eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
48 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چند روزیست ک توفیقی حاصل شده تا جلد دوازدهم را مطالعه کنم؛ همچون یازده جلد پیشین دریایی از اطلاعات... سخنان معصومان (ع) گوهرهایی پاک و ناب و بسی فراتر از کلام آدمیان خاک نشین اند (در این باره پیش از این پیرامون خطب امیرالمومنین و مقایسه آن با کلام ابن نباتة به اقرار ابن ابی الحدید مطالبی به عرض رساندم). 💠در جلد دوازدهم (تاریخ انبیاء مجلد دوم) مسائل بسیاری توجه مرا به خود جلب کردند؛ از توسلات انبیاء به ائمه (ع) و تعیین ذبیح و سخن پیامبر (ص) از ابن الذبیحین گرفته تا آیه "الیس الصبح بقریب" در داستان قوم لوط و سخن از ذوالقرنین و نوشیدن حضرت خضر از چشمه آب حیات 🆔 @ae_quran_tehran
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
💢 چند روزیست ک توفیقی حاصل شده تا جلد دوازدهم #بحارالانوار را مطالعه کنم؛ همچون یازده جلد پیشین دریا
ذکر یک نمونه: 💢 از امام (ع) درمورد آیه 100 سوره یوسف و سجده حضرت یعقوب (ع) به یوسف (ع) سوال شد؟ در پاسخ فرمودند: سجودشان برای یوسف نبوده بلکه : "طاعة لله و تحية ليوسف"؛ یعنی این عمل اطاعت از اوامر الهی و برای تحیت و بزرگداشت یوسف بوده است... همانگونه که سجده ملائک به آدم، برای وی نبوده بلکه طاعت الهی و تنها برای تحیت آدم (ع) بوده (نک: بحارالانوار، ج12، ص251) مطلبی دیگر که در این جلد خودنمایی میکند، با یکدیگر است؛ مثلا 💠حضرت ابراهیم و همسر خواهر حضرت لوط بوده 💠 حضرت لوط حضرت ایوب 💠 حضرت ایوب حضرت یعقوب (ع) و... 🆔 @ae_quran_tehran
💢 یکی از کتب برجای مانده از شیخ صدوق (رحمه الله) است؛ این امر بر دانشجویان قرآن و حدیث پوشیده نیست که شیوه تالیف این کتاب به گونه ای بوده که دربردارنده احادیثی باشد که به ذکر علت برخی از احکام شرعی یا عقیدتی پرداخته اند.. 💠 و نیز میدانیم یکی از مصادر مهم کتاب بحارالانوار در نقل اخبار، کتاب علل الشرایع است. 🔴 ذکر یک نمونه 💎 به امام رضا (ع) عرض شد: با اینکه فرعون به توحید اقرار کرد، چرا غرق شد؟ حضرت فرمود: به جهت اینکه وی به هنگام رویت عذاب ایمان آورد و ایمان پس از روبرو شدن با کیفر پذیرفته نخواهد بود. (نک: بحارالانوار، ج13، ص130، ح34) 🆔 @ae_quran_tehran
علامه مجلسي ،اخباري يا اصولي؟ المؤلف: علي ملكي ميانجي عدد الصفحات: 282 http://alfeker.net/library.php?id=4546
🔴 ذکر یک حدیث اخلاقی 💎 سکونی از امام صادق نقل نموده که امام باقر (ع) فرمود: خداوند به موسی (ع) وحی کرد که به فراوانی مال خرسند مباش، شادی مکن و یاد مرا در هیچ حال وامگذار، چرا که مال بسیار فراموشی گناه آورد و ترک یاد من قساوت قلب (بحارالانوار، ج13، ص342، ح19) 💢نکته ای که وجود دارد، این حدیث را به چهار طریق در کتب حدیثی متقدم مشاهده کردم؛ البته علامه مجلسی در موضع مورد بحث (ج13، ص342) تنها به سه طریق توجه داده !!!!! 💠 در سه طریق مورد اشاره علامه، هر سه طریق است.. اما در طریقی که در اینجا اشاره نشده، سند به واسطه: "علی بن جعفر عن اخیه موسی بن جعفر (ع) عن ابیه (ع)، نقل شده است. 🆔 @ae_quran_tehran
🔴مطلبی جالب 🔵 امام صادق (ع) و تکلم به با لهجه ای فصیح 💎 علامه مجلسی در روایتی به نقل از کافی آورده که امام صادق (ع) دعایی را که الیاس نبی در سجده به زبان سریانی میخواند را قرائت می فرمود... جهت مطالعه بیشتر نک: کافی، ج1، ص227، ح2 طبع دار الکتب الاسلامیه ؛ و نیز بحارالانوار، ج13، ص392، ح1) 🖊همچنین روایتی در خاطر داشتم که امام صادق (ع) به فارسی موعظه ای را به اهل فارس نمودند: هر که درم اندوزد جزایش دوزخ باشد.. نک: بحار، ج47، ص119 💢گذشته از صحیح یا سقیم بودن این دسته از روایات، در این یادداشت صرفا اشاره و گذری کوتاه بر این روایات مد نظر بود، نه بررسی سندی و فقه الحدیثی.. @ae_quran_tehran
هفته گذشته یک دسته از روایات را در مطالعه کردم که ظاهر آنها دلالت بر دروغ گفتن حضرت ابراهیم (ع) در سه نوبت داشت: لم یکذب ابراهیم قط الا ثلاث مرات امروز اتفاقی مقاله ای پیرامون این روایت مشاهده کردم که در مجله علمی پژوهشی چاپ شده است.. این مقاله را با دوستان به اشتراک می گذارم تا ان شاءالله به کار آید https://eitaa.com/ae_quran_tehran
s-hadith-v0n17p263-fa.pdf
642.9K
📜 واکاوی روایت لم یکذب ابراهیم قط الا ثلاث مرات در جوامع روایی اهل سنت ✍دکتر محسن دیمه کار گراب 📚حدیث پژوهی، ش17، بهار و تابستان96 🆔 @ae_quran_tehran
📣📣 توجه توجه📣📣 💢از جمله ی ادعیه مشهور در روز عرفه، دعای منسوب به امام حسین (ع) است که خواندن آن در دوره معاصر بسیار متداول شده است. 💎دکتر مهروش در مقاله ای که در مجله علمی پژوهشی حدیث پژوهی حدود 5 سال پیش چاپ شده، کوشیده اند تا نشان دهند این دعا انشای (ع) است و تنها در اثر یک به امام حسین (ع) منتسب شده. ✴️همچنین از جمله اهتمام ایشان در این مقاله اثبات اصیل بودن دعاست؛ لذا چنین نتیجه می گیرند: با وجود آن که دعا در منابع کهن نقل نشده، اما اصیل است.. به این مناسبت، یادداشت ایشان خدمت دوستان تقدیم میشود 🆔 @ae_quran_tehran
عرفه، روز اعتراف بر پایه ی مطالعات من، روز عرفه یعنی روز اعتراف. این را می توان با مطالعه ی ادعیه ی این روز دریافت. حدود هجده دعای کوتاه و بلند برای این روز از قول پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نقل شده که نقشمایه ی مشترکشان همین اعتراف است؛ اعتراف به پرورندگی خدا و کاستیهای ما در برابر آن همه لطفش؛ الطافی که پیش از ولادت ما آغاز شده است و همواره در طول حیات با ما ست و امیدواریم از آن پس نیز شامل حالمان شود. از جمله ی این دعاها، دعای منسوب به امام حسین (ع) است که خواندن آن در دوره ی معاصر بسیار متداول شده. من در مقاله ی زیر. کوشیده ام نشان دهم این دعا انشای امام صادق (ع) است و تنها در اثر یک خطا به امام حسین (ع) منتسب شده. نیز، با وجود آن که دعا در منابع کهن نقل نشده، اصیل است. بر پایه ی شواهد من، امام صادق (ع) که اجتماع برای دعا، خاصه در عصر عرفه را نیکو می دانسته اند، این دعا را برای چنین اجتماعی انشاء کرده اند. امثال مالک بن انس (د 179ق)، فقیه بزرگ مدینه در عصر امام، اجتماع برای دعا در عصر عرفه را بدعت می دانستند. به هر حال، امام صادق (ع) دعا را انشاء کردند و دو شاگرد مشهور و کاتبان ادیب امام یعنی عبدالملک و اسحاق بن غالب اسدی نوشتند. برخی دیگر شاگردان امام هم اجزایی پراکنده از آن را که در صحرای عرفات شنیده بودند، روایت کردند و این اجزای پراکنده در آثاری مثل کافی کلینی باقی است. به بیان دیگر، دعا از اول همچون متن مکتوبی برای یک مراسم تهیه شد؛ مراسمی که امام صادق (ع) مروج آن و امثال مالک بن انس مخالفش بودند. می توان فرض کرد که بعدها در ذکر سندش نوشتند: عن ابنَی غالبٍ عن ابی عبدالله... و لابد مدتها بعد به خطا گمان شد منظور از ابوعبدالله امام حسین، و مراد از دو فرزند غالب نیز کسانی دیگر است. این گونه، دعا به اشتباه به امام حسین (ع) که کنیه ای مشابه دارد منسوب شد و دو فرزند غالب اسدی نیز با اجدادشان اشتباه گرفته شدند. این مدعا شواهد تاریخی، زبان شناختی، سبک شناختی و متنی متعددی دارد که در مقاله ام با عنوان "دفاع از اصالت ادعیه ی اهل بیت (ع) ـــ مطالعه ی موردی دعای عرفه" بدانها پرداخته ام. خواندن این مقاله را که حاصل پانزده سال مطالعات و تعمق و درگیری ذهنی من بوده است، به همه ی عزیزان توصیه می کنم: http://www.ensani.ir/fa/content/331792/default.aspx سرآخر، بر پایه ی دستاوردهای این مقاله، ذیل دعا انشاء حضرت امام صادق (ع) نبوده، و نظر مرحوم مجلسی که آن را از نوشته های صوفیانه می داند، صحیح است. فرهنگ مهروش دهم شهریور ماه 1396ش روز عید قربان 1437ق. https://t.me/FarhangeRvesh
🖊مقدمتا باید عرض شود: چندی پیش در گفتگو با یکی از اساتید، نکته ای بیان شد مبنی براینکه مهمترین آبشخور مباحث فلسفی علامه طباطبائی، ملاصدرا بوده... 💢برای شناخت بهتر آثار علما نیاز است که به برخی از حواشی برون متنی توجه شود. در اینجا هدف اطناب کلام نیست؛ لذا به چند نمونه از آنها اشاره میشود: به عنوان نمونه مطالعه تحصیلات و تخصص و اساتید یک عالم کمک بیشتری به شناخت آثار وی میکند.. اینکه بدانیم علامه در فلسفه متاثر از ملاصدرا است، حتی از طریق آشنائیت با آثار صدرالمتالهین نیز میتوانیم آثار علامه را بهتر بشناسیم.. ❇️این نوشتار بهانه ای بود تا فایلی از یک مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون فلسفه و حکمت متعالیه را در کانال به اشتراک بگذارم: 🆔 @ae_quran_tehran