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نیز مقید به بند ۴۱ منشور ملل متحد ذیل فصل هفتم شده است. اگرچه دولت تدبیر و امید قصد دارد این جنبه از قطعنامه ۲۲۳۱ را کاملا مسکوت بگذارد اما دست کم محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه دولت یک بار به این موضوع اعتراف کرده است. اسفند ۱۳۹۳ پس از توافق موقت ژنو و آشکار شدن خطوط اصلی توافق نهایی(برجام)، وقتی خبرنگار هفته نامه صدا از آقای ظریف پرسید چه ضمانتی برای اجرای توافق جامع توسط طرفهای غربی وجود دارد؛ او پاسخ داد: «این توافقی است که در یک «قطعنامه فصل هفتمی» منشور ملل متحد مورد تایید قرار میگیرد و در نتیجه به یک توافق بینالمللی و الزامآور برای همه دولتها تبدیل میشود.» بر این اساس اگر تفسیر حداقلی از «قطعنامههای فصل هفتمی» را بپذیریم؛ ایران هرگز ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد نبود که آقای روحانی به خروج از آن در دولت خود افتخار کند! و اگر تفسیر حداکثری را بپذیریم؛ ایران همانطور که در قطعنامه ۱۹۲۹ ذیل بند ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد بوده است همچنان در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز ذیل همان بند از فصل هفتم قرار دارد و از این حیث دولت آقای روحانی موفقیتی حاصل نکرده چون هیچ اتفاق متفاوتی رخ نداده است!
رئیسجمهور در بخش دیگری از اظهارات دیروز خود و در دفاع از دستاوردهای دولتش گفت: «ما نگذاشتیم جنگ شود. چرا این را نمیگویید به مردم؟» ایشان سالها پیش نیز این ادعا را مطرح کرده و در ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ گفته بود: «برجام سایه جنگ و تهدید و تحریم ظالمانه را از کشور برداشت.» ادعای خلاف واقعی که یک ماه بعد با عتاب رهبر انقلاب مواجه شد: «گاهی میشنویم و در گذشته شنفتهایم که بعضیها فرض کنید گفتهاند «ما که آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور [برداریم]»؛ نه، این حرفها، حرفهای درستی نیست؛ از بنده بشنوید، آنچه سایه جنگ را، سایه تعرض دشمن را در طول این سالهای متمادی از سر این کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.»
با این حال آقای روحانی بیشتر تمایل داشت در این زمینه به سخنان رئیسجمهور سابق فرانسه اعتماد کند و کمتر از ۹ ماه بعد باز هم بر ادعای خلاف واقعش پافشاری کرد و ۲۶ دی ۱۳۹۶ گفت: «رئیسجمهور قبلی فرانسه در جلسه خصوصی و حتی در سفر به پاریس در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما ۶ کشور قاطعانه برای حمله نظامی به ایر
ان تصمیم گرفته و مصمم به انجام آن در سال ۲۰۱۳ بودیم...
بعد از انتخابات سال ۱۳۹۲ شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و از تصمیم خود منصرف شدیم.» اکنون که آقای روحانی بار دیگر این ادعا را تکرار کرده است بیایید برای راستیآزمایی این ادعا به اظهارات یکی از مسئولان بلندپایه ایالات متحده نگاهی بیاندازیم. اگر دولت دونالد ترامپ را به عنوان یکی از تندروترین دولتهای تاریخ آمریکا بپذیریم؛ «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی ترامپ را میتوان یکی از ضدایرانیترین مسئولان بلندپایه در تندروترین دولت آمریکا لقب داد اما حتی چنین فردی نیز راهبرد نظامی در مواجهه با ایران را توصیه نمیکرد. فلین در کتاب خود تحت عنوان «صحنه نبرد»(The Field of Fight) ضمن محکوم کردن دولتهای پیشین آمریکا برای عدم اقدام جدی در براندازی نظام جمهوری اسلامی، راهبرد مطلوب آمریکا در تقابل با ایران را اینگونه ارائه میدهد: «بهترین راه این است که ما به ضعیفترین نقطه دشمن حمله کنیم و آن عدم توفیق انقلاب (در بر آوردن نیازهای