eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣ (قسمت دوم) هشدار به مسلمانان برای دچار نشدن به عقوبت پیشینیان(خطبه قاصعه) 🔻 ای امّت اسلام ! بپرهیزید از آنچه بر امّتهای پیش از شما نازل شد از عقوبتها 🔹 کدام عقوبتها منظور است ؟ آیا منظور از عقوبتها همان بادهای سرخ و سیاه کشنده است؟ مراد اینها است ؟ نه ، اولاً که بر طبق بسیاری از روایات ، این عذابهای این جوری برای امّت آخرالزّمان بر اثر تکذیب وجود ندارد و در خارج هم می بینیم که در طول تاریخ اسلام این جور نبوده که زلزله و رعد و برق و مانند این چیزها برای ترساندن این امّت بیاید ؛ این عذابها مال امتهای گذشته بود که هنوز در حد بلوغ نبودند ؛ آنها را باید با این چیزها می ترساندند تا هدایت بشوند ، اما وقتی که بشریت به حد بلوغ خود رسیده است ، دیگر او را با این ترساندن ها نمی شود به راه آورد و نباید به راه آورد؛ چون به حد بلوغ فکری رسیده است ، لذا لازم نیست که پروردگار عالم او را با عذاب ، با رعد ، با زلزله ، با صاعقه ادب کند ؛ او باید با عقل خود ادب شود و اگر نشد ، دچار عذابهای دیگری خواهد شد . 🔹 پس منظور از عذابی که اینجا «مَثُلات» ذکر شده ، عذابهای آسمانی و بلاهای نازل شدهٔ از طرف آسمان نیست ، بلکه مراد بلاهای اجتماعی است ؛ یعنی ذلتها ، عقب ماندگی ها ، انحطاط ها ، دستخوش سرپنجهٔ دشمن شدنها ، با فقر و جهالتهایی که امتهای گذشته به آن دچار شدند . می فرماید : ای امت اسلام ! مراقب باشید آن بلیات و عقوبتهایی که بر امتهای گذشته فرود آمد بر شما فرود نیاید . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 وجوب اجرای حدود الهی 💠 خداوند اجراى «حدود» را براى بزرگداشت محرّمات الهى واجب كرد. 📒 ، فرازی از حکمت ۲۵۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۳ اقسام احکام الهی.mp3
3.82M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (3) 🔹 اقسام احکام الهی 🔰 در بخش سوم از حکمت ۱۰۵ نهج‌ البلاغه ، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 💠 " همانا خداوند متعال از چیزهایی نهی کرده شما را، پس حرمت این منهیّات را هتک نکنید. " 🔻در نهج‌ البلاغه، در نامه ۳۱ آموختیم که اساساً خداوند مهربان و حکیم، ما را جز از زشتی ها، نهی نمی کند: « لَمْ يَنْهَكَ إِلَّا عَنْ قَبِيحٍ » ؛ پس هر چیزی را که خدا حرام کرده، زشت و قبیح و ناپسند بوده است. 🔻 به همین دلیل، حضرت در خطبه ۷۸، در بیان فلسفه امر و نهی خدا می‌فرمایند: « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً »؛ " خداوند سبحان، بندگانش را امر کرد به اموری برای انتخاب خوبی ها و خیر و نهی کرد از اموری برای بر حذر ماندن از زشتی ها و شر. " 🔻از طرف دیگر، مولا علی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۱۴ می‌فرمایند: « إِنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ »؛ " اصلاً خوبی هایی که خدا شما را به آنها امر کرده، خیلی بیشتر و وسیع تر است از بدی هایی که شما را از آنها نهی کرده است " ؛ 🔻 پس با این مقدّمات انسان عاقل چه باید بکند؟ طبق خطبه ۱۷۳ ، باید در آنجایی که خداوند نهی کرده، توقّف کند؛ لذا حضرت در خطبه ۱۷۳ می‌فرمایند: « قِفوا عِندَما تُنْهَونَ عَنْه » ؛ "در نزد چيزهايی که از آن نهی شده اید توقف کنید." 🔻برای اینکه بتوانيم در نزد آن چیزهایی که حرام شده توقف بکنیم، یکی از بهترین راهها این است که طبق نامه ۵۱ نهج‌ البلاغه، بدانیم: « لَوْ لَمْ يَكُنْ فِيمَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ مِنَ الْبَغْيِ وَ الْعُدْوَانِ عِقَابٌ يُخَافُ لَكَانَ فِي ثَوَابِ اجْتِنَابِهِ مَا لَا عُذْرَ فِي تَرْكِ طَلَبِهِ » ؛ " اگر حتی در آن چیزهایی که خدا نهی کرده، مثل طغیان و دشمنی، عقاب ترسناکی هم نبود، در اجتناب از این بدی ها قطعاً چنان ثوابی هست که انسان عذری در ترک طلب این ثواب ندارد." 🔻 یعنی حتّی اگر بدی هایی که خدا نهی کرده، عذاب اخروی هم نداشت، ترک این بدی ها چنان ثواب و پاداش اخروی دارد که هیچ انسان عاقلی از آن دست نمی کشد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (23).mp3
11.31M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و چهل و نهم: از خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۶ تا ۱۱۵ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 : (این خطبه در شهر کوفه در سال ۳۸ هجری برای تشویق کوفیان به نبرد نهایی ایراد شد.) 1⃣ ويژگيهای پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️خداوند پيامبر(صلی الله علیه و آله) را فرستاد تا دعوت کننده به حق و گواه اعمال خلق باشد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) بدون سُستی و کوتاهی رسالت پروردگارش را رسانيد و در راه خدا با دشمنانش بدون عذرتراشی جنگيد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) پيشوای پرهيزکاران و روشنی بخش چشم هدايت شدگان است. (و از همين خطبه است؛) 2⃣ اندرز ياران ♦️ مردم! اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است با خبر بوديد از خانه ها کوچ می کرديد، در بيابان ها سرگردان می شديد و بر کردارتان اشک می ريختيد و چونان زنان مصيبت ديده بر سر و سينه می زديد و سرمايه خود را بدون نگهبان و جانشين رها می کرديد و هر کدام از شما تنها به کار خود می پرداختيد، و به ديگری توجهّی نداشتيد. افسوس آنچه را به شما تذکّر دادند فراموش کرديد و از آنچه شما را ترساندند ايمن گشتيد. گويا عقل از سرتان پريده و کارهای شما آشفته شده است. 3⃣ تعريف يارانی كه به شهادت رسيدند ♦️ به خدا سوگند، دوست داشتم که خدا ميان من و شما جدايی اندازد و مرا به کسی که نسبت به من سزاوارتر است ملحق فرمايد. به خدا سوگند، آنان مردمی بودند نيک انديش، ترجيح دهنده بردباری، گويندگان حق و ترک کنندگان ستم. پيش از ما به راه راست قدم گذاشته و شتابان رفتند و در به دست آوردن زندگی جاويدان آخرت و کرامت گوارا پيروز شدند. 4⃣ خبر از خونريزی و شكمبارگی حجاج بن يوسف ثقفی. ♦️ آگاه باشيد به خدا سوگند، پسرکی از طايفه ثقيف (حجّاج بن يوسف ثقفی) بر شما مسلّط می گردد که هوسباز و گردنکش و ستمگر است. سبزه زارهای «اموال و دارايی ها» شما را می چرد و چربی شما را آب می کند. ابو وَذَحه: بس کن. (وَذَحه نوعی سوسک است چون ماجرايی با حَجّاج دارد، او را «ابووذحه» خطاب فرمود که اينجا جای آوردن آن نيست. می گويند وَذَحَه سوسک مخصوصی است حَجّاج را گزيد که بدنش وَرَم کرد و مُرد.) ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۶ تا ۱۱۵ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 🔹دعا برای طلب باران ♦️"خداوندا! کوههای ما از بی آبی شکاف خورده و زمين ما غبارآلود و دام های ما در آغُل های خود سرگردانند و چون زنِ بچّه مرده فرياد می کشند و از رفت و آمد بی حاصل به سوی چراگاه ها و آبشخورها خسته شده اند. بار خدايا! بر ناله گوسفندان و فرياد و آه شتران مادّه رحمت آور. خدايا! به سرگردانی آنها در راهها و ناله هاشان در خوابگاه ها رحمت آور. بار خدايا! هنگامی به سوی تو بيرون آمديم که خشکسالی پياپی هجوم آورده و ابرهای پُر باران از ما پشت کرده و خشک و نامهربان بدون بارش قطره ای باران گذشتند. خدايا! تو اميد هر بيچاره و حل کننده مشکلات هر طلب کننده می باشی. خدايا! تو را می خوانيم در اين هنگام که همه نااميد شده اند و ابر رحمت بر ما نمی بارد و حيوانات ما نابود گرديدند. ما را به کردارمان عذاب نکنی و به گناهان ما کيفر ندهی. خدايا! رحمت خود را با ابر پُر باران و بهار پر آب و گياهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما؛ بارانی درشت قطره بر ما فرو فرست که مُردِگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما بازگرداند. خدايا! ما را با بارانی سيراب کن که زنده کننده، سيراب سازنده، فراگير و به همه جا رونده، پاکيزه و با برکت، گوارا و پُر نعمت، گياه آن بسيار، شاخه های آن به بار نشسته و برگ هايش تازه و آبدار باشد تا با چنان بارانی بنده ناتوان را توان بخشی و شهرهای مرده ات را زنده سازی. خدايا! بارانی ده که بسيار ببارد تا زمين های بلند ما پر گياه شود و در زمين های پست روان گردد و نعمت های فراوان در اطراف ما گسترش يابد تا با آن ميوه های ما بسيار، گلّه های ما زنده و فراوان و سرزمين های دورتر از ما نيز بهره مند گردند و روستاهای ما از آن نيرومند شوند. اينها همه از برکات گسترده و بخشش های فراوان تو باشد که بر سرزمين های فقرزده و حيوانات وحشی ما نازل می گردد. خداوندا! بارانی ده دانه درشت که پياپی برای سيراب شدن گياهان ما ببارد چنان که قطرات آن يکديگر را برانند و دانه های آن به شدّت بر هم کوبيده شوند؛ نه رعد و برقی بی باران و ابری بی ثمر و کوچک و پراکنده و نه دانه های ريز باران همراه با بادهای سرد. خدايا! بارانی پُر آب فرو فرست که قحطی زدگان به نعمت های فراوان رسند و آثار خشکسالی از ميان برود که همانا تويی خداوندی که پس از نااميد شدن مردم باران را فرو می فرستی و رحمت خود را همه جا گسترش می دهی و تويی سرپرست نظام آفرينش که به ستودن سزاواری. می گويم: «انصاحت جبالنا» يعنی کوه ها بر اثر خشکی از هم شکافته است و «انصاح الثّوب» وقتی گفته می شود که لباس از هم شکافته باشد «انصاح النّبت و صاح وصوح» به هنگامی که گياه خشک گردد می گويند و همه اين چند واژه به يک معنا است. و جمله «وهامت دوابّنا» از ماده «هيام» به معنی عطش است و «حدابير السّنين» جمع «حدبار» به معنای شتری است که بر اثر راه رفتن ناتوان شده است. امام(علیه السلام) سال های قحطی را به چنين شتری تشبيه کرده است. «ذوالرمه» شاعر می گويد: حدابير ما تنفکّ الّا مناخة علی الخسف او نرمی بها بلدآ قفرآ شتران ناتوانی که هيچ گاه از هم جدا نمی گردند جز در خوابگاه ها يا اينکه آنها را در محيط های بی آب و علف قرار دهند. و جمله «ولاقزع ربابها» يعنی از قطعات کوچک و پراکنده اَبر نباشد و جمله «ولا شفان ذهابها» در تقدير «ولا ذات شفان ذهابها» است «شفان» به معنی باد سرد و «ذهاب» به معنی باران های نرم می باشد. و کلمه «ذات» حذف گرديد زيرا شنونده به آن آگاه بود." ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵.mp3
3.6M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣ (قسمت سوم) سنتهای ماندگار اجتماعی در تاریخ بشر(خطبه قاصعه) 🔻« بسُوءِ الاَْفْعَالِ وَ ذَمِيمِ الاَْعْمَالِ » آن بلیه هایی که بر سر امّتهای گذشته آمد ، از روی ظلم و جور از طرف خدا نبود ؛ بر اثر بدی افعال خودشان و زشتی اعمال خودشان بود . 🔻« فَتَذَكَّرُوا فِي الْخَيْرِ وَالشَّرِّ أَحْوَالَهُمْ وَاحْذَرُوا أَنْ تَكُونُوا أَمْثَالَهُمْ » ؛ " پس در خیر و در شر ، در نیکی و در بدی ، احوال آنان را به یاد آورید و بپرهیزید از اینکه باشید و بشوید امثال آنان. " ( همیشه کارهای آنها و حالات آنها را در نظر بگیرید ؛ خوبی هایشان را و بدی هایشان را همیشه در نظر بگیرید و مواظب باشید از اینکه نبادا در بدیهای اعمال همانند آنان شوید. ) 🔻« فَإِذَا تَفَكَّرْتُمْ فِي تَفَاوُتِ حَالَيْهِمْ فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ » حاصل این جملاتی که میخوانم این است که وقتی دو حالت و دو گونه زندگی امّتهای گذشته را ، یعنی حالت بدبختی آنها و حالت نیکبختی آنها ، حالت عزّت و سربلندی آنها و حالت ذلت و زبونی و انحطاط آنها را (مثلاً بنی اسرائیل) در نظر خود مجسّم کردید ، آن وقت دقت کنید ببینید بر اثر چه چیزی بود که عزّت نصیب آنان شد ، سربلندی به دست آنها آمد ، آقایی در اختیار آنها قرار گرفت ، نیکی دنیا و آخرت نصیب و حظّ و بهرهٔ آنها شد ؛ بر اثر هر چیزی که بود ، آن چیز را شما هم در پیش بگیرید ؛ بعد ببینید در آن حالت بدی و بدبختی و ناکامی چه عاملی موجب شد که آنها ناکام بشوند ، چه موجبی پدید آمد که آنها بدبخت و ذلیل شدند ، چه چیزی باعث شد که آنها این جور پراکنده و درهم و برهم شدند ، از آن چیزها و عاملهای بدی بپرهیزید. یعنی چه ؟ ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍎 نکوداشت نعمتهای الهی 💠 نعمتهایی كه خدا به تو بخشيده نيكو دار و نعمتهایی كه در اختيار داری تباه مكن و چنان باش كه خدا آثار نعمتهای خود را در تو آشكارا بنگرد. 📜 ، نامه ۶۹ ، بند ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۴ اقسام احکام الهی.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (4) 🔹 اقسام احکام الهی 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر این اساس نمونه ای را برای ما بیان می کنند و آن نمونه حضرت آدم (علیه السلام) در خطبه ۹۱ فرمود : « وَللّهُ أَوْعَزَ إِلَيْهِ فِيمَا نَهَاهُ عَنْهُ...فَأَقْدَمَ عَلَى مَا نَهَاهُ عَنْهُ مُوَافَاةً لِسَابِقِ عِلْمِهِ » " خداوند متعال آدم (علیه السلام) را نهی کرد، امّا آدم اقدام کرد به همان چیزی که خدا نهی کرده بود به خاطر علم سابق خودش. " 🔻در پایان مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۲۲۲ از ویژگیهای اهل ذکر این را می دانند که : " فَزَعوا لِمُحَاسَبَةِ أَنْفُسِهِمْ عَلَى كُلِّ صَغِيرَةٍ وَ كَبِيرَةٍ أُمِرُوا بِهَا فَقَصَّرُوا عَنْهَا أَوْ نُهُوا عَنْهَا فَفَرَّطُوا فيهَا " " اهل ذکر دائماً در محاسبهٔ نفس فَزَع و ناله و گریه دارند بر هر گناه صغیره و کبیره ای که خداوند امر کرده بود، تقصیر کردند یا نهی کرده بود تفریط کردند." 🔻 و در خطبه ۱۱۴ ، حضرت علی (علیه السلام) به ما می آموزند مبارزه با نفس در توقّف هنگام منهیّات و محرّمات به یاری خدا احتیاج دارد. « وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ » " از خداوند متعال یاری می جوییم علیه این نفس های امّاره ای که در مورد آن چیزهایی که به آنها امر شده کوتاهی و کُندی می کنند و دربارهٔ چیزهایی که از آنها نهی شده سرعت می گیرند و شتاب می کنند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•🌹•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📢 همراهان گرامی 🔹 برای دسترسی به پست های ارسالی 👈 دور اول ادمین یار 👉 روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. 🔸 برای دسترسی به پستهای ارسالی 👈 دور دوم ادمین یار 👉 روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•🌹•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─