eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻به اطلاع کلیه علاقه‌مندان مباحث علوم انسانی و اسلامی می‌رساند؛ به مناسبت ایام‌الله و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه درس‌گفتار آفاق ۵۰ درصدی خرید و سایر را برای علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است. . به این منظور از شما دعوت می‌شود تا با مراجعه به سایت مدرسه آفاق حکمت، از این تخفیف بهره مند شوید. . ⛔️این تخفیف تا روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن معتبر می باشد. . 🎁برای دریافت کوپن تخفیف به آدرس زیر مراجعه کنید. https://www.instagram.com/p/B8Bpt2rBUW3/?igshid=4roes2mkgwxw . ⭐️⭐️⭐️. مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat 🌐 afaghehekmat.ir
➕/🔻بازخوانی دو روایت امام خمینی‌(ره) از نظریه ولایت فقیه . 🔻با نگاهی به سیر اندیشه‌های سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان - اعم از مکتوبات و سخنرانی‌ها - با دو قرائت متفاوت از نظریه ولایت ‌فقیه مواجه می‌شویم. نخستین قرائتی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح می‌شود، نظریه ولایت فقیه در امور حسبه است. اما قرائت دوم حضرت امام از حکومت فقیه در عصر غیبت، نظریه ولایت مطلقه فقیه و عبور از نظریه نظارت فقیه است. سؤال اینجاست که آیا مفهوم و اندیشه ولایت ‌فقیه در آراء امام خمینی (ره) در دهه بیست با دهه چهل تفاوت ماهوی دارد یا خیر؟ 🔻در این درس‌گفتار، دکتر مسعود معینی پور با واکاوی و بررسی زمینه‌های تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایت‌ فقیه توسط امام خمینی (ره) در دو کتاب کشف‌الاسرار و البیع که در سال‌های 23 و 48 نگاشته شده، به این پرسش پاسخ می‌دهد. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/velayat_faqihm/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریه تاریخی انقلاب اسلامی . 🔻آیا می‌توان از نظریه تاریخی‌ای سخن گفت که بتواند انقلاب اسلامی را تبیین و تحلیل کند؟ انقلاب اسلامی ادامه کدام جریان تاریخی است؟ اینها بخشی از پرسش‌هایی است که هر یک از سخنرانان این دوره سعی در پاسخگویی بدان‌ها دارند. 🔻در این میان دکتر کچویان معتقد است که تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس منطق مدرن امری است ناممکن و دکتر عبدالکریمی فلسفه تاریخ انقلاب اسلامی را امری وهمی می‌خواند. دکتر رجبی نیز معتقد است که نمی‌توان یک مسیر در طول تاریخ ترسیم نمود، به‌گونه‌ای که این مسیر به‌طور مستقیم به انقلاب اسلامی منتهی گردد؛ اما درنهایت دکتر نجفی انقلاب اسلامی را معلول بیداری اسلامی می‌داند. بیداری اسلامی که از دو قرن پیش در جهان اسلام آغاز شده و در طول ادوار تاریخی تکامل یافته است. این بیداری ابتدا در قالب مواجهه نظامی نمود عینی می‌یابد، سپس شکل سیاسی به خود می‌گیرد و در آخرین مرحله از تکامل خود به مواجهه‌ای فرهنگی بدل می‌شود. و این همان نقطه‌ای است که در آن انقلاب اسلامی رخ می‌دهد. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/نظریه-تاریخی-انقلاب-اسلامی/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🔻در این پژوهش، تحول در علوم تربیتی، با رویکرد تحول بنیادین دنبال می‌شود. نویسنده معتقد است از طریق بازنگری در تعریف علوم تربیتی می‌توان زمینه را برای تحول و تغییر در ساختار و محتوای آن نظام علمی فراهم آورد. به عنوان گام نخست، چیستی موضوع علوم تربیتی که همانا «انسانِ در حال شدن» است، مورد سؤال قرار گرفته و پاسخ‌هایی از منظر سه تن از اندیشمندان طراز اول در جریان اندیشه اسلامی، یعنی صدرالمتالهین، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی، ارائه شده است. 🔻روش این پرس‌وجو، اقتراح‌نویسی مبتنی بر آثار مکتوب است که به صورت گفتگویی مصاحبه‌گونه طراحی شده است. درنهایت، بحث در چارچوب آراء هر یک از این سه اندیشمند، با پرسشی پیرامون طرح کلی ایشان برای زمینه تعلیم و تربیت، در مورد انسانی که ترسیم نموده‌اند، پایان می‌گیرد. 🔰دریافت مقاله: http://afaghehekmat.ir/course/tahavol_oloomtarbiati/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
ویژه ایام انتخابات مدرسه آفاق ➕/🔻درسگفتار آشنایی با مبانی . ✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع) ⭐️⭐️⭐️ 🔰دریافت درس‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻آشنایی با درسگفتار . . 🔻واژه «مردم‌سالاری دینی»، اصطلاح تازه‌ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - برخلاف واژه‌هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیب‌هایی از یک مفهوم غربی به‌علاوه یک قید اسلامی هستند - در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب، نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمیز دهد. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی موردتوجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. اما چنین نظام سیاسی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ بر کدام مبانی فقهی استوار است؟ وجوه افتراق و تمایز میان نظام مردم‌سالار دینی و نظام‌های لیبرال دموکراسی چیست؟ آزادی، حق انتخاب و انتقاد، و حدود آنها در نظام مردم‌سالار دینی چگونه و بر چه مبنایی تعریف می‌شود؟ از سوی دیگر استناد مشروعیت حکومت اسلامی به خداوند، باعث شده است که اندیشمندان مسلمان درباره نقش و جایگاه مردم، برداشت‌های متفاوتی داشته باشند. هرچند که هیچ‌یک نقش مردم را انکار نمی‌کنند، اما در تأثیرگذاری و تعیین‌کنندگی این نقش دیدگاه‌های متفاوتی دارند؛ بعضی نقش مردم را در کارآمدی و برخی دیگر در مشروعیت نظام جستجو می‌کنند و گروهی نیز مقبولیت مردمی را شرط اعمال ولایت می‌دانند. در این درس‌گفتار تلاش شده است تا ضمن ارائه هر یک از دیدگاه‌های مذکور، از چند منظر مختلف به پرسش‌هایی که پیش‌تر بدان‌ها اشاره شد، پاسخ داده شود. همچنین سعی شده است تا اهمیت و جایگاه برخی مفاهيم و دوگانه‌ها همچون: مشروعيت و مقبولیت، انتخابات و بیعت، حق و تکلیف، حق‌الناس و حق‌الله؛ در ربط و نسبت با مردم‌سالاري ديني تبیین و تشریح گردد. . ✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع)✖ . 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۰۹۹۸۸۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻از دموکراسی تعاریف متعددی ارائه شده است. اما به‌طورکلی می‌توان همه این تعاریف را در دو دسته تقسیم‌بندی کرد: گروهی که دموکراسی را نوعی هدف و «ارزش» می‌دانند و گروهی دیگر که دموکراسی را به‌مثابه یک «روش» برای توزیع قدرت سیاسی و ابزار و سازوکاری برای تصمیم‌گیری می‌دانند. به‌عنوان‌مثال در نظام‌هایی که برمبنای اصول لیبرال دموکراسی اداره می‌شوند، دموکراسی یک نظام حکومتی و لیبرالیسم یک نظام فکری است. درواقع لیبرال دموکراسی، دموکراسی را یک روش برای تصمیم‌گیری در چارچوب ارزش‌های لیبرالیسم تلقی می‌کند. اگر برپایی نظام دموکراسی در چارچوب ارزش‌های لیبرالی و یا سوسیالیستی، موجه و به عبارتی معنادار تلقی می‌شود؛ آیا از برپایی نظام‌هایی مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی و یا دموکراسی اسلامی نیز می‌توان سخن گفت؟ 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻یکی از مباحث رایج جامعه امروز ایران، بحث آزادی و به‌ویژه آزادی سیاسی و اجتماعی است؛ مقوله‌ای که جامعه ایرانی در یکصد سال اخیر همواره با آن مواجه بوده است. سخن از آزادی در یک جامعه دینی، از آن جهت اهمیت دارد که گروهی بر این باورند که دین با آزادی ناسازگاری است. چراکه آزادی، ارزش انسانی و فرادینی بوده و نمی‌توان آن را مقید به چارچوب دین کرده و مرزهایی برای آزادی اندیشه و عقیده و بیان ترسیم نمود؛ اما در مقابل گروهی معتقدند که آزادی مطلق، ادعایی بیش نیست و همواره آزادی در چارچوب ویژه‌ای پذیرفتنی است. در نظام مردم‌سالار دینی، آزادی به‌خودی‌خود دارای تقدس و ارزش نیست، بلکه از آن جهت ارزشمند و متعالی است که در فقدان آن انسان از قدرت انتخاب برخوردار نبوده و درنتیجه تجلی و ظهور استعدادها در او معنا و مفهومی نخواهد یافت. به بیان استاد شهید مطهری(ره) «با آزادی است که ممکن است انسان به عالی‌ترین کمالات و مقامات برسد و ممکن است به اسفل‌السافلین سقوط کند». 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻در گذشته تحقق حکومت اسلامی از طریق بیعت بـا حـاکم صورت می‌پذیرفت؛ امری که امروزه از طریق انتخابات انجام می‌گیرد. بدین‌معنا، پیشینه‌ انتخابات در حوزه‌ تمدن اسلامی، به ظهور دین مبین اسلام می‌رسد. در صدر اسلام، پیامبر(ص) تحت عنوان بیعت، حق مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی را به تمام مسلمانان اعم از زن و مرد اعطا نمودند. ایشان با آنکه خود مستقیماً از منبع وحی دستور اخذ می‌نمودند، اما در بسیاری از موارد که مربوط به زندگی اجتماعی و دنیوی مردم می‌شد، با صحابه مشورت کرده و مناسب‌ترین رأی و نظر را برمی‌گزیدند. در یک نگاه کلی احکام مربوط به انتخابات در اسلام را می‌توان در سه بخش «شورا»، «اجماع» و «بیعت» موردمطالعه قرار داد. اما نگرش اسلام به مسئله بيعت و انتخابات چيست؟ آيا بيعت و انتخابات در قالب مشاركت و فعاليت سياسى مردم، حق آنهاست يا تكليف دينى آنان؟ و درنهایت ارتباط میان انتخابات و مشروعیت‌ حکومت اسلامی چگونه است؟ 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻گرچه مردم‌سالاری دینی با دموکراسی در اموری همچون انتخابات، آزادی‌های سیاسی و یا قانون‌گرایی مشترک است؛ اما در نظام مردم‌سالاری دینی دموکراسی به‌مثابه یک ارزش، جایگاهی ندارد. چراکه هیچ ملازمت و ارتباط منطقی میان حق و حقیقت با آراء اکثریت وجود ندارد. بنا بر آیه شصت و سه از سوره مبارکه عنکبوت؛ در قضاوت‏ها، نبایست نظر به اقلیت و اکثریت داشت. چه‌بسا اقلیت بر حقّ و اکثریت بر باطل باشند. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻اسلامیت در علوم طبیعی وصف عالمان است تا علم. 🔻در علوم طبیعی، اسلامیت را وصف عالمان می‌دانم تا وصف علم؛ لذا در علوم طبیعی معتقدم بهتر است بگوییم: علوم طبیعی با رویکرد اسلامی؛ ولی در علوم اجتماعی معتقدم اسلامیت وصف دانش است؛ لذا علوم انسانی اسلامی یا علوم اجتماعی اسلامی درست است. در علوم طبیعی، مبانی مثل مبانی توحیدی، هستی‌شناسی و طبیعت‌شناسی بیشتر روی رویکرد و نگاه عالم به طبیعت اثر می‌گذارد. عالمی هم که نگاه توحیدی به طبیعت داشته باشد در علم و در تکنولوژی اثر خواهد داشت؛ ولی این‌طور نیست که گزاره‌های علمی ما عوض شوند؛ مثلاً قوانین سه‌گانه نیوتن، قوانین ترمودینامیک، رابطه عناصر شیمیایی با هم یا میل ترکیبی آنها با هم تغییر ‌کند. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
27.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت‌الاسلام دکتر ➕/🔻راهکارهایی برای حفظ و ارتقاء سلامت روان فردی – اجتماعی در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر. 🔻این روزها با انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا نگرانی‌های بسیاری در میان شهروندان ایجاد شده؛ و آمار و ارقام مبتلایان و فوت‌شدگان، ترس و اضطراب فراوانی در میان برخی افراد جامعه به راه انداخته است. از سوی دیگر برخی نیز بی‌توجه به هشدارها، ویروس کرونا و خطرات آن را ساخته‌وپرداخته رسانه‌ها با اهداف خاص می‌دانند. وجود این‌گونه رفتارهای توأم با افراط و یا تفریط، ضرورت توجه به جنبه‌های فکری و روانی این موضوع در مقیاس فردی و اجتماعی را آشکار می‌سازد. این پادکست 9 دقیقه‌ای، شامل توصیه‌هایی است که می‌تواند مخاطب را در اتخاذ واکنشی منطقی و به دور از هیجان و پیش‌داوری‌ در مواجهه با این‌گونه مخاطرات یاری نماید؛ با این هدف که در کنار کاهش آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روحی ناشی از این همه‌گیری نیز حداقل گردد. بدیهی است این توصیه‌ها مکمل - و نه جایگزین- سایر توصیه‌هایی است که از سوی پزشکان در راستای پیشگیری و یا کنترل این بیماری ارائه شده است. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریه اسلامی رشد انسان(۲) 🔻درس‌گفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقه‌مندان حوزه­‌های علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع «رشد انسان» برگزار شده است. ‌این روایت حاصل پنج سال کار پژوهشی دکتر جمیله علم‌الهدی و گروه پژوهشی ایشان در موضوع رشد است. 🔻دور دوم این درس‌گفتار با تمرکز بر فصل هفتم کتابِ «نظریه­‌ی اسلامی رشد انسان» طی پنج جلسه «وجود شناسی نیاز» را مورد کنکاش قرار می­‌دهد. بر مبنای اصول حکمت صدرایی همچون وحدت تشکیکی نفس و تشخص نفس؛ همچنین آیاتی از قرآن کریم که به مفهوم قدر اشاره می­‌کنند؛ «تفاوت اندازه در برخورداری­‌ها» در تمامی جهان آفرینش جاری و ساری است. در نگاه صدرایی این تفاوت در برخورداری بیانگر «تفاوت حدود وجودشناختی» تمامی موجودات است و روابط میان آن­ها نیز بر حسب همین تفاوت­ها شکل می­‌گیرد. در عرف عامیانه «تفاوت در برخورداری» با دو مفهوم «استعداد» و «نیاز» شناخته می­‌شوند. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/nazariye_roshd_02/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻تأسیس علم اسلامی مبتنی بر جامعه مکتبی. 🔻مرحوم شهید صدر(ره) معتقدند علم دینی متأخر از تحقق جامعه‌ای است که مثلاً مذهب اقتصادی اسلام در آن محقق شده است؛ بنابراین علم دینی، علمی است که رفتار جامعه‌ای را موردبررسی قرار می‌دهد که در آن، مذهب اسلامی تحقق یافته است و قواعد علمی آن را به دست می‌آورد؛ یعنی موضوع بررسی آن جامعه اسلامی است. وگرنه در محتوای علم و در روش تحقیق، دین و اسلام هرگز دخالتی ندارند و با همان روش تحقیق متداول انجام می‌گیرد. کما اینکه در نظام سرمایه‌داری، جامعه‌ای که ارکان نظام سرمایه‌داری در آن محقق شده موردمطالعه قرار گرفته و علم اقتصاد متناسب با آن جامعه تولید شده است. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/andishe-feqhi-sadr/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻سیر اندیشه تجدد 🔻امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسان‌ها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا می‌توان در ذیل تمدن غرب زندگی کرد و زیست مؤمنانه نیز داشت؟ انسان دینی تحت سلطه تمدن سکولار چگونه می‌تواند دین‌داری خود را حفظ کند؟ برای پاسخ به این سؤال شناخت این تمدن و فهمِ نسبتِ آن با دین، ضروری می‌نماید. اما شناخت هسته و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده یک تمدن درگرو شناخت سیر تحولاتی است که این تمدن را ایجاد کرده است. 🔻در این درس‌گفتار تلاش شده است تا سیر اندیشه تجدد در غرب و ریشه‌های تاریخی مدرنیته بررسی گردد. دکتر مهدی مشکی معتقد است برای فهم مدرنیته باید تاریخ غرب از قرن چهاردهم تا هجدهم میلادی به دقت مطالعه شود. در این چند قرن، سه نهضت مهم رخ داده است که فهم آنها نقش اساسی در فهم مدرنیته دارد. نهضت اول، نهضت رنسانس در قرن پانزدهم است؛ نهضت دوم، نهضت اصلاح‌گری یا پروتستان است و نهضت سوم، جریان انقلاب علمی در قرن هفدهم است. بررسی و شناخت این سه نهضت در کنار نقد آنها از اهداف این درسگفتار می‌باشد. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/tajadod_meshki/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻درس گفتار حاضر تدریس کتاب چبستی علم(درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی) آلن چالمرز است که توسط جناب دکتر مهدی ناظمی تهیه شده است. 🔻چیستی علم درآمدی است ساده و روزآمد به نظریات جدید علم‌شناسی فلسفی؛ و تا آنجاکه امکان داشته، فارغ از اصطلاحات پیچیده است. توفیق فوق‌العاده آن سبب شده به زبانهای ایتالیایی، اسپانیولی، هلندی، یونانی و چینی ترجمه شود. نظریه‌های جدید در فلسفه علم به طور موفقیت‌آمیزی تلّقی متعارف و سنتی از علم را مورد تحدّی و چالش قرار داده‌اند. موافق تلّقی سنتی، نظریه‌های علمی از مشاهده و آزمایش اخذ می‌شوند و بدین ترتیب می‌توان آنها را توجیه و تصدیق کرد. تحولات اخیر در فلسفه علم نشان داده‌اند که این تلقی بسیار رایج از ماهیت علم کاملا بر خطاست؛ تلّقی‌ای که هنوز در بیشتر علوم اجتماعی معاصر نافذ و رایج است و اغلب نتایج مضر و ویرانگری دارد. کاستی‌ها و خام‌اندیشیهای نظریه‌های تجربه‌گرایانه در این کتاب به زبانی ساده تشریح شده و تلاشهای جدید برای بهبود و یاجایگزینی آنها به طور مبسوط توصیف و ارزیابی شده است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/nazemi_phil_scie/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دومین علوم‌انسانی و اجتماعی. 🔻نهاد دین و بحران جهانی، فرصت‌ها و تهدید‌ها 🔻دین اجتماعی در محاصره . ⭐⭐⭐ 🔸️اساتید: • • • • • • ✖️یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۸ ساعت ۱۵ تا ۱۸ ✖به کوشش علیه‌السلام و اسلامی 🔰شرکت در جلسه از طریق لینک وبینار در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق (ع) https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی 🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی عنوان درس گفتاری است که به همت انجمن علمی علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با ارائه حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا برگزار شده‌است. دکتر پارسانیا در این درس‌گفتار به بررسی نقدهای معرفتی و اجتماعی علوم‌اجتماعی‌اسلامی پرداخته است. ✖علاقه‌مندان به این درس‌گفتار می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه‌آفاق اقدام به دریافت این درس‌گفتار و بسیاری درس‌گفتار دیگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی نمایند. 🔰لینک دریافت این درس‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/asibshenasi_oloom_ejtemaee/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻سیره اجتماعی پیامبر اکرم(ص)، القاء امید در سخت‌ترین شرایط 🔻از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: «کفی بالمرء کذبا ان یحدث بکل ما سمع؛ برای دروغ‌گو شدن همین بس که انسان هر چه می‌شنود نقل کند.» این روزها به واسطه گسترش ابزار ارتباط‌جمعی، اخبار به سرعت و سهولت منتشر می‌گردند؛ اما وظیفه شهروندان در قبال انتشار این اخبار چیست؟ نمی‌توان به یقین گفت، اخباری که در زندگی روزمره به گوش می‌رسد، همه راست است. چه‌بسا انتشار اخبار نادرست سبب القاء ناامیدی در جامعه شود. اسلام همواره به انسان توصیه می‌کند تا درباره آنچه به آن یقین و علم ندارد، زبان نگشاید. 🔻اما نسبت به انتشار آمارهای تلخ و اخبار ناامیدکننده چه رویکردی باید اتخاذ نمود؟ آیا شهروندان و مسئولین می‌بایست اخبار و آمارها را؛ ولو تلخ و ناامیدکننده منتشر نمایند؟ و یا می‌بایست آنها را کتمان کنند؟ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید وحیدی در این پادکست 5 دقیقه‌ای با استناد به سیره پیامبر اکرم(ص) به این پرسش پاسخ می‌دهد. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻بسته حاضر که به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز ارائه می‌گردد، دربرگیرنده موضوعاتی همچون خلقت، رجعت، حیات و ممات از نگاه قرآن کریم است. 🔻ارائه‌دهنده این مباحث، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین ضیایی کارشناس معارف قرآنی است که صاحب تألیفات متعددی در حوزه علوم تفسیر و حدیث می‌باشد. بسته پیش‌رو مشتمل بر ۹ فایل ۸ دقیقه‌ای است که عنوان هر یک، ازاین‌قرار می‌باشد: ۱- تحویل حال در تحویل سال؛ تفسیر آیات ۵۶ و ۷۵ و ۴۳ سوره‌های بنی‌اسرائیل، مومنون و فاطر. ۲- فصل رویش؛ تفسیر آیات ۵۳ و ۱۶۴ و ۲۶۱ سوره‌های فصلت، بقره و فتح. ۳- خلقت و رجعت؛ تفسیر آیات ۱ تا ۸ سوره طارق. ۴- خلقت و عبودیت؛ تفسیر آیه ۵۶ سوره ذاریات. ۵- خلقت و حیات؛ تفسیر آیه ۲۴ سوره یونس. ۶- خلقت و نعمت (۱)؛ تفسیر آیات ابتدایی سوره الرحمن. ۷- خلقت و نعمت (۲)؛ تفسیر آیات ابتدایی سوره الرحمن. ۸- خلقت و رجعت؛ تفسیر آیه ۶۴ سوره انبیا. ۹- وفات و ممات؛ تفسیر آیه ۴۲ سوره زمر. 🔰دریافت‌ درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/fasl_rooyesh/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🔺️پیشنهاد ما به مناسبت ۷ فروردین روز 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/naghd-film/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻ابلاغ و الزام مدیریتی در تولید دانش وجهی ندارد. 🔻روی آوردن به یک پارادایم کلان تئوری و یک پارادایم روش‌شناختی، باید در جریان طبیعی دانشی صورت گیرد، نه با امرونهی مدیریتی و وضع قانون و الزام و بخشنامه و آیین‌نامه! این نشان‌دهنده غلبه نگاه پروژه‌ای و مدیریتی به مقوله علوم انسانی اسلامی است؛ البته وجه پروژه‌ای و مدیریتی از حیث سلبی، یعنی از حیث برهم زدن فضای حاکم و شکستن فضای تقلیدی و منفعلانه نسبت به علوم انسانی غربی پذیرفته‌شده است؛ ولی از حیث ایجابی و تولید دانشی، نمی‌توان آن را پذیرفت. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/teyfbandi_majazi/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دوام انقلاب اسلامی در شکل‌گیری نظم انقلابی است. 🔻اگر سازندگی بخواهد بر اساس مدرنیته باشد، یعنی سازندگی به مدرنیزاسیون گره بخورد؛ آنگاه واضح است که با جوشش انقلابی نخواهد سخت. اگر شما به سمت مدرنیزاسیون رفتید، انقلاب اسلامی استحاله می‌شود. دوام انقلاب اسلامی به این است که جوشش انقلابی و نظم اجتماعی به یکدیگر گره بخورند و یک نظم انقلابی شکل بگیرد. 🔻مواجهه با پدیده‌های نو توأم با پایبندی به اصول، منفعل نشدن در مقابل حوادث جدید و حفظ جوشش انقلابی و ایجاد نظم انقلابی؛ مجموعاً موضع ما را در مقابل تمدن رقیب روشن می‌کند. نه غرب پذیری است، نه جنگ کور با غرب. ما می‌خواهیم به سمت یک تمدن حرکت کنیم، می‌خواهیم اصول خودمان را حفظ کنیم، پدیده‌های نوظهور را در جهاز هاضمه خودمان هضم می‌کنیم، معنی تمدن اسلامی همین است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir