بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
🌷 نمازهای شب پنجشنبه
شب پنج شنبه پنج نماز دارد:
۱) آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هر کس شب پنج شنبه شش رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد آیت الکرسی و سوره کافرون را یکبار و توحید را سه بار بخواند چون سلام دهد آیت الکرسی را سه بار بخواند پس اگر در نزد خدابد سرشت نوشته باشد خداوند فرشته ای می فرستد تا شقاوت او را محو کند بجای آن سعادتش را بنویسد و آن قول خداوند است. یمحو الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب.
۲) نماز آزاد کردن بنده:چهار رکعت در هر رکعت بعد از حمد چهل بار سوره کافرون بخواند گویا هزار هزار مومن آزاد کرده و خداوند قصری فراختر از شهرهای دنیا به او در بهشت می بخشد.
۳) نماز دیگر:فرمود هر کس شب پنج شنبه چهار رکعت نماز کنددر هر رکعت حمد بخواند و سوره قدر را یکبار و بعد از فراغ صد بار گوید:اللهم صلی علی محمد و آل محمدو صد بار گوید:اللهم صلی علی جبرییل و صد بار ظالمین را لعنت کند خدا به او ثواب هایی بخشد تا آخر خبر..
۴) نماز حضرت فاطمه کفاره گناهان از حضرت فاطمه زهرا علیه السلام روایت شده که رسول خدا مرا شب چهار شنبه نمازی آموخت هر کسی شش رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد قل اللهم مالک الملک را تا بغیر حساب بخواند چون از نماز فارغ شد بگوید جزی الله محمد ما هو اهله خدا برایش می امرزد هر گناهی را تا هفتاد سال و به او از ثواب ناشمار عطا فرماید..
۵) نماز ادا حقوق والدین۹۰ بحار ۳۰۹) ابن مسعود از پیغمبر اکرم روایت کرده ف رمود هر کس شب پنج شنبه بین مغرب و عشاء دو رکعت نماز کنددر هر رکعت فاتحه صد بار یکبار هم روایت شده و آیت الکرسی پنج بار و جحد توحید و معوذتین هر یک پانزده بار بخواند بعد از نماز پانزده بار استغفار کند (بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه)و ثوابش را برای پدر مادرش قرار دهد به راستی که حق والدینش را ادا کرده و میگوید اللهم اجعل ثوابها لوالدی هر گاه چنین کند حق آن دو را ادا نموده و خداوند میبخشد آنچه به شهدا بخشد و چون بر صراط بگذرد فرشته ای از راستش و فرشته ای از چپش آید و از جلو با تکبیر و تهلیل مشایعت کنند تا داخل بهشت شود و در قبه درخشنده ای فرود آید که در آن خانه ای باشد از زمرد سبز فراختر از شهر دنیا هفت بقرابر شرح مفصلی دارد که از گنجایش کتاب بیرون است..
#نمازهای_شب_پنجشنبه
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
🌷 نمازهای روز پنجشنبه
روز پنجشنبه نه نماز دارد که هفت نماز ذکر می شود
۱) ابن مسعود گفت ان حضرت فرمود هر کس این روز مابین ظهر و عصر دو رکعت نماز کند و در رکعت اول بعد از حمد صد آیت الکرسی و در دوم بعد از حمد صد توحید بخواند بعد از نماز صد استغفار بنماید و صد صلوات بفرستد از جایش برنخیزد تا خدا البته او را بیامرزد.
۲) نماز حاجت دیگر در پنج شنبه:هر کس را حاجت مهمی باشد روز پنج شنبه در بلندی روز پیش از ظهر غسل کند و دو رکعت نماز کند در اول حمد و آیت الکرسی و در دوم حمد و آخر سوره حشر و سوره قدر و بعد از سلام قران را بر سر گزارد و گوید بحق من ارسلته به الی خلقک و بحق کل آیة لک فیه و بحق کل مومن مدحته فیه و بحقک علیک و لا احد اعرف بحقک منک بعد گوید یا سیدی یا الله دو بار و بحق محمد ده بار و بحق علی ده بار و بحق فاطمه ده بار تا امام زمانت اصنع بی کذا و کذا حاجتت ان شا الله روا میشود.
۳) نماز حاجت مهم:رسول اکرم فرمود هر کی روز پنج شنبه چهار رکعت نماز کند در هول حمد و یازده توحید و در دومی حمد و بیست و یک توحید و در سومی حمد و سی یک توحید و در چهارم حمد و چهل و یک توحید بخواند هر دو. رکعت به یک سلام بعد از سلام آخر پنجاه و یکبار تو حید بخواند و پنجاه و یکبار صلوات فرستد بعد به سجده رود صد بار بگوید یا الله یا الله و هر چه خواهد بخواند فرمود هر کس این نماز را بخواند و انها را بگوید اگر کندن کوهی را خواهد البته کتده شود باران خواهد نازل گردد و بین او و بین خدا حجابی نباشد و خدای تعالی هر اینه خشم میکند کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را نخواهد.
۴) نماز سه ماه روزه فرمود هر کس پنج شنبه بین ظهر و عصر چهار رکعت نماز کند د ر اول و دوم حمد و صد توحید و در سوم حمد و صد آیت الکرسی و در چهارم حمد و یک توحید و بعد از نماز بخواند لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر خدای تعالی به او بخشد مزد کسی که رجب و شعبان و رمضان را روزه گرفته و برایش حج و عمره و پنجاه نماز نویسد و به او به هر آیه ای مزد عابدی دهد و برایش به هر کافری شهری در بهشت نویسد و به هر ایه ای از قران دویس و هزار زوجه تزویج کند و گویا امت محمد را خریده و آزادشان کرده و از دنیا نرود تا جایش را در بهشت به خواب ببیند..
۵) نماز هزار شهید :معاذبن جبل گفتن ان حضرت فرمود هر کس در روز پنج شنبه دو رکعت نماز کند درهر رکعت بعد از حمد اذا جاء نصر الله و الفتح و کوثر را پنج بار بخواند و ان روز بعد از عصر چهل بار سوره توحید بخواند و چهل بار استغفار کند خدا به او روز رستاخیز حسنات می بخشد به عدد انچه در بهشت و آتش است و به او شهری در بهشت بخشد و صد زن از حور العین روزیش کند و برایش به عدد هر فرشته ای عبادت یکسال نویسد و به او به هر آیه ای مزد هزار شهید بخشد.
۶) نماز فردوس روز پنج شنبه:رسول اکرم فرمود هر کس روز پنج شنبه دو رکعت نماز کند و در رکعت اول حمد و سیصد بار توحید ودر دوم حمد و دویست بار توحید بخواند خداوند برایش هزار هزار شهر در بهشت فردوس بنا کند که چشمی ندیده گوشی نشنیده و به دل مخلوقین خطور نکرده و برایش هفتاد هزار هزار فرشته آفریند از او بدی ها را محو و برایش حسنات را ثبت و در جاتش را در آن روز بلند نماید تا چرخ می گردد . امام صادق فرمود هر کس ان را بخواند مثل کسی باشد که رجب و شعبان و رمضان را روزه گرفته و به عدد حروف قران به او حورالعین عطا شود ( ۹۰ بحار ۳۱۲).
۷) نماز حاجت در روز پنج شنبه: کفعمی ۳۹۸) از امام صادق روایت شده هر کس حاجتی به سوی خدای تعالی دارد باید روز پنج شنبه با غسل چهار رکعت نماز بعد از ظهر بخواند در هر رکعت حمد یکبار و قدر بیست بار چون سلام دهد صد بار صلوات بفرستد بعد دستش را جانب آسمان بر دارد ده بار یا الله یا الله بگوید بعد دو سبابه خود را حرکت دهد و ده بار یا الله بگوید سپس یک نفس یا رب بگوید تا قطع شود بعد دستش را جلوی رویش بردارد و ده بار یا الله یا الله یا الله بگوید بعد بخواند: یا افضل من رجی و یا خیر من دعی و یا اجود من اعطی و یا اکرم من سیل یا من لا یعز علیه ما فعله یا من حیث ما دعی اجاب اللهم انی اسیلک موجبات رحمتک باسمایک العظام و بکل اسم لک عظیم و اسیلک بوجهک الکریم و بفضلک العظیم و اسیلک باسمک الذی اذا دعیت به اجبت و اذا سیلت به اعطیت و اسیلک باسمک العظیم الاعظم یا دیان یوم الدین یا محی العظام و هی رمیم و اسیلک بانک الله لا اله الا انت ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تیسر الی امری و لا تعسر علی و تسهل لی مطلب رزقی من فضلک الواسع یا قاضی الحاجات یا قدیرا علی ما لا یقدر غیرک یا ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین.
#نمازهای_روز_پنجشنبه
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_دهم_حُکم تخم مرغ بيرون آمده از شكم مرغ مرده
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، وحیدخراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مظاهری، سبحانی: تخم مرغي كه از شكم مرغ مرده بيرون مي آيد، اگر پوست روي آن سفت شده باشد پاك است، ولي ظاهراً آن را بايد آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی بهجت: تخم مرغي كه از شكم مرغ مرده بيرون مي آيد و بنابر احتياط بايد پوست روي آن سفت شده باشد پاک است، ولي ظاهر آن را بايد آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی سيستاني: تخم مرغي كه از شكم مرغ مرده بيرون مي آيد هر چند پوست روي آن سفت نشده باشد پاك است ولي ظاهراً آن را بايد آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: تخم مرغي كه از شكم مرغ مرده بيرون مي آيد، اگر چه پوست روي آن سفت نشده باشد پاك است.
🌺 آیةالله العظمی وحید خراسانی: تخم مرغي كه از شكم مرغ مرده بيرون مي آيد، ظاهر آن را از جهت ملاقات با میته باید آب کشید، و اگر پوست روی آن سفت نشده باشد نجاست آن محلّ اشکال است.
🌺 آیةالله العظمی شبیری زنجانی: تخممرغى كه از شكم مرغ مرده بيرون مىآيد، اگر پوست روى آن كلفت شده باشد پاك است ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی امام خامنه ای این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
#منبع:
توضیح المسائل مراجع، م ۹۲.
.ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_یازدهم_حُکم_پنيرمایه موجود در شيردان حيوان مرده
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، وحیدخراسانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مظاهری: اگر برّه و بزغاله پيش از آن كه علفخوار شوند بميرند، پنير مايه اي كه در شيردان آنها مي باشد پاك است، ولي ظاهر آن را بايد (آیةالله وحید خراسانی: بنابراحتیاط) آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: اگر برّه و بزغاله بميرند، پنير مايه اي كه در شيردان آنها مي باشد پاك است، ولي ظاهر آن را بايد آب كشيد.
🌺 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: اگر برّه و بزغاله پیش از آن که علفخوار شود بمیرد، پنیر مایه اى که در شیردان آنهاست پاک است، ولى بیرون آن را بنابر احتیاط واجب باید آب بکشند.
🌺 آیةالله العظمی سیستانی: اگر برّه و بزغاله پیش از آنکه علفخوار شوند بمیرند، پنیرمایهای که در شیردان آنها میباشد پاک است، ولی چنانچه ثابت نشود که مایع است باید ظاهر آن را ـ که با بدن میته ملاقات کرده است ـ بشویند.
🌺 آیات عظام: امام خامنه ای و سبحانی این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
#منبع:
توضیح المسائل مراجع، م ۹۳.
ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_دوازدهم_حُکم_داروها وعطرهای وارداتی ازكشورهای غيراسلامی
♻️فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، سیستانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی: دواجات روان { داروهای مایع } و عطر و روغن و واكس و صابون كه از خارجه {یعنی: كشورهاي غير اسلامي و ممالک کفر} مي آورند اگر انسان يقين به نجاست آنها نداشته باشد، پاك است.
🌺 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: تمام موادّ غذايي و غير غذايي كه از كشورهاي غير اسلامي مي آورند، مانند كره و روغن و پنير و انواع داروها و صابون و واكس و پارچه و عطر و امثال اينها، اگر انسان يقين به نجس بودن آنها نداشته باشد، پاك است.
🌺 آیةالله العظمی مظاهری: داروهای روان ، عطر، روغن، واکس و مثل اینها که از بلاد کفر می آورند پاک است و خوردن آنها و نماز خواندن با آنها اشکال ندارد.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۴.
(۲) سؤال از دفتر آیةالله العظمی امام خامنه ای.
ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
🔹 #نماز_جماعت در کنار #ستون 🔹
🔹 #سوال: سلام اگر صف اول جماعت طولانی شود که به علت طولانی بودن و یا وجود ستون و دیوار، ماموم امام را نبیند نماز ماموم اشکال دلارد یا نه؟
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی خامنه ای(مدظله)
#پاسخ: سلام علیکم؛ طولانی بودن صف اول مانعی برای صحیح بودن نماز نمی باشد و نیز اگر ستون یا دیوار به اندازه ای کم باشد که مأموم کناری در همه حالات مانند قیام، رکوع، سجده و تشهد دیده شود نماز صحیح هست. یاحقّ.
🔷🔸🔹توجه:🔹🔸🔷
🌷انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#حکم_طهارت_لباس_چرمی خارجی و نماز در آن مطابق با فتوای آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)
#سوال با عرض سلام و احترام
اینجانب در کشور آلمان مشغول به تحصیل و مقیم میباشم.حکم شرعی استفاده از کیف و البسه چرمی در اینجا چگونه است؟
ایا نماز با لباس چرمی که در آلمان خریده شده صحیح است؟ با تشکر از جنابعالی
مرجع تقلیدم: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
#پاسخ: سلام علیکم؛ ضمن آرزوی سلامتی شما در بلاد غربت و آرزوی آبرومندی شما و دینمان در آن دیار.
مطابق با فتوی حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) در توضیح المسائل معظم له در مسأله۱۰۰؛ ... چرمهایى که از بلاد کفّار مى آورند پاک است، ولی نمى توان با آن نماز خواند. یاحقّ.
ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_سیزدهم_حُکم_پاک_بودن گوشت و پیه و چرم هائی که در بازار مسلمانان فروخته میشود:(قسمت اول)
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد، ولي اگر بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس مي باشد.
🌺 آیةالله العظمی اراكي: گوشت و پيه و چرمي كه از دست مسلماني و يا از بازار مسلمانان گرفته مي شود، پاك است، هرچند ندانند كه به دستور شرع كشته شده يا نه.
🌺 آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار اسلام از دست مسلمانان گرفته شود، پاك است. و اگر از دست كافر گرفته شود بنابراحتياط واجب بايد از آن اجتناب شود، مگر آنكه بدانيم از دست مسلمان گرفته، و اگر در بازار كفّار از دست كفّار بگيرند، نجس است مگر آنكه بدانيم از بلاد اسلام بوده، و اگر يكي از اينها در بازار كفّار در دست مسلمان باشد احتياط واجب اجتناب از آن است، مگر آن كه مسلمان با آن معاملهٔ طهارت كند و احتمال داده شود كه طهارت آن را به دست آورده، كه در اين صورت پاك است.
🌺 آیات عظام: خوئي، تبریزی: گوشت و پيه و چرمي كه احتمال آن برود كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده پاك است، ولي اگر از دست كافر گرفته شود يا اينكه دست مسلماني باشدكه از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، خوردن آن گوشت و پيه حرام است و نماز در آن چرم جايز نيست (آیةالله تبريزي: بلكه احوط نجاست آن است). و اما آنچه از بازار مسلمانها يا از مسلماني گرفته شود و معلوم نباشد كه از كافر گرفته شده، يا اينكه احتمال آن برود كه تحقيق كرده، اگر چه از كافر گرفته باشد نماز خواندن در آن چرم و خوردن آن گوشت و پيه نيز جايز است.
🌺 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: گوشت و پيه و چرمي كه در دست مسلمان باشد پاك است،ولي اگر بدانند كه آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس نمي باشد ولي خوردن آنها حرام است و نماز در لباسي كه از آن چرم باشد، جايز نيست.
🌺 آیةالله العظمی سیستانی: گوشت، پیه و چرمی که احتمال آن برود از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده پاک است، ولی اگر از دست کافر گرفته شود یا اینکه دست مسلمانی باشد که از کافر گرفته و رسیدگی نکرده که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه، خوردن آن گوشت و پیه حرام است، ولی نماز در آن چرم جایز است، و آنچه از بازار مسلمانها، یا از مسلمانی گرفته شود و معلوم نباشد که از کافر گرفته شده، یا اینکه احتمال آن برود که تحقیق کرده اگرچه از کافر گرفته باشد خوردن آن گوشت و پیه نیز جایز است، مشروط بر اینکه آن مسلمان در آن تصرفی بکند که مختص گوشت حلال است، مانند اینکه برای خوردن بفروشد.
🌺 آیةالله العظمی امام خامنه ای: گوشت و چرم و سایر اجزای حیوانات که در محیطهای اسلامی فروخته میشود پاک است، همچنین هرگاه این چیزها در اختیار مسلمان باشد محکوم به پاک بودن است. اما در صورتی که این چیزها از کشورهای غیر مسلمان تهیه شود، اگر یقین به عدم تزکیهی شرعی آن نباشد پاک است. به عبارت دیگر در صورتی نجس است که یقین داشته باشیم حیوان، ذبح اسلامی نشده است، اما اگر بدانیم یا احتمال دهیم که ذبح اسلامی شده، پاک است.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۱.
(۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴.
ــــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_سیزدهم_حُکم_پاک_بودن گوشت و پیه و چرم هائی که در بازار مسلمانان فروخته میشود:(قسمت دوم)
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: گوشت و پيه و چرمي كه احتمال برود از حيواني است كه به دستور شرع كشته اند در چهار صورت پاك است و خوردن گوشت و پیه جايز مي باشد: ۱- از بازار مسلمانان تهيه شده باشد، اگر چه از دست كافر گرفته شده باشد. ۲- از مكاني در سرزمين اسلام -يعني سرزميني كه مسلمانان بر آن حكومت مي كنند- تهيه شده باشد. که در اين دو صورت، اگر از بازار غير اسلامي يا سرزمين غير اسلامي وارد شده باشد، چنانچه احتمال برود كه در پاكي و نجسي آن تحقيق شده، پاك، و گرنه نجس است. همچنين در برخي از فرضهاي اين دو صورت تفصيلي وجود دارد كه در مسأله بعد خواهد آمد. ۳- اگر كسي كه آن چيز در دست اوست به پاك بودن آن خبر دهد، با تفصيلي كه در مسأله بعد مي آيد. ۴- اگر ببيند كه مسلمانان در آن چرم نماز مي خوانند. و در غير این چهار صورت، در حكم مردار است و تمام احکام مردارشامل آن مي شود، بنابراين نجس است و نماز خواندن در آن چرم جايز نيست و خوردن آن گوشت و پيه حرام است و خريد و فروش آن هم باطل است.
🌺 آیةالله العظمی وحید خراسانی: گوشت و پیه و چرمی که از بازار مسلمین گرفته شود پاک است، و همچنین اگر در دست مسلمانی باشد که با آن معامله مذکی کنند، مگر اینکه آن مسلمان از کافر گرفته و تحقیق نکرده باشد که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه.
🌺 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: گوشتهايي كه در بازار مسلمانان فروخته مي شود، يا مسلماني براي انسان هديه مي آورد پاك وحلال است و تحقيق و تفحص درباره آن لازم نيست، ولي اگر بدانند آن مسلمان گوشتها را از كافر گرفته و رسيدگي لازم را نكرده، خوردن آن حرام است؛ اما چرمهايي كه از بلاد كفار مي آورند پاك است هر چند نمي توان با آن نماز خواند.
🌺 آیةالله العظمی نوري همدانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد و بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و احتمال بدهند آن مسلمان رسيدگي كرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده است و نيز بداند مسلمان با آن معامله پاكي نموده، پاك است؛ ولي اگر بداند رسيدگي نكرده، نجس مي باشد.
🌺 آیةالله العظمی سبحانی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است هرچند که مسلمان آن را از کافر گرفته باشد؛ ولی خوردن آن حرام است و نیز در چنین چرمی نمی توان نماز خواند.
🌺 آیةالله العظمی مظاهری: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد و بدانیم آن مسلمان از کافر گرفته و احتمال بدهیم آن مسلمان رسیدگی کرده است باز هم پاک است؛اما اگر بدانیم رسیدگی نکرده و یقین به مردار بودن آن هم نداشته باشیم پاک است ،ولی خوردن آن و نماز خواندن با آن جایز نیست.
#منبع:
توضیح المسائل مراجع، م ۹۱.
ــــــــــــــ
🌷انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_چهاردهم_حُکم_گوشت، پيه و چرم های وارداتی از سرزمين مسلمانان غيرشيعه مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی شبیری زنجانی (مدظله)
🌺 اگر گوشت و پيه و چرم را از سرزميني تهيه كرده باشد كه برخلاف نظر شيعه برخي از اقسام مردار را پاك مي دانند مثلاً از سرزمين حنفيان و شافعيان كه عقيده دارند پوست مردار با دبّاغي پاك مي شود، در صورت اول و دوم كه در مسأله پيش گفته شد باید از فروشنده سوال شود كه آيا اين گوشت يا چرم از حيواني كه به دستور شرع ذبح شده گرفته شده است يا خير؟ در صورتي كه پاسـخ مثبت باشد احكام پاك بودن را بر آن گوشت و چرم می توان جاری و از آن گوشت خورد و در آن چرم نماز خواند، ولي نمي توان به مجرّد گفتهٔ فروشنده، به ديگران خبر داد كه اين گوشت يا چرم از حيواني است كه به دستور شرع ذبح شده است، و همين طور اگر كسي كه اين گوشت يا چرم در دست اوست در چنين سرزميني بگويد كه از حيواني است كه به دستور شرع ذبح شده، نمي توان به مجرد گفتهٔ او اين مطلب را به ديگران گفت اگرچه مي توان احكام پاك بودن را بر اين گوشت يا چرم جاری کرد.
#منبع: توضیح المسائل، م ۹۶.
ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
🔹سلام علیکم
🔹وقتتون بخیر
🔷🔸🔹سؤال:🔹🔸🔷
🔹اگه یه ختم داشته باشیم و باید هرروز خونده شه تا۴۰روز
اگه روز وقت نشه بخونم و بیفته ۱۲ شب به بعد آیا اون ختم اثرداره یا باید از نو شروع کنن؟
🔷🔸🔹پاسخ:🔹🔸🔷
🔹و علیکم السلام
🔹وقت شما هم بخیر.
🔹اگر ختم نذر نشده و تبرعا انجام میشه خواندن آن در شب اشکال نداره. و اگر نذر شده و در نذر قید ساعت نشده باز هم خواندن آن در شب نیز اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_پانزدهم_خونهای_نجس
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، وحید خراسانی، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، مظاهری، سبحانی: خون انسان و هر حيواني كه خون جهنده دارد، يعني حيواني كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مي كند {و از آن به سرعت جاری می شود}، نجس است؛
پس خون حيواني كه مانند ماهي و پشه خون جهنده ندارد، پاك مي باشد.
🌺 آیةالله العظمی امام خامنه ای: خون انسان و هر حیوان دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، چه حرام گوشت باشد و چه حلال گوشت.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۶.
(۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴.
ــــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
🔹 #متفرقه (شماره ۳)🔹
🔹آیا مأموم در بین #نماز_جماعت میتواند #نیت_فرادی کند؟🔹
🔹فتاوای مراجع عظام🔹👇
🔹آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، نوری همدانی، مظاهری: انسان در بين نماز جماعت مي تواند نيّت فرادي كند (آیةالله مظاهری: خواه از اول نیت داشته باشد یا نه و یا عذری برایش پیش بیاید یا نه).
🔹آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: احتياط واجب آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادي نكند، بلي پيش از سلام امام بدون عذر مي تواند نيّت فرادي نمايد.
🔹آیات عظام: خوئي، تبريزي: اگر مأموم در بين نماز بخواهد قصد انفراد نمايد در صورتي كه از اول نماز چنين قصدي نداشته، اشكال ندارد ولي اگر قبل از اول نماز قصد داشته است، مورد اشكال است.
🔹آیةالله العظمی سيستاني: اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، صحّت جماعتش محل اشكال است ولي نمازش صحيح است مگرآن كه به وظيفه منفرد عمل نكرده باشد كه بنابراحتياط واجب بايد نماز را اعاده كند ولي اگر چيزي را كم يا زياد كرده باشد كه در صورت عذر نمازرا باطل نكند اعاده لازم نيست. مثلاً اگر از اول نماز قصد انفراد را نداشته و قرائت را نخوانده، ولي در حال ركوع چنين قصدي برايش پيدا شود، در اين صورت مي تواند نمازش را به قصد انفراد تمام كند و لازم نيست كه آن را اعاده نمايد و همچنين اگر يك سجده را براي متابعت زياد كرده باشد.
🔹آیةالله العظمی شبیری زنجاني: احتياط مستحبّ آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود نيّت فرادي نكند، ولي اگر نيّت فرادي كرد، اشكالي ندارد بلكه اگر از ابتداي نماز هم قصد داشته باشد كه در بين نماز نيّت فرادي كند، نماز جماعتش اشكالي ندارد.
🔹آیةالله العظمی وحید خراسانی: عدول از جماعت از به فرادی در حال تشهّد قبل از سلام امام در حالی که از اول قصد عدول نداشته باشد اشکال ندارد و همچنین است قبل از تشهّد در صورت معذور باشد و در غیر این دو صورت محل اشکال است. چه از اول نیت عدول داشته باشد یا در اثناء قصد عدول کند. ولی اگر به وظیفه منفرد عمل کرده نمازش صحیح است و همچنین اگر بعد از گذشتن محل قرائت عدول کرده و از اول قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترک قرائت صحیح است.
🔹آیةالله العظمی مكارم شیرازی: بدون عذر نمي توان از جماعت جدا شد و نيّت فرادي كرد، خواه از اول تصميم بر اين كار داشته باشد يا در اثناء نماز.
🔹آیةالله العظمی سبحانی: انسان در بین نماز جماعت بدون عذر نمی تواند نیت فرادی کند خواه از اول قصد داشته باشد یا نه.
🔹آیةالله العظمی بهجت: انسان در بين نماز جماعتي كه خواندن آن به جماعت، واجب نيست، بنابرأظهر مي تواند نيّت فرادي كند ، اگر چه از اول نماز، قصد فرادي داشته باشد، مثلاً نيّت كند كه دو نماز خود را با يك نماز امام بخواند، يعني قصد كند كه بين نماز، فرادي كند و زودتر تمام كند و دوباره نماز دوم را به او اقتدا كند، ولي ممكن است از جهت اخلال به نظم جماعت و اشتباه انداختن مأمومين ممنوع باشد.
🔷🔸🔹منابع:🔹🔸🔷
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۲۳.
(۲) سؤال از دفتر آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه).
🔷🔸🔹توجه:🔹🔸🔷
🌷انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_شانزدهم_حُکم_پاکی_یا_نجس بودن خون باقيمانده در بدن حيوان بعد از ذبح
♻️ فتاوای مراجع عظام
🌺 آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، امام خامنه ای، وحید خراسانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مظاهری، سبحانی: اگر حيوان حلال گوشت را به دستوري كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول (آیةالله سيستاني: به مقدار لازم) بيرون آيد، خوني كه در بدنش مي ماند، پاك است، ولي اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطهٔ اين كه سر حيوان در جاي بلندي بوده خون به بدن حيوان برگردد، آن خون نجس است. (آیةالله بهجت: و همچنين چيزي كه با آن خون ملاقات كند آن هم نجس است - آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: و احتياط لازم، اجتناب از خون باقيمانده در اجزاءِ حرامِ حلال گوشت است).
🌺 آیةالله العظمی مکارم شیرازي: هرگاه حیوان حلال گوشت را مطابق دستور شرع سر ببرند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید خونى که در بدنش باقى مى ماند پاک است، مگر این که سر حیوان را در جاى بلند قرار دهند و خون به بدن حیوان بر گردد و اگر به علّت نفس کشیدن، خون برگردد نیز احتیاط واجب، اجتناب است.
🌺 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر حيوان حلالگوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مىماند پاك است، ولى اگر به علت نفس كشيدن خون به بدن حيوان برگردد، يا به واسطۀ اينكه سر حيوان، در جاى بلندى بوده خون به مقدار متعارف بيرون نيايد، آن خون نجس است، و بنابر احتياط مستحب از خونى كه در اجزاء حرام از حيوان حلالگوشت مانده، اجتناب كنند.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۷.
(۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴ و سؤال از دفتر.
ـــــــــــــ
انتشار مطالب کانال، با ذکر منبع اشکال ندارد.
@anhar_ahkam
حکم شرعی کارمزذ.
به آدرس ذیل مراجعه بفرمائید:
http://portal.anhar.ir/node/25200/?ref=sbttl#gsc.tab=0
🍀🌷 سلام علیکم 🌷🍀
🔹فردا اول ماه صفر هست.
🔹 توصیه به چند عمل اول هر ماه:
(۱) خواندن دعای ۴۳ صحیفه سجادیه.
(۲) خواندن نماز اول ماه.
(۳) دادن صدقه پس از نماز اول ماه.
(۴) خواندن هفت مرتبه سوره حمد
(۵) خوردن پنیر (با گردو بهتره).
(۶) خواندن دعای پس از نماز اول ماه.
🔷🔸🔹منبع:🔹🔸🔷
🍀🌷 مفاتیح الجنان 🌷🍀
🔹 از همه شما خوبان التماس دعا.
🔹 دعای محفوظ ماندن از بلایای ماه صفر به نقل از مرحوم شیخ عباس قمی:
🔹بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و شاید سبب آن:
(۱) واقع شدن وفات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است در آن، هم چنان که نحوست دوشنبه به این سبب است.
(۲) یا به جهت آن است که این ماه، بعد از سه ماه حرام (ذی قعده، ذی حجّه و محرم الحرام) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه، شروع به قتال مینمودند و خانه و منازل از اهلش خالی میشد. و این هم یک سبب است در وجه تسمیه آن، به صفر.
🔹به هر حال، از برای رفع نحوست، هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست. و اگر کسی خواهد محفوظ بماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند این دعایی را که «محدث فیض» روح الله روحه، در «خلاصة الاذکار» ذکر فرمود:
✅ یا شَدیدَ الْقُوى وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنى شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِى الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.
🔷🔸🔹 منبع: 🔹🔸🔷
🍀 کتاب وقایع الأيام 🍀
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#برخی_از_اذکار_ماه_رجب
🌷در طول ماه رجب ۱۰۰۰ مرتبه:
« أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ »
🌷در طول ماه رجب ۱۰۰۰ مرتبه:
« لا إِلٰهَ إِلا اللهُ »
🌷در طول ماه رجب روزانه ۷۰ مرتبه:
« أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ »
🌷در طول ماه رجب ۱۰۰ مرتبه:
« أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذُوالْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ »
🌷در طول ماه رجب:
« ۱۰۰۰ یا ۱۰۰ مرتبه سوره «قل هو الله أحد »
🌷روزانه ۱۰ مرتبه:
« أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ »
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
#شروع صبح زندگی با زیارت آل یاسین
سَلامٌ عَلي آلِ يس، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَّ آياتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بابَ اللهِ وَدَيّانَ دينِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ اللهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَدَليلَ اِرادَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا تالِيَ كِتابِ اللهِ وَتَرْجُمانَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ في آناءِ لَيْلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَقِيَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميثاقَ اللهِ الَّذي اَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَعْدَ اللهِ الَّذي ضَمِنَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ، وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ، وَالْغَوْثُ وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذوُب، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقوُمُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْعُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْرَءُ وَتُبَيِّنُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصَلّي وَتَقْنُتُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصْبِحُ وَتُمْسي، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ فِي اللَّيْلِ اِذا يَغْشي، وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّي، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الاِْمامُ الْمَاْموُنُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَاْموُلُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ، اُشْهِدُكَ يا مَوْلايَ اَ نّي اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ لا حَبيبَ اِلاّ هُوَ وَاَهْلُهُ، وَاُشْهِدُكَ يا مَوْلايَ اَنَّ عَلِيّاً اَميرَ الْمُؤْمِنينَ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ، وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍّ حُجَّتُهُ، وَموُسَي بْنَ جَعْفَر حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ موُسي حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّد حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَاَشْهَدُ اَ نَّكَ حُجَّةُ اللهِ، اَنْتُمُ الاَْوَّلُ وَالاْخِرُ، وَاَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لا رَيْبَ فيها، يَوْمَ لا يَنْفَعُ نَفْساً ايمانُها، لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ كَسَبَتْ في ايمانِها خَيْراً، وَاَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَاَنَّ ناكِراً وَنَكيراً حَقٌّ، وَاَشْهَدُ اَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ، وَالْبَعْثَ حَقٌّ، وَاَنَّ الصِّراطَ حَقٌّ، وَالْمِرْصادَ حَقٌّ، وَالْميزانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَالنّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعيدَ بِهِما حَقٌّ، يا مَوْلايَ شَقِيَ مَنْ خالَفَكُمْ، وَسَعِدَ مَنْ اَطـاعَكُمْ، فَاشْهَدْ عَلي ما اَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ وَاَ نَا وَلِيٌّ لَكَ، بَريٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ ما رَضيتُموُهُ، وَالْباطِلُ ما اَسْخَطْتُموُهُ، وَالْمَعْروُفُ ما اَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ ما نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وَبِرَسوُلِهِ وَبِاَميرِ الْمُؤْمِنينَ، وَبِكُمْ يا مَوْلايَ اَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ، وَنُصْرَتي مُعَدَّةٌ لَكُمْ، وَمَوَدَّتي خالِصَةٌ لَكُمْ، آمينَ آمينَ.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_هفدهم_حُکم_خون_در تخم مرغ
♻️ فتاوای ۱۷ تن از مراجع عظام
🌺آیةالله العظمی امام خمینی: خوني كه در تخم مرغ مي باشد نجس نيست، ولي به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند و اگر خون را با زردهٔ تخم مرغ به هم بزنند كه از بين برود، خوردن زرده هم مانعي ندارد.
🌺آیات عظام: خوئي، گلپايگاني، اراكي، تبريزي، صافي گلپایگانی، شبیری زنجانی: بنابراحتياط واجب (آیةالله زنجانی: بنابراحتیاط) از تخم مرغي كه ذرّه اي خون در آن است، بايد اجتناب كرد ولي اگر خون [مثلاً] در زرده باشد تا پوست نازك روي آن پاره نشده، سفيده پاك است.
🌺آیةالله العظمی بهجت: از خوني كه در تخم مرغ مي باشد بنابر احتياط بايد اجتناب كرد، ولي اگر خون در زرده باشد سفيده پاك است و اگر در سفيده باشد زرده پاك است.
🌺آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: خوني كه در تخم مرغ مي باشد نجس نيست، ولي احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود.
🌺آیةالله العظمی امام خامنه ای: لکهی خونی که گاهی در تخم مرغ یافت میشود محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.
🌺آیةالله العظمی سيستاني: احتياط مستحب آن است كه از زردهٔ تخم مرغي كه ذره اي خون در آن مي باشد اجتناب شود.
🌺آیةالله العظمی وحید خراسانی: خونی که در زرده تخم مرغ پیدا می شود خوردن آن حرام و بنابراحتیاط محکوم به نجاست است.
🌺آیةالله العظمی جوادی آملی: خونی که در تخم مرغ است، خوردن آن حرام، و بنابراحتیاط واجب نجس است.
🌺آیةالله العظمی مكارم شیرازی: کافی است خون موجود در تخم مرغ را بردارند و دور بریزند و بقیه پاک و حلال است اما اگر عمدا به هم بزنند تا مستهلک شود خوردن آن اشکال دارد.
🌺آیةالله العظمی نوري همدانی: خوني كه در تخم مرغ مي باشد، بنابر احتياط واجب نجس است؛ ولي اگر در ميان پرده رقيقي است و آن پرده پاره نشده است، اجزاء تخم مرغ را نجس نمي كند.
🌺آیةالله العظمی مظاهری: خوني كه در تخم مرغ مي باشد نجس نيست و خوردن آن هم مانعی ندارد.
🌺آیةالله العظمی سبحانی: خوني كه در تخم مرغ مي باشد نجس نيست ولی خوردن آن حرام است.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۹۸.
(۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای درس ۷، ص۳۴.
(۳) توضیح المسائل آیةالله العظمی جوادی آملی م ۹۹.
ــــــــــــــ
کانال احکام انهار
در ایتا
http://eitaa.com/ahkam_anhar
در تلگرام
http://t.me/ahkam_anhar
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
درباره مسئله بالا باید توضیح داد که: