بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#فضيلت_دعاي_ندبه_و_حکاياتي راجع به خواندن آن از کتاب صيحفهٔ مهديه:
صدر الإسلام همدانى اعلى اللَّه مقامه در كتاب «تكاليف الأنام» مى گويد : از خواصّ دعاى ندبه اين است كه هر گاه در جايى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجّه به مضامين عالى آن خوانده شود عنايت و توجّه امام زمان ارواحنا فداه را به آن مكان جلب مى كند بلكه باعث حضور حضرت عليه السلام در آنجا مى گردد ؛ چنان كه در بعضى جاها اتّفاق افتاده است.
آية اللَّه شيخ على اكبر نهاوندى رحمه الله در كتاب «العبقرىّ الحسان» مى گويد : در نوشته هاى حجّت الإسلام حاج شيخ مهدى - كه از كتاب سيّد جواد نقل كرده بود و او يكى از امام جماعتهاى مورد اطمينان در اصفهان و داراى مقامات عالى معنوى بود «و آسمان بر راستگوتر از او سايه نيفكنده بود» - ديدم كه چنين نگاشته بود:
روستاى «صالح آباد» متعلّق به من و چند شريكم بود، عدّه اى تصميم گرفتند روستا را از ما به زور بگيرند و گروهى را به سوى ما فرستادند و هر چه صحبت كرديم سودى نداشت. عريضه اى براى امام ارواحنا فداه نوشتم و آن را در جوى آبى رها كردم و به «تخت فولاد» رفتم و دعاى ندبه را با تضرّع و گريه خواندم و چند بار تكرار كردم «هل إليك يا بن أحمد سبيل فتلقى؟» ؛ «اى فرزند احمد ؛ آيا به سوى تو راهى هست كه ملاقات شوى؟» ، يك دفعه صداى پاى اسبى را شنيدم و عرب اسب سوارى را ديدم كه به من نظرى كرد و از ديده ام پنهان شد و قلبم با آن مشاهده آرام گرفت و راحت شد و اطمينان پيدا كردم كه كارم درست مى شود . شب بعد كارم به بهترين شكل درست شد؛ من، آن حضرت صلوات اللَّه عليه را بارها در خواب ديده ام و او به همين اوصاف بوده است.
سيّد رضا - كه از علماى مورد اطمينان و اعتماد اصفهان است - مى گويد : به خاطر قرض و فقر فراوان، به اموات متوسّل شدم و از خداوند براى دويست نفر از آنان طلب مغفرت نمودم و آنها را با اسم خاطرنشان ساختم ؛ سپس به امام زمان صلوات اللَّه عليه متوسّل شدم و بعضى از عبارتهاى دعاى ندبه مثل «هل إليك يا بن أحمد سبيل فتلقى؟» را خواندم ؛ هنگام خواندن آن ، نور خاصّى حجره ام را روشن كرد كه روشنتر از نور خورشيد بود و در همان روز برايم گشايش كاملى حاصل شد.
محدّث نورى رحمه الله مى گويد: آغا محمّد كه شخصى مورد اطمينان و عادل و امين و مجاور حرم عسكريين (عليهما السلام) است ؛ از زبان مادرش - كه از زنان صالحه و اهل عبادت بود - برايم چنين نقل كرد: روزى به همراه خانواده مولا سلماسى در سرداب شريف بودم و آقا رحمه الله دعاى ندبه مى خواند و ما نيز به دنبال او مى خوانديم. او همچون فرد آشفته و حيران و محزون گريه مى كرد و مانند گرفتاران ضجّه میزد و ما نيز با گريه او گريه مى كرديم و كسى غير از ما آن جا نبود .
در همين حال بوديم كه بوى مشك در سرداب منتشر شد و فضا و هواى سرداب را معطّر كرد و چنان شديد شد كه آن حالت از همه ما رفت و سكوت كرديم. «گويا بر سر ما پرنده اى است» و نمى توانيم حركت كنيم، يا حرفى بزنيم. حيران و متحيّر مانديم تا اين كه زمان اندكى گذشت و آن بوى خوش رفت و به حال اوّل برگشتيم و به باقى مانده دعا مشغول شديم . وقتى به خانه بازگشتيم از آقا رحمه الله علّت آن بوى خوش را پرسيدم، امتناع ورزيد و گفت: تو را چه به اين سئوال؟ و به من جواب نداد .
