➕/🔻علوم انسانی مسئله محور.
🔻ما در مباحث درجه دوم دانش، یعنی فلسفه علوم، متوقف شدیم و به تولید دانش درجه اول و حل مسئله نپرداختیم. سالها در مورد امکان علوم اسلامی و متد آن بحث میکنیم اما هنوز در مسیر طبیعی تولید علم قرار نگرفتیم. اگر میخواهیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم باید به سراغ حل مسئله برویم که دانش درجه اول است. منظور از مسئلهمحوری این است که ما مسائل واقعی خودمان را بشناسیم. رشد علوم انسانی در غرب به سبب درگیر شدن علمای آنها با مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی خودشان بوده است. ترجمه مسائل دیگران دردی از جامعه ما دوا نمیکند. اگر پیشرفتی هم در علوم انسانی اسلامی داشتهایم به این واسطه بوده که علمای ما با مسائلی درگیر بودهاند و در پی حل آن برآمدهاند.
.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/oloom-ensani_masale_vaezi/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تاریخ تطور علم کلام شیعه
🔻بدون دانستن تاریخ تحول جامعه شیعه، بستر ظهور تفکرات و بدون آشنایی با ظرفیت های سیاسی، اجتماعی و معرفتی دوران حضور ائمه(ع) فهم روایات اعتقادی و اندیشه های کلامی شیعه قابل فهم نیست.
متاسفانه در حوزه های شیعه در این موضوع بسیار کم کار شده است. می توان گفت شاید در بین ادیان و مذاهب بزرگ دنیا،کمتر مذهب و دینی را سراغ داریم که نسبت به تاریخ تفکر خودش، این قدر کم اعتنا و کم مایه برخورد کرده باشد.
🔻در طول تاریخ، کلام امامیه مثل همه گروه های فکری دیگر از معبر تعدادی از مدرسه های فکری عبور کرده که برای شناخت تاریخ امامیه باید این مدرسه ها را بازخوانی کرد. این مدرسه ها بر محور جغرافیا شکل گرفته اند که بررسی آنها نشان می دهد از نظر جغرافیا در حال جابجایی هستند.
🔻اولین مدرسه کلامی شیعه و امامیه، در مدینه شکل گرفت که مربوط به دوران حضور ائمه است. کلام امامیه در دوره حضور منبع گرانسنگی است که مورد بررسی قرار نگرفته است و تبدیل به شهری شده که زیرخروارها خاک مدفون مانده است. این مساله به حدی ناراحت کننده است که سرفصل های درسی تاریخ کلام امامیه را از بغداد و از نوبختان شروع می کنند.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/tarikh_kalam_sobhani/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻ایدئالیسم آلمانی، نام جنبشی در فلسفه آلمان است که در دهه هشتاد قرن هجدهم میلادی آغاز و در دهه چهل قرن نوزدهم پایان یافت. مشهورترین نمایندگان این جنبش، کانت، فیشته، شلینگ، و هگل هستند. هرچند تفاوتهای بزرگی میان این چهره هاست، اما همگی در پذیرش ایدئالیسم، مشترکند. ایدئالیسم استعلائی کانت، آموزه فلسفی معتدلی درباره تمایز میان پدیدارها واشیاء فی نفسه بود، که مدعی بود متعلقهای شناخت انسان، پدیدارهایند و نه اشیاء فی نفسه. فیشته، شلینگ، و هگل، با تبدیل ایدئالیسم استعلائی کانت به ایدئالیسم مطلق این دیدگاه را به افراط کشاندند.
🔻اهمیت ایدئالیسم آلمانی در این است که دربردارنده برداشتی نظام مند از همه بخشهای فلسفه است؛ از جمله: منطق، مابعدالطبیعه، و شناخت شناسی، فلسفه اخلاق و سیاست، و زیبایی شناسی.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/eidealism_almani/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻درس گفتار حاضر تدریس کتاب چبستی علم(درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی) آلن چالمرز است که توسط جناب دکتر مهدی ناظمی تهیه شده است.
.
🔻چیستی علم درآمدی است ساده و روزآمد به نظریات جدید علمشناسی فلسفی؛ و تا آنجاکه امکان داشته، فارغ از اصطلاحات پیچیده است. توفیق فوقالعاده آن سبب شده به زبانهای ایتالیایی، اسپانیولی، هلندی، یونانی و چینی ترجمه شود. نظریههای جدید در فلسفه علم به طور موفقیتآمیزی تلّقی متعارف و سنتی از علم را مورد تحدّی و چالش قرار دادهاند. موافق تلّقی سنتی، نظریههای علمی از مشاهده و آزمایش اخذ میشوند و بدین ترتیب میتوان آنها را توجیه و تصدیق کرد. تحولات اخیر در فلسفه علم نشان دادهاند که این تلقی بسیار رایج از ماهیت علم کاملا بر خطاست؛ تلّقیای که هنوز در بیشتر علوم اجتماعی معاصر نافذ و رایج است و اغلب نتایج مضر و ویرانگری دارد. کاستیها و خاماندیشیهای نظریههای تجربهگرایانه در این کتاب به زبانی ساده تشریح شده و تلاشهای جدید برای بهبود و یاجایگزینی آنها به طور مبسوط توصیف و ارزیابی شده است.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/nazemi_phil_scie/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻علم اصول و فلسفه تحلیلی
.
🔻موضوع این درس گفتار مقايسه و سنجش ميــان مباحث الفاظ علم اصول و مباحث فلسفه تحليلی است.
فلسفه تحليل نهضتی فلسفی است كه محور و اساس آن تحليل انديشه از طريق تحليل زبان، مفاهيم و قضاياست. دکتر عبدالهی معتقد است اگر مقايسه و سنجش ميان مباحث الفاظ علم اصول و مباحث فلسفه تحليلی به معنای عام كلمه درست و دقيق صورت بگيرد، علاوه بر فوايد علمی كه اين سنجش و مقايسه به صورت فی نفسه دارد، لا محاله اين بحث بعضی از استنباطهای ما را درمورد مسائلی كه عالمان ما دست به استنباط میزنند، تحت تاثير قرار خواهد داد، بعضی از تصورات ما را تغيير خواهد داد و تحولاتی را در حوزه بحثهای زبانی ما شكل خواهد داد.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/osool_tahlili/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تحولاتی که پس از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی با ظهور دانشمندانی نظیر گالیله، نیوتن و کپلر آغاز گردید و با ماکسول، فارادی، پلانک، هایزنبرگ ادامه پیدا کرد، فهم انسان از جهان را بهصورت بنیادین تغییر داد. این تحول بزرگ گرچه در حیطهٔ علم رخ داد، اما تبعات فکری و فلسفی بسیاری نیز بههمراه داشت و پرسشهای جدید فلسفی ایجاد کرد که تا پیش از آن وجود نداشتند.
فلسفه علم پیامدهای فکری-فلسفی علوم را از جنبههای گوناگون تاریخی، منطقی و روششناسی تحلیل و بررسی میکند.
🔻فلسفهٔ علم نسبت به بسیاری از شاخههای دیگر، فلسفه بسیار تازه و جوان است. اگر برخی از اظهارِ نظرهایِارسطو، فرانسیس بیکن در قرنِ شانزدهم، و تعدادِ اندکشماری از متفکرانِ قرنِ نوزدهم مانندِ جان استوارت میل، ویلیام هیول، و جان هرشل را استثناء کنیم، بحثهایِ جدی، متمرکز و مفصل در این عرصه را نخستین بارپوزیتیویستهایِ منطقی در قرنِ بیستم گسترش دادند. بعدها بحثها در موافقت و مخالفت با فرانسیس بیکن واستقراگرایان، و نیز با پوزیتیویستهایِ حلقهٔ وین منجر به پیدایشِ مکاتبِ بسیار مهمِ دیگری در فلسفهٔ علم گردید.ابطالگرایی، واقعگرایی (رئالیسمِ علمی)، و نسبیگرایی از آن جمله هستند.
🔻سلسله جلسات پیش روی، درس های دکتر مهدی نسرین در دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۳ می باشد. این درس ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفه علم ارایه شده است.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/falsafe-elm-dr-nasrin/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🎊 #جشنواره_آفاق 🎊
➕/🔻به اطلاع کلیه علاقهمندان مباحث علوم انسانی و اسلامی میرساند؛ به مناسبت ایامالله #دههفجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه درسگفتار آفاق #تخفیفویژه ۵۰ درصدی خرید #درسگفتارها و سایر #دورههایمجازی را برای علاقهمندان و دانشپژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است.
به این منظور از شما دعوت میشود تا با مراجعه به سایت مدرسه آفاق حکمت، از این تخفیف بهره مند شوید.
⛔️این کوپن تخفیف تا روز جمعه ۲۴ بهمن معتبر می باشد.
🎁برای دریافت کوپن تخفیف به صفحه مدرسه در اینستاگرام مراجعه کنید.
@Afaghehekmat
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
➕/🔻مردمسالاری دینی؛ بالاترین اصل در حکومت اسلامی
.
🔻در نظام حکمرانی اسلامی اصلی که فدای هیچکدام از اصلها نمیشود، مردمسالاری دینی است. این جوهر اندیشۀ رهبری است؛ هر اتفاقی در نظام، باید از راه مردم باشد.ا گر موضوع عدالت هم باشد، باید «لیقوم الناس بالقسط» باشد. اصل مردمسالاری دینی در رأس همه اصول است. رتبۀ دوم، حفظ نظام است. چراکه اصول دیگری مثل عدالت و آزادی، بدون نظام عملی نمیشوند؛ و البته حفظ نظام منوط به خواست مردم است. اصل سوم، وحدت ملی است و اصل بعدی، عدالت است. استکبارستیزی اصل بعدی است. استکبارستیزی میتواند فدای مردمسالاری دینی شود. در واقع استکبارستیزی را نمیتوان بر مردم تحمیل کرد؛ چراکه اصل مردمسالاری دینی است. اصل بعدی، اصل امنیت است. عدالت و یا استکبارستیزی بههیچوجه نباید فدای امنیت شود؛ اما اگر امنیت به مثابه امنیت ملی باشد، آنگاه با حفظ نظام یکی میشود. لذا اگر بین عدالت و امنیت ملی تزاحم پیدا شود، امنیت ملی در اولویت قرار میگیرد.
.
🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ میزگرد «نگاهی به اصول حکمرانی رهبر معظم انقلاب»/ ص 38
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🔻/➕تداوم انقلاب تمدنی ما و برپایی نظامی اسلامی در گروِ انقلابی تربیتی
🔻در نگاه تمدنی امام خمینی(ره) که ابتدا در کتاب کشفالاسرار و سپس در مخالفت علنی او با کاپیتولاسیون ظاهر شد، حذف نظام استبدادی ایران، تنها گام نخست حرکت تمدنی بزرگ به شمار میرود. انقلاب اسلامی برای پایداری، به توسعه منطقهای و جهانی و همچنین ریشه کردن نهادهای مدرن نیاز داشت. براساس طراحی امام(ره) ، برای تداوم انقلاب و توسعه جمهوری اسلامی لازم بود نسلی از متخصصان فرهیخته و متعهد به ارزشهای اسلامی تربیت شوند تا از توانایی نظریهپردازی و مدلسازی آنها برای غلبه بر جریانهای سنتی توسعه استفاده کنیم. از اینرو، به فاصلۀ کوتاهی، پس از پیروزی انقلاب، مردم ایران را به انقلاب فرهنگی دعوت کردند؛ ولی به نظر میرسد که با جایگزینی اصلاحات تربیتی بهجای انقلاب تربیتی، از تولد نسلی روشنفکر، فرهیخته و متخصص متعهد و ایدهپرداز که تاب خطرپذیریِ امر بزرگ تمدن سازی را داشته باشند، بازماندیم.
🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ حکمرانی ما؛از تکنیک تا تربیت/ص 81
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻عدالت، اصلی همیشگی و مقدم بر همه اصول نظام اسلامی
🔻در چهارچوب اندیشۀ رهبری، عدالت فوریترین هدف نظام اسلامی است؛ یعنی مقدم بر اصول دیگر است. شما اجازه ندارید موضوع عدالت رابه تأخیر بیندازید. رهبر انقلاب در شهریورماه سال ٨٢ فرمودند: «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است. این پایۀ مشروعیت ماست... حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم، ... هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم همینطور». در سال بعد نیز میفرمایند: «ما اگر دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است و جمهوری اسلامی معنی ندارد»، یا در سخنانی دیگر میفرمایند: «عدالت مقدم بر هر مصلحتی است»، «عدالت مبنای همۀ تصمیمگیریهاست»؛ بنابراین در اندیشۀ رهبر انقلاب، عدالت، اصلی قطعی و همیشگی و دارای اولویت در حکمرانی اسلامی است. اصلی که تعطیلبردار نیست و در تزاحم بین اصول، اولویت پیدا میکند.
🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ میزگرد «نگاهی به اصول حکمرانی رهبر معظم انقلاب»/ ص 38
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻ایجاد و حفظ حکومت اسلامی،اصلی فراتر از همه اصول
🔻حضرت امام (ره) در خلال بحثی فقهی دربارۀ ولایتفقیه در کتاب البیع چنین بیان میکنند: «الاسلام هو الحکومه: اسلام عین حکومت است»، این جمله با اینکه «اسلام، حکومت دارد»، دو چیز است. بر این اساس، احکام اسلامی، مقررات حکومتاند و مطلوب بالعرضاند، نه مطلوب ذاتی. در جامعۀ غیراسلامی، توحید هم ممکن نیست. کسی نمیتواند بگوید درحالیکه حکومت اسلامی نیست، زندگی من اسلامی و متدینانه است. زیرا اسلام یعنی حکومت؛ و وقتی حکومت اسلامی وجود نداشته باشد، اسلام وجود ندارد. لذا اصل، حکومت است؛ هر چیز دیگری در برابر این اصل، فرع است. از این رو، تمام سنن و ارزشهای اسلامی باید متناظر و مرتبط با این اصل دیده شود. اگر این اصل، طور دیگری میخواهد، ما باید خود را متناظر و متناسب با اصل تنظیم کنیم. هیچ چیز دیگری مقابل این اصل نیست.
🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ عقلانیت سیاسی اسلام به منزلۀ تمام اسلام/ص 71
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻حکمرانی در اسلام به مثابه یک ابزار و نه یک هدف
🔻حکمرانی در اسلام، از دیگر تعالیمِ منظومهوار این مکتب جدا نیست. پس اسلام، تنها شیوهای برای به قدرت رسیدن و سلطه
بر دیگران و حتی ادارۀ دنیای مردم نیست؛ بلکه حکمرانی یکی از ابزارهای هدف نهایی این مکتب انسانساز است تا در سایۀ تشکیل حکومت و فراهم شدن زمینههای اجتماعی آن، عبودیت خدای متعال در اشکال گوناگون آسانتر و سعادت ابدی انسانها تأمین شود. از دیدگاه اسلام، «حکمرانی» هدف نیست.
🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ مبانی، اصول و سیاستهای حکمرانی اسلامی/ص 66
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir