eitaa logo
ر
2 دنبال‌کننده
70 عکس
3 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️⬆️⬆️ ‍ ‍ ‍ ‍ 💠‍ فايل صوتى بیانات حاج آقاي اديبي. 🗓 7 آذر ماه ۱۳۹۸ @Adibilarijani
❓پرسش: آیا مطالعه ی تاریخ برای فردی که هنوز به جایگاه محکمی در اعتقادات نرسیده می تواند مضر باشد؟ ✅پاسخ آیت الله جاودان (شاگرد علامه عسکری) : 👈 مطالعه ی تاریخ ایران و تاریخ اسلام در صورت عدم تخصّص و اطّلاعات دقیق و صحیح، باعث گمراهی جدّی خواهد شد. از تاریخ ایران که بگذریم، تاریخ اسلام در مصادر و مآخذ رسمی و مشهور نیز پر از دروغ است و فقط شخصی خبره و بسیار آگاه می تواند از میان این همه دروغ و دَغَل نجات پیدا کند. البته علمای بزرگوار در زمینه ی تاریخ زحمت کشیده و مسیر صحیح را به ما نشان داده اند. برای یافتن اطّلاعات بیشتر در این زمینه به این کتاب ها مراجعه فرمایید: 📕_"عبد الله بن سبا و دیگر افسانه های تاریخی" 📒_"نقش عایشه در تاریخ اسلام" 📖_"سیرت جاودانه" 📚 ص۳۵۸ @Adibilarijani 🌸.🌸.🌸.🌸
🔺فصل در عزم است‏ 👈منزل ديگر كه بعد از تفكر از براى انسان مجاهد پيش مى ‏آيد، منزل «عزم» است. و اين غير از «اراده» است كه شيخ الرئيس در اشارات آن را اوّل درجات عارفين دانسته. بعضى از مشايخ ما، أطال اللّه عمره، مى ‏فرمودند كه «عزم» جوهره انسانيت و ميزان امتياز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است. و عزمى كه مناسب با اين مقام است عبارت است از بنا گذارى و تصميم بر ترك معاصى، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ايام حيات، و بالاخره‏ عزم بر اينكه ظاهر و صورت خود را انسان عقلى و شرعى نمايد كه شرع و عقل به حسب ظاهر حكم كنند كه اين شخص. انسان است. و انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى ‏شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود. و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت. و شايد موفق شدم به بيان بعضى از آن در اين ورقه‏ها، إن شاء اللّه تعالى. 📒 چهل حديث (اربعين حديث)، ص: 8 @Adibilarijani 🌺.🌺.🌺.🌺
📗 غفلت از هدف؛ آفت طلاب (بخش دوم) 💠. طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن را ادامه دهد آنچه که مربوط به فرد طلبه است اینهاست البته مسئولیت های دیگری هم هست که به طور طبیعی کار کسان دیگری است کار مدیران و کار استادان و بزرگان است که آن هم داستان دیگری دارد کار طلبه ها نیست. 📄کتاب بدان ایدک الله ص ۶ @Adibilarijani 🌺.🌺.🌺.🌺
💠. کتاب "بدان ایدک الله" مجموعه ای است از نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) به طلاب علوم دینی. @Adibilarijani 🌺.🌺.🌺.🌺
#توصیه‌های_کاربردی #اخلاق 💠 و ترک المعتاد کالمعجز 🔺️گاهی ما معتاد به اخلاق بدی هستیم . یعنی #اعتیاد به اخلاق بدی که به فکر درمانش هم نیستیم !. یعنی #موانع را بر نمی داریم. 🔸️باید نسبت به #ترک_موانع اقدام کرد. معمولاً ما سعی می‌کنیم ایجاد مقتضی کنیم؛ یعنی مثلاً یک عمل مستحبی را انجام دهیم. اما مانع را بر نمی داریم. #غیبت یک مانع است. #حسادت یک مانع است. و ... 🔹️نمی‌کوشیم که حسادت را برداریم، بلکه تلاش می کنیم مثلا هزار رکعت نماز بخوانیم. اگر هم مثلا این هزار رکعت ، هزار کیلو ثواب داشته باشد؛ با یک حسادت ما همه این ثواب ها از بین میرود. و دیگر چیزی برای ما نمی ماند. ما می‌مانیم و حسادت‌مان !!! ▫بیانات ️استاد ادیبی (زید عزه) @Adibilarijani
📗 🔘.راه دشوار طلاب برای انجام وظایف 💠. اگر بخواهیم به وظایف درست عمل کنیم، پیمودن راه از حالا به بعد، یقیناً آسان تر از راه گذشته ما نیست؛ راه دشواری است. از حالا به بعد، مسئله، مسئله حفظ ارزش هاست؛ جا انداختن این ها در ذهنیت ملل دنیا است؛ حراست از آنها در داخل جامعه اسلامی است. این، با زبان ممکن نیست؛ با عمل و تلاش و فداکاری و امید و آمادگی و علم و تقوا ممکن است. 📄کتاب بدان ایدک الله ص ۹ @Adibilarijani 🌺.🌺.🌺.🌺
#ما_همه_هیچیم... 🍃امام خمینی(ره): نباید گمان کنیم که ما کسی هستیم و چیزی داریم ، همه مشکلات از اینجا ناشی میشود که ما خود را کسی میدانیم ، خیر ما همه هیچیم ، هرچه که هست خداست... @Adibilarijani
🔺وجود نازنین پیامبر ص به رزمنده هائی که از جنگ باز می گشتند، فرمودند؛ در جهاد اصغر پیروز شدید اما باید خود را برای جهاد اکبر آماده کنید. مصداق جهاد اکبر مبارزه ی با دشمن درون و نفس است. دشمنی که از بدو تولد رفاقتمان با او را آغاز کرده ایم؛ فرضا اگر 20 سال داشته باشیم یعنی 20 سال است با بزرگترین دشمن خود بهترین دوست بوده ایم. اولین قدمِ خواسته هایش از شهوتِ خوردن شروع می شود و تا دَمِ مردن تابع خواسته های او به تمام و کمال هستیم. آیت الله بهجت ره می فرمود: «غذا خوردنِ انسانِ کامل مانند پر کردن گونی از کاه است.» کاه ریختن داخل گونی چه لذتی دارد؟! اما کسی که رفیق نفس است اگر غذا مزه داشته باشد می خورد والا نسبت به آن طعام بی اعتنا است. استاد ما می فرمودند:« اگر کسی از بنده می پرسید غذا خوشمزه بود؟! ناراحت می شدم.» 👈دومین شهوت، شهوت دیدن است؛ اینکه انسان بخواهد همه جا را بدون دلیل رصد کند. استاد ما می فرمودند:« چشم عامل حواس پرتی است.» البته توجه داشته باشید که مقصود نگاه حلال است؛ « فی حرامِها عِقابٌ و فی حَلالِها حسابٌ». 👈سومین شهوت، شهوت جنسی است. اگر کسی بخواهد شهوت جنسی را کنترل کند باید شهوت خوراک را کنترل کند. 🗓۷/۹/۱۳۹۸ @Adibilarijani
📄شخصی آمد خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و پرسید: «...فَكَيْفَ الطَّرِيقُ إِلَى رِضَا الْحَقِّ قَالَ سَخَطُ النَّفْسِ...» راه کسب رضایت خدا ناراضی نگهداشتن نفس است یعنی اگر امر دایر مدار شد بین خواسته ی نفس و خواسته ی خداوند؛ عزمی را داشته باشی که بتوانی خواسته ی خداوند را برخواسته ی نفس مقدم کنی. 🗓۷/۹/۱۳۹۸ @Adibilarijani 🌼.🌼.🌼.🌼.🌼
❓پرسش: به نظر شما اگر عبادتی به عادت تبدیل شده و بی توجه انجام شود ترک کردن آن بهتر است یا ادامه دادن به انجام آن؟ ✅پاسخ آیت الله جاودان (حفظه الله): 👈 اگر عباداتی فقط به یک عادت تبدیل شده باشد و با بی حالی و بی حوصلگی انجام شود، ترک شدنش بهتر است؛ لازم به ذکر است که بی‌توجهی در اعمال ویژه در خرابی عملی و اخلاقی دارد که باید با یافتن این ریشه، در صدد اصلاح آن برآمد. 📚 ص۱۹۲ @Adibilarijani 🌸.🌸.🌸.🌸