eitaa logo
آفتاب تابان
6 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
207 ویدیو
2 فایل
دینی فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اسوه بودن معصوم برای غیر معصوم! پرسش: در الگوپذیری بین انسان و الگوی مورد نظر باید تناسب باشد؛ در حالی که بین پيامبران الهی و مردم تناسبی نیست! چرا که آنها معصوم می باشند؛ با این حال، چگونه می توانند برای ما الگو و اسوه باشند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: آیاتی که پیامبران را بشر و از جنس مردم معرفی می کند دلیل عقلی روشنی است بر اینکه بین مردم و پیامبران تناسب وجود دارد و انسان ها باید انبیاء الهی(ع) را اسوه و الگو قرار دهند. ثانیا: عصمت پیامبران به معنای سلب اختیار از آنها نیست و پیامبران با كمال اختیار و آزادی و به خاطر اطلاع از باطن پلید و آسیب زننده گناه، از ارتکاب آن خودداری می کنند. ثالثا: عقلاً هیچ مانعی ندارد که تمامی انسانها که با فطرتی پاک و نهادی معصومانه، زاده می شوند با علم و عمل صالح و جهاد با نفس به آن درجه از ایمان برسند که همچون پیامبران، باطن و حقیقت همه گناهان و معاصی را مشاهده کنند و از آنها اجتناب نمایند. رابعا: به همان نسبت كه پيامبران امتيازاتی دارند و مشمول مواهب الهى هستند و الگوی دیگران در کارهای نیک می باشند، مسئوليتشان نيز سنگين است و در معرض فتنه ها و خطرات بیشتر و تهدیدکننده تری نیز هستند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418680
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ بحث از «غدیر» بحثی عبث و بی فایده! پرسش: با توجه به اینکه علی(ع) در زمان ما حضور نداردند و زمان حکومت مطرح شده در حدیث غدیر گذشته است، آیا اثبات حق حکومت و خلافت بلافصل و بحث کردن از ماجرای غدیر فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ابلاغ پیام غدیر به آیندگان، دستور پیامبر(ص) است و شیعه از دستور پیامبر پیروی می کند. ثانیا: شناخت امام مانند شناخت پیامبر اهمیت دارد و اگر کسی پیام غدیر را قبول کند از مکتب و تفسیر و روایت امام علی(ع) و سایر امامان اهل بیت(ع) تبعیت خواهد کرد. ثالثا: بحث از غدیر نه تنها اختلاف آور نیست، بلکه حل کننده اختلاف است و مشخص می شود شیعه برای عقاید خود دلیل دارد و از دشمنی هایی که به خاطر تهمت مخالفان وحدت(وهابیان) ناشی شده کاسته می شود. رابعا: اگر این بحث فایده ای ندارد، پس دلیلی برای نگرانی علمای اهل سنّت از ذکر داستان غدیر وجود ندارد! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406324
هدایت شده از makarem.ir
🔸 تأثير پيامبر صلّی الله علیه وآله بر جامعه «جاهليّت» 🔸 نسبت دادنِ «نسیان و فراموشی» به پيامبر صلّی الله علیه وآله 🔸نسبت «تأليف قلوب» به خداوند با وجود زحمات پيامبر صلّی الله علیه وآله عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اوصاف پيامبر صلّی الله علیه وآله": http://mk6.ir/GcEsW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 نیت تیمم 🔹 چگونگی تیمم کردن 🔹 لزوم یقین یافتن به مسح تمام اعضاء عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طریقه تیمم کردن": http://mk6.ir/FtTmV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تأکید به حفظ «اسرار» خويش 🔸نه ظلم کن، نه تن به ظلم بده 🔸قرآن و بیان آداب ورود به خانه دیگران عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "آداب زندگی": http://mk6.ir/OlNgE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ دیدگاه اسلام در مورد رعایت حریم خصوصى افراد چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام در زمینه رعایت حریم خصوصی افراد، دستورات بسیار مؤکدی داده است و آداب و ریزه کارى هائى در این زمینه دارد که کمتر نظیر آن دیده مى شود. از جمله: 1- اجازه ورود گرفتن. حتى در روایات اسلامى مى خوانیم: انسان به هنگامى که مى خواهد وارد خانه مادر یا پدر و یا حتى وارد خانه فرزند خود شود، اجازه بگیرد. 2- نایستادن در مقابل در، هنگام اجازه گرفتن. از دیگر آدابی که در بعضی روایات آمده، سه بار اجازه گرفتن با فاصله و وارد نشدن در صورت اجازه ورود ندادن می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0320557
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات علم امامان و اولیای الهی به اعمال مردم، با ستّارالعیوبی خداوند! پرسش: شیعیان عقیده داردند که امامان آنها به اعمال شیعیان و دیگر انسانها علم دارند؛ همچنین معتقد هستند که هر هفته اعمال آنها به امام زمان ارائه می شود؛ از طرفی اعتقاد دارند که بعضی از اولیای الهی علم برزخی یا چشم بصیرت دارند و می توانند ماهیّت واقعی دیگران را ببینند. آیا این عقاید با عقیده قرآنی که می گوید خداوند ستار العیوب است منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اطلاع از اعمال دیگران از دو طریق ممکن است و هیچیک با ستارالعیوبی خداوند منافات ندارد: 1) از طریق عرضه آنها به امامان، که ضروری و برای تربیت نفوس می باشد؛ چنانکه بیمار دکتر را از بیماری خود با خبر می کند. 2) از طریق علم به آثار گناه که در حقیقت انسانها خودشان اولیاء الهی را از کار خود مطلع می کنند. در هر دو طریق حضرات معصومین و اولیای الهی بواسطه ظرفیت اخلاقی و روحی پرده دری نمی کنند و در حقیقت منظور از ستار العیوب بودن خداوند این است که گناه کسی پیش انسانهای معمولی آشکار نمی شود. (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407826
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تعارض عقیده امامت با خاتمیت پیامبر اسلام(ص)! پرسش: خاتمیّت پیامبر اسلام(ص) چگونه با عقیده شیعه مبنی بر امامت عدّه ای معصوم که صاحب اکثر شئون پیامبری هستند قابل جمع است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: دو مفهوم نبوت و امامت اگرچه در مؤلفه ها و مفاهیمی همچون علم، عصمت، حجت بودن برای پیروی، تببین و تفسیر وحی و زمام داری امور جامعه اسلامی مشترک اند، اما نبوت پیامبر خاتم(ص) واجد مؤلفه هایی است که هیچ کس جز او – حتی ائمه – نمی تواند آنها را دارا باشد؛ مؤلفه هایی چون ادعای نبوت، دریافت و ابلاغ وحی و برخورداری از معجزه. علاوه بر آن وقتی بپذیریم که نزول «وحی تشریعی» بعد از پیامبر قطع شده، «خاتمیت» منافاتی با برخورداری ائمه از علوم غیب غیراکتسابی و الهام های الهی پیدا نمی کند. الهام های غیبی امری است که هر کسی می تواند با سلوک و طی مراتب اخلاقی از آن برخوردار گردد و به تصریح قرآن اشخاصی غیر از انبیاء الهی نیز مخاطب آن بوده اند. توجه به این نکته نیز ضروری است که ائمه در مقام بیان احکام و تفسیر آموزه های وحیانی، مستقل نیستند و بر خوان قرآن و تعالیم نبوی که از راه های معمولی و غیبی به دست شان رسیده، نشسته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418289
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ منظور از عبارت قرآنی «النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن، در این آیه «اولویت پیامبر»(ص) را نسبت به مسلمانان به طور مطلق ذکر کرده است و مفهومش این است که در کلیه اختیاراتى که «انسان» نسبت به خویشتن دارد «پیامبر»(ص) از خود او نیز اولى است. گرچه بعضى از مفسران آن را به مسأله «تدبیر امور اجتماعى» و یا «اولویت در مسأله قضاوت» و یا «اطاعت فرمان» تفسیر کرده اند، اما در واقع هیچ دلیلى بر انحصار نداریم. لذا باید گفت: پیامبر اسلام(ص) هم در مسائل اجتماعى، هم فردى، هم در مسائل مربوط به حکومت، و دعوت، از هر انسانى نسبت به خودش اولى است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322465
هدایت شده از پاسخ به شبهات
شبهه تناقض حدیث دوات و قلم با حدیث غدیر پرسش: آیا این ادعا که «حدیث دوات و قلم با حدیث غدیر تناقض دارد» قابل پذیرش است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولاً: حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) مثل سقیفه نشان داد تنها تصریح لفظی برای تسلیم مسلمانان در برابر اوامر آن حضرت کافی نبود. ثانیاً: نوشتن یک مطلب برای تأکید، دلالت ندارد که نویسندۀ آن مطلب قبلاً به طور شفاهی آن را متذکر نشده باشد. ثالثاً: حجة الوداع فرصتی استثنایی برای پیامبر(ص) بود که از آن برای معرفی جانشین خویش استفاده کنند و بهانه بدست کسانی که شاید نوشتار آن حضرت را هرگز نبینند، ندهند. مضافاً بر اینکه ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) توسط پیامبر(ص) در غدیر خم دستور صریح خداوند متعال بود. (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325190
هدایت شده از makarem.ir
🔹 شک در صحت تیمم 🔹 نایب گرفتن در تیمم وجوب مسح 🔹 تمامی پیشانی و دست ها در تیمم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طریقه تیمم کردن": http://mk6.ir/GeDrP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اقدامات اصلاحی پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم 🔸 اهداف بعثت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم، از منظر قرآن 🔸 بعثت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم، سبب احیاء ارزش زن در جامعه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اهداف پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم": http://mk6.ir/IuOxH 🆔 @makarem_ir