[ عقیل ]
🔸چند سال پیش در یک دانشگاه، دانشجویی نظرم را درباره #خیانت مذاکرهکنندگان پرسید. پاسخ دادم آنها که آ
✨درباره خیانت
🔹رهبر انقلاب میفرمایند حضرت امام در استفاده از تعابیر بسیار حساس و دقیق بودند. ایشان نقل میکنند که روزی از حضرت امام درباره یک شخصیت معروف جهان اسلام سوال پرسیدهاند که امام جملهای در رد وی میگویند و بعد اضافه میکنند "نمیدانم". اما روز بعد، خطاب به آقا میفرمایند که فلانی، درباره فلان شخص که سوال پرسیدی، همان "نمیدانم"، یعنی جمله قبلی را پاک میکنند. همین امام بزرگوار، درباره آقای منتظری آن سه تعبیر فاجر و...و...را بهکار میبرند.
🔹غرض اینکه اولیای الهی، هم نهایت احتیاط را رعایت میکنند که قضاوت نادرستی درباره افراد نداشته باشند، هم تعابیرشان از روی تعارف و تشریفات نیست، و هم اینکه تعارفی با کسی ندارند و اگر درباره فردی به تشخیصی رسیدند، در بیان آن صراحت دارند.
🔹این مشی، که مشی خود حضرت آقا نیز بوده و هست، باید الگوی ما باشد ولو نتوانیم کامل به آن عمل کنیم. رهبر حکیم انقلاب در جریان مذاکرات تاکید فرمودند که هیچ کس نباید مجموعه تیم مذاکرهکننده را سازشکار بداند، تیم مذاکره کننده امین، غیور، شجاع و متدین هستند. غیر از باقی تعابیر، به تعبیر #امین دقت کنید. امانت دقیقا در نقطه مقابل خیانت قرار دارد. آیا کسی میتواند در عین امین بودن، خائن هم باشد؟ یا خدای ناکرده حضرت آقا این تعابیر را تشریفاتی به کار بردهاند یا اینکه به اندازه کسانی که ظریف را خائن خواندهاند، ایشان را نمیشناسند؟
🔹اما آیا امین و متدین بودن، یا خائن نبودن، به معنی درست فهمیدن و درست عمل کردن و خسارت نزدن است؟ هرگز! آیا یک انسان امین ممکن نیست به دشمن اعتماد کند؟ حتما ممکن است.
🔹طرفداران افراطی و چشمبسته آقای ظریف، همین تعابیر حضرت آقا را چماقی کردهاند بر سر منتقدان، و منتقدانی نیز چشم روی این تعابیر حضرت آقا بسته و عکس آن را درباره آقای ظریف صادق میدانند! هر دو غلط است.
🔹آقای ظریف در جریان مذاکرات دچار اشتباه محاسباتی شد، فریب لبخند دشمن را خورد، به دشمن اعتماد کرد، از خطوط قرمز ترسیم شده رهبر انقلاب عدول کرد، قراردادی بست که #خسارت_محض بود، به شروط رهبر انقلاب برای اجرای برجام عمل نکرد، و همه آنچه درباره برجام گفته و شنیدهایم. اما آیا او تعمدا قصد خسارت زدن به کشور را داشت و در این خسارت، نفعی میبرد که خائنش بنامیم؟
🔹اشتباه نکنیم، آقای ظریف از خیانت مبراست، اما از خسارت هرگز. ظریف خائن نیست اما تفکر غلطی دارد و تصورش این است که میتواند با این تفکر به مردمش خدمت کند، اما نتیجه این فکر و فعل، خدمت نبوده است. او هنوز هم دارد اشتباه میکند. تصورش این است که همه چیز زیر سر یک "تیم ب" است، که در این باره سخن گفتهام.
🔹این مطلب را ناظر به بالغ بر یک هزار نظری نوشتم که در مخالفت با نظر من درباره "خائن نبودن ظریف"، دریافت کرده بودم. نمیخواهم برج عاج نشینی کرده و درباره عزیزانی که این نظرات را دادهاند، تعابیر نادرستی به کار ببرم. اما یکی از وظایف من و امثال من، همین است که در چنین برهههایی، این قبیل ناسزاها و بعضا تهمتها را هم بشنوم، اما همان ناسزاگویان را مهربانانه در آغوش بگیرم و آنها را با آنچه از دستگاه فکری ولایت آموختهام، همراه سازم. حتما من نظرات شما را تحمل میکنم و هیچ خم به ابرو نمیآورم، از جانب من هیچ اشکالی هم ندارد که باز اینگونه با من سخن بگویید، اما حتما از من انتظار نداشته باشید که برای سوت و کفی که احیانا برایم زده میشود، در گفتن حقیقت تعلل کنم یا خدای ناکرده خلافش را بگویم. حتما من هم اشتباه میکنم و بارها اشتباه خود را از همین نقدهای شما فهمیدهام، نظرتان را لایک کرده و مطلبم را اصلاح کردهام، امروز هم از شما انتظار دارم اشتباه در بکارگیری لفظ #خیانت را اصلاح کنید.
✍️سید یاسر جبراییلی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
#برداشت_سیاسی_از
#دیدار_رهبری_با_جهادی_ها
✍محسن مهدیان
💥پنج شنبه گذشته رهبرانقلاب با تعدادی از گروه های جهادی دیدار داشتند. یک نکته حائز اهمیت از این دیدار گزارش شد که به جهت سیاسی اهمیت دارد.
✅ #نکته_اول که الحق نیز مایه مباهات است انتقاد صریح یکی از جوانان جهادگر از رهبری است: " شما که خودتان بحث جوانگرایی را مطرح کردید چرا برخی از انتصاب های تان جوانانه نیست؟"
اصل این انتقاد را نباید دست کم گرفت.
از دو جهت این انتقاد ارزشمند است.
👈اول اینکه رهبری انقلاب، آغوشی باز برای شنیدن نقدها دارد. بله جدید نیست، اما تکرارش نیز به جهت شکر دارایی یک انقلاب شیرین است.
👈اما موضوع مهمتر نقدی است که از زبان یک جوان جهادگر و انقلابی مطرح می شود. این نیز رشد است.
⚠️روزگاری بود که جریان انقلابی ما تصور می کرد ولایت مداری یعنی اینکه هر چه رهبری