مردم) ایران است... این حمله ما باید سیاسی باشد نه نظامی و موثرترین سلاح ما آن چیزی است که (آیتالله) خامنهای بیش از هر چیز دیگر از آن هراس دارد: درد و رنج تودههای ایرانی... (روش بکار گرفته شده) باید سیاسی میبود یعنی حمایت از اپوزیسیون داخلی... ما با این روش، نظام شوروی را پایین کشیدیم، کاری که به مراتب سختتر از پایین کشیدن جمهوری اسلامی بوده است.» بر این اساس با روی کار آمدن دولت آقای روحانی که خواسته یا ناخواسته با گسترش موج بیتدبیریهای اقتصادی منجر به افزایش «درد و رنج تودههای ایرانی» و نارضایتی عمومی شد؛ ایالات متحده اصلا احتیاجی به حمله نظامی نمیدید چون راهبرد خود را محقق شده مییافت. علاوهبر این آقای روحانی احتمالا یک بار هم از خود نپرسیده آمریکایی که حتی نتوانست برای حمله به سوریه درگیر جنگ و غرق در نابسامانی، اجماعسازی بینالمللی کند و علیرغم وعده قبلی از حمله نظامی به این کشور منصرف شد؛ چگونه میخواست به ایرانی که شرایط سیاسی و نظامیاش قابل مقایسه با سوریه نبود حمله کند؟
رئیسجمهور در سخنان دیروزش به پیروزیهای حقوقی دولت خود اشاره کرد و برای مثال از پیروزی در دادگاه لاهه و یا شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت. اینکه ایران برای شکایت از نقض عهد آمریکا در برجام به جای پیگیری حقوقی و اخذ غرامت در چهارچوب معاهده برجام، سراغ طرح شکایت در دادگاه لاهه و استناد به پیمان مودت منعقد شده در ۶۶ سال قبل برود بیشتر نشان سرافکندگی است تا افتخار! چرا که نشان میدهد «برجام» یا ساز و کار حقوقی برای اخذ غرامت و طرح شکایت از نقض عهد طرف عهدشکن را نداشته و یا این ساز و کار آنقدر یک سویه به نفع طرفهای غربی تنظیم شده که دولت تدبیر ترجیح داده به پیمان مودت مورخ ۱۳۳۴ شمسی/ ۱۹۵۵ میلادی استناد کند! درباره شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز فقط کافی است به این نکته توجه کرد که اگر دولت آمریکا از برجام خارج نمیشد کاملا به اهدافش در شورای امنیت سازمان ملل میرسید و با فعالسازی مکانیسم ماشه، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید میکرد. در واقع این حماقت ترامپ بود که قدر قراردادی که به صورت نامتوازن به نفع او تنظیم شده بود را ندانست و با خروج از آن خود را خلع سلاح کرد. مسلما آقای روحانی نمیتواند حماقت ترامپ را به عنوان دستاورد دولت تدبیر جا بزند.
آنچه آقای روحانی در سخنرانی دیروز خود به عنوان موفقیتهای سیاسی، حقوقی و اخلاقی دولت عنوان کرد «تقریبا هیچ» است. دولتمردان یا خود متوجه این خیالبافی هستند و برای جبران بیکارنامگی تعمدا به دستاوردسازی از «هیچ» میپردازند و یا مشاوران غیرامین با تغییر محاسباتشان، آنها را به «نقطههای خیالی» دلبسته کردهاند. در هر صورت یک نکته واضح است و آن اینکه دولت ۸ سال از عمر ملت را برای «فتح هیچ» به بطالت گذراند.
✍️ سیدمحمد عماد اعرابی
⛔️ دلسوزند یا کینهتوز؟!
✍️ سید احمد فاطمی
۱- به فهرست جریاناتی که این روزها با همه توان تبلیغاتی خود به میدان آمدهاند تا مردم را از شرکت در انتخابات منصرف کنند، نیم نگاهی بیندازید. چه میبینید؟ رسانهها و مقامات آمریکایی، صهیونیستها، رسانهها و مقامات انگلیسی و فرانسوی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، رسانههای فارسی زبانی که با هزینه و مدیریت آلسعود راهاندازی شدهاند، تلویزیونهای ماهوارهای گروهکهای ضدانقلاب و... حالا به سوابق این طیف که برای پیشگیری از شرکت مردم در انتخابات یقه چاک میدهند هم نگاه کنید.
تمامی آنها -بدون استثنا- در صف دشمنان مردم ایران قرار داشته و دارند و جنایات وحشیانه فراوانی علیه نظام و ملت ایران مرتکب شده و میشوند.
فهرست جنایات آنها اگرچه طولانیتر از آن است که در این نوشته محدود قابل شمارش باشد ولی هیچیک از مردم این سرزمین حماسی را نمیتوان آدرس داد که از کینهتوزیها و توطئهها و خونریزیها و غارتگریهای آنان بیخبر باشد. جنگافروزی و قتلعام مردم مظلوم ایران، ترور دانشمندان و فرهیختگان، ایجاد و بهکارگیری گروههای تروریست و ترور وحشیانه مردم کوچه و بازار، تحریمهای ظالمانه، تلاش بیوقفه - و البته ناکام- برای براندازی نظام مردمی جمهوری اسلامی و تبدیل ایران به یک کشور دست نشانده نظیر عربستان، ترور حاج قاسم سلیمانی، سردار سرافراز اسلام که قلع و قمع تروریستهای تکفیری داعش فقط بخشی از کارنامه سراسر افتخار و مردمی اوست و...
۲- اکنون جای این سؤال است که دشمنان اسلام و انقلاب و ایران با چه هدفی گرد هم آمده و به صف شدهاند و تلاش گسترده آنها برای پیشگیری از شرکت مردم این مرز و بوم در انتخابات با چه انگیزهای صورت میپذیرد؟ دلسوزی یا کینهتوزی؟! پاسخ این سؤال روشنتر از آن است که با کمترین تردید و ابهامی همراه باشد. آیا از دولتها و جریاناتی که انبوهی از جنایتهای وحشیانه و غارتگری و خونریزی و توطئههای رنگارنگ علیه ملتمان را در کارنامه سیاه خود دارند میتوان انتظار دلسوزی! و خیرخواهی داشت؟! اگر پاسخ این سؤال، منفی است که منفی است، حضور گسترده و پرشور در انتخابات را میتوان و باید نوعی جهاد تلقی کرد، چرا که نقشه دشمن -بخوانید آرزوی ضربه زدن به مردم و نظام- را برباد میدهد.
۳- نکته درخور توجه که ضمناً روشنگرانه نیز هست اینکه دشمن در تلاش گسترده خود برای پیشگیری از شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، توپخانه تبلیغاتی خود را به سوی یکی از نامزدها نشانه رفته و بیوقفه علیه او شلیک میکند که یادآور کلام حکیمانه حضرت امام رضواناللهتعالیعلیه است، آنجا که میفرمودند: «آمریکا هر چه به حکومت فحش بدهد، و یا به افراد فحش بدهد، پیش مردم، اینها معتبرتر میشوند، و از آن طرف منحرفین هرچه شما را بدگویی کنند برایتان بهتر است. مصیبت آن وقت است که از شما تعریف کنند». (صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۵۰).
و نیز خدای مهربان بر درجات شهید همت بیفزاید که خطاب به رزمندگان میگفت: « هروقت که در مناطق جنگی راه را گم کردید ببینید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد؟ همان جا جبهه خودی است».
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 تقوا به کنار، بگو ببینم عقلش چقدر است⁉️
♦️درایت ميرزاى شيرازى و تأييد افراد
🔻داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و مراجع گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همان كه تنباكو را تحريم كرد)
🔻از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمىداد، خيلى مرد عجيبى بوده است.
🔻در يكى از شهرستانها يک ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد نماینده شما باشد.
🔻مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد.
بار ديگر نامه نوشتیم كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مىکنیم و هم تقوايش را.
باز ميرزا جواب نمیدهد.
🔻تا بالاخره آن كسى كه اين همه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مىرود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟
🔸 رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه نامه نوشتیم و براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد؟
چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و با تقوايى است؟
🔻 میرزای شیرازی فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم.
مرد میگوید: پس چرا شما تأييد نكرديد؟
میرزا فرمود:
تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يک نامهات ننوشتى كه عقلش در چه حدى است؟
🔸 براى ملّا علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراک شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
🔻خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يک آدم ساده دل، نتيجه چيست؟ ابزار دست شيادها مى شود...
🔸 يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلامها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايده اش چيست؟
🔻من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتى كه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درک شرايط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدى است.
🔸 بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمىتوانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، جلد ۲۷، صفحه: ۵۰۸-۵۰۷- با ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ پرهیز از منافقین و مردم احمق
⭕️ نگرانی حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بر امت اسلامی از خطر منافقین و مردم احمق
♦️ حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام از حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نقل میکند که آن حضرت به من فرمود:
🔸 من بر امتم از مؤمن و مشرک نمىترسم، زيرا مؤمن را خداوند به سبب ايمانش باز مىدارد و مشرک را به خاطر شركش خوار مىكند... (نهج البلاغه، نامه ۲۷)
🔸 لكن بر شما از هر کس که در دل نفاق دارد و بر زبان حرفهای زیبا، مىترسم...
كه آنچه را مىپسنديد مىگويد و آنچه را ناشايسته مىدانيد مىكند.
