🔻انتخابات در آیینۀ مردمسالاری دینی:
تداوم منطق بسیج انقلاب در تدبیر نظام
🖊مهدی جمشیدی
۱. برخلاف تصویرسازیهای غرضورزانه، واقعیّت این است که «مردمسالاری» در نظام جمهوری اسلامی، امر «ضروری» و «حتمی» و «بنیانی» بوده و هرگز دربارۀ آن، سهلانگاری و تقلیل صورت نگرفته است. در سه دهۀ اخیر، این شخصِ آیتالله خامنهای بوده که بیش و پیش از هر کسی، دلمشغولِ مردمسالاری دینی و همواره نسبت به حضور و کنشگری مردم، حسّاسیّت به خرج داده است؛ تا آنجا که باید گفت در دیده و منطق ایشان، مردمسالاری جزو مسائل «ناموسی» و «حیاتیِ» نظام است که نباید به هیچرو، آن را نادیده گرفت و یا حتی به حاشیه راند. دغدغهمندی ایشان نسبت به مقولۀ مردمسالاری، تا آنجاست که ایشان حتّی تعبیر «مردمسالاری دینی» را ترجمۀ «جمهوری اسلامی» میدانند و به این واسطه، مردمسالاری دینی را در عرض خودِ جمهوری اسلامی مینشانند
۲. در نیمۀ دهۀ هفتاد که نیروهای سیاسی و فکریِ دگراندیش، تلاش کردند تا اینگونه وانمود کنند که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی، به «اسلامیّت» پرداخته و از «جمهوریّت»، غفلت شده است، ایشان در برابر این کجروایتِ ساختارشکنانه ایستاد و دو عنصر اسلامیّت و جمهوریّت را در کنار یکدیگر نشاند و از کارنامۀ نظام در هر دو زمینه، دفاع کرد. در همین زمان بود که این نیروهای بازگشته از اصالتهای انقلابی، کوشیدند «دموکراسی» را در کانون و هستۀ مرکزی انقلاب بنشانند و با اقتضاها و دلالتهای سکولاریستیِ مفهومِ وارداتیِ دموکراسی، جامعۀ ایران را دچار «چرخش هویّتی» کنند و در نظام سیاسی نیز «تغییر ساختاری و کارکردی» ایجاد کنند. در این مقطع بود که برخی از نیروهای انقلابی، در موقعیّت مخالفت با مردم و رأی مردم نشانده شدند و از آنها، روایتپردازی منفی و وارونه صورت گرفت، اما آیتالله خامنهای به فاصلۀ اندکی، تعبیر «مردمسالاری دینی» را بهعنوان «بدیل بومی» و «الگوی دینی»، در برابر دموکراسی غربی مطرح کردند و بسیار بر آن اصرار ورزیدند و به این واسطه، گوی سبقت را از این نیروهای دگرداندیش و ریزشکرده ربودند. آنها قصد داشتند با دوگانهسازی موهوم، «جامعه» را در برابر «حاکمیّت» قرار بدهند و شکاف تصنّعی بیافرینند، اما پیشدستی و پیشروی آیتالله خامنهای، معادله را تغییر داد و «مردمسالاری اسلامی» را بهعنوان نقطۀ مرکزی، بر پیشانیِ تفکّر اسلامی و انقلابی حک کرد
۳. گذشته از عالَم نظرورزی و مفهومسازی، آیتالله خامنهای بر این باور بود و است که «انتخابات»، یکی از عالیترین و ساختاریافتهترین صورتهای «تجلّی ارادۀ مردم» در عرصۀ تدبیر اجتماع و سیاست است. ازاینرو، انتخابات به یکی از حسّاسترین و کلیدیترین مسألههای عملی ایشان تبدیل شد در اینجا، سخن ایشان بر سر اصل انتخابات به عنوان یک «سازوکار رسمی» و «منطق قطعی» برای تحقّق ارادهها و تجلّی خواستههای نوبهنوشوندۀ مردم بود. درست است که نظام اسلامی، در پی «غایات دینی و قدسی» است و مقصد اعلای انقلاب اسلامی، معرفت الله است و هیچ هدفی در عرض این هدف نمینشیند و همرتبۀ آن نیست، اما این هدف عالی و ملکوتی، از طریق «همراهی و همدلی تودۀ مردم» تحقّق مییابد و وضع تحمیلی و اجباری ندارد. «انقلاب»، حاصل ارادۀ آزاد و خودجوش خودِ مردم بود و برایناساس، «نظام سیاسیِ برآمده از انقلاب» نیز باید همان راه مردمبنیانِ خودِ انقلاب را ادامه بدهد و به اصالتهای آغازین انقلاب، متعهد و مقیّد باشد بهصحنهآوردن مردم و بهرهگیری از قوّهها و قابلیّتهای مردم، تنها سازوکار «انقلابکردن» نبود، بلکه «حکومتکردن» نیز باید بر همین منطق و مبنا استوار باشد. ازاینجهت است که آیتالله خامنهای، اینچنین بر عنصر دو لایۀ مردمسالاری دینی تأکید میورزند و خواهان «مشارکت حداکثریِ مردم» در انتخابات هستند. در انتخابات، ماهیّت مردمیِ انقلاب، نمایان میشود و بدنۀ اجتماعیِ انقلاب، به میدان کنشگری سیاسی میآید تا نشان بدهد که ساختار سیاسی، بیگانه با آنها نیست و هیچ شکافی میان دولت و ملّت پدید نیامده و اصالتهای انقلابی به فراموش سپرده نشده است
۴. مردم و حضور مردم و تدبیر جمعیِ امور و شئون سیاسی، دغدغۀ آیتالله خامنهای است؛ چون زدوده یا کمرنگ شدن این عنصر، یک «عنصر هویّتی انقلاب» را از آن میستاند و انقلاب را گرفتار «استحاله» میکندچنانچه انتخابات در میان نباشد، آنچه که میماند جز «دیکتاتوری» نام ندارد و این یعنی استحالۀ انقلاب. استحالۀ انقلاب، هم سوقدادن است به سوی «لیبرالیسم» و هم کشاندن آن به طرف «فاشیسم». انقلاب، نه این است و نه آن، بلکه بر منطق مردمسالاری دینی تکیه دارد و این را جزو «ذاتیّات» و «مقوّمات» خویش میشمارد.اینهمه اصرار و حسّاسیّت آیتالله خامنهای برای تداوم و بسط حضور تصمیمسازانۀ مردم، چنین مبنا و منزلتی دارد
🖇 منتشرشده در:
http://fna.ir/3h2qzg
@afsaranemam
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️واگویی فتنه سال ۸۸ از زبان ابطحی رئیس دفتر آقای خاتمی
👈 این حرف را از سر اعتقاد میزنم؛
آقای موسوی از سر نادانی، آقای خاتمی از سر خیانت و آقای هاشمی رفسنجانی از سر انتقامگیری وارد این ماجرا شدند.
🔺واقعاً آقای موسوی نمیدانست در مملکت چه خبر هست.
🔺آقای خاتمی برعکس، اقتدار دولت، اقتدار نظام، اقتدار قوای نظامی و قضایی، اقتدار معنوی امام(ره) در کشور را میدانست ولی در عین حال برای انتقام از شکست خودش، آقای موسوی را وادار به کوبیدن بر این طبل کرد.
🔺آقای هاشمی رفسنجانی هم که انتقام از آقای احمدینژاد در مرحله اول بهدلیل اختلافات این چندسالهشان و به نوعی هم انتقام از رهبری.
تمام اینها، دلایل این اتفاقات بود.
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 انتشار نخستینبار
📹 نماهنگ | پرچم غیرت یک ملت
👆 ماجرای اهدای پرچم جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس به رهبر انقلاب
➕ تصاویر منتشر نشدهای از پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول که در سال ۱۳۷۵ به رهبر انقلاب اهدا شد و ایشان نیز تقدیم موزه آستان قدس رضوی کردند
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیبیسی فارسی از رهنورد(همسر موسوی) میپرسد آیا سندی برای ادعای تقلب خود دارید؟
🔺جواب زهرا رهنورد:
يك سري نقاطي هستند كه اصلا مشخص است كه خودش ملاك تشخيص نادرست بودن نتايجي است كه وزارت كشور اعلام كرده است. مثلا آذربايجان و ترك زبان ها هيچ وقت فرزند خودشان (موسوی) را نمي گذارند كه به كس ديگري راي بدهند. خود من لر هستم و موسوي هم بارها گفته من داماد لرستان هستم. بنابراين اهالي لرستان موسوي را نمي گذارند به آقاي احمدي نژاد راي بدهند. اين دو تا ملاك است و باقي موارد هم شبيه همين است.
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زاکانی: رئیسجمهور سابق دنبال برجام ۲ و ۳ بود
🔹برجام دو بستن پروندۀ موشکیِ ما و تحویل این قابلیت به آمریکا و برجام سه کوتاه آمدن از ظرفیتهای بزرگ منطقهای و عقبنشینی از مواضع بهحق خود در محور مقاومت بود.
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺جا داره به مناسبت 9 دی یادی کنیم از این صوت محرمانه مهدی هاشمی
🔸مهدی هاشمی: استراتژی ما همیشه از روز اول همین بود که جلوی خامنهای وایسیم
- پس کی میخواید شروع کنید؟!
- شروع کردیم، وقتی مامانم میگه بریزید تو خیابون...
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
سیدرضی، شهادتی بیصبرانه(۱)
- موقع بیان جمله آخر، بغضش ترکید و گفت «خدا از زبانت بشنود». کاملاً پیدا بود که غمی سنگین تار و پود وجودش را متأثر کرده است.
یک سال گذشته بود و او هنوز لباس مشکی را از تن در نیاورده بود؛ پرسیدند چرا؟ گفت تا به قولش عمل نکند، از تن بیرون نخواهم کرد. حرفش کمی بوی لجبازی میداد، ولی نه. بیصبریاش، طبیعی بود، نمیخواست زیاد از «دوست قدیمی»اش که خود را مدیون او میدانست دور بیفتد. گاهی هم زیر لب غرغر میکرد؛ خود گفتی «تو دیگر به درد ماندن نمیخوری، باید بروی» پس چه شد؟ چرا کمک نمیکنی؟ اشک جلوی دیدگانش را تار کرده بود، بلند شد رفت سمت پنجره، پرده را کنار زد ولی پنجره را باز نکرد. معلوم بود دنبال هوای تازه نیست، دنبال «جای تازه» است. بیحوصله برگشت در گوشهای نشست و دستهای خود را دور دو طرف صورتش گرفت. چشمانش بسته بود، معلوم بود در درونش غوغایی برپاست و دیگر چیزی او را قانع نمیکند. این حالت در او دقایق طولانی ادامه پیدا کرد. بعد از روی میز سوئیچ ماشین را برداشت و در دست خود فشار داد. مثل اینکه چیزی در ذهنش خطور کرده باشد. نزدیکترین حدس این بود که نخواسته به چیزی که آن را مانع شهادت خود میدید، اهمیتی بدهد. بارها به او گفته شده بود «سیدرضی مواظب خودت باش». هیچ چیز او را به اندازه این عبارتی که مکرر شنیده بود، ناراحت نمیکرد. دوستانی به قاعده «حفاظت» به او توصیه کرده بودند، به هیچ وجه دمشق را امن نداند، حاج رضوان در همین دمشق ترور شده بود و «عبدالله» در نزدیکیهای سفارت ایران ربوده شده بود و معلوم بود که موساد آدرس همه را دارد و این البته کار پیچیدهای هم نبود؛ چرا که اینها آدمهای اطلاعاتی نبودند تا برای هر تماس و یا حضورشان ده جور ملاحظه را ردیف کنند. آدمهای «نهضتی» بدون تماس فراگیر با افراد و رفتوآمد و تحرک، کارشان نمیشود و این همه تماس و رفتوآمد نمیتواند از چشمهای سازمانهای اطلاعاتی ولو این سازمانها خیلی هم قوی نباشند، دور بماند.
فکر میکنم اواسط 1392 بود که به دلیل نگرانیهایی که وجود داشت، به «حاج قاسم» پیغام رسید، اینقدر تردد نکند، چون خطرناک است و بگذارد «کمتر شناختهشدهها» در رفتوآمد باشند، حاج قاسم پاسخ داده بود، من واقعاً نمیتوانم از دور مدیریت کنم، این کار شدنی نیست. در نهایت پیغام مقداری تغییر کرد و قرار شد «حاج قاسم مراقب خود باشد». همان موقع، این جمله مرا یاد مادرم انداخت که وقتی یکی از فرزندانش راهی جبهه میشد بعد از آنکه کاسه آب را سرازیر میکرد میگفت، مراقب خود باش و معلوم بود که این را دیگر از سر ناچاری میگوید و خود هم میداند فایدهای ندارد. خب مادر است دیگر!
آن روز سیدرضی از پلهها پایین آمد، هیچکس همراهش نبود و کسی هم در خانه نبود. سوار ماشین شد و پشت رل قرار گرفت و راهی شد. چند ساعت بعد، در برگشت هم همینطور آمد وارد ساختمان شد. دقایقی نگذشت که تصویری تمامقامت را از حاجقاسم روبهروی خود دید. همان تصویر که یک چفیه
فلسطینی را دور سرش دستار کرده و قیافه پهلوانی به خود گرفته است. کمی که تأمل کرد دید خودش است، تصویر نیست، خواب هم نیست. خشکش زد و حاج قاسم تبسمکنان جلو آمد و گفت سیدرضی دستبردار که نیستی حالا ما یک چیزی گفتیم! سید تازه نگاهی به پشت سرش انداخت متوجه شد با «موشکهایی بدون آنکه متوجه شود، مسیر معراج را از «زینبیه»، خیلی نزدیک به نقطهای که «بارکنا حوله» خوانده شده، سپری کرده است!
- هفت، هشت ماهی از بحران سوریه گذشته و اوضاع بشدت بههم ریخته بود. دوم یا سوم عید نوروز سال نود و دو بود، برای ده، دوازده روزی راهی دمشق شدم. وقتی هواپیما در فرودگاه یا به قول خودشان «مطارالدولی دمشق» نشست، صدای تیراندازی بیوقفه ادامه داشت. ماشین ما با سرعتی که گمان نمیکردم کمتر از 200 کیلومتر باشد و هر رانندهای قدرت آن نداشت، فرودگاه را به سمت محل سفارت ایران ترک کرد. متوجه شدم که اطراف فرودگاه و دو طرف جادهای که به مرکز شهر منتهی میشد، در تصرف تکفیریها قرار دارد. سرعت زیاد ماشین مانع نشانه قرار گرفتن دقیق از جناحین آن میشد. من یک فرد معمولی بودم ولی همه میهمانهایی که از تهران به دمشق میآمدند، معمولی نبودند. ضمن آنکه در آن موقع، شهادت معمولیها هم بیپیامد نبود و حساسیت زیادی ایجاد میکرد؛ از اینرو در شرایطی که حدفاصل فرودگاه تا شهر دمشق در تصرف داعش بود، انتقال میهمانان یا نیروهای رزمی به مرکز شهر دمشق و یا انتقال به مناطق دیگری در شمال و جنوب سوریه که هر روزه صورت میگرفت، کار خیلی پیچیدهای بود. این کار پیچیده بهعهده سیدرضی بود.
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
سیدرضی، شهادتی بیصبرانه(۲)
اما برای سید «سختترین» زمان موقعی بود که حاجقاسم بنا داشت وارد سوریه شود و این صحنه بین یک تا دو بار در هفته رخ میداد گاهی هم البته حضور حاجی در سوریه طولانی میشد و در جریان عملیات آزادسازی بوکمال به چهل روز هم رسید که البته این هم جداگانه برای سیدرضی دردسرهای خاص خود را داشت.
سیدرضی کار مدیریت انتقال افراد عادی، نیروهای مستشاری و شخصیتهای سیاسی از فرودگاه تا شهر دمشق و انتقال به خطوط درگیری را با مهارت خاصی انجام داد، به گونهای که در این دوران طولانی، آسیبی به افراد در حین انتقال وارد نشد و این سطح مهارت او را نشان میداد.
سیدرضی البته در 1385 مشابه همین وظیفه را در بیروت هم انجام داده بود. 33 روز جنگ، روزهای حساسی را برای لبنان رقم زد و این در شرایطی بود که «مطارالدولی بیروت» زیر نفوذ و نظر آمریکا و سازمان سیا قرار داشت و این را هر کسی میدانست. در آن زمان سیدحسن نصرالله، فؤاد سینیوره نخستوزیر را قانع و یا به او تحمیل کرده بود که به حزبالله نیز در کنترل فرودگاه بینالمللی بیروت نقش دهد. سیدرضی بدون آنکه روند اداره فرودگاه بیروت را تغییر دهد، عملاً رفتوآمدها را تحت کنترل گرفت و چک نیروهای مرتبط با حزبالله را از کنترل آمریکا خارج کرد. او شش سال بعد با کولهبار سال 85 به سوریه آمد. معلوم بود که اینجا سوریه است، لبنان نیست و چارچوب خود را میخواهد. سید این کار را به خوبی انجام داد. ساختار چابکی که او تدارک دید از عهده کار برآمد. خیلی وقتها گمان میشود موفقیت وابسته به این است که در ساختار جزئیات دیده و برای
هر جزیی، متولی جداگانهای در نظر گرفته شود که بتواند به طور خودکار و بدون نیاز به «عنصر رهبری سازمانی»، کار خود را بکند. سیدرضی و حاجقاسم معتقد بودند چنین ساختاری ساختار زمان صلح است نه ساختار زمان جنگ. یک بار حاج قاسم تحت فشار، زیر بار استفاده از راهبرد «نیروی انبوه» رفته بود ولی نتیجهای دربرنداشت.
سیدرضی در سوریه با تعداد محدودی دست به کار شد. یک نیروی او باید همزمان چندین کار موازی را بلد بود و انجام میداد؛ رزمندگی، مسئول پشتیبانی، مسئول تهیه گزارشها، راننده و... در خیلی از مواقع یک نفر بود. این مدل جنگیدن و حل مسئله شهید سلیمانی بود که در سیدرضی هم اثر عمیقی برجای گذاشته و او را تربیت کرده بود.
- همین چند روز پیش از شهادت سیدرضی؛ مادری سراغ او را میگرفت. شوهر این خانم، پیش از حمله داعش، در سوریه آشپزی میکرده و به همراهی 7 - 8 نفر دیگر از افراد ایرانی به مردم سوریه و نیز به ایرانیان از جمله نیروهای سیدرضی هم غذا میفروختهاند. او در سال 1391 به همراه آن جمع به اسارت داعش درمیآید و دیگر از سرنوشت او و بقیه خبری نمیشود. بعد وضعیت خانواده اینها و رسیدگی به آنها در ایران گره میخورد. مثل خیلی از موضوعات سادهای که در ایران ما گره میخورد و ده تا کمیسیون هم حریف حل آن نمیشوند. این مادر در بین هر ده دوازده کلمه نام سیدرضی هم میآورد و میگفت سیدرضی از همه چیز خبر دارد و چند بار هم پیگیر حل مشکل شده ولی به جایی نرسیده است. کاملاً پیدا بود که چتر حمایت سید فقط نیروهای خود و یا نیروهای رزمی ایرانی را تحت پوشش قرار نداده بود، بلکه هر مظلومی را دربرمیگرفت.
- چهار روز پیش سیدرضی برای آخرین بار به ایران آمد، با مردم دیدار کرد، به دیدار رهبری رفت و در «امامزاده صالح» تهران به خاک سپرده شد. نمیدانم چیزی از او مانده بود تا به خاک رود یا اینکه فقط نشانههایی از او بر دستان دوستان تشییع شد.
سیدرضی آنقدر چشم در چشم سلیمانی شد تا بالاخره با همان شیوهای که حاجقاسم با آن رفت، پر کشید. نزدیکهای حرم با موشک حرامیان اسرائیلی و شهادتی مفقودالاثرانه. سیدرضی حاجقاسمی زندگی کرد، حاجقاسمی فکر کرد و حاجقاسمی شهید شد. نمیخواست ارباب ارباً ارباً شده را با بدن سالم ملاقات کند. این البته آرزوی همه شهیدان بود که فقط بعضی از شهدا به آن رسیدهاند. سال 61 یکی از دوستان بسیار عزیزمان را تشییع کردیم که از او جز سری باقی نمانده بود؛ شهید حمید عارف - دارابی - که روز ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام آمده و روز شهادتش رفته بود. وقتی وصیتنامهاش باز شد در آن نوشته بود «خدایا من خجالت میکشم که در قیامت، سرور شهیدان بدنش پارهپاره باشد و من سالم باشم. بار پروردگارا از تو میخواهم هر زمان که صلاح دانستی شهید شوم، ضمن اینکه به تمام مقربانت قسمت میدهم که مرگ در رختخواب را نصیبم نکنی. اگر شهادت نصیبم شد، بدنم تکهتکه شود که شرمنده نباشم».
سعدالله زارعی
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
چرا دولت اینترنت را گران کرد ؟
سرانجام غروب چهارشنبه هفته گذشته وزارت ارتباطات، درخواست اپرتورها برای افزایش قیمت تعرفههای اینترنت را با شروطی پذیرفت. به این ترتیب ماجرای افزایش قیمت اینترنت که از چند ماه قبل در محافل خبری و فضای مجازی مطرح و از سوی مسئولان تکذیب میشد به واقعیت پیوست.
افزایش سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده، شرطهای افزایش قیمت اینترنت هستند.
جایگاه ایران در ردهبندی سرعت اینترنت همراه و موبایل در بین ۱۴۵ کشوری که مورد محاسبه قرار گرفتهاند در رتبه ۷۵ است اما از لحاظ سرعت اینترنت ثابت و خانگی، میان ۱۸۱ کشور در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است.
کاربران اینترنت میگویند پس از اعمال محدودیتها در استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی خارجی، میزان مصرف حجم اینترنت افزایش پیدا کرده است. بنابراین گرانی اینترنت، در عمل بسیار بیشتر از ۳۴ درصد است.
معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات میگوید در ۶ سال گذشته، تعرفه اینترنت در ایران ثابت بوده اما هزینه توسعه ۱۰ برابر افزایش یافته و به همین دلیل امکان توسعه از اپراتورها گرفته شده است. اپراتورهایی که سال ۹۹ حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش توسعه داشتند در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار میتوانند سرمایه گذاری کنند.
در رده بندی "اسپید تست" از کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل، امارات متحده عربی با میانه سرعت ۳۲۴.۹۲ مگابیت برثانیه، پرسرعت ترین اینترنت جهان را دارد . پس از آن به ترتیب قطر (۲۴۳.۹۵ مگابیت برثانیه)، کویت (۱۸۹.۱۱ مگابیت برثانیه) و چین (۱۶۱.۵۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند.
هزینه اینترنت در ايران به طور متوسط ۸.۳ درصد درآمد ماهانه هر خانواده است در حالی که در کشوری مانند امارات با گرانترین تعرفه بین ۱۰۶ کشور مقایسهشده (ماهانه حدود ۹۷ دلار) هزینه اینترنت فقط ۲.۹ درصد درآمد خانوادههاست. این هزینه در کشورهایی مانند آلمان، دانمارک، فرانسه، کره جنوبی، رومانی و روسیه زیر یک درصد درآمدهاست.
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆اعتراف صریح ابطحی رئیس دفتر خاتمی در زمان اصلاحات:
🔺میرحسین موسوی از روی نادانی، محمد خاتمی از روی خیانت و هاشمی رفسنجانی از روی انتقام گیری فتنه 88 را رقم زدند.
ـــــــــــــــــــــــ
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
🔺تصویر سردار سلیمانی در تونلهای غزه در آستانه سالگرد سردار دلها
#حاج_قاسم
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رسول نجفیان: اگر به اسرائیل بگوییم حیوان، باید از تمام حیوانات دنیا عذرخواهی کنیم
#حجاب
🇮🇷 #رزمندگان_جبهه_مقاومت
@afsaranemam
✅ اینجا دریچه ای برای آگاه سازی، روشنگری، شناخت و خنثی سازی اهداف دشمنان است.
📣حتی المقدور با لینک نشر دهید