eitaa logo
انقلاب علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
123 عکس
36 ویدیو
8 فایل
🔸️نو آوری در علوم قرآنی 🔸️تولیدات دانش بنیان بر مبنای قرآن راه ارتباطی ما @hora1366
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️قرآن در بین تمامی مکاتب پزشکی کنونی و گذشته مهجور است. ... در حالی که هیچ مکتبی ادعای "تبیانا لکل شی" سر نداده است؛ و فقط پزشکی قران این ادعا را دارد. ▫️با این سرمایه علمی و ظرفیت عظیمی که در قرآن و ابزار فهم آن یعنی ادبیات است آیا هنوز باید ادبیات را به "اعراب رفع و نصب و جر و جزم" خلاصه کرد؟ 🔴 را می توان از قرآن استنباط کرد؛ و راهی جز بهره مندی از ادبیات که راه فهم و زبان قرآن است نداریم. ؛ادبیات ◽️ویتامین ها و عناصر همچون کلسیم در علم شیمی مورد بحث قرار میگیرد، اما با ابزار آزمایش. 💠 قرآن تا اعماق این مسایل را می گوید اما با ابزار ادبیات. واحد پزشکی موسسه ادبیات و فقاهت 🆔 @physician_af 🆔 @adabiatfeghahat_ir
سلام یک سوال «مطلع الفجر خیر وقت للقرائت» خیر وقت اینجا ترکیب اضافی است یا وصفی؟❓ اساتید میفرمودن در ترکیبات اگر دو شیئی که به هم نسبت داده میشن به یک شی واحد در عالم خارج اشاره کنند، ترکیب وصفی هستند. مثل گل زیبا که دقیقا مصداق مشخصی دارد، یعنی گل یک چیز نیست و زیبا یک چیز دیگر بلکه هر دو به یک شی اشاره دارند. اما در ترکیب اضافی دو شیء واقعی داریم مثلا در ترکیب «کتاب علی» کتاب یک چیز است و علی یک چیز دیگر؛ سوال اینجاست: اگر ترکیب وصفی را مقلوب (برعکس) کنیم و آندو را به هم ارتباط دهیم، مثل «زیبا گل» آن وقت این تفاوت ارائه شده بین ترکیب وصفی و اضافی به هم نمیخورد؟ چطوری بفهمیم «زیبا گل» چه نوع ترکیب اضافی است؟ مالکیت، ظرفیت یا جنسیت؟ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
#سوالات_مخاطبان #سوال1 سلام یک سوال «مطلع الفجر خیر وقت للقرائت» خیر وقت اینجا ترکیب اضافی است
🔶 ترکیب "خیر وقت"، وصفیه است؛ با این لحاظ که کلمه "خیر"چون خبر است در واقع مندک در مبتدا است که "مطلع الفجر" است. 👈 و در این صورت کلمه "خیر" در واقع همان "وقت" است که به آن اضافه شده، همچون گل زیبا که دارای اتحاد است. ✅ راه ساده شناخت ترکیب وصفی و اضافی، قرار دادن کلمه "است" بعد از ترکیب و تبدیل جمله به اسمیه است. اگر جمله به صورت اسمیه درست بود پس وصفی است و الا اضافی است. ▪مطلب مهم اینکه «اضافه» به معنای انتساب و اضافه است و حصر آن در "لام"، "من"، "فی" بدون دلیل است؛ بلکه غالبی است. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
..."مکاتب ادبی فقها"... ✅ مجموعه ای ۷ جلدی است که نظریات فقهای شیعه همچون و و و و -رحمهم الله تعالی- را در بخشهای مختلف صرف، نحو، بلاغت و معانی حروف جمع آوری نموده است. این مجموعه به عنوان شاهد و پشتوانه حرکت اجتهاد در ادبیات خواهد بود. 👤مولف؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی 📚انتشارات "دار الفکر" 🆔 @adabiatfeghahat_ir
..."نقد مکاتب ادبی"... ✅ مجموعه ای ۷ جلدی است، که به صورت روشی و مبنایی، نظریات ۷ تن از بزرگان ادبیات همچون ، مالک، رضی،# سیوطی و را نقد نموده است. 👤مولف؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی 📚انتشارات "دار الفکر" 🆔 @adabiatfeghahat_ir
سلام علیکم! تفسیر دیگر «تبیانا لکل شیء»، تبيانا لكل شيء في الهدايه است (وهذا هو الحق)؛ نه مطلق اشیاء! ❗ ❌ با اين بيان ديگر نیازی نیست بررسی همه چیز را از قرآن بخواهیم!❗ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
#سوالات_مخاطبان #سوال2 سلام علیکم! تفسیر دیگر «تبیانا لکل شیء»، تبيانا لكل شيء في الهدايه
✔ شیء به معنای "هر چیزی" است و دارای معنای فلسفی است و معادل کلمه «وجود» در فلسفه قرار می گیرد که عام ترین لفظ است. 👈 بالاتر اینکه کلمه "کل" هم به آن اضافه شده است. «کل شیء» در قرآن معنای ویژه ای دارد؛ مانند: [علی کل شی قدیر]، [بکل شی علیم]. ⭕ اصل، عدم تقدیر است. 🔹 💠 🔹 خوشا به حال شما و امثالکم، که بار مسولیت علمی خود را با اینگونه سبک کرده، و مهم تر از آن خیال همه علما را از زحمت کشیدن و تحقیق در قرآن راحت می کنید ... . 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔷 دیدگاه #شهید_صدر در ادبیات در بخش های مختلف علوم ادبی در میان کتب اصولی و فقهی ایشان ذکر شده است. 📚 مجموعه #مکتب_ادبی_فقها به طور ویژه دیدگاه های این عالم شیعی را در ادبیات در یک مجلد جمع آوری نموده است. (جلد ) ایشان به طور تفصیلی در علم صرف درباره... 🔸معنای فعل ماضی، مضارع و امر، 🔸مشتقات، 🔸مصدر و اسم مصدر و فرق آنها، 🔸ابواب ثلاثی مزید به ویژه باب مفاعله، ▪در علم بلاغت به مباحث بلاغی همچون کنایه و مجاز و حصر، ▪و در علم نحو به مباحث نحوی همچون جمله اسمیه و فعلیه، و همین طور سایر مباحث پرداخته اند. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔸🔶🔸 ایشان در کتاب بحوث ج ۱ص ۲۷۴ در اشکال بر تعلیلات نحویه بیان می کنند: ▪«انا قد نتفق فی وقوع شیء من التکلف و التفلسف غیر المنسجم مع طبیعه البحوث اللغویه ▪و وظیفتها احیانا فی کلمات النحات حین حاولوا تعلیل القواعد العربیه و صیاغتها فی قوالب الفلسفه الاغریقیه». توضیح: ⃣ ادیبان گاه برای قواعدی که بیان کرده اند ادله ای ذکر کرده اند که فلسفی محض است و این امر مخالف با وظیفه اوست که باید قواعد لغوی معتبر و مسموع در عرف را بیان کند. 👈✔ نتیجه قول ایشان در ادبیات این است که هر تعلیلی که مخالف فهم عرف است مقبول نیست. #فهم_عرف #مکتب_ادبی_فقها #شهید_صدر 🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از پزشکیِ قرآن "مصطفی جمالی"
✔ بَابُ الرَّدِّ إِلَی الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَیْسَ شَیْ ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِیعِ مَا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِیهِ کِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ ▪باب رجوع به کتاب و سنت و اینکه همه حلال و حرام و تمام نیازهای مردم در قرآن یا سنّت آمده است. #تبیان_لکل_شیء 🔬 واحد پزشکی موسسه ادبیات و فقاهت 🆔 @physician_ir 💬 واحد ادبیات و فقاهت موسسه ادبیات و فقاهت 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⭕ کلام درباره عدم دقت علمای نحو در قواعد نحوی 📚 بحوث ص ۴۵۵ ج ۵ «إنّ ما یذکره النحاة من أن الفعل اللازم یتعدّی بحرف الجر، غیر دقیقٍ فإن حرف الجر لا یعطی التعدیة؛ بل یعطی التخصیص الذی نتیجته نفس نتیجه التعدیة خارجاً و صدقاً.» ✔ توضیح: مساله متعدی به حرف جر، صحیح و دقیق نیست؛ زیرا فعل لازم مانند "ذهب" در "ذهبت" به معنای خود را از دست نداده و "با" نیز همان معنای مصاحبت را دارد؛ بله نتیجه اش همان تعدیه است. یعنی به وسیله باء از فاعل عبور کرده و به مجرور رسیده. لکن این مقتضای معنای باء است و فعل لازم همان معنای خودش را دارد. 👈🔸نتیجه؛ اقوال علمای نحو را می توان بر اساس یک سری مبانی اجتهاد کرد و باب اجتهاد در ادبیات مفتوح است. 🆔 @adabiatfeghahat_ir