♦️در اينجا حضرت رسول الله از ناحيه نفاق و منافق اعلام خطر مىكند، زيرا عامه امت، بى خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فريب مىخورند.
♦️ بايد توجه داشت كه هر اندازه احمق زياد باشد، بازار نفاق داغتر است.
♦️مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نيز هست زيرا احمق ابزار دست منافق است.
❌ قهراً مبارزه با احمق و حماقت، خلع سلاح كردن منافق، و شمشير از دست منافق گرفتن است.
♦️در طول تاريخ اسلام مىبينيم هر وقت مصلحى به خاطر مردم و اصلاح وضع اجتماعى و دينى آنان قيام كرده است و منافع سودجويان و بيدادگران به مخاطره افتاده است، آنها بلافاصله لباس مقدسین را پوشيدهاند و به تقوا و دين تظاهر كردهاند.
♦️مأمون الرشيد، خليفه عباسى- كه عياشيها و اسرافهاى او در تاريخ زمامداران معروف و مشهور است- چون علويان را مىبيند كه دست به نهضت زدهاند، لباسش را وصله مىزند و با لباس وصلهدار در اجتماعات ظاهر مىگردد که بگوید زاهد و اصلح است...
♦️ديگران هر كدام به نحوى سياست مخرب و كوبنده «قرآن بر نيزه» را پيش گرفتند و تمام زحمتها و فداكاريها را درهم كوبيدند و نهضتها را در نطفه خفه كردند.
🔸 اين نيست جز از جهالت و نادانى مردم كه بين شعارها و واقعيات تشخیص نمىدهند.
🔸 از اين رو ، راه نهضت و اصلاح را به روى خويش بستند و آنگاه بيدار گشتند كه اوضاع خراب شده و مقدمات، همه خنثى گشته و بايد راه را باز از سر گرفت.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، جلد ۱۶، صفحه: ۳۴۱-۳۳۸- با تلخیص و ویرایش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دختر در قرآن کریم
دکتر #رفیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به اعضا خوبمان 🌹
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 ویژگیهای منحصر بهفرد دختران از نگاه امام صادق(ع)
💐 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک
#روز_دختر
عاشقان اهل بیت علیه السلام
خانوم معصومه کرامت - بنی فاطمه .mp3
5.42M
#مولودے✨
🎉ولادت حضرت معصومه(س)و روز دختر مبارڪ😍🙃🌿🎈
عاشقان اهل بیت علیه السلام
🔺 #انتخابات در کلام #شهید_بهشتی 🔻
💠 برادرها و خواهرها! این انقلاب همان طور که تا این مرحله به حضور یک یک شما در عرصه و میدان انقلاب نیازمند بوده تا پایان به حضور تمام شما نیازمند است.
#بهشتی_را_بشناسیم
#حکمت_بهشتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #گزیده ای از دیدگاه های شهید بهشتی ص ۲۲۰
💠نماز یکشنبه
ماه ذیقعده 💠
یکی از اعمالی که بسیار در سیره بزرگان به آن تأکید شده است، نماز توبه یکشنبه های ماه ذیقعده میباشد (که البته در مابقی ایام سال نیز به نیت رجاء وارد شده است ولی در یکشنبه های این ماه بسیار مورد توجه میباشد). این نماز یکی از دستوراتی است که تمام علمای اخلاق به آن اهتمام ویژه داشتند و تمام برنامه ها و چله های عبادی خود را با آن آغاز میکردند.
نحوه انجام نماز: در روز یکشنبه ماه ذیقعده غسل (با نیت توبه) انجام میشود. سپس 4 رکعت نماز (دو تا دورکعت) با نیت نماز توبه یکشنبه ماه ذیقعده خوانده میشود. در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه توحید و یک مرتبه معوذتین (ناس و فلق) خوانده میشود. بعد از سلام نماز دوم، هفتاد مرتبه استغفار گفته میشود و در انتها ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" خوانده میشود. (در دستور بعضی از بزرگان تعداد هفت بار برای ذکر "لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم" نقل شده است که به نظر صحیح تر می آید) و در انتها گفته میشود:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّار اِغفِرلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ المُؤمِنيِنَ وَ المُؤمِنَات، فَاِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنت
نکته جالب در خصوص این نماز بحث حق الناس میباشد که در توضیح نماز آمده است در روز قیامت خصماء از او راضی میشوند. (انسان باید در جهت برآورده کردن حق الناس تلاش خود را انجام دهد و اگر فرد را پیدا نکرد یا احتمال مفسده ای داد، از طرف آن شخص صدقه دهد یا استغفار کند یا... ولی گاهی ممکن است حق الناسی نادانسته بر گردن انسان باشد که این نماز کمک میکند در روز قیامت آن فرد از انسان بگذرد.)
التماس دعا
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔻نگرانی حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله از خطر نادانی و سطحی نگری امت اسلامی
🔻 حضرت پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله از طرفی راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مىكند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش فقر فکری داشته و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مىكند:
«انّى لا اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» (نهجالبلاغه، نامه ۲۷)
🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر، امت من را از پا در نمىآورد
🔻ولى از يک چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است
🔻اگر مردم مسلمان، روشن بينى، دوربينى، آينده بينى، عمق بينى، و ژرف بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند
آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مىشود.
🔻از دیدگاه پیامبر اکرم سلام الله علیه اگر امت اسلامی از غناى انديشه برخوردار باشد، ثروت نیز بدنبالش مىآيد.
اما ولو ثروتشان از دنيا بگذرد مثل ثروت امروز كشورهاى اسلامى كه همين نفت بزرگترين منبع ثروت دنياست و بيشترش در كشورهاى اسلامى است، ولى فقر انديشه داشته باشند، فايدهاى به حالشان ندارد.
🔻حالا اگر هر دو خطر با هم پيدا بشود
يعنى از يک طرف منافقها، بىدينهاى متظاهر زيرک، متظاهرها و رياكارها و فریبکارها پيدا بشوند و از طرف ديگر مردم ، جاهل و نادان باشند، آنها اينها را ابزار خودشان قرار مىدهند.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار) ؛ جلد ۲۵ ؛ صفحه ۱۹۱ و صفحه ۲۱۳ با تلخیص و ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 نشانه های عالم واقعی، نشانههای دانشمند راستین
♦️ عالم واقعى هميشه به نادانى و جهل خود اعتراف دارد.
عالم واقعى بدون دليل چيزى را انكار نمى كند و بدون دليل چيزى را نمى پذيرد.
عالم اگر جامد و مغرور بود عالم نيست
♦️ عالم اگر بى دليل چيزى را پذيرفت يا بى دليل چيزى را انكار كرد روح علمى ندارد، او خزانه و انبارى است از يک سلسله فرمولها و اطّلاعات، هر چه به او داده شده ياد گرفته و ضبط كرده است، اما در روح خودش يک روشنايى و يک مقياس براى قبول و انكار وجود ندارد، پس روحش روح علمى نيست.
♦️اگر شخصى را ديديد كه در همه رشتهها گواهينامه تحصيلى دارد، در عين حال سخنى را بدون دليل قبول يا انكار مى كند بدانيد عالم واقعى نيست.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (امدادهاى غيبى در زندگى بشر)، جلد ۳، صفحه ۳۳۴
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 مراقب باشید فریب چرب زبانی و زبان بازی اراذل را نخورید
❌ مناظره سوم انتخاباتی هم تمام شد، زمستان رفت و روسیاهی به ذغال ماند، دو نماینده اصلاح طلبان و دولت بسیار بد و بدون اخلاق نشان دادند، دروغ و تهمت چاشنی صحبتهایشان بود...
🔴 اما ترس از این است که دگر بار عدهای سادهلوح فریب این جماعت بوقلمون صفت را بخورند.
باید از ناحیه منافقین بیمناک و نگران بود، زبان چرب و نرمی دارند، این ویژگی منافقها و دوروهاست، آنهایی كه زبان و ظاهرشان رو به یک سو و قلب و باطنشان رو به سوی دیگر است.
به زبان مؤمن و مسلمان است، زبانش هم خوب میچرخد اما قلبش پر از نفاق و دورویی است.
یک جور حرف میزند و جور دیگری عمل میكند، وقتی حرف میزند میگویید عجب آدم دلسوزی است، اما اگر به عمل این آدم دقیق بشوید می بینید عملش همه برخلاف آن چیزی است كه میگوید، یعنی حرف و عملش ضد یکدیگر است.
❌ برحذر باشید که فریب این دغلکاران و منافقین رو نخورید، به عنوان نمونه آقای همتی در مناظره میگفت من مخالف گران شدن بنزین بودم، در صورتی که خودش در جلسات هیئت دولت پیشنهاد بنزین ۵۰۰۰ تومانی را داده بود...
دروغ و فریب شیوه این اراذل است.
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
✍️حبیب الله یوسفی
4_5915775906403584354.mp3
3.87M
🎙 مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها
دکتر #رفیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها
دکتر #رفیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام زاده ای که چهار امام بر زیارتش تاکید کرده اند...
#حضرت_معصومه_س
دکتر #رفیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام