ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت4 ⭕️ زهد 3⃣ 🔺چرایی زهد (
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت هشتم
🔷2.1.2 زهد عاقلانه – زهد احمقانه
بنابراین زهد از منظر امیرالمؤمنین به معنای بی رغبتی به دنیاست. رغبت به دنیا یعنی اسیر دنیا شدن. حالا اگر کسی خانه خوب، امکانات خوب و دنیای خوب داشته باشد؛ اما دلبسته نباشد و بهترین لذت را از آن ببرد، استفاده درست بکند اما وابسته و دلبسته نباشد این هیچ منافاتی با زهد ندارد. عدم درک این معنای دقیق از زهد باعث شده است تا در طول تاریخ غلبه به سمت زهد احمقانه و منفعلانه باشد، تا جایی که در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه قصه جالبی را می خوانیم .
🔻در خطبه ۲۰۹ آورده شده است که : امام امیرالمؤمنین پس از جنگ بصره با دعوت علاء بن زياد که ظاهرا هیچ سمت و پست دولتی نداشت وارد منزل او شد. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: «ای برادر تو با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی در حالی که در آخرت به آن محتاج تری . بعد بلافاصله فرمودند البته اگر زرنگ باشی می توانی با همین خانه بزرگ، آخرت خودت را هم بسازی. چگونه؟ حقوق الهی را پرداخت کنی، با اقوام و خویشاوندان خودت در این خانه صله رحم بکنی و مجالس برپا کنی. آنگاه تو می توانی با همین خانه وسیع به آخرت برسی». وقتی این مرد از این نگاه مترقی دین که از زبان امیرالمؤمنین خارج شده بود خیلی خوشحال و خرسند شد ؛ از برادرش نزد مولا علی (علیه السلام) شکایت کرد.
🔻 حضرت وقتی دلیل شکایت را پرسیدند ایشان گفتند: « برادری دارم که عبایی به دوش انداخته است و از کار و کاسبی و زندگی کنارهگیری کرده است و به عبادت مشغول است. حضرت علی (علیه السلام) که خانه وسیع این مرد را دیده و اصلا عصبانی نشد و حتی راه اینکه با همین خانه وسیع چگونه میتواند آخرت خودش را هم بسازد به او یاد داد، از شنیدن اینکه کسی زهد را دوری از دنیا و کار و کاسبی و حلال لذت ها معنی کرده است عصبانی شدند و فرمودند او را بیاورید. وقتی این مرد آمد حضرت با لحن خطاب و عتاب فرمودند: « ای دشمنک حقیر خویشتن، تو در تیررس شیطان قرار گرفته ای، آیا به زن و فرزندان خود رحم نمی کنی؟ آیا تو فکر می کنی که خدا نعمتهایش را حلال کرده اما دوست ندارد تو از آنها بهره ببری؟ تو درنزد خدا حقیر تر از آن هستی که با تو اینگونه رفتار کند».
🔻اما این نادان به جای اینکه متنبه بشود؛ اعتراض را به خود مولا برگرداند و گفت: یا امیرالمؤمنین! پس تو خود چرا با آن غذای جشب و آن لباس خشن زندگی می کنی؟ حضرت عصبانی شدند و فرمودند: وای بر تو! تو خودت را با من مقایسه نکن. و بعد یک قاعده گفتند که این مخصوص حضرت علی نیست؛ فرمودند: «خدا بر حاکمان حکومت اسلامی واجب کرده است که همواره وضع زندگی شان را در حد مردم ضعیف نگه دارند تا مردم طغیان نکنند» و بگویند که اگر ما نداریم رهبر ما هم مثل ما ساده زندگی می کند.
🔻مثل روزگارما مردم می گویند اگر ما ساده زندگی میکنیم خوب رهبر ما هم ساده زندگی می کند ؛ روزی می گفتند اگر ما نداریم ، رجایی هم که رئیسجمهور ما است ساده زندگی می کند ، امام هم ساده زندگی میکند.
🔻 بنابراین یک زهد عاقلانه داریم که پشت آن یک حکمت و فلسفه درست خوابیده است و یک زهد احمقانه داریم که به خاطر برداشت غلط از دین برسر ما می آید.
🔷 2.1.3 جایگاه زهد:
نکته تکمیلی در چیستی زهد جایگاه زهد است، در حکمت ۳۱ نهج البلاغه اینگونه فرمودند: «که ایمان چهار رکن دارد و اولین رکن از آن چهار رکن صبر است. خود صبر هم چهار رکن دارد که سومین رکن آن زهد است». امیرالمؤمنین فرمودند: «صبر بر چهار پایه استوار است،شوق و هراس، زهد و انتظار؛ و بعد در تبیین نسبت زهد با صبر فرمودند: «هر کس در دنیا زهد بورزد مصیبت ها را کوچک می شمارد.»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
امت فاطمی، نصرت علوی.mp3
3.2M
🔈 امت فاطمی، نصرت علوی
✅ طرح با علی تا مهدی اگر هیچ دستاوردی جز هدایت و آشنا کردن یک نفر با کلام و راه امیر المومنین ع در این گیتی نداشته باشد، برای همه ما، اجداد ما و نسل ما تا قیامت از هرآنچه خورشید بر آن تابیده و خواهد تابید با ارزش تر و مفیدتر است!
- علی یاوران، نوش جانتان دعاهای خالصانه امام عصر در پس پرده غیب...
- نوش جانتان لبخند رضایت مهدی فاطمه...
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
⚠️ #ویژه_ادمین_های_محترم ⚠️
🌸🍃 #روز_بیست_ودوم🌸🍃
شروع پستهایی که امروز شما ادمین های محترم باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید👇👇
167تا177.mp3
1.9M
🔈نهج البلاغه گویا
🌹سهم مطالعاتی روزانه نهج البلاغه
✅ از حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🌹 سهم #روز_بیستم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 خودپسندی مانع فزونی است.
📒 #حکمت167
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آخرت نزديك، و ماندن در دنيا اندك است.
📒 #حکمت168
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 صبحگاهان، برای آنكه دو چشم بينا دارد روشن است.
📒 #حکمت169
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است.
📒 #حکمت170
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بسا لقمه ای گلوگیر كه از لقمه های فراوانی محروم می كند.
📒 #حکمت171
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 مردم دشمنِ چيزهایی هستند كه نمی دانند.
📒 #حکمت172
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آن كس كه از افكار و آراء گوناگون استقبال كند، صحيح را از خطا خوب شناسد.
📒 #حکمت173
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آنكس كه دندان خشم در راه خدا بر هم فشارد، بر كشتن باطل گرايان قدرتمند، توانمند گردد.
📒 #حکمت174
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 هنگامی كه از چيزی می ترسی، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی، از خود آن سخت تر است.
📒 #حکمت175
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بردباری و تحمل سختيها ابزار رياست است.
📒 #حکمت176
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده.
📒 #حکمت177
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
1_774193257.mp3
2M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۶۷ تا ۱۷۷
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
#خاطرات_امیرالمومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت ششم:«پیمان برادری»
🔻روزی پیامبر پیمان اخوت و برادری میان مسلمین برقرار کرد این کار در ایجاد وحدت و صفا و صمیمیت بین مسلمانان تاثیر شگرفی گذاشت. هنگامی که ایشان میان اصحاب خویش پیمان برادری برقرار کردند به آن حضرت عرض کردم : «ای رسول خدا در میان همه اصحاب خویش برادری ایجاد کردی ولی مرا تنها گذاشتی! ایشان فرمودند تو را برای برادری با خودم انتخاب کرده ام تو در دنیا و آخرت برادر من هستی و جایگاه تو نزد من همانند جایگاه هارون نزد موسی است».
✳️ سند افتخار
🔻ده سندافتخار از رسول خدا به یادگار دارم، که هر یک از آنها نزد من محبوب تر است از هر آنچه خورشید بر آن می تابد. رسول خدا به من فرمودند:
1. ای علی تو در دنیا و آخرت برادر من هستی.
2. روز قیامت در پیشگاه خداوند جبار، تو نزدیکترین خلایق به من هستی.
3. منزل تو در بهشت مقابل منزل من است؛ چونان که منزل دوستان خدا روبه روی هم است.
4. تو وارث من هستی.
5. پس از من تو وصی من در ادای وعده ها و انجام کار هایم خواهی بود.
6. در غیاب من تو حافظ و سرپرست خانواده من هستی.
7. تو امام و پیشوای امت من هستی.
8. تو برپادارنده عدالت در میان امت من هستی.
9. تو دوست من هستی و دوست من دوست خداست.
10. دشمن تو دشمن من و دشمن من دشمن خداست.
📚 منابع:
۱. الامالی شیخ مفید مجلس ۲۲ حدیث ۴ ۲. الخصال جلد ۲ صفحه ۴۲۹
۳. الأمالی شیخ طوسی صفحه ۱۹۴
۴. بشارة المصطفی صفحه ۲۱۶
📘 کتاب علی از زبان علی
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
1- ريشه مظلومیت امیرالمومنین.mp3
1.29M
🔈 ریشه مظلومیت امیرالمومنین (۱)
✅ بزرگترین درد امیرالمومنین در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
09.شرح حکمت 4,قسمت نهم.mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت4
⭕️ ورع 1⃣
🔺تعریف ورع و نسبت آن با تقوا
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت4 ⭕️ ورع 1⃣ 🔺تعریف ورع و
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت نهم
🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه می فرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسهٔ منظّم و نظام مند ارائه گردد.
🔷 1. تعریف ورع:
ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد.
🔹1.1 نسبت ورع با تقوا:
نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است، اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد."
🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است: «وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ »؛ هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست .
🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست.
🔻حضرت امیر (علیه السلام) در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از
🔸 1. کوتاه کردن آرزوها
🔸 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما میرسد
🔸 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها»
بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید.
🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزشهای بنیادین اخلاقی :
میدانیم که ارزش های اخلاقی هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهجالبلاغه چند موردش بیان شده است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
نوجوانانه۵.mp3
1.24M
🌱 #نوجوانانه (۵)
🔴 دختری 12 ساله وچادری هستم وقتی بیرون ازخونم میرم میبینم که خیلی از دختران و زنان باحجاب نیستند ،حس خجالت بهم دست میده به نظر شما من باید تو اون موقع چه رفتاری داشته باشم
🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را
📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا
🗓 ۲/بهمن/۹۶
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🌸🍃 #روز_بیست_وسوم🌸🍃
شروع پستهایی که امروز شما ادمین های محترم باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید👇👇