eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
48 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
📚رسالة «طرق حديث» من کنت مولاه فعلي مولاه ✍ شمس الدین محمد بن احمد ذهبی؛ تحقیق: عبدالعزیز طباطبایی 💢اين كتاب، رساله‌اى كوتاه از شمس‌الدين ذهبى عالم سنى مذهب قرن هشتم است كه در آن و سلسله سند درباره حديث غدير و بخش اصلى آن جمله من كنت مولاه فعلى مولاه گزارش كرده است. اين رساله را مرحوم سيدعبدالعزيز طباطبايى، نسخه شناس و محقق معاصر احياء و تصحيح كرده است. ♻️ذهبى در مقدمه چند سطرى اين رساله مى گويد حديث من كنت مولاه متواتر است و قطعاً مى توان گفت رسول خدا (ص) آن را بيان فرموده است؛ عده بسيارى آن را از طرق صحيح و حسن و ضعيف نقل كرده‌اند كه اين طرق را من بيان مى كنم. 💠ذهبى به ترتيب از ابوبكر، عمر، علی‌ عليه‌السلام، طلحه، سعد بن ابى وقاص و ديگر صحابه اين حديث را گزارش كرده كه تنها ازحضرت علی‌ عليه‌السلام 44 سند آورده است. مؤلف در مواردى از اين اسناد عبارت «صح عنه» و در مواردى «لم يصح» آورده كه نشان دهنده اظهار نظر وى درباره طريق حديث است. ✴️وى در اين اظهار نظرها راويان اين حديث را بررسى كرده و إسناد آنها را نقد كرده است. 💎بخش قابل توجهى از اين كتاب را پاروقى هاى محقق تشكيل مى دهد كه در آنها به موارد اخراج و نقل حديث غدير در منابع و كتب اهل سنت اشاره مى‌كند. 🆔 @ae_quran_tehran ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
علامه طباطبایی به خط خودش، فهرستی از آثارش را روی این برگه نوشته است. کانال تلگرامی رسول جعفریان: @jafarian1964
🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🌸🌸 🍀 ز سوی عرش رحمن نوید شادی آمد بشارت ای محبان امام هادی آمد کجایی یا ابن زهرا بده عیدی ما را که روح عشق و ایمان امام هادی آمد میلاد نور بر شما مبارک 🌺 🌸🌸 🆔 @ae_quran_tehran
✅دکتر سعید طاوسی مسرور: 💢هر پژوهشی در حوزه تاریخ تشیع بدون مراجعه به متون زیدی ناقص است حتی اگر در حوزه امامیه انجام شود. ✴️مثلا بنده پژوهشی انجام دادم در مورد حارث همدانی که از بهترین یاران امیرالمؤمنین علیه السلام است که خطبههای حضرت را مینوشته. درباره ایشان در کتب زیدیه مطالبی پیدا کردم که نه در کتب اهل سنت بوده و نه در کتب شیعه امامیه اما از طریق زیدیه منتقل شده بود. 💠حالا چرا یک سری مطالب در بین کتب زیدیه بوده که ما نداریم یعنی امامیه آنها را ندارد؟ چون اهل سنت به آثار امامیه اثنی عشری حساس بودند. آثار ما را از بین میبردند یا خود شیعیان آثارشان را مخفی میکردند و آثارشان از بین میرفت. چون روی زیدیه خیلی حساسیت نداشتند، آثارشان باقی میماند. معمولا وقتی اهل سنت میگویند روافض و رافضی یعنی ما و نه زیدیه؛ یعنی زیدیه را رافضی نمیگویند. جهت تفصیل مطلب بنگرید به: https://bit.ly/2wbB4N6 🆔 @ae_quran_tehran
... 📚حدیث پژوهی علامه شبر در مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار ✍عبدالهادی فقهی زاده، زهرا عماری اله یاری 💢تبیین مبانی و اصول مورد توجه محدثان در شرح و توضیح روایات دیریاب، علاوه بر راه گشایی در فهم و تفسیر احادیث، در ضابطه مند کردن دانش فقه الحدیث و رفع تعارضات روایی بسیار اثرگذار است و از ورود تاویل‌های ناصحیح به تفسیر روایات جلوگیری می‌کند. ♻️تنها کتاب مهم و تخصصی شیعه در حوزه احادیث دشواریاب را می توان مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار اثر سید عبدالله شبر دانست که با هدف شرح و توضیح احادیث مشکل و پیراستن چهره حدیث شیعه از تعارض با آیات، روایات و اصول اعتقادی تالیف شده است. 💎اثر حاضر، پس از بازخوانی عوامل موثر در پیدایش احادیث دیریاب و ورود تعارض به مجموعه های حدیثی و ارائه تصویری از شخصیت علمی سید عبدالله شبر و جایگاه مصابیح الانوار، به استظهار و تبیین مبانی فقه الحدیثی شبر در فهم روایات مشکل، روش های کاربردی او در مواجهه با تعارضات بدوی و نوع تعامل وی با روایات فقهی و اعتقادی در مصابیح الانوار پرداخته است. 🆔 @ae_quran_tehran ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
📜 بررسی نحوه بازگردانی صفات تجسیم خداوند در ترجمه های روسی قرآن کریم ✍شهرام همت زاده؛ زهرا حیدر ابروان 📚فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، شماره 5، بهار 1397   صفات تجسیم در برخی از آیات قرآن کریم صفاتی هستند که به دلایلی همچون تقریب معنا به ذهن مخاطبین، اعضای جسمانی بندگان را به پروردگار نسبت میدهند. این امر به مسألهای چالش‌برانگیز در حوزة خداشناسی بدل شده؛ زیرا از سویی عادت انسان به باور وجود هرچیز در پی جسمیت قائل‌شدن برای آن است و از سوی دیگر متون دینی بر استحاله این امر تأکید دارند. اگرچه؛ در میان مسلمانان، تنها اشاعره بر عدم وجود استحالة مذکور اصرار داشته و کمترین مقدار را به جسمانیت برای خداوند در روز قیامت را قائل هستند. به دلیل آنکه اندیشه مذکور، از ظاهر الفاظ این‌گونه آیات قابل برداشت است، اگر مترجم دقت لازم را به‌کار نبندد اثر ارائه‌‌شده، تجسیم را برای مخاطب به باور نزدیک خواهد کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه بازگردانی این آیات، با روشی تحلیلی- توصیفی در سه ترجمه شاخص روسی قرآن کریم (کراچوفسکی، عثمانف و پروخووا) به تفحص پرداخته و به این پرسش پاسخ گفته که آیا در این ترجمه ها امکان برداشت معنای «جسمانیت خداوند» برای مخاطب روسی زبان وجود دارد؟. نتیجه آنکه، با وجود توجه اندک عثمانف به برخی از این تأویلات، هر سه ترجمه با نقصان جدی روبهرو بوده و جسمانیت را القا میکنند. در نتیجه باتوجه به کاستی های زبان روسی در ارائه تأویل واژگانی در اینگونه آیات، لازم است ترجمه ای تفسیری ارائه گردد. اصل مقاله: http://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_3220.html 🆔 @ae_quran_tehran