eitaa logo
آفتاب تابان
6 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
207 ویدیو
2 فایل
دینی فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
اعمال و آداب روز عيد فطر: اوّل: تكبيراتى است كه در اعمال شب عيد فطر ذكر شد، و بعد از نماز صبح و نماز عيد فطر آن را بخواند. دوم: پيش از نماز عيد، زكات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسى به مستحق دارد بپردازد و الّا كنار بگذارد، براى هر نفر يك صاع (حدود سه كيلو) از گندم يا موادّ غذايى ديگر كه در آن شهر غذاى غالب مردم محسوب مى ‏شود. زكات فطره واجب مؤكّد است و شرط قبولى روزه ماه رمضان است، و خداوند نيز در قرآن آن را مقدّم بر نماز (عيد) شمرده است و مى‏ فرمايد: «قَدْ افْلَحَ مَنْ تَزَكّى‏ وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى‏؛ به يقين آن كس كه زكات دهد و ياد پروردگارش را كند سپس نماز بخواند، رستگار است!». سوم: غسل كردن است و وقت آن به فرموده «شيخ طوسى» بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عيد. چهارم: به فرموده «شيخ طوسى» در اين روز نيكوترين لباسش را بپوشد و خود را معطّر سازد و با وقار و سكينه به سمت مصلّاى عيد حركت كند. پنجم: پيش از نماز عيد، در ابتداى روز افطار كند، و بهتر آن است كه افطارش با خرما باشد. «شيخ مفيد» رحمه الله فرموده است: مستحبّ است مقدار كمى از تربت سيّد الشّهدا، امام حسين عليه السلام را تناول نمايد كه شفاى هر دردى است. ششم: پس از طلوع آفتاب براى نماز عيد حركت كند - همان گونه كه از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) نقل شده‏ است - و دعاهايى را كه از طريق معصومين عليهم السلام وارد شده است، بخواند. هفتم: نماز عيد بخواند. بعد از نماز، تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام را بگويد و آنگاه دعاهايى كه نقل شده است را بخواند كه يكى از آنها دعاى چهل و ششم «صحيفه سجّاديه» است. همچنین براى برادران دينى جهت قبولى اعمال دعا كند. هشتم: دعاى ندبه را بخواند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419555 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از پاسخ به شبهات
نماز عيد فطر و قربان‏ مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی - اين نماز در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود، ولى در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است مستحب مى‏ باشد و مى‏ توان آن را به جماعت يا فرادى‏ خواند. - وقت نماز عيد فطر و قربان از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولى مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند؛ و در عيد فطر مستحبّ است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كند و زكات فطره را بدهد و بعد نماز عيد را بجا آورد. دستور نماز عيد فطر و قربان‏ - نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است، در ركعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره بايد پنج تكبير بگويد و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبير ديگرى بگويد و به ركوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخيزد و در ركعت دوم چهار تكبير بگويد و بعد از هر تكبير قنوت بخواند و تكبير پنجم را بگويد و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گويد. - در قنوت اين نماز هر دعايى كافى است، ولى مناسب است اين دعا را به قصد ثواب بخواند: «اللَّهُمَّ اهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَة، وَ اهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَ اهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ اهْلَ التَّقْوى‏ وَ الْمَغْفِرَةِ، اسْئَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذِى‏ جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمينَ عيداً، وَ لِمحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ كِرامَةً وَ مَزيداً، انْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ انْ تُدْخِلَنِى‏ فى‏ كُلِّ خَيْرٍ ادْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، وَ انْ تُخْرِجَني مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ خَيْرَ ما سَئَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ، وَ اعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ». مستحبّات نماز عيد فطر و قربان‏ مستحبّ است در نماز عيد فطر و قربان امور زير را به اميد ثواب پروردگار رعايت كند: - قرائت نماز عيد را بلند بخواند. - بعد از نماز، دو خطبه بخواند مانند خطبه‏ هاى نماز جمعه، با اين تفاوت كه در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عيد بعد از نماز خوانده مى‏ شود (و اين خطبه در صورتى است كه نماز را با جماعت بخواند). - در اين نماز سوره مخصوص شرط نيست، ولى بهتر است در ركعت اوّل سوره‏ «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّكَ الْأعْلى‏»، و در ركعت دوم سوره‏ «وَ الشَّمْس» بخواند. - در روز عيد فطر قبل از نماز عيد با خرما افطار كند و در عيد قربان بعد از نماز قدرى از گوشت قربانى بخورد. - پيش از نماز عيد غسل كند و دعاهايى كه قبل از نماز و بعد از آن در كتب دعا آمده بخواند. - در نماز عيد بر زمين سجده كند و در موقع گفتن تكبيرها دستها را بلند كند. - بعد از نماز مغرب و عشا در شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز بعد از نماز عيد فطر، اين تكبيرها را بگويد: «اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، لا إلهَ إلَّااللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ وَ للَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما هَدانا». - در عيد قربان بعد از ده نماز كه اوّل آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، همان تكبيرها را بگويد و بعد از آن اضافه كند: «اللَّهُ اكْبَرُ عَلى‏ ما رَزَقَنا مِنْ بَهِيمَةِ الْأنْعامِ، وَ الْحَمْدُ للَّهِ عَلى ما ابْلانَا»، ولى اگر روز عيد قربان در منى باشد اين تكبيرات را بعد از پانزده نماز مى‏ گويد، كه اوّل آن نماز ظهر روز عيد و آخر آن نماز صبح روز سيزدهم ذى الحجّه است. - نماز عيد را در فضاى باز بخواند نه زير سقف. احكام نماز عيد فطر و قربان - اگر در تكبيرهاى نماز و قنوت هاى آن شك كند، چنانچه از محل نگذشته بنابر كمتر بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده اشكال ندارد. - اگر از روى سهو، قرائت، يا تكبيرها، يا قنوت ها را فراموش كند و بعد از رفتن به ركوع يادش بيايد، نمازش صحيح است. - اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهّد را فراموش كند، احتياط واجب آن است كه بعد از نماز آن را به جا آورد؛ و اگر كارى كند كه در نمازهاى روزانه سجده سهو دارد، احتياط واجب آن است كه سجده سهو را بعد از نماز به‏ جا آورد. 📚 رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مکارم شیرازی، ناصر، صص 243-245. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419555 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از پاسخ به شبهات
استفتائات رؤیت هلال؛ آیت الله مکارم شیرازی ❓راههای اثبات اول ماه قمری سؤال: راه ‌های اثبات اول ماه قمری را بیان فرمایید؟ پاسخ: اوّل ماه از پنج طريق ثابت می‌ شود: 1- ديدن ماه با چشم، امّا ديدن با دوربين و وسايل ديگرى از اين قبيل كافى نيست. 2- شهادت عدّه‏ اى كه از گفته آنها يقين پيدا شود (هرچند عادل نباشند، همچنين هر چيزى كه مايه يقين گردد). 3- شهادت دو مرد عادل، ولى اگر اين دو شاهد صفت ماه را برخلاف يكديگر بگويند، يا نشانه ‌هایی بدهند كه دليل بر اشتباه آنهاست به گفته آن‌ها اوّل ماه ثابت نمی ‌شود. 4- گذشتن سى روز تمام از اوّل ماه شعبان كه اوّل ماه رمضان با آن ثابت می‌شود، يا گذشتن سى روز تمام از اوّل ماه رمضان كه اوّل ماه شوال ثابت مى‏ شود (البتّه اين در صورتى است كه اوّل ماه قبل مطابق همين طرق ثابت‌شده باشد). 5- حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به‌اشتباه او دارد. ❓ حکم ثبوت ماه با نظر مرجع تقلید سؤال: اگر حلول ماه شوال و عید فطر بر مرجع تقلید محرز شده باشد تکلیف مقلدین آن مرجع چیست؟ پاسخ: هرکس از گفته مراجع تقلید اطمینان به حلول شوال پیدا کنند طبق آن عمل کند. ❓ حکم ثبوت ماه در شهرى براى شهرهاى ديگر سؤال: اگر در شهری اول ماه ثابت شود، آیا در شهرهای دیگر نیز اول ماه ثابت می‌ شود؟ پاسخ: اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود براى شهرهاى ديگر كه با آن نزديك است كافى است و همچنين شهرهاى دوردستی كه افق آن‌ها باهم متّحد است. ❓ حکم ثبوت اول ماه توسط بلند بودن ماه یا دیر غروب کردن آن سؤال: آیا می‌ توان به‌وسیله‌ی این‌که ماه دیر غروب کرده یا بلند می‌باشد، اول ماه را ثابت نمود؟ پاسخ: بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن دليل بر اين نمی‌شود كه شب قبل شب اوّل ماه بوده است. ❓ وظیفه مکلّف در صورت اختلاف‌نظر مرجع با ولی ‌فقیه در رؤیت هلال سؤال: در مورد رؤیت هلال ماه باید از مرجع، تقلید کرد یا از ولی‌فقیه؟ پاسخ: رؤیت هلال حکم شرعی نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد، بلکه تشخیص موضوع است که باید برای مکلف ثابت شود و از قول هرکسی برای اوثابت شد می‌تواند طبق آن عمل کند، مگر اینکه بداند مستند حاکم یا مرجع تقلید اشتباه بوده، در این صورت عید حتی با حکم حاکم نیز ثابت نمی ‌شود. ❓ اطمینان به دیده شدن ماه با چشم غیرمسلح در اعلام عید سؤال: در اعلام عید توسط حاکم تفحص از اینکه با چشم مسلح ثابت‌شده است یا نه لازم است یا عدم یقین به اثبات با چشم مسلح کافی است؟ پاسخ: باید اطمینان پیدا کنند با چشم غیرمسلح دیده ‌شده است.‌ 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/ahkam/fa/category/index/45843
هدایت شده از پاسخ به شبهات
احکام زكات فطره مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی زكات فطره كه گاهى از آن به «زكات بدن» نيز تعبير مى ‏شود، در حقيقت يك نوع ماليات سرانه است كه به‏ نفع فقرا گرفته مى‏ شود، مسلمانان پس از يك ماه روزه داشتن -كه آن خود درسى از نوع دوستى و توجه به حال مستمندان اجتماع است- يك قدم عملى در اين راه برداشته و تقريباً مقدار خوراك يكى دو روز خود را به مستمندان مى‏ دهند، اين كار گرچه به ظاهر كوچك است ولى اگر يك حساب دقيق درباره كسانى كه تمكن مالى براى پرداخت زكات فطره دارند بنماييم خواهيم ديد كه مقدار قابل توجهى از نيازمنديهاى محرومان اجتماع در صورت عمل به اين دستور تأمين خواهد شد. مسائل زکات فطره - زكات فطره بر تمام كسانى كه قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند، هر نفر به اندازه يك صاع (تقريباً سه كيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن‏ محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرّت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را بدهد كافى است. - غنى كسى است كه مخارج سال خود و عيالاتش را دارد، يا از طريق كسب و كار به دست مى‏ آورد؛ و اگر كسى چنين نباشد فقير است، زكات فطره بر او واجب نيست و مى‏ تواند زكات فطره بگيرد. - انسان بايد فطره كسانى را كه قبل از غروب شب عيد فطر نان خور او حساب مى ‏شوند بدهد، خواه بزرگ باشند يا كوچك، مسلمان باشند يا كافر، واجب‏ النّفقه باشند يا غير واجب‏ النّفقه، نزد او زندگى كنند يا در جاى ديگر. - ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او محسوب مى‏ شود (يعنى تصميم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زكات فطره او نيز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست؛ و در صورتى كه بدون رضايت صاحب خانه باشد نيز بنابر احتياط واجب فطره او را بدهد؛ همچنين فطره كسى كه انسان را مجبور كرده است كه خرجى او را بپردازد. - اگر پيش از غروب، بچّه بالغ شود، يا ديوانه عاقل گردد، يا فقير غنى شود، بايد زكات فطره را بدهد، ولى اگر بعد از غروب باشد زكات فطره بر او واجب نيست؛ هر چند مستحبّ است اگر تا پيش از ظهر روز عيد شرايط حاصل شود، زكات فطره را بدهد. - اگر زكات فطره انسان بر ديگرى واجب باشد، بر خود او واجب نيست، ولى اگر كسى كه بر او واجب است نپردازد، احتياط واجب آن است كه اگر مى ‏تواند خودش بدهد. مصرف زكات فطره‏ - زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اين‏كه مسلمان و شيعه دوازده امامى باشند؛ و به اطفال شيعه كه نيازمند هستند نيز مى‏ توان فطره داد، خواه به مصرف آنها برسانند يا از طريق ولىّ طفل به آنها تمليك كنند. - فقيرى كه فطره مى ‏گيرد لازم نيست عادل باشد، ولى احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مى ‏كند فطره ندهند و همچنين به كسانى كه فطره را در معصيت خداوند مصرف مى‏ كنند. احكام زكات فطره‏ - مستحبّ است در دادن زكات فطره خويشاوندان محتاج را بر ديگران مقدّم دارد و بعد همسايگان نيازمند را؛ و مستحبّ است اهل علم و فضل را اگر نيازى داشته باشند بر غير آنها مقدّم بشمرد. - هرگاه به گمان اين‏كه كسى فقير است به او فطره دهند و بعد معلوم شود فقير نبوده، مى‏تواند آن مال را پس بگيرد و به مستحق بدهد؛ و اگر پس نگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد؛ و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى‏ دانسته آنچه را گرفته زكات فطره است، بايد عوض آن را بدهد و در غير اين صورت عوض بر او واجب نيست؛ و اگر دهنده فطره در تحقيق حال فقير كوتاهى نكرده باشد بر او هم چيزى نيست. - به كسى كه ادّعاى احتياج مى‏ كند نمى ‏توان زكات فطره داد، مگر آن كه اطمينان حاصل گردد كه او فقير است، يا لااقل از ظاهر حالش گمان پيدا شود و يا بداند سابقاً فقير بوده و رفع فقر او ثابت نشده باشد. مسائل متفرّقه زكات فطره‏ - در زكات فطره مانند زكات مال، قصد قربت لازم است، يعنى بايد براى اطاعت فرمان خدا زكات فطره بدهد و نيّت فطره نيز شرط است. - زكات فطره را نمى‏ توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد بايد روز عيد فطر اعاده كند، همچنين احتياط واجب آن است كه در ماه مبارك رمضان هم‏ ندهد، ولى اگر پيش از ماه رمضان يا در ماه رمضان چيزى را به فقير قرض دهد و بعد از آن‏كه فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب كند مانعى ندارد. - در زكات فطره خوراك شخصى خود انسان ملاك نيست بلكه خوراك معمولى اهل شهر و يا محل ملاك است؛ بنابراين، كسى كه هميشه برنج مى‏ خورد مى‏ تواند زكات فطره را از گندم بدهد.
هدایت شده از پاسخ به شبهات
- در زكات فطره مى ‏توان به جاى جنس، پول داد، مثلًا حساب مى‏ كند قيمت يك من گندم چه اندازه است؛ پول آن را به همين عنوان به فقير مى ‏دهد، ولى بايد توجّه داشت ملاك، قيمت خرده فروشى در بازار آزاد است، نه قيمت عمده فروشى و نرخ رسمى؛ و به تعبير ديگر بايد پولى بدهد كه فقير اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد. - وقت اداى زكات فطره، روز عيد فطر قبل از انجام نماز است؛ بنابراين، كسى كه نماز عيدفطر را مى ‏خواند بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد، ولى اگر نماز عيد را نمى‏ خواند مى‏ تواند تا ظهر روز عيد تأخير بيندازد. - اگر دسترسى به فقير ندارد مى ‏تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى ‏دهد نيّت فطره نمايد. - اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم‏ نگذارد، احتياط آن است كه بعداً به نيّت «ما فى‏ الذّمّه» يعنى بدون اين‏كه قصد ادا و قضا كند فطره را بدهد. - مالى را كه به قصد فطره كنار گذارده، نمى‏تواند آن را با مال ديگرى عوض كند، بلكه بايد همان را براى فطره بدهد. - هرگاه مالى را كه براى فطره كنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترسى به فقير داشته و كوتاهى كرده، بايد عوض آن را بدهد؛ و اگر دسترسى نداشته و در حفظ آن نيز كوتاهى نكرده، چيزى بر او نيست. - احتياط واجب آن است كه زكات فطره را در همان محل مصرف كند، مثلًا نمى‏ تواند براى بستگانش كه در شهر ديگرى هستند بفرستد، مگر اين‏كه در آن محل مستحقّى پيدا نشود و هرگاه با وجود مستحق، فطره را به جاى ديگرى ببرد و تلف شود، ضامن است؛ ولى حاكم شرع مى ‏تواند با توجّه به مصالح نيازمندان اجازه دهد آن را به محلّ ديگرى ببرند. - همان طور كه قبلًا هم اشاره شد زكات فطره را بنابر احتياط واجب در غير مورد فقرا و مساكين نمى ‏توان مصرف كرد، همچنين نمى ‏توان از آن كارخانه‏ هايى تأسيس كرد و منافع آن را در خدمت نيازمندان گذارد، ولى تهيّه سرمايه از آن براى افراد نيازمند به مقدارى كه زندگانى آنها را اداره كند جايزاست. 📚منبع: 1. رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مکارم شیرازی، ناصر، صص 312-318. 2. آيين ما (اصل الشيعة)، آل كاشف الغطاء، محمدحسین، ترجمه: مکارم شیرازی، ناصر، ص 197. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419555 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ی ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج: باید به وسیله حج، بدبینی ها را تبدیل به خوش بینی کرد / آموزش حجاج و هیئت های اعزامی ضروری است این مناسک، به صورت مستقیم حج است ولی به صورت غیر مستقیم یک مسأله سیاسی است هرچند اسم امور سیاسی برده نشود‌. http://mk6.ir/VhCyQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 واکنش معصومین علیهم السلام به خيانت در «بيت المال»؟ 🔸 نهی از سپردن پست حکومتی به «خائن» 🔸 انگيزه های «خيانت»؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امانت داری": http://mk6.ir/SkOaS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 فشار اقتصادي بر شيعيان توسط متوکل 🔸 اسراف و تجمل گرایی در دوران خلافت متوکل 🔸 متوکل و تخريب قبر امام حسين علیهم السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خلافت بنی عباس > متوکل": http://mk6.ir/SmDhF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📝به مناسبت پانزدهم اردیبهشت ماه؛ روز بزرگداشت شیخ صدوق رحمة الله علیه: نقش و جایگاه شیخ صدوق در گسترش علوم اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شیخ صدوق؛ بزرگترین محدث شیعی قرن چهارم / مدرسه فقهی قم و ری / شیخ صدوق؛ فقیه ری / شیخ صدوق و تبويب فقه شیعه / انگیزه ی شیخ صدوق از نگارش کتاب من لا يحضره الفقيه / روش شناسی شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه / ... http://mk6.ir/PpEtT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تعریف صلح 🔹- صلح تعلیقی 🔹- مال المصالحه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/KyYcT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 امام حسین علیه السلام و خبر شهادت مسلم بن عقیل 🔸 گزارشات تاريخی درباره اعزام حضرت مسلم علیه السلام 🔸 به كوفه دعوت از کوفیان، حتی پس از شهادت مسلم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "وقایع قبل از عاشورا": http://mk6.ir/UeVeI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
اسراف و تجمل گرائی در دوران خلافت متوکل ✍️ متن اجمالی: متوکل از هرگونه تاراج بيت المال و بناى كاخ هاى با شكوه و راه اندازى تشريفات براي خود و اطرافيانش فرو گذار نمي کرد. او تنها برای جشن ختنه کنان پسرش «عبدالله معتزّ» بالغ بر هشتاد و شش ميليون درهم خرج کرد. سيوطى مى نويسد: او چهار هزار كنيز در كاخ خود داشت كه از همه آنها كام جسته بود و مسعودى، مورخ نامدار، مى گويد: در هيچ زمان و هيچ عصرى مانند دوران حكومت متوكل، پول خرج نمى شد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321375