امام صادق علیه السلام
إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها و سَلِ اللّهَ عز و جل الجَنَّةَ ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ.
قرآن نبايد تندتند خوانده شود؛ بلكه با ترتيل و آرامش خوانده مىشود. هر گاه به آيهاى رسيدى كه ياد بهشت در آن است، درنگ كن و از خدا بهشت بخواه و هرگاه به آيهاى رسيدى كه ياد آتش در آن است، بِايست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر.
الكافي : ج ۲ ص ۶۱۷ ح ۲ .
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
فیلمی کوتاه از آیت الله محقق داماد و دکتر دینانی سلمهما الله تعالی منتشر شده است.
در این فیلم آن دو بزرگوار در مذمت عقیده و ایدئولوژی و در مدح فکر و اندیشه سخن می گویند.
آنان در چرایی مدعای خویش، توقف در عقیده و رشد در اندیشه را بیان می کنند.
آیت الله داماد از ضرورت کنار گذاشتن عقیده سخن می گويد و دکتر دینانی پا فراتر گذاشته و عقیده داشتن را خریت می نامد و وجه آن را ریشه لغوی آن که از گره است می داند و آن را نماد توقف می داند.
خوب مانند همیشه اندیشه های نسبی گرایی و پلورالیزمی از پارادوکسی خود کش، رنج می برند مانند تصلب دکتر دینانی و عقیده او در خریت خواندن عقیده.
حال اگر شأن بزرگواران را از نسبی گرایی دور بدانیم می گوییم: اندیشه ای که مدحت آن را می فرمایید؛ هنگامی که واصل به نتیجه شد، باید آن را باور کنیم و محترم بدانیم یا خیر؟ اگر باید به نتیجه اندیشه ملتزم بود و باور داشت این همان عقیده است حتی اگر خریت بنامیدش و اگر نسبت به نتیجه تفکر باید غیر ملتزم باشیم و بدان باوری نداشته باشیم، اندیشیدن می شود، فرآیندی عبث و مدح عبث گفتن، صحیح نیست.
اگر بزرگواران می خواهند بگویند که توقف در این مرحله از مراحل طولی کشف حقایق مذموم است و یک متفکر پیوسته باید بداند که بالا و بالاتر حقایق انباشته روی هم است، ضمن آن خود این یک عقیده و باور است، وصول به عقیده در یک مرحله از مراحل را عبث نمی داند.
بزرگوران با تفکیک اندیشه و عقیده به راستی دنبال چه معنای متفاهم و صحیحی هستید؟
ماه مبارک رمضان است با برخی از آیات قرآن چه می کنید مانند وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است سوره آل عمران/ آیه 85. براستی اگر کسی اسلام را پذیرفته و قلب خود را بدین باوره گره زده است، این غیر از عقیده است.
نکته پایانی از طفل دبستانی به اساتید گرامی آنکه متوجه بازخورد اجتماعی سخنان خود باشیم، دانشمندان دینی در طول تاریخ با عنوان عقیده، عقاید، اصول عقاید در اصول دین، کتاب های بسیاری نوشته اند، بعد جوانی و نوجوانی که از شما می شنود عقیده، خریت است چه دیدی بدان آثار پیدا خواهد کرد و اینکه بگویید جلسه ویژه دانشمندان بوده و خصوصی بوده و... برای امروزه که در هر جلسه ای باید احتمال بسیار دهید که در رصد دوربین ها هستید، توجیه صحیحی نمی نماد.
الحمدلله رب العالمین
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
تهران، مصلی امام خمینی
1402/01/08
https://eitaa.com/hkamal
دراسة ثنائية العقیدة والفكر في كلام آية الله محقق داماد والدكتور ديناني في بنان حسيني كمال آبادي
بسم الله الرحمن الرحیم
تم نشر فيلم قصير لآية الله محقق داماد والدكتور ديناني سلمهما الله تعالى.
في هذا الفيلم يتحدث الشريفان في إدانة العقيدة ومدح الفكر.
ويعبرون في سبب ادعاءاتهم عن وجود التوقف فی العقیدة ووجود النمو فی الفكر.
يتحدث آية الله محقق داماد عن ضرورة ترك العقیدة ويذهب الدكتور ديناني إلى أبعد من ذلك فيسمي االعقیدة بالحماریّة، ويعتبر أصله العقدي، ويعتبره عنوانا للتوقف
كما هو الحال دائمًا، تعاني أفكار النسبية والتعددية من مفارقات مدمرة للذات، مثل تصلب الدكتور ديناني وعقیدته بحماریة من اعتقد بعقیدة.
والآن، إذا اعتبرنا مکانة العلمین بعيدة عن النسبية، لقلنا: الفكرة التي تمدحها؛ وعندما يصل إلى نهايته فهل نصدقه ونحترمه أم لا؟ فإذا التزم الإنسان بنتيجة الفكر والتزم بها فهذا هو الاعتقاد نفسه، وإن سميته حماریا، وإذا لم نلتزم بنتيجة التفكير ولا نؤمن به فالتفكير عبث. العملية العبثية والثناء على العبث ليس صحيحا.
وإذا أراد النبلاء أن يقولوا إنه من المستهجن أن نتوقف عند هذه المرحلة من المراحل الطويلة لاكتشاف الحقائق، وينبغي للمفكر المستمر أن يعلم أن هناك المزيد والمزيد من الحقائق المتراكمة فوق بعضها البعض، في نفس الوقت، فهذا هو رأي واعتقاد أولا، وثانیاً اذا وصل شخص إلى عقیدة في مرحلة من مراحلها فلا يرى أن الخطوة تذهب سدى.
ماذا تفعلا ببعض آيات القرآن مثل " وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ سورة آل عمران/الآية 85. إنه من أسلم وألزم على ذلك قلبه، و هل يختلف هذا عن العقیدة؟
ملاحظة أخيرة من طفل في المرحلة الابتدائية إلى أساتذتي الأعزاء، علينا أن نعي ردود الفعل الاجتماعية لكلامنا، فقد ألف علماء الدين كتبا كثيرة عبر التاريخ بعنوان العقيدة، العقائد، أصول المعتقدات في أصول الدين. من المؤسف ماذا سيكون تأثير ذلك عند الإستماع الشباب قولکم فی ضرورة ترک العقید، والقول بأن الاجتماع كان خاصًا بالعلماء و وما إلى ذلك، في الوقت الحاضر، عندما يتعين عليك إعطاء احتمال كثیر أنك مراقب بالكاميرات، ليس مبرراً مناسبا.
الحمدلله رب العالمين
سيد مرتضى حسيني كمال ابادي
مسجد الإمام الخميني، طهران
01/08/1402
مثل هر قصّه که تأویل خودش را دارد
این غزل شیوهی تحلیل خودش را دارد
راه مطرح شدن و شهره شدن بسیار است
هر کسی شیوهی تحمیل خودش را دارد
شب دریاچه اگر بستر آرامش قوست
برکه هم فوج حواصیل خودش را دارد
آن چراغی که به خانه ست روا، روشن کن
مسجد شهر که قندیل خودش را دارد
هر دم آهنگ دگر میزند، انجیل و زبور
مصحف ماست که ترتیل خودش را دارد
عالمی گو، سپه ابرهه باشد، غم نیست
کعبه سجّیل و ابابیل خودش را دارد
شعر، این گسترهی عرشی رازآلوده
آسمانیست که جبریل خودش را دارد
ساحت وحی ز جولانگه ما بیرون است
ای بسا آیه که تأویل خودش را دارد
عشق متنیست که پرحاشیهتر از او نیست
گرچه هر قصه اباطیل خودش را دارد
عمر ما در شب یلدائی زلف تو گذشت
عشق ما و تو که تفصیل خودش را دارد
عید ما دلشدگان لحظهی دیدار شماست
سال ما ساعت تحویل خودش را دارد
https://eitaa.com/adibefeghh
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین...
کتاب استاد و نقش آن در مراحل سیر و سلوک
در موضوع عرفانی عملی
به قلم استاد علی عزیزیان
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
در این نوشتار سعی بر آن شده است تا بر اساس آیات و روایات و سیر أئمه و بزرگان، مساله استاد و راهنمای توحید و معرفت مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا سالکان کوی دوست با بینشی روشن و قوی در این مسیر قدم بردارند و در انتخاب استاد طریق به صواب رفته و از کژی مصون مانند.
برای تهیه با پست رایگان به کتابگاه مراجعه بفرمایید:
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/62
برای دیدن دیگر آثار انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به آدرس ذیل مراجعه کنید:
https://arabadib.ir/shop/sale/products/1
کانال ایتا
https://eitaa.com/adibefeghh
کتاب عرشی گنجینة الأسرار
در مورد اسرار باطنی و عرفانی حادثه کربلا است
این کتاب به صورت منظوم اثر مرحوم عمان سامانی از سالکان توحیدی و از شاگردان مرحوم جهانگیرخان قشقایی است.
سامانی بر آن که این کتاب بدو الهام شده است و منشأ آن سویی دارد و متن دلکش اشعار نیز برای این ادعا شاهد است روشن.
از مزایای این چاپ گنجینة الاسرار آن است که خطاطی شده به خط شیخ حبیب الله فضائلی از بزرگان خط ایران زمین است.
برای خرید کتاب گنجینةالاسرار به کتابگاه مراجعه بفرمایید:
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/333
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
#اوصاف_الاشراف
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
کتاب تشنه دانش باموضوع راهنمای دانش پژوهی بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی
این کتاب علاوه بر آنکه چاپ جدیدی را تجربه کرده است از ویراست و افزودن مطالب جدید بهره مند است و به طور کلی شاکله ظاهری آن نیز تغییر کرده است.
تشنه دانش در 3 قسمت کلان به بررسی مدیریت تحصیل در عالم طلبگی پرداخته است.
قسمت یکم مقام های تحصیل است در این قسمت به راهبردها و راهکارهای تحصیل دانش و تدبیر آموخته ها پرداخته شده است مقامهای مطرح شده در بخش یکم عبارتند از استاد کتاب مطالعه پرسش مباحثه تکرار قلم تقریر شرح تحقیق نقد حاشیه نویسی جهت گیری در قبال نظام آموزشی و مدیریت نابسامانی
بخش دوم ذیل عنوان منزل ها به ده منزل معنوی پرداخته شده است این منزل ها بیشتر به روحیاتی اشاره دارد که تخلق دانش پژوه بدان ها ضروری است. باعث میشود تا راهبردها و راهکارهای تحصیل دانش را به بهترین وجه محقق کنند.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/26
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
📚 #رونمایی_از_کتاب
"شناخت خدا در کشاکش آرا"
📌نوشته استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی آزاد پرور
🌀کتاب حاضر به بررسی اجمالی خداشناسی ملاصدرا و مکتب
تفکیک می پردازد
این کتاب در چهار فصل به رشته تحریر درآمده است به شرح ذیل
فصل اول کلیات تبیین مفاهیم مبانی مهم ملاصدرا مبانی تفکیک پیشینه (بحث
فصل دوم شناخت خداوند متعال از منظر ملاصدرا شناخت ذات خداوند و شناخت صفات او
فصل سوم شناخت خداوند متعال از منظر مکتب تفکیک شناخت ذات خداوند شناخت صفات خداوند عدم سنخیت
فصل :چهارم بررسی دیدگاه ملاصدرا و علمای مکتب تفکیک
#معاونت_پژوهش
««««««««««««««««««
#مجتمع_آموزش_عالی_اصفهان
🔰با ما همراه باشید.👇
@almoustafaesfahan