eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
187 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ ✨ چه بحث‌های فلسفی بی اثر و خشکی! ببینید چقدر درباره توحید بحث کردند متکلمین و چقدر این بحث‌ها در تشکیل و ایجاد یک جامعه توحیدی بی اثر بود. اگر چنانچه درباره یک مسئله ای که مربوط به زندگی است،صد سال بحث بشود، مگر ممکن است بعد از صد سال در زندگی اثری نبخشد؟ صدها سال به صورت خشک، به صورت فریبنده از لحاظ ظاهر و بی مغز از نظر باطن، به صورت مجرد، فارغ، فارغ از ارتباط با دنیای واقعیت و خارج، بحث کردند، اما الان که ما برای یک زندگی نو می‌خواهیم از توحید مدد بگیریم، وقتی نگاه می‌کنیم به آن بحث‌ها، می‌بینیم هیچ ارتباطی ندارد؛ به قول خودمان کالحجر فی جنب الانسان. آن همه بحث ها، آن دور و تسلسل و آن حرف‌ها و خوب؛ حالا از این توحید می‌خواهیم ما برای دنیای خارج استفاده کنیم، چه داریم؟ در حالی که اگر به قرآن برمی گشتیم، اگر توحید را از قرآن می خواستیم، قرآن ابعاد و رویه ها و اندام های مختلف این پیکر و این هیکل را، این بنای توحید را، در ضمن صدها آیه، با بهترین بیان، بارسا ترین شیوه ها بیان کرده. آن وقت معلوم می‌شود که زندگی توحیدی و انسان موحد کیست. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۷۹ و ۱۸۰ 3⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ سوال؟ ⚡️ آیا خوردن غذاهای نذری یا غذا خوردن در خانه اقوامی که اهل خمس نیستند در راه سیروسلوک اثری دارد؟ ☄جواب: 💥از نظر شرعی مالی که از مسلمانی به دست انسان می رسد، پاک وحلال است و درباره آن نمی‌توان قضاوت حرمت یا مخلوط بودن به حرام نمود. حتی اگر یقیناً اهل پرداخت خمس اموالشان نباشند، باز هم مشخص نیست آنچه الان بر سر سفره است یا برای ما آورده اند، شامل خمس می گردد؛ پس آن هم حلال است. البته همیشه و در همه جا احتیاط پسندیده است. اما نباید این احتیاط ها به جایی برسد که زندگی را فلج کرده و راه معاشرت را به کلی بر شما ببندد. 📚 رهنمای طریق ، ص ۱۱۳ و ۱۱۴ 0⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله حق شناس رحمه الله ❇️ ☀️ عرض کردم: امام رضا علیه السلام بر سبیل قضیه‌ی حقیقیه فرمود: (( رَحِمَ اللَّهُ عَبداً اَحیَا اَمرَنَا )) یک وقت، قضیه، قضیه‌ی خارجیه است، مثلاً یک بار کسی می گوید: هر کس که در مسجد است، او را مورد اکرام قرار بده. ولی یکبار می‌گوید: هرکس، هر زمانی به مسجد آمد، او را مورد اکرام قرار بده؛ که در این صورت، فرمایش امام علیه السلام یک قضیه‌ی حقیقیه است که فرمودند: (( خدا رحمت کند و مورد رحمت لایتناهی خویش قرار دهد آن کسی را که دین ما را زنده کند! )) من با گفتن احکام و معارف و شما با آمدن و شنیدن و عمل کردن. پروردگار عزیز جل و عز همان‌طور که از من سوال می کند، از شما هم محاسبه خواهد کرد. در روز قیامت: 《 فَلِلَّهِ الحُجَّهُ البَالِغَه 》؛حجت یعنی قاطع عذر. پروردگار بر شما حجت دارد؛ احتجاج می‌جوید!... چرا نرفتی یاد بگیری؟ اگر بگویی یاد گرفتم، می پرسد: چرا عمل نکردی؟ به من هم می‌گویند: چرا نگفتی؟ مسئولیت دارد آقا جون! همان‌طور که شما باید بیایید، من هم باید بیایم و به مسئولیت خود عمل کنم. 📚 کتاب مواعظ، ج ۱، ص ۴۳ 4⃣7⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی ایام شهادت حضرت فاطمه علیها السلام-14010915.mp3
34.11M
🔸 🔹 🖇 🗓 سه‌شنبه - شب ۱۲ جمادی الاولی ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ شمسی 📎 موضوع:« امامت از نظر قرآن بسیار اهمیت دارد به طوری‌که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اگر مسئله امامت بعد از خود را تبیین نکند رسالتش را به جا نیاورده » و « ما در مقابل امامت چه وظیفه‌ای داریم؛ بررسی روایت متواتر در کتب مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب خلفاء » و « حضرت فاطمه سلام الله علیها امام زمانش را شناخت یا نشناخت؛ بیان سه حالت در برخورد با این روایت و جواب آن» استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
✴️ افعال نماز ۳ ✴️ ⭕️ قيام (ايستادن): قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام و قيام پیش از رکوع که آن را قیام متصل به رکوع می گویند رکن است. بنا بر اين كسى كه عمداً يا سهواً، در اين دو صورت، اخلال به قيام كند نمازش باطل است‏ و قيام در غير اين دو مورد واجب است اما ركن نيست و نماز فقط با ترك عمدى آن باطل می‌شود، مثل قيام در حال خواندن حمد و سوره‏. ❌ در حال اختيار، تكيه دادن به چيزى هنگام ايستادن جايز نيست، اما در وقت ناچارى اشكالى ندارد، پس می‌تواند به انسانى يا غير آن تكيه نمايد. و كسى كه می‌‏تواند با تكيه بر چيزى بايستد، نبايد به طور نشسته و بدون تكيه نماز بخواند. ⁉️ سوال : براى شخص مريض كه نشسته نماز می‌‏خواند قيام متصل به ركوع چه وضعى دارد؟ 🛑 جواب: بايد از حالت نشسته به ركوع رود. ⁉️ سوال : كسى كه نمى‌تواند تمام نماز را ايستاده بخواند، آيا مى‌تواند همه‌ى آن را نشسته بخواند؟ ⛔️ جواب: هر مقدارى كه مى‌تواند ايستاده بخواند، بايد ايستاده بخواند. ⁉️ سوال :آيا جايز است نمازهاى قضا را نشسته بخوانيم؟ 🚫 جواب: در حال اختيار جايز نيست. 📚استفتاءات امام خمینی ، ج‏۱، ص: ۱۵۳ تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏۱، ص: ۱۸۲ 9⃣8⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
5⃣5⃣ 💢 حاج مقدس و احتیاط در حج 💢 صاحب گنجینه دانشمندان می‌نویسد: مرحوم حاج مقدس منبری آموزنده و ولایتی داشت و آن چه می گفت به آن معتقد و عامل بود و جداً آن مرحوم از مصادیق واقعی (( عالم ناطق مستعمل لعلمه )) شمرده می شد. از کثرت احتیاط و ورع، به جهت شبهه‌ای که در حج خود برایش وارد شده بود، تا آخر عمر ازدواج نکرد. در سال ۱۳۷۸ ه.ق به مکه مشرف و تدارکات حج خود را نمود که پس از مراجعت عمل به سنت سنیه (النکاح سنتی ) نماید، ولی در نجف اشرف به مرگ ناگهانی ( سکته ) بدرود حیات گفته و در وادی السلام، نزدیک قبر جناب هود و صالح علیهما السلام مدفون گردید و چون خبر فوتش به تهران رسید، انقلاب و شورش عجیبی در بازار افتاد. علاقه‌مندان وی بازار را تعطیل کردند و در مسجد ( حاج سید عزیزالله ) اجتماع نمودند و خود این مولف حاضر و شاهد بودم وقتی خطیب شهیر و واعظ بی نظیر حجت الاسلام و المسلمین آقای فلسفی به منبر رفتند و درباره شخصیت و مقامات معنوی آن مرحوم ایراد سخن کردند، مردم به سر و سینه‌ زده و فریاد و ناله و شیون عجیب کردند که گویا مرجع تقلید بزرگی از دنیا رفته و یا پدر مهربان و عطوفی را از دست داده‌اند. 📚کتاب/ص ۹۰ 🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جرعه‌ای از زیارت عاشورا- سخنرانی استاد ادیبی لاریجانی - جلسه پانزدهم-14010728.mp3
15.26M
🔸 🔹 🖇 (۱۵) 🗓 پنج‌شنبه - صبح ۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ شمسی 📎 موضوع:« چهار گروه را در زیارت عاشورا لعن کردند و هر دسته را جدا لعن فرمودند» استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 🔅 (( وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا )) سخن از قیامت است؛ آن روزی که گرد آوریم خلایق را همگان، (( ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا )) پس بگوییم به آنان که شرک آوردند، برای خدا شریک قائل شدند، (( مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ )) در جای خود، شما و شریکانتان، با حالتی تحکم‌آمیز، با لحنی عتاب آمیز، بمانید در جای خودتان، شما و شریکان پنداری تان، آنهایی که رقیب و هماورد و همباز خدا دانستید، ((مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُم )) میان آنان و شریکان پنداری که برای خدا فرض کرده بودند، جدایی می اندازیم. اینجا شما با یک نظر خیلی عادی و سطحی می فهمید که در قیامت این شریک ها، آن کسانی که به شراکت خدا انتخاب شده بودند، غیر از آن هبل عقیقی بی جان است، او دیگر حشر ندارد. او که داخل آدم نیست به قول معروف و معمول، که بیاورند و بگویند به جای خود، بایست! یا منات یا لات، _که منات بت مخصوصی است، مجسمه مثلاً یک دختری است یا یک فرشته ای‌ست مثلاً، لات فرشته‌ی دیگری است، هبل همین جور، عزی همین جور _ صحبت اینها نیست. صحبت فلان مجسمه در فلان بتخانه روم و یونان نیست، صحبت گوساله در سرزمین هندوئیزم نیست، صحبت آن انسانی است که به شرکت و رقابت با خدا انتخاب شده. به آنها گفته می شود که در جای خود متوقف بشوید، است. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۸۰ 4⃣0⃣0⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ سوال؟ 🔆 به لحاظ اخلاقی، تحصیل درآمد از طریق بورس، از این جهت که به حلال بودن یا نبودن سود شرکتی که سهامش را خریده‌ایم علم نداریم، چگونه است؟ 🔱جواب: ⚜ بورس یعنی خریدن سهام و ورود به یک شرکت که نوعی از انواع عقود و معاملات شرعی است. ضمناً این معامله، نوعی شرکت با دیگران در جمع کردن سرمایه هاست که باز هم نوعی معامله صحیح است. حال اگر ساختمان آن شرکت صحیح است، مثلاً شرکتی است که از یک کارخانه ماشین سازی یا مثلاً کارخانه لوازم خانگی تشکیل شده، سودش نیز حلال خواهد بود و تا انسان به طور قطعی و یقینی در کار این شرکت مشکلی شرعی ندیده است، سودش حلال است. 📚 رهنمای طریق ، ص ۱۱۴ 1⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جرعه‌ای از زیارت عاشورا- سخنرانی استاد ادیبی لاریجانی - جلسه شانزدهم-14010805.mp3
13.25M
🔸 🔹 🖇 (۱۶) 🗓 پنج‌شنبه - صبح ۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ شمسی 📎 موضوع:« هرکسی با شما اهل بیت عصمت علیهم السلام دوستی کند با او دوستیم و هرکسی با شما خاندان دشمنی کند با او دشمنیم » و « انسان باید اعلام موضع کند و اقدام به موقع کند؛ مکتب سکولار نداریم » استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه موعظه پنجشنبه- 14010924.mp3
24.66M
🔸 🔹 🗓 پنج‌شنبه - ۲۰ جمادی الاولی ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴ شمسی 📎 موضوع:« بنده آن کسی است که چیزی جز خدا را نمی‌خواهد حتی مقامات معنوی » و « اخلاق، استاد می‌خواهد و انسان نباید خود رو باشد» و « بیان چهل حدیث امام خمینی رحمة الله علیه؛ شروع مبحث سوم؛ عجب » استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰 افعال نماز ۴ 🔰 ✅ قرائت ✅ ♻️ در ركعت اول و دوم از نمازهاى واجب، خواندن سوره حمد و يك سوره كامل بعد از آن واجب است‏. ❇️ حمد و سوره نماز ظهر و عصر، غير از بسم اللَّه الرحمن الرحيم واجب است كه آهسته خوانده شود. و بر مردها واجب است در نماز صبح و در ركعت اول و دوم نماز مغرب و عشا، حمد و سوره را بلند بخوانند. ❎ بر زنان بلند خواندن واجب نيست، بلكه زنان بين آهسته و بلند خواندن، در صورتى كه نامحرمى نباشد، مخيّر می‌‏باشند و در مواردى كه بر مردان آهسته خواندن واجب است، زنان هم بايد آهسته بخوانند. ✳️ معيار در بلند خواندن و آهسته خواندن آشكار شدن جوهر صدا و آشكار نشدن آن است، نه شنيدن و نشنيدن كسى كه كنار نمازگزار است‏. ⁉️ سوال: حمد و سوره و آيه ‏اى كه در نماز خوانده می‌‏شود آيا به قصد انشاء بايد خوانده شود يا به قصد حكايت؟ 🌐 جواب: بايد به قصد حمد و سوره قرآن بخواند. ⁉️ سوال: آيا ادا كردن كلمات در نماز از مخرج واقعيشان واجب است؟ 💠 جواب: بايد كلمات طورى ادا شود كه عرف عرب آن را صحيح بداند. ⁉️ سوال: اگر كسى در مورد قرائت صحيح در نماز اطلاعى نداشته و كسى براى او نگفته است و تا كنون نماز را از نظر قرائت صحيح حروف، غلط خوانده بايد نمازهاى قبلى را قضا نمايد؟ #⃣ جواب: اگر در وقت خواندن، آنها را صحيح مى ‏دانسته نمازش صحيح است. 📚 تحریر الوسیله ج۱،ص۱۸۵ و استفتاءات امام خمینی، ج‏۱ ، ۱۵۶ 0⃣9⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
6⃣5⃣ 💠 اشکالی که کربلایی کاظم به مغنی ابن هشام گرفت 💠 *⃣ آیت الله حاج شیخ هادی جلیلی کرمانشاهی در کرمانشاه پس از دیدن کربلایی کاظم وی را به عراق اعزام نمود. چون او به کربلا وارد شد، علما در منزل مرحوم آیت الله آمیرزا مهدی شیرازی اجتماع نموده و از او سوال کردند و او پاسخ همه را داد. تا یکی از آقایان سوال می‌کند: کربلایی کاظم! آیه《 الذی خلقکم من نفس واحده ثم خلق منها زوجها ... 》 در کدام سوره است؟ او فورا می‌گوید: آیه این طور نیست! گفتند: پس چطور است؟ گفت: 《 الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا...》و این آیه اول سوره نساء است که اولش این است 《يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَة...》 گفتند: ابن هشام در مغنی در باب (( ثم )) آیه را با(( ثم )) ذکر کرده استشهاد و استدلال به آن نموده. گفت: من مغنی و ابن هشام نمی‌شناسم. این آیه (( ثم )) ندارد و آیه به این معنی در سه سوره از قرآن است. 1⃣ اول، سوره چهارم، آیه یک که خواندم. 2⃣ دوم، سوره هفتم ( اعراف) آیه ۱۸۹ که اینطور است:《 هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا ... 》در اینجا هم ثم ندارد و خلق هم ندارد، بلکه جعل دارد. 3⃣ سوم، سوره ۳۹ ( زمر )، آیه ششم: 《 خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا ... 》 در اینجا (( ثم )) دارد، ولی (( الذی )) یا (( هو الذی )) ندارد... آقایان علما همه مبهوت شده، وقتی مغنی آوردند، دیدند حرف کربلایی کاظم درست و ابن هشام نحوی اشتباه کرده است. 📚کتاب/ص ۹۱ و ۹۲ 🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ ▶️ 《 قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْض 》 بگو چه کسی روزی می دهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیات بخش و زندگی بخش؛ از زمین، مواد حیاتی، 《 أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ 》 یا کیست آن کسی که مالک شنوایی و بینایی ها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید. اسم این جارحه مخصوص که مادر فارسی به آن می گوییم گوش، در عربی اذن است. سمع، حالت شنوایی است، قدرت شنوایی است؛ اگر هم بر این اطلاق شود، به آن اعتبار است. آن کسی که گوشش را مثلاً بریده‌اند، نمی‌گویند سمعش را بریده اند، می گویند اذنش را بریده اند. اسم این جارحه مخصوص سمع نیست؛ همچنانی که بصر. بصر به معنای این عضو معین و مخصوص که ما با آن می گوییم چشم نیست؛ به معنای دید است، بینایی است، آن روح است و این عضو جسم است. اگر چنانچه به این عضو هم بگویند بصر، به اعتبار همان دارا بودن چشم است. مثلاً به چشم کور نمی‌گویند بصر. 《 أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ 》یا کیست که مالک و در قبضه ملکیتِ اقتدار اوست، قوه شنوایی و بینایی ها؟ آن کیست که به شما این درک و فهم و نیرو را داده؟ کیست که می تواند آن را از شما بگیرد؟ در حقیقت این آیه دارد اشاره می‌کند به داشتن بصیرت، به داشتن نیروی فهم و خرد، که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سوال را به ما بدهی، تو دارای سمعی و دارای بصری. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۸۲ و ۱۸۳ 5⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ سوال؟ ✔️ در نامه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به مرحوم آیت الله کمپانی آمده: (( یکی هم اگر بتواند للتکلیف نخورد! )) اگر ما بخواهیم به این دستور عمل کنیم مواردی چون ناراحتی والدین و دلگیری میزبان، سدی در مقابل عمل به آن است. من در خود احساس می کنم که با خوردن برخی از غذاهای سنگین، از خداوند دور می شوم. به نظر شما چه کار کنم؟ ☑️ جواب: 🔘 عبارت مرحوم آیت الله ملکی تبریزی یعنی برای لذت و حظ بردن، غذا نخورید. این دستور به هیچ وجه با خوردن غذا به خاطر ناراحتی پدر و مادر یادلگیری میزبان منافات ندارد؛ یعنی اگر شما برای دلگیر نشدن پدر و مادرتان غذا بخورید و در این کار رضای خداوند متعال را در نظر داشته باشید، به تکلیفتان عمل کرده و عبادت کرده اید. در هر صورت بعید است که به دست آوردن رضایت والدین یا میزبان، با کمتر خوردن منافات داشته باشد؛ پس لازم نیست غذای سنگین خورده شود که باعث دوری از معنویت شود. حتی اگر لازم شد می توانید مقداری با غذا بازی کنید و قاشق‌هایتان را پر نکنید تا مجموعاً کم غذا خورده باشید. 📚 رهنمای طریق ، ص ۱۱۴ و ۱۱۵ 2⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جرعه‌ای از زیارت عاشورا- سخنرانی استاد ادیبی لاریجانی - جلسه هفدهم-14010813.mp3
20.44M
🔸 🔹 🖇 (۱۷) 🗓 جمعه - صبح ۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ شمسی 📎 موضوع:« تبار و عقبه دشمنان ابی عبدالله الحسین علیه السلام معلوم و شناخته شده است » استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه موعظه پنچ شنبه-14011001.mp3
23.26M
🔸 🔹 🗓 پنج‌شنبه - ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ شمسی 📎 موضوع:« شرح چهل حدیث امام خمینی رحمة الله علیه؛ حدیث سوم؛ عجب» و « شیطان شما را در اعمالی که صحیح انجام می‌دهید دچار تشکیک و وسواس می‌کند و اگر موفق نشود برای وسواس مومن را درگیر عجب می‌کند؛ شیطان دائما مشغول است» و « به نسیم‌های رحمت خدا توجه کنیم و خودمان را در موضع این نسیم قرار بدهیم؛ این نسیم و نفحه برای شیعیان اهل بیت علیهم السلام بیشتر از همه است » استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰افعال نماز 5🔰 ✅قرائت و ذکر✅ ⁉️در چه مواردی خواندن سوره لازم نیست؟ 1️⃣اگر وقت نماز تنگ باشد نباید سوره را بخواند. 2️⃣اگر انسان ناچار شود که سوره را نخواند مثلا بترسد که اگر سوره را بخواند دزد یا درنده یا چیز دیگری به او صدمه بزند، نباید سوره را بخواند. 3️⃣اگر در کاری عجله داشته باشد می تواند سوره را نخواند. 4️⃣در رکعت سوم و چهارم نماز ها که اگر خواندن حمد را اختیار کرد سوره ندارد. 5️⃣در نماز احتیاط. 6️⃣در نماز جماعت در صورتی که دررکعت سوم یا چهارم اقتدا نماید و به مقدار خواندن حمد وقت داشته باشد و اگر بخواهد سوره بخواند رکوع امام را درک نمی کند. 7️⃣در نمازهای مستحبی مگر نمازهای مستحبی یی که سوره در آن ها شرط صحت است. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 979. 1⃣9⃣ 📍« کانال اطلاع رسانی و نشر آثار آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
7⃣5⃣ ⏺ داستان سید محمد فشارکی و نپذیرفتن مرجعیت ⏺ ⏹ حجت الاسلام و مسلمین آیت الله فی العالمین مرحوم آقا سید محمد طباطبایی فشارکی معروف به ( سید استاد ) بن امیر سید قاسم از اساتید بزرگ و اعاظم علما و مجتهدین و مدرسین عالیمقام و شاگردان برجسته و مبرز مرحوم آیت الله العظمی آقای میرزا محمد حسن مجدد شیرازی و بنا به نقل بزرگان، اعلم و افقه و اورع تلامذه میرزای بزرگ بوده است. مراجع بزرگ و آیات عظامی چون مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله العظمی آقا میرزا حسین نائینی و آیت الله حاج شیخ محمدرضا مسجد شاهی اصفهانی و امثالهم از شاگردان او بوده‌اند. آن بزرگوار به آن مقام علمی فقاهت که داشت، مُعرض از ریاست و مرجعیت بود و هرچه از شاگردان و تلامذه او، مانند مرحوم آیت الله حائری یزدی، آیت الله حاج سید محمدرضا یثربی کاشانی و دیگران به ایشان اصرار می‌کردند که رساله بنویس و فتوا بده، قبول نمی‌کرد. ⏯ مرحوم آیت الله آقا میرزا سید علی یثربی کاشانی از مرحوم والدش و آیت الله حائری نقل کرد که روزی در خدمت آن مرحوم از درس برمی‌گشتند. در راه به ایشان می‌گفتند: چرا رساله نمی نویسید و چرا خود را در معرض قرار نمی‌دهید؟ مگر از اقران خود کمتر هستید؟ تا رسیدند درب منزلشان، آن مرحوم وارد منزل شده و برگشت و طرف درب منزل را گرفته و گفت: شیخ عبدالکریم سیدمحمدرضا و...! خود را از رفقایم اعلم و .... می دانم، ولی خود را در معرض ریاست و مرجعیت قرار نمی‌دهم، زیرا خداوند فرموده: 《 تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 》 پس وارد منزل شده و در را بست. 📚کتاب/ص ۹۳ و ۹۴ 🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ ⚪️ 《 وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ 》و کیست آن‌که برون می آورد زنده را از مرده. زنده ظاهری را از مرده ظاهری؛ زنی می‌میرد در حالی که حامله است مثلاً، بعد بچه او زنده است، او را از یک مادر مرده بیرون می‌آورند. احتمال دیگر؛ از نطفه مرده، از جسم مرده، از چیزی که در او جان نیست، زنده به در می آوریم. از این زمین مرده، از این زمین مرده، از زمینی که اگرچه گنجینه هزاران ماده حیات بخش و زندگی افزاست، اما خودش مرده است، از دل او بیرون آوردیم شمارا و الان هم داریم بیرون می آوریم انسان ها را. انسان ها مایه اصلی و ریشه اولیه شان چیست؟ جز همین مواد حیاتی و غذایی که از ارض و از زمین است؟! پس 《 يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّت 》،با چند احتمال که همه احتمالات قابل قبول است. 《 وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَي 》 و کیست که به در می آورد، برون می کشد، مرده را از زنده؟ یعنی بچه مرده را از شکم مادر زنده، یعنی انسان بد و روح مرده را از انسان خوب و دارای روح زنده و از این قبیل تعبیراتی و احتمالاتی که به ذهن انسان می رسد. به هر حال نشانه کمال قدرت پروردگار است؛ یک چیز زنده را از یک چیز مرده‌ای بیرون آوردن، یک چیز مرده را از یک چیز زنده‌ ای خارج کردن، این نشانه کمالِ قدرتمندی و قبضه نیرومند قدرت خداست. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۸۳ 6⃣0⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
سخنرانی شب اول ایام فاطمیه دوم 1444هـ.ق-14011004 .MP3
42.24M
🔸 🔹 🖇 فاطمیه دوم 🗓 یک‌شنبه - شب دوم جمادی الثانیه ۱۴۴۴ هـ.ق - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴ شمسی 📎 موضوع:« حکمت خلقت انسان بندگی و عبودیت است » و « رابطه خوب داشتن با خدا یعنی چه؟ » و « خداوند نماز را برای دور کردن از کبر و طهارت درون قرار داده » و « اگر هنوز من من می‌گویم یعنی نمازم و عبادتم، عبادت نیست؛ مشکل ما خود ما هستیم » و « حضرات معصوم چه عبادتی می‌کردند؟! » استاد ادیبی لاریجانی 🖇 لینک دانلود فایل صوتی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani