eitaa logo
ادبستان عرب
353 دنبال‌کننده
211 عکس
4 ویدیو
82 فایل
امام صادق علیه السلام: «مطالعه و تحقیق بسیار در مسائل علمی، عقل را شکفته و فکر را تقویت می کند.» . ادبستان عرب ( رسانه نشریه لسان امین ) . ارتباط با مسئول محتوایی: @Velaiaty
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزان در این ایام تعطیلات نوروزی فرصت بسیار خوبی است برای پژوهش و یادداشت نویسی👌👌 امیدوارم این فرصت رو غنیمت بشمارید ...
📖 شناسنامه نشریات حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) 🔸نام: لسان امین 🔹نوع فعالیت : دوماهنامه 🔸موضوع: ادبیات عرب 📆 سال تأسيس: ۱۴۰۰ ❇️کاری از حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) امین الدوله_فیلسوف الدوله @hhaghshenas
🌷پیشنهاد مطالعه و تورق 📌 نشریه وزین لسان امین 🔸روی نام نشریه کلیک کنید https://eitaa.com/hhaghshenas
❓بررسی لفظی بودن یا معنوی بودن اضافه مصدر به معمولش از دیدگاه سیوطی و ابن مالک 🔒 🆔@adabestanearab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گزارشی از محتوای کتاب معانی النحو👌 📝به قلم آقای محمدامین مشتاقی نیا طلبه پایه۴ دیپلم 📚دو ماهنامه شماره دهم 📖 مطالعه نسخه پی پی اف: 🔻 https://eitaa.com/hhaghshenas/8972 🗓ماه رجب_شعبان ۱۴۴۴ 💠حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس (ره) امین الدوله_فیلسوف الدوله @adabestanearab
✅آیا برای کار تخصصی روی قرآن باید در ادبیات عرب مجتهد شد؟ 🔸️🔸️ادبیات قرآنی با اجتهاد نحوی تفاوت می کند، اجتهادات قرآنی نیاز به تخصص بر کتب اعراب القرآنی و کتب لغوی و از این دست دارد(مجالی دیگر می طلبد) اما برای ادیب شدن در نحو باید دواوین شعراء بزرگ و کتب ادبی مانند البیان و التبیین جاحظ الکامل مبرد مقامات الحریری و... را مطالعه نمود. 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دهبان
❓وجوه ترکیبی «احد» در آیه «و إن أحد من المشركين استجارك ...» (سوره توبه /۶) چیست؟ ❓وجه برتر کدام است؟ 🔒 🆔@adabestanearab
♦️تأثیر مذاهب بر ادبیات عرب ✅لغت و ادبیات بعد از دعوا و نزاع های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد.  به همین دلیل لغت و صرف و نحو که از قرن دوم شروع می شود تحت تأثیر مذاهب شکل گرفت. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود.  🗃مثلاً ابن هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...» (التوبة: ١١١) می گوید: باء برای مقابله نیست ؛ معتزله می گویند هست.  🗃و یا اینکه معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم‏ وَ أَرْجُلَكُمْ» (المائدة: ٦) به گونه ای معنا کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد. در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا حِينَ قَالَ: «بِرُؤُسِكُمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَكَانِ الْبَاء» (كافي (ط - دار الحديث)، ج‏5، ص: 96) چون این ماده مسح نیازی به باء ندارد خودش متعدی می شود: «وامسحو رئوسکم»؛ حالا که باء آمده است باید نکته ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر مقصود باشد لذا آمده  است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُم‏ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏» غیر از «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُم‏» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء امده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ». 🗂در مجموع کوفیون حرفشان واقعی تر است تا بصریون. بصریون دنبال قواعد علیّ و.. بودند. اما نحوی که الان موجود است 95 درصدش بصری است. در مثل اعراب اسماء سته - اب و اخ و.. - رأی کوفیون جاری شده است. بر اثر اختلافات مذهبی که بود شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است.   🗂در ادبیات عرب رسماً به عنوان شیعه کسی نام برده نشده ولی چون در کوفه هستند و محیط کوفه شیعه است حدس می زنیم شیعه باشند. سه نفر به عنوان اخفش داریم؛ - بیش از سه نفر هستند اما سه نفر آنها معروف ترند- اخفش وسطی که علی الاطلاق مراد است شیعه است.  🔸️آیت الله السید احمد الموسوی المددی https://eitaa.com/adabestanearab https://eitaa.com/dehban_ir
🔰متن خوانی، خطیر فراموش شده 📝به قلم حجت‌الاسلام سجاد عبادی 📚دو ماهنامه شماره دهم 📖 مطالعه نسخه پی پی اف: 🔻 https://eitaa.com/hhaghshenas/8972 🗓ماه رجب_شعبان ۱۴۴۴ 💠حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس (ره) امین الدوله_فیلسوف الدوله @adabestanearab