برادر برگزيده ام ، عالم باوفا ، و چراغ راه سالكين و عبادت پيشه گان آقا على رضا اصفهانى رحمه الله چنين به من گفت: از همين آقاى بزرگوار روزى درباره ديدارش با حضرت حجّت (عجّل اللَّه تعالى فرجه) سئوال كردم - و اعتقاد داشتم كه او هم مانند استادش سيّد بحرالعلوم خدمت امام زمان ارواحنا فداه شرفياب شده است - ايشان همين جريان را حرف به حرف برايم تعريف كرد.
فضیلت شبهای بیض.m4a
11.37M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#اعمال_و_نماز_شب سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه به ویژه ماه های نورانی رجب المرجب و شعبان المعظم و ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#نماز_جعفر_طیار ، فضیلت و کیفیت آن
نماز جعفر طیار چهار رکعت است به دو سلام (یعنی دو تا دو رکعتی).
در هر رکعتی بعد از حمد و سوره ۱۵ مرتبه بگوید: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اکبر»؛ و همین تسبیح را ۱۰ مرتبه در رکوع و هم چنین ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع و هم چنین ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر بلند نمودن تسبیحات را میگوید.
پس در هر رکعتی ۷۵ مرتبه و مجموع آنها (در تمام چهار رکعت) ۳۰۰ تسبیح میشود.
حال اگر کسی میخواهد نماز جعفر را بخواند، اما فرصت کافی برای گفتن تمام ۳۰۰ مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را ندارد، میتواند به همان مقدار که فرصت دارد بخواند و مابقی را پس از اتمام نماز، در هر حالتی که بود، به امید ثواب بخواند و اگر اصلا وقت برای گفتن تسبیحات اربعه ندارد، میتواند دو نماز دو رکعتی به نیت جعفر بخواند و ذکرهای تسبیحات اربعه را بعد از نماز در حال راه رفتن و یا در محیط کار به امید ثواب بگوید و یا اگر فرصتش به مقداری است که فقط میتواند دو رکعت از نماز را به صورت کامل بخواند میتواند آن دو رکعت را خوانده و بعد که فرصت پیدا کرد دو رکعت دیگر را بخواند. حال اگر تسبیحات اربعه را فراموش کرد بخواند، در صورتی که محلش نگذشته باشد باید آن را به جا آورد، اما اگر محل آن گذشته، نمازش صحیح است، ولی باید بعد از نماز هر مقداری را که فراموش کرد به امید ثواب قضا کند.
#آداب_نماز_جعفر_طیّار
(۱) از آداب نماز جعفر طیار این است که در رکعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در رکعت دوم سوره عادیات و در رکعت سوم سوره نصر و در رکعت چهارم سوره توحید خوانده شود.
(۲) مستحب است که در سجده دوم رکعت دوم، بعد از تسبیحات بگوید: «یا من لبس العزّ و الوقار، یا من تعطّف بالمجد و تکرّم به، یا من لا ینبغی التّسبیح الّا له، یا من احصی کلّ شیء علمه، یا ذا النّعمه و الطّول، یا ذا المنّ و الفضل، یا ذالقدره و الکرم، اسئلک بمعاقد العزّ من عرشک و منتهی الرّحمه بکتابک و بأسمک الأعظم الأعلی و کلماتک التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی کذا و کذا» سپس حاجتهایش را بگوید، به فارسی هم میتواند حاجاتش را درخواست کند.
(۳) بعد از فارغ شدن از نماز، مستحب است دعایی را که شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر نقل کرده اند بخواند.
مفضل میگوید: آق أباعبدالله امام جعفر صادق (علیه السّلام) را دیدم نماز جعفر طیار را میخواند و دستهایش را بلند کرد و به این دعا خدا را خواند: «یا ربّ یا ربّ» تا نفس قطع شد، «یا ربّاه یا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «یا الله یا الله» تا نفس قطع شد، «یا حیّ یا حیّ» تا نفس قطع شد، «یا رحیم یا رحیم» تا نفس قطع شد، «یا رحمان یا رحمان» هفت مرتبه، «یا ارحم الرّاحمین» هفت مرتبه. سپس گفت:
«اللّهمّ انّی افتتح القول بحمدک و انطق بالثّناء علیک و امجدک و لا غایه لمدحک و اثنی علیک و من یبلغ غایه ثنائک و امد مجدک و انّی لخلیقتک کنه معرفه مجدک و ایّ زمن لم تکن ممدوحاً بفضلک موصوفاً بمجدک عوّاداً علی المذنبین بحلمک تخلّف سکّان ارضک عن طاعتک و کنت علیهم عطوفاً بجودک جواداً بفضلک عوّاداً بکرمک یا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإکرام».
سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری این نماز را به جا آور و با این دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه که خدا إن شاء الله برآورده میکند و به او اطمینان است».
نماز جعفر طیار را میتوان به نیابت برای مردگان و شهدا خواند و هم چنین میتواند بدون نیابت ثوابش را هدیه کرد. هدیه کردن ثواب نماز به روح اموات و شهدا، هم درجات آنها را زیادتر میکند و هم اجر خود انسان را بیشتر میگرداند و هر چه هدیه شونده مقامش بالاتر باشد، اجر هدیه کننده بیشتر میشود.
این نماز را به حساب نوافل شبانه روزی میتوان گذارد، یعنی نافله را به این طریق میتوان به جا آورد.
در حدیثی از آقا رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است: اگر کسی نماز جعفر طیار بگذارد و بر او مثل ریگ بیابان و کف دریا گناه باشد حق تعالی او را می آمرزد.
با فضیلتترین وقت خواندن نماز جعفر (طیار) روز جمعه هنگام بالا آمدن آفتاب است. میتوان آن را از نافلههای شب یا روز حساب کرد که هم برای او از نوافلش حساب شود و هم نماز جعفر (طیار)، کما این که در روایت آمده است پس با نماز جعفر نافله نماز مغرب را مثلا نیت میکند.
ــــــــــــــ
#کانال_نماز_انهار
http://eitaa.com/namaze_anhar
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
🌺 بزرگواران این دعا را زیاد بخوانید. {خصوصاً در قنوت نماز} :
🌺 «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ»
🌺 «خداوندا! مرا در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى حفظ مى كند و هر كسى را كه بخواهى درآن قرار میدهى، قرار ده»
#نشرحداکثری_برای_مؤمنان
ــــــــــــــ
کانال احکام انهار
http://eitaa.com/ahkam_anhar
هدایت شده از « گلستان سلامت »
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#داروئی_که_آقا امام کاظم (علیه السلام) برای درمان هر بیماری توصیه می فرمایند
ــــــــــــــ
کانال سلامت انهار
https://eitaa.com/salamat_anhar
AUD-20200309-WA0019.opus
1.55M
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#هشدارکرونائی
لطفاً این پیام را تا آخر گوش کنید و به سایر مؤمنین هم ارسال کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
🌷 زیارت روز چهارشنبه
زیارت آقا امام کاظم و آقا امام رضا و آقا امام جواد و آقا امام هادی (علیهم السلام)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى ، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
#زیارت_روز_چهارشنبه
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#پاسخ_سؤالات_کرونایی_مطابق_بافتوای_آیة_الله العظمی مکارم شیرازی
#قسمت_اول
حضور افراد مبتلا به بیماری واگیردار در مکانهای عمومی
🌷 سؤال: در خصوص افراد مبتلا به علائم بیماریهای حاد ویروسی و واگیردار، نسبت به حضورشان در مجامع و مکانهای عمومی حکم چیست؟
جواب: چنین افرادی از حضور در مجامع و مکانهای عمومی باید خودداری کنند و در صورتی که این کار سبب ابتلای دیگران به بیماری خطرناک منتهی به مرگ شود دیه تعلق میگیرد و آن کس که باعث شده، باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.
لزوم عمل کردن به توصیههای بهداشتی
🌷 سؤال: عمل نکردن به توصیههای بهداشتی در زمان گسترش بیماریهای واگیردار و ویروسی که از طرف دولت و دستگاههای مربوطه، دستورالعملهای بهداشتی صادر میگردد، چه حکمی دارد؟
جواب: باید تا آنجا که میتوانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ و در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت کنند و بیم انتقال بیمارى برود، موجب ضمان است.
لزوم رعایت بهداشت توسط پرستاران و پزشکان
🌷 سؤال: عدم رعایت بهداشت توسّط پزشک یا پرستار در هر بخش، ممکن است موجب ضرر و زیان به بیمار شود. آیا چنین کارى ضمان آور است؟
جواب: در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت کنند و بیم انتقال بیمارى برود، موجب ضمان است.
ضمان بیمار در صورت سرایت بیماری واگیردار
🌷 سؤال: چنانچه بر اثر سهلانگاری افراد مبتلا به بیماریهای واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟
جواب: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ میشود دیه تعلق میگیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.
احتکار اقلام دارویی و پزشکی
🌷 سؤال: در زمان شیوع و فراگیر شدن برخی بیماریها و یا در زمان تحریم برخی اقلام دارویی و حتی کمبود آن در کشور، انبار کردن و احتکار کردن آنها چه حکمی دارد؟
جواب: احتکار حرام است و معنای آن انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه بهاندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.
خودداری افراد مبتلا به ویروس از مراجعه به مرکز درمانی
🌷 سؤال: در برخی موارد مانند ابتلای افراد به بیماری حاد یا واگیر که نیاز به قرنطینه و معالجات خاص دارد، این افراد از مراجعه به مراکز درمانی خودداری میکنند، حکم چیست؟
جواب: در صورتی که ضرر مهمّى به او میرسد یا خطر مرگ برای او و سرایت به دیگران وجود دارد، بیمار نباید از درمان خودداری و یا آن را قطع کند.
نماز آیات در زمان ترس ناشی از شیوع بیماری واگیردار
🌷 سؤال: آیا در مورد بیماری واگیردار و ویروسی مانند کرونا که باعث ترس و نگرانی همه شده نماز آیات واجب است؟
جواب: در فرض سؤال نماز آیات واجب نیست.
خودداری بیمار از درمان
🌷 سؤال: آیا بیمار حق دارد از درمان سرپیچى کند، حتّى اگر وضعیت او بدتر شود، یا بمیرد؟
جواب: در صورت خطر مرگ، بیمار نمیتواند درمان را قطع کند. همچنین جایى که ضرر مهمّى به او میرسد و درمان آزار مهمّى به او نمیرساند.
تشخیص بیماری تنها با آزمایش
🌷 سؤال: اگر فرصت و امکان آزمایش وجود داشته باشد، امّا به دلایل دیگر (همانند: عدم قدرت بیمار بر پرداخت هزینهها، نبودن امکانات مورد نیاز، نداشتن وقت کافى از ناحیه بیمار و مانند آن) آزمایشات لازم صورت نگیرد، در این صورت وظیفه پزشک چیست
جواب: اگر بدون آزمایش تشخیص بیمارى ممکن نیست باید به سراغ آن برود، (مگر اینکه وقت کافى موجود نباشد)؛ و اگر بیمارى طبق موازین تشخیص داده شده و آزمایش براى اطمینان بیشتر است، وجوبى ندارد.
دفن اموات با بیماری واگیردار در مکانهای غیرمجاز
🌷 سؤال: با گسترش جمعیت در شهرهاى کلان، بعضاً اموات با بیمارىهاى واگیردار از قبیل وبا، ایدز، طاعون و غیره با اقدامات غیرقانونی متوفى در ملک شخصى یا باغ یا حسینیهها یا قبرستانهاى متروکه دفن میگردند، آیا این عمل که به جامعه ضرر و زیان میرساند جایز است؟
جواب: هر کارى به جامعه ضرر و زیانى برساند جایز نیست. بهعلاوه مخالفت با مقرّرات حکومت اسلامى نیز مجاز نمیباشد.
لزوم ارجاع بیمار به پزشک حاذقتر
🌷 سؤال: در صورتى که پزشک بیمارى را تشخیص ندهد، آیا با احتمال ضعیف میتواند دارو تجویز کند؟ در حالى که با ارجاع به پزشک حاذقتر احتمال درمان بیشتر است و از هدر رفتن پول بیمار نیز جلوگیرى میگردد؟
جواب: در صورت عدم تشخیص، لازم است او را به دیگرى ارجاع دهد.