eitaa logo
کانال بزرگ احکام آقایان
165 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
483 ویدیو
27 فایل
خدمات ما در این کانال: ۱. بارگزاری احکام شرعی ۲. بارگزاری احکام متفرقه عمومی مورد ابتلا ۳. پاسخگوئی به سؤالات احکام شرعی: آدرس برای ارسال پیام یا سؤال شرعی @BANIHASHEMI
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله گوشت و پیه و چرم هائی که در بازار مسلمانان فروخته میشود:(قسمت اول) ♻️ فتاوای مراجع عظام 🌺 آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد، ولي اگر بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس مي باشد. 🌺 آیةالله العظمی اراكي: گوشت و پيه و چرمي كه از دست مسلماني و يا از بازار مسلمانان گرفته مي شود، پاك است، هرچند ندانند كه به دستور شرع كشته شده يا نه. 🌺 آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار اسلام از دست مسلمانان گرفته شود، پاك است. و اگر از دست كافر گرفته شود بنابراحتياط واجب بايد از آن اجتناب شود، مگر آنكه بدانيم از دست مسلمان گرفته، و اگر در بازار كفّار از دست كفّار بگيرند، نجس است مگر آنكه بدانيم از بلاد اسلام بوده، و اگر يكي از اينها در بازار كفّار در دست مسلمان باشد احتياط واجب اجتناب از آن است، مگر آن كه مسلمان با آن معاملهٔ طهارت كند و احتمال داده شود كه طهارت آن را به دست آورده، كه در اين صورت پاك است. 🌺 آیات عظام: خوئي، تبریزی: گوشت و پيه و چرمي كه احتمال آن برود كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده پاك است، ولي اگر از دست كافر گرفته شود يا اينكه دست مسلماني باشدكه از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، خوردن آن گوشت و پيه حرام است و نماز در آن چرم جايز نيست (آیةالله تبريزي: بلكه احوط نجاست آن است). و اما آنچه از بازار مسلمانها يا از مسلماني گرفته شود و معلوم نباشد كه از كافر گرفته شده، يا اينكه احتمال آن برود كه تحقيق كرده، اگر چه از كافر گرفته باشد نماز خواندن در آن چرم و خوردن آن گوشت و پيه نيز جايز است. 🌺 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: گوشت و پيه و چرمي كه در دست مسلمان باشد پاك است،ولي اگر بدانند كه آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس نمي باشد ولي خوردن آنها حرام است و نماز در لباسي كه از آن چرم باشد، جايز نيست. 🌺 آیةالله العظمی سیستانی: گوشت، پیه و چرمی که احتمال آن برود از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده پاک است، ولی اگر از دست کافر گرفته شود یا اینکه دست مسلمانی باشد که از کافر گرفته و رسیدگی نکرده که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه، خوردن آن گوشت و پیه حرام است، ولی نماز در آن چرم جایز است، و آنچه از بازار مسلمان‌ها، یا از مسلمانی گرفته شود و معلوم نباشد که از کافر گرفته شده، یا اینکه احتمال آن برود که تحقیق کرده اگرچه از کافر گرفته باشد خوردن آن گوشت و پیه نیز جایز است، مشروط بر اینکه آن مسلمان در آن تصرفی بکند که مختص گوشت حلال است، مانند اینکه برای خوردن بفروشد. 🌺 آیةالله العظمی امام خامنه ای: گوشت و چرم و سایر اجزای حیوانات که در محیط‌های اسلامی فروخته می‌شود پاک است، همچنین هرگاه این چیزها در اختیار مسلمان باشد محکوم به پاک بودن است. اما در صورتی که این چیزها از کشورهای غیر مسلمان تهیه شود، اگر یقین به عدم تزکیه‌ی شرعی آن نباشد پاک است. به عبارت دیگر در صورتی نجس است که یقین داشته باشیم حیوان، ذبح اسلامی نشده است، اما اگر بدانیم یا احتمال دهیم که ذبح اسلامی شده، پاک است. : (۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۱. (۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴. ــــــــــــــ انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد @anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله گوشت و پیه و چرم هائی که در بازار مسلمانان فروخته میشود:(قسمت دوم) ♻️ فتاوای مراجع عظام 🌺 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: گوشت و پيه و چرمي كه احتمال برود از حيواني است كه به دستور شرع كشته اند در چهار صورت پاك است و خوردن گوشت و پیه جايز مي باشد: ۱- از بازار مسلمانان تهيه شده باشد، اگر چه از دست كافر گرفته شده باشد. ۲- از مكاني در سرزمين اسلام -يعني سرزميني كه مسلمانان بر آن حكومت مي كنند- تهيه شده باشد. که در اين دو صورت، اگر از بازار غير اسلامي يا سرزمين غير اسلامي وارد شده باشد، چنانچه احتمال برود كه در پاكي و نجسي آن تحقيق شده، پاك، و گرنه نجس است. همچنين در برخي از فرضهاي اين دو صورت تفصيلي وجود دارد كه در مسأله بعد خواهد آمد. ۳- اگر كسي كه آن چيز در دست اوست به پاك بودن آن خبر دهد، با تفصيلي كه در مسأله بعد مي آيد. ۴- اگر ببيند كه مسلمانان در آن چرم نماز مي خوانند. و در غير این چهار صورت، در حكم مردار است و تمام احکام مردارشامل آن مي شود، بنابراين نجس است و نماز خواندن در آن چرم جايز نيست و خوردن آن گوشت و پيه حرام است و خريد و فروش آن هم باطل است. 🌺 آیةالله العظمی وحید خراسانی: گوشت و پیه و چرمی که از بازار مسلمین گرفته شود پاک است، و همچنین اگر در دست مسلمانی باشد که با آن معامله مذکی کنند، مگر اینکه آن مسلمان از کافر گرفته و تحقیق نکرده باشد که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه. 🌺 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: گوشتهايي كه در بازار مسلمانان فروخته مي شود، يا مسلماني براي انسان هديه مي آورد پاك وحلال است و تحقيق و تفحص درباره آن لازم نيست، ولي اگر بدانند آن مسلمان گوشتها را از كافر گرفته و رسيدگي لازم را نكرده، خوردن آن حرام است؛ اما چرمهايي كه از بلاد كفار مي آورند پاك است هر چند نمي توان با آن نماز خواند. 🌺 آیةالله العظمی نوري همدانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد و بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و احتمال بدهند آن مسلمان رسيدگي كرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده است و نيز بداند مسلمان با آن معامله پاكي نموده، پاك است؛ ولي اگر بداند رسيدگي نكرده، نجس مي باشد. 🌺 آیةالله العظمی سبحانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است هرچند که مسلمان آن را از کافر گرفته باشد؛ ولی خوردن آن حرام است و نیز در چنین چرمی نمی توان نماز خواند. 🌺 آیةالله العظمی مظاهری: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد و بدانیم آن مسلمان از کافر گرفته و احتمال بدهیم آن مسلمان رسیدگی کرده است باز هم پاک است؛اما اگر بدانیم رسیدگی نکرده و یقین به مردار بودن آن هم نداشته باشیم پاک است ،ولی خوردن آن و نماز خواندن با آن جایز نیست. : توضیح المسائل مراجع، م ۹۱. ــــــــــــــ 🌷انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد. @anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله ، پيه و چرم های وارداتی از سرزمين مسلمانان غيرشيعه مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدظله) 🌺 اگر گوشت و پيه و چرم را از سرزميني تهيه كرده باشد كه برخلاف نظر شيعه برخي از اقسام مردار را پاك مي دانند مثلاً از سرزمين حنفيان و شافعيان كه عقيده دارند پوست مردار با دبّاغي پاك مي شود، در صورت اول و دوم كه در مسأله پيش گفته شد باید از فروشنده سوال شود كه آيا اين گوشت يا چرم از حيواني كه به دستور شرع ذبح شده گرفته شده است يا خير؟ در صورتي كه پاسـخ مثبت باشد احكام پاك بودن را بر آن گوشت و چرم می توان جاری و از آن گوشت خورد و در آن چرم نماز خواند، ولي نمي توان به مجرّد گفتهٔ فروشنده، به ديگران خبر داد كه اين گوشت يا چرم از حيواني است كه به دستور شرع ذبح شده است، و همين طور اگر كسي كه اين گوشت يا چرم در دست اوست در چنين سرزميني بگويد كه از حيواني است كه به دستور شرع ذبح شده، نمي توان به مجرد گفتهٔ او اين مطلب را به ديگران گفت اگرچه مي توان احكام پاك بودن را بر اين گوشت يا چرم جاری کرد. : توضیح المسائل، م ۹۶. ـــــــــــــ انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد. @anhar_ahkam
🔹سلام علیکم 🔹وقتتون بخیر 🔷🔸🔹سؤال:🔹🔸🔷 🔹اگه یه ختم داشته باشیم و باید هرروز خونده شه تا۴۰روز اگه روز وقت نشه بخونم و بیفته ۱۲ شب به بعد آیا اون ختم اثرداره یا باید از نو شروع کنن؟ 🔷🔸🔹پاسخ:🔹🔸🔷 🔹و علیکم السلام 🔹وقت شما هم بخیر. 🔹اگر ختم نذر نشده و تبرعا انجام میشه خواندن آن در شب اشکال نداره. و اگر نذر شده و در نذر قید ساعت نشده باز هم خواندن آن در شب نیز اشکال ندارد. @anhar_ahkam
🌷 پایان درس احکام مردار و شروع احکام خون
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله ♻️ فتاوای مراجع عظام 🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، وحید خراسانی، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، مظاهری، سبحانی: خون انسان و هر حيواني كه خون جهنده دارد، يعني حيواني كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مي كند {و از آن به سرعت جاری می شود}، نجس است؛ پس خون حيواني كه مانند ماهي و پشه خون جهنده ندارد، پاك مي باشد. 🌺 آیةالله العظمی امام خامنه ای: خون انسان و هر حیوان دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، چه حرام گوشت باشد و چه حلال گوشت. : (۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۶. (۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴. ــــــــــــــ انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد. @anhar_ahkam
🔹 (شماره ۳)🔹 🔹آیا مأموم در بین میتواند کند؟🔹 🔹فتاوای مراجع عظام🔹👇 🔹آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، نوری همدانی، مظاهری: انسان در بين نماز جماعت مي تواند نيّت فرادي كند (آیةالله مظاهری: خواه از اول نیت داشته باشد یا نه و یا عذری برایش پیش بیاید یا نه). 🔹آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: احتياط واجب آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادي نكند، بلي پيش از سلام امام بدون عذر مي تواند نيّت فرادي نمايد. 🔹آیات عظام: خوئي، تبريزي: اگر مأموم در بين نماز بخواهد قصد انفراد نمايد در صورتي كه از اول نماز چنين قصدي نداشته، اشكال ندارد ولي اگر قبل از اول نماز قصد داشته است، مورد اشكال است. 🔹آیةالله العظمی سيستاني: اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، صحّت جماعتش محل اشكال است ولي نمازش صحيح است مگرآن كه به وظيفه منفرد عمل نكرده باشد كه بنابراحتياط واجب بايد نماز را اعاده كند ولي اگر چيزي را كم يا زياد كرده باشد كه در صورت عذر نمازرا باطل نكند اعاده لازم نيست. مثلاً اگر از اول نماز قصد انفراد را نداشته و قرائت را نخوانده، ولي در حال ركوع چنين قصدي برايش پيدا شود، در اين صورت مي تواند نمازش را به قصد انفراد تمام كند و لازم نيست كه آن را اعاده نمايد و همچنين اگر يك سجده را براي متابعت زياد كرده باشد. 🔹آیةالله العظمی شبیری زنجاني: احتياط مستحبّ آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود نيّت فرادي نكند، ولي اگر نيّت فرادي كرد، اشكالي ندارد بلكه اگر از ابتداي نماز هم قصد داشته باشد كه در بين نماز نيّت فرادي كند، نماز جماعتش اشكالي ندارد. 🔹آیةالله العظمی وحید خراسانی: عدول از جماعت از به فرادی در حال تشهّد قبل از سلام امام در حالی که از اول قصد عدول نداشته باشد اشکال ندارد و همچنین است قبل از تشهّد در صورت معذور باشد و در غیر این دو صورت محل اشکال است. چه از اول نیت عدول داشته باشد یا در اثناء قصد عدول کند. ولی اگر به وظیفه منفرد عمل کرده نمازش صحیح است و همچنین اگر بعد از گذشتن محل قرائت عدول کرده و از اول قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترک قرائت صحیح است. 🔹آیةالله العظمی مكارم شیرازی: بدون عذر نمي توان از جماعت جدا شد و نيّت فرادي كرد، خواه از اول تصميم بر اين كار داشته باشد يا در اثناء نماز. 🔹آیةالله العظمی سبحانی: انسان در بین نماز جماعت بدون عذر نمی تواند نیت فرادی کند خواه از اول قصد داشته باشد یا نه. 🔹آیةالله العظمی بهجت: انسان در بين نماز جماعتي كه خواندن آن به جماعت، واجب نيست، بنابرأظهر مي تواند نيّت فرادي كند ، اگر چه از اول نماز، قصد فرادي داشته باشد، مثلاً نيّت كند كه دو نماز خود را با يك نماز امام بخواند، يعني قصد كند كه بين نماز، فرادي كند و زودتر تمام كند و دوباره نماز دوم را به او اقتدا كند، ولي ممكن است از جهت اخلال به نظم جماعت و اشتباه انداختن مأمومين ممنوع باشد. 🔷🔸🔹منابع:🔹🔸🔷 (۱) توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۲۳. (۲) سؤال از دفتر آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه). 🔷🔸🔹توجه:🔹🔸🔷 🌷انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد. @anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله بودن خون باقيمانده در بدن حيوان بعد از ذبح ♻️ فتاوای مراجع عظام 🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، امام خامنه ای، وحید خراسانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مظاهری، سبحانی: اگر حيوان حلال گوشت را به دستوري كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول (آیةالله سيستاني: به مقدار لازم) بيرون آيد، خوني كه در بدنش مي ماند، پاك است، ولي اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطهٔ اين كه سر حيوان در جاي بلندي بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است. (آیةالله بهجت: و همچنين چيزي كه با آن خون ملاقات كند آن هم نجس است - آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: و احتياط لازم، اجتناب از خون باقيمانده در اجزاءِ حرامِ حلال گوشت است). 🌺 آیةالله العظمی مکارم شیرازي: هرگاه حیوان حلال گوشت را مطابق دستور شرع سر ببرند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید خونى که در بدنش باقى مى ماند پاک است، مگر این که سر حیوان را در جاى بلند قرار دهند و خون به بدن حیوان بر گردد و اگر به علّت نفس کشیدن، خون برگردد نیز احتیاط واجب، اجتناب است. 🌺 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر حيوان حلال‌گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى‌ماند پاك است، ولى اگر به‌ علت نفس كشيدن خون به بدن حيوان برگردد، يا به واسطۀ اينكه سر حيوان، در جاى بلندى بوده خون به مقدار متعارف بيرون نيايد، آن خون نجس است، و بنابر احتياط مستحب از خونى كه در اجزاء حرام از حيوان حلال‌گوشت مانده، اجتناب كنند. : (۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۷. (۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴ و سؤال از دفتر. ـــــــــــــ انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد. @anhar_ahkam
حکم شرعی کارمزذ. به آدرس ذیل مراجعه بفرمائید: http://portal.anhar.ir/node/25200/?ref=sbttl#gsc.tab=0
🍀🌷 سلام علیکم 🌷🍀 🔹فردا اول ماه صفر هست. 🔹 توصیه به چند عمل اول هر ماه: (۱) خواندن دعای ۴۳ صحیفه سجادیه. (۲) خواندن نماز اول ماه. (۳) دادن صدقه پس از نماز اول ماه. (۴) خواندن هفت مرتبه سوره حمد (۵) خوردن پنیر (با گردو بهتره). (۶) خواندن دعای پس از نماز اول ماه. 🔷🔸🔹منبع:🔹🔸🔷 🍀🌷 مفاتیح الجنان 🌷🍀 🔹 از همه شما خوبان التماس دعا.
🔹 دعای محفوظ ماندن از بلایای ماه صفر به نقل از مرحوم شیخ عباس قمی: 🔹بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و شاید سبب آن: (۱) واقع شدن وفات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است در آن، هم چنان که نحوست دوشنبه به این سبب است. (۲) یا به جهت آن است که این ماه، بعد از سه ماه حرام (ذی قعده، ذی حجّه و محرم الحرام) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه، شروع به قتال می‌نمودند و خانه و منازل از اهلش خالی می‌شد. و این هم یک سبب است در وجه تسمیه آن، به صفر. 🔹به هر حال، از برای رفع نحوست، هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست. و اگر کسی خواهد محفوظ بماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند این دعایی را که «محدث فیض» روح الله روحه، در «خلاصة الاذکار» ذکر فرمود: ✅ یا شَدیدَ الْقُوى وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنى شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِى الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ. 🔷🔸🔹 منبع: 🔹🔸🔷 🍀 کتاب وقایع الأيام 🍀