هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸اهل سنت و حدیث «سدّ ابواب»
🔸ادعاى ابن جوزى در جعلى بودن حدیث «سدّ ابواب»
🔸بازماندن درب خانه تنها صحابى رسول خدا به مسجد النبی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی(علیه السلام) در حديث سد الابواب":
http://mk6.ir/XwGfI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹تکلیف محصولی که بعد از اتمام مدت مزارعه رشد کرده
🔹صاحب درختی که در زمین مشاع کاشته شده
🔹صاحب درختی که در زمین غیر کاشته شده
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه":
http://mk6.ir/NsQjO
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 امام رضا(ع) در منابع تاریخی
✍️ اشاره:
امام رضا(ع) بنا به قول بسیاری از مورّخان، در سال 148 و به اندکی از آنان، از جمله شیخ «صدوق» در سال 153 در 11 ذیقعده (یا ذی حجه و یا ربیع الاول) چشم به جهان گشوده است. در تاریخ وفات آن امام اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. برخی سال 202 و برخی سال 203 را سال رحلت دانسته اند. از نظر ماه نیز مرحوم «کلینی» و شیخ «مفید» ماه صفر را بدون تعیین روز یاد کرده اند. «نوبختی» آخرین روز ماه صفر را روز رحلت دانسته و برخی دیگر هفدهم یا بیست و سوم آن ماه و آخر ذی حجه را روز وفات دانسته اند. به نظر می رسد که در عرف شیعه، سخن «نوبختی» پذیرفته شده است.
مادر آن حضرت «خیزران» نامیده میشد. بعضی گفتهاند که ایشان ام ولد و از اهالی «نوبه» بوده و اروی نام داشته و لقبش «شقراء» بوده است. برخی گفته اند اسم او «نجمه» و کنیهاش «امّ البنین» بود و برخی نام آن بانو را «تکتم» دانسته اند. نقش انگشتری آن حضرت: «ما شاء الله و لا حول و لا قوّة الّا بالله» بوده است. امام رضا(ع) تا سال 201 در «مدینه» بودند. در رمضان آن سال وارد مرو شده و - همانگونه که گذشت - در ماه صفر سال 203 به شهادت رسیدند.
حوادث سیاسی مربوط به امام(ع)، بیشتر از دوران ولایتعهدی آن حضرت است و از پیش از آن، موارد بسیار اندکی درباره برخوردهای سیاسی ایشان به دست رسیده است که یک نمونه از آنها درباره حمله جلودی، یکی از فرماندهان «هارون الرشید» برای سرکوبی قیام «محمد بن جعفر» به «مدینه» بوده است.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0414755
#امام_رضا(ع) #دهه_کرامت #مشهد
___
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹موارد امکان فسخ مزارعه
🔹نهالی که از ریشه درخت همسایه روییده
🔹نهالی که از ریشه درخت قطع شده روییده
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه":
http://mk6.ir/XqAuK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#بسیج_اساتید
📍 به مناسبت 31 خرداد؛ روز بسیج اساتید:
رسالت و مسئولیت بسیج اساتید
بسیج اساتید پدیدهای مبارک است؛ چرا که در این جنگ فرهنگی، مسائل را نتیجهگیری و تحلیل میکند و در اختیار دیگر اقشار و دانشگاهیان قرار میدهد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/XeJeM
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸امام رضا علیه السلام در منابع تاریخی
🔸مناظره امام رضا علیه السلام با عالم بزرگ زرتشتی
🔸شبهه در اسلام آوردن «معروف کرخى» توسط امام رضا علیه السلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام رضا علیه السلام":
http://mk6.ir/MsKwT
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 امام رضا(ع) و ایران
✍️ اشاره:
در میان امامان شیعه، امام رضا(ع) تنها امامی است که در کشور اسلامی ایران دفن شده است؛ امامی که از بدو ورودش به این سرزمین، سبب خیر و برکت و وجود پرجودش منشأ خیرات و مبرّات شد. در حال حاضر آرزوی هر مسلمان شیعهِ ایرانی آن است که سالانه یک بار و یا حتی بیشتر به زیارت مرقد شریفش مشرّف شود. گفتار «ابن حبّان» در این باره نشان می دهد که نه تنها شیعیان؛ بلکه محدّثان و مردمان سنّی مذهب نیز زمانی احترام وافر نسبت به قبر آن امام همام از خود نشان می داده اند و به زیارت قبر شریفش نائل شده و بهره می گرفتند.
بنا به نقل «ابن حجر» افرادی چون «ابوبكر بن خزیمه» و «ابو علی ثقفی» و عدّه ای دیگر از مشایخ محدّثین به زیارت مرقد شریفش می رفته اند. «ابن حبان» از محدثان و رجال شناسان قرن چهارم هجری، ذیل نام علی بن موسی الرضا(ع) می نویسد: «علی بن موسی الرضا(ع) به وسیله سمّی که مأمون به ایشان خوراند، رحلت یافت. این حادثه در روز شنبه، آخرین روز صفر سال 203 بود. قبر او در سناباد، خارج از نوقان در کنار قبر هارون معروف است. من بارها آن را زیارت کرده ام. وقتی در طوس بودم، هیچ مشکلی بر من وارد نمی شد، مگر آن که به زیارت قبر علی بن موسی الرضا(صلوات الله علی جده و علیه) رفته و از خدا گشایش آن را می خواستم و به درجه اجابت می رسید و سختی از من برطرف می شد». بعد می نویسد: «و هذا شیء قد جرّبته مراراً فوجدته کذلک اماتنا الله علی محبّة المصطفی و اهل بیته صلّی الله علیه و علیهم اجمعین»؛ (و این چیزی است که بارها آن را تجربه کردم و دیدم نتیجه همان بود، خدا ما را با محبت رسول خدا و اهل بیتش بمیراند).
از نظر تاریخی، تردیدی نیست که وجود قبر امام(ع) در این محدوده، موجب گسترش تشیع بوده است. تماس شیعیان این ناحیه با امام(ع) و نگارش نامه هایی به آن حضرت و طرح سؤال و گرفتن پاسخ، یکی از شواهد این امر است. مجموعه نامه های امام(ع) به افراد مختلف در توضیح مبانی شیعه به راحتی، گستردگی آن را نشان می دهد؛ نامه هایی از قبیل تبیین جایگاه اهل بیت در کتاب و سنّت. برخی از مسائل کلامی و نیز مسائل اختلافی میان شیعه و سنی مانند مسأله ایمان ابو طالب، توضیح مصداق شیعه، توضیح مصداق صحابی و معنای اولی الأمر و جز آن. این پاسخ ها آموزه هایی بود که برای شیعیان به عنوان دیدگاه قطعی پذیرفته می شد. گزارشی هم حکایت از آن دارد که امام اموال خود را در روز عرفه میان مردم قسمت کرد و در برابر اعتراض «فضل بن سهل» که آن را «زیان» خوانده بود، امام آن را «غنیمت» دانست.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0414853
#میلاد_امام_رضا(ع) #ایران #شیعه
#علی_بن_موسی #زیارت #اهل_سنت
#امام_رضا(ع) #دهه_کرامت #مشهد
___