[ عقیل ]
🔴 برخورد با امثال علی علیزاده چگونه باشد؟
✍️ #داود_مدرسی_یان
🔹افراد و جریانات ایرانی در خارج از کشور وجود دارند که گاهی از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع می کنند و علیه دشمنان ایران می شورند و گاه هم زبان به انتقاد از نظام و سران نظام و سیاست های نظام باز می کنند.
🔸علی علیزاده و امید دانا به عنوان دو شخصیت رسانه ای در خارج از کشور را می توان مصداق این جریان دانست. بارها شده از نقاط قوت و دستاوردهای جمهوری اسلامی دفاع کرده و بارها نیز نظام و سران نظام و سیاست های نظام را مورد انتقاد قرار داده اند.
✅ ما چه مواجهه ای با این جریان و اشخاص باید داشته باشیم؟ و چگونه با آنها تعامل کنیم؟
🔹یک دسته با توجه به گذشته برخی از این افراد که مثلاً از جریان اصلاحات حمایت کرده اند و یا به استناد صحبت های آنها در برخی جلسات در اروپا در نقد سیاست های نظام، برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می زنند.
🔸در حالیکه هزاران نفر در ایران و خارج از ایران اینگونه فکر می کنند و مسائل را اینگونه تحلیل می کنند عده ای از ما براحتی برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می چسبانیم. می گوئیم فلانی نفوذی است چون در فلان جلسه گفته «ما برای زنده کردن چپ سوسیالیستی و مفهوم برابری در ایران باید اقدام کنیم».
✅ این دوستان ما یک قدم پا را فراتر گذاشته اند و وحید یامین پور را چون در یک نشست رسانه ای، علیزاده را دعوت کرده هم نفوذی می دانند! بعد برای توجیه این بهتان می گویند نفوذ که شاخ و دم ندارد!
🔹 این نگاه، نگاهی ناقصی است. تمام ادله این طیف مبنی بر نفوذی بودن امثال علیزاده، انتقادات وی به نظام و رهبری و حضور وی در برخی جلسات نقد جمهوری اسلامی است. این برچسب زنی راه تبیین و تحلیل شخصیت این افراد را می بندد.
🔸 مهم ترین رکن سواد رسانه و روش تحلیل سیاسی، استناد به «داده متقن و مستند» برای تحلیل است. بی آنکه داده متقن وجود داشته باشد که علیزاده مأمور یک سرویس اطلاعاتی است او را نفوذی می خوانند. ما نفوذی بودن یا نبودن امثال علیزاده را نه تأیید می کنیم نه رد؛ اما استدلال های طیفی که او را نفوذی می نامند بسیار بی پایه است. نمی شود به مجرد اینکه کسی به نظام و رهبران نظام انتقاد کرد(تند یا کند) او را نفوذی بدانیم!
✅ متأسفانه برخی از ما براحتی برچسب نفوذ را به افراد می زنند در حالی که تقوا و اخلاق سیاسی به ما می آموزد حتی انسان نباید به دشمن خود تهمت بزند چه برسد به مخالف فکری؛ چه برسد به دگراندیشی!
🔹 بله؛ اینکه ما این مدل و طرز فکر و استدلال شان را قبول نداریم و رد می کنیم اشکالی ندارد. اینکه علیزاده در برخی مطالب خود بگونه ای اظهار کند که رهبری می تواند با حکم حکومتی مملکت را گلستان کند یا برخی مشکلات را با یک دستور حل کند بدون توجه به تقسیم وظایف و اختیارات در قانون اساسی، مشخص است این استدلال غلط است.
🔸 اما اینکه بدون سند متقن و یا اثبات در دادگاه صالحه، وی یا هر فرد دیگری را با برچسب نفوذی بنوازیم جدا از اینکه ظلم کرده ایم راه تبیین و تحلیل و آزاداندیشی را نیز بسته ایم! مگر آزاداندیشی برای چه زمانی، کَی و کجاست؟
✅ بطور مثال در ماجرای انتقاد علیزاده از رضا رشیدپور و ماجرای دستمزدهای نجومی برخی مجریان از صداوسیما، عده ای سخت برآشفته که ای وای اینها بناست صداوسیما را از اعتبار ساقط کنند! در حالیکه این نقد علیزاده وارد است و جزو انتقادات بجا از صداوسیماست. دستمزد نجومی به مجری چون رشیدپور که دستیار اصلی وی در این برنامه ها به اسم اردوان رحیمی (یکی از افراد ضدانقلاب واضح) حضور دارد، قابل نقد است.
🔹چگونه است وقتی علیزاده، علیه منابع مالی منو تو افشاگری می کند خوب است اما وقتی از شفافیت دستمزد نجومی برخی مجریان صداوسیما انتقاد می کند، نفوذی است؟
💢 به نظر می رسد بهترین نوع مواجهه با این اشخاص و هر شخص دیگری این است که نه آنها را بگونه ای مطرح کنیم که در عرش اعلایند نه هم آنان را با برچسب نفوذی و غیره چنان بنوازیم که همان ذره دفاع از جمهوری اسلامی را هم دیگر انجام ندهند! از حرف ها و اقدامات خوب افراد دفاع کنیم و به اقدامات آنان انتقاد! مواجهه ای منصفانه و منطقی نه احساسی و خلاف واقع.
___________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
🔴 فرق ما با آنها
✍️ #کمیل_خجسته
🔹 ملت ایران چیزی دارد که خیلی از ملتها از آن محرومند. به همین دلیل هم هست که در مقابل کرونا رفتارشان با آنها فرق دارد.
🔸 تفاوت در اینست که ایرانیها اسوه دارند و آنها اسطوره. یعنی چه؟ به متن زندگیمان برگردیم. وقتی دردی را متحمل میشویم. مثلا عزیزی را از دست میدهیم، خود را تسلی میدهیم که این درد بدتر از رنج آن مادر پهلوشکسته نیست که شبانه و در غربت دفن شد. یا بدتر از فقدان پسری با لب تشنه و بدن اِرباًاربا یش و صبری بالاتر از صبر زینب نیست که همهی این رنجها را با هم دید و محکم ایستاد تا هدفش را محقق کند.
✅ یا در زمان گذشت از خود، ایثار آن برادر تشنه را بهخاطر میآوریم که در دریای آب، مشکها را به آب زد تا به خیمه آب برساند یا به یادمان میآید تن شریف حسینبنعلی را که بهخاطر سعادت مردم، جسم مطهرش را به زیر سم اسبان سپرد و چه ایثاری بالاتر از ایثار این دو برادر.
🔹 رزمندهی ما یاد ابوالفضل علمدار میافتد و ماسک را از صورتش برمیدارد و به دیگری میدهد.
🔸 جوان ما خودش را کنار سپاه حسین میبیند وقتی مدافع حرم میشود و مگر خونش رنگینتر از زهیر است در دفاع از زینب در مقابل داعش.
✅ اسوه، چون واقعی است اسوه میآفریند. از دل جنگ تحمیلی، همت و باکری و باقری قهرمان میشوند و از دل مدافعان حرم، حججی و حاج قاسم و... اسوه خلق میشوند.
پزشک و پرستار و مردم و... ما هم آن سابقه را پشت سرشان دارند که در میدان مبارزه با کرونا خوش میدرخشند.
🔹 فرق اسوه و اسطوره در همینجاست. اسطورهها، با قواعد دنیا عمل نمیکنند. سوپرمنشان، شگفتانگیزانشان، بتمن و اسپایدرمنشان و... چنان هستند که فقط آنها هستند. نه جاذبه زمین، نه پیوستگی مولکولی و.... هیچ چیز عالم طبیعت بر آنها عمل نمیکند. به همین خاطر وهم هستند، واقعی نیستند. نمیشود تکرارشان کرد و از آنها الگوبرداری کرد.
💢 ملت ایران یک سال ۶۱ هجری قمری واقعی دارد که کل یوم را عاشورا میبیند و همهی سرزمینها را کربلا. اما آنها چه؟! آنها محرومند. نه زمان واقعی، نه مکان واقعی و نه قهرمان واقعی.
این یکی از رمزهای غلبهی ملت ایران بر چالشهایش است.
_______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 درباره امام جمعه ایرانشهر
#علی_مهدیان
🔹 بر خلاف همه اظهار نظرهایی که درباره رفتار امام جمعه ایرانشهر با کارگران بیان شده، من میخواهم زاویه دیگری را طرح و بحث کنم.
🔸 حدود دوازده سیزده سال پیش، در خیابان های قم دنبال خانه ای اجاره ای بودم. برای ما طلبه ها خیلی سخت است دنبال خانه اجاره ای گشتن. آنهم با خانواده، بدون ماشین و وسیله، تازه اگر هم پیدا کردیم میترسیم که صاحبخانه سر سال میخواهد چه کند. ما پول زیادی به عنوان شهریه نمیگیریم. با این پول باید درس خواند و زندگی گذراند و کرایه خانه داد. سخت است خصوصا در ابتدای طلبگی.
✅ آن شب مشاور املاکی گفت زیر زمینی را میخواهم معرفی کنم. این را ببینی میپسندی. زیر زمین را دیدم اما صاحب خانه بیشتر از خانه به دلم نشست. حاج آقایی سید که آرام و متین و با محبت برخورد میکرد. گفتم حاج آقا پول رهن خانه ام آماده نیست. گفت ایرادی ندارد بیایید و بنشینید. نگران نباشید مهمان مایید ان شاء الله از اینجا هم به خانه خودتان سفر کنید.
🔹 آن صاحب خانه همین سید ابطحی بود. امام جمعه ای که رفتارش با کارگران ایرانشهری حاشیه ساز شد. بر خلاف دیگر خانه های اجاره ای چند سالی آنجا ماندیم هم مهربان بودند و هم منصف. بعد هم ندیدمش تا امروز.
🔸 صاحبخانه ما کم حرف بود. تعاملش با دیگران کم بود احساس میکردم کمی خجالتی است وقتی متوجه شدم که او امام جمعه شده تعجب کردم. خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم اهل کر و فر باشد یا اهل تعامل و رفاقت با مردم. اصلا نمیدانم انتخاب او درست بود یا نه.
✅ اما یقین دارم او در دلش از سر محبت و لطف و کرامت با کارگران برخورد کرده چون اخلاقش را میشناسم. ولی از طرفی یقین دارم ما طلبه ها مهارت ارتباط با مردم را تمرین نکرده ایم. ما طلبه ها مهارت حضور مقابل رسانه ها را نیز تمرین نکرده ایم. تواضع هم از جنس روحیه و اخلاق است هم یک آداب و رفتار اجتماعی است. این دومی را باید آموخت و تمرین کرد. و الا اینطور بهانه هایی را به دست دشمن نانجیب خواهیم داد.
💢 سید ابطحی بزرگوار را احترام میکنم و این استعفای او را نیز دلیل بزرگواریش میبینم. اما رفقا! در قضاوتهایمان درباره آدمها خیلی عجول و گاهی بی تقواییم. مراقب باشیم با چند دقیقه فیلم دیگران را راحت قضاوت نکنیم.
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 رکب دولت
چرا روحانی به جای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر اطلاعات دستور داد پیگیر موضوع معدوم کردن جوجهها شود؟
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
✍️فریده خانم و عذاب الهی به نام کرونا
برخی از مومنین «کرونا» را تنبیه الهی می دانند. به واسطه سرکشی و طغیان بشر مدرن؛ بشری که فکر می کرد خیلی نیرومند است و به خدا پشت کرده بود. خداوند اراده کرد و با موجودی به نام ویروس کرونا که خیلی هم نمی شود به آن موجود گفت، چون اساسا زنده نیست، کاسه و کوزه انسان طاغی، مغرور و سرکش را به هم ریخت. به بشر قرن بیست و یکی نشان داد که چقدر ضعیف، درمانده و ناتوان است. ده ها هزار نفر در قلب تمدن انسان امروزی، یعنی اروپا و آمریکا به مرگ وحشتناکی جان دادند. بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در مراحل آخر آن قدر دچار درد و رنج می شوند که مرگ شان را می طلبند. جالب اینجاست که پزشکان، دانشمندان، دستگاه های پزشکی میلیاردی، داروهای پیشرفته و کلینیک های فوق تخصصی جملگی در برابر کرونا سر تعظیم فرود آوردند. طرفداران این نظریه معتقدند که کرونا درسی بود از جانب خداوند که بشر فراموش نکند که نه عرضه ای دارد و نه کاره ای است. همچنین ضعیف بودن و ناتوانی بشر را بار دیگر به او یادآور شود. حقیقتش را بخواهید، من از اول هم با همه وجود با نظریه «کرونا؛ انتقام الهی» مشکل داشتم. مشکل که چه عرض کنم. مطلقا آن را نمی توانم بپذیرم. نه اینکه فکر کنم رفتار بشر امروزی خیلی عالی است، خیر! هزارویک عیب و ایراد به رفتار بشر امروزی وارد است. اما باوجود همه عیب و ایرادها نمی توانم بپذیرم که کرونا را خداوند برای تنبیه انسان امروزی نازل کرده است. تا اینکه «فریده خانم» کرونا گرفت و متاسفانه بعد از دو هفته فوت شد. اگر هنوز تردیدهای مختصری داشتم که نکند کرونا عذاب الهی باشد و آن قدر با آن مخالفت نکنم با مرگ فریده خانم صد درصد یقین پیدا کردم که کرونا ربطی به عذاب الهی ندارد. فریده خانم سمبل همه خوبی ها، مهربانی ها، گذشت ها و بزرگواری هایی که ممکن است در یک انسان جمع شود، بود. در تمام شصت وچندسالی که زندگی کرد، آزارش به یک مورچه هم نرسید. جوری با قوم شوهرش رفتار می کرد که اگر کسی نمی دانست فکر می کرد که ملوک خانم مادر خودش است و نه مادر احمدآقا. در منزلش همیشه باز بود. هیچ وقت در زندگی نه از کسی انتقام گرفت، نه سعی کرد کسی را سر جایش بنشاند و نه اینکه خواست حق کسی را کف دستش بگذارد. وقتی بازنشسته شد، همکاران سابقش که یک مدرسه دخترانه غیرانتفاعی به راه انداخته بودند، با اصرار فریده خانم را برای نظامت مدرسه دخترانه برده بودند. وقتی فهیمه، خواهرش در ۴۷سالگی به واسطه سرطان سینه فوت شد، برای شاهین و شهره، خاله فریده فقط خاله نبود؛ واقعا مادر شده بود. حتی بعد از اینکه منوچهرخان ازدواج کرد، فریده خانم هیچ وقت در برابر زنی که جای خواهرش آمده بود، جبهه نگرفت. حجابش تعریفی نداشت اما با اینکه دکتر به او توصیه کرده بود روزه نگیرد، هیچ کس حریفش نمی شد. دلم می خواهد از همه آنان که کرونا را عذاب یا انتقام الهی از بشر یاغی و سرکش امروزی می دانند، فقط یک سوال بپرسم. می شود بگویید فریده خانم دل چه کسی را در زندگی شکسته بود که در روزهای آخر کرونا در بیمارستان التماس می کرد زودتر بمیرد؟
✍صادق زیبا کلام
@aghiil
[ عقیل ]
✍️فریده خانم و عذاب الهی به نام کرونا برخی از مومنین «کرونا» را تنبیه الهی می دانند. به واسطه سرکش
به نام خدا
این یادداشت #صادق_زیباکلام برایم جالب بود❗️
خیلی به دنبال نفی یا اثبات آن نیستم اما به نظرم او از دریچه ی یک سیاستمدار غرب گرا با تعلق خاطر درونی به امانیسم به موضوع نگاه کرده و نتیجه ی به حقی هم گرفته اما قطعا شاید حکما به خصوص حکمای اسلامی نسبت به #کرونا با استدلال، نظر متفاوتی داشته باشند. فقط به ایشان به عنوان یک دانش آموخته ی علوم قرآن یاد آور میشوم که:
اولا از منظر عدل الهی کرونا اگر عذاب الهی نباشد که احتمالا نیست دلیلی ندارد برای گرفتار کردن افراد خوب ها را از بدها سوا کند.
ثانیا در روایات هست که بلا و ابتلا برای مومن امتحان است و سبب پاک شدن از گناه برای کافر مقدمه ی عذاب و برای اولیا موجب ارتقا درجه.
ثالثا قضاوت در رابطه ی با بد و خوب بودن افراد به هیچ وجه درحیطه ی اختیارات بندگان نیست.
✍#یونس_اروجی
______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
👤 حملات رسانه ای به #رائفی_پور واکنش #امیر_حسین_ثابتی و در ادامه پاسخ علی اکبر رائفی پور را به دنبال داشته... از این که بگذریم لفظ پیرمرد کاخ نشین و صد شغله اصولگرا از زبان ثابتی برایم جالب بود.
جوانان انقلابی هرگز در تقسیم بندی اصولگرا و اصلاح طلب نمی گنجند و سیاسیون را نیز با هر سابقه ای ابدا بواسطه ی جناح سیاسیشان تطهیر نمی کنند.
شیرین است که جوانان مؤمن فعال رسانه ای و سیاسی در این مملکت _آن ها که بناست بعد از این بر سپهر سیاسی و اجرایی کشور بدرخشند_ افراد را با خط کش و معیار صحیح که از اسلام محمدی و علوی فهم کرده اند بر اساس رفتار ایشان می سنجند نه القاب دهان پر کن اغواگری چون یار امام و نخست وزیر رهبری و وزیر خارجه ی فلان .
✍#یونس_اروجی
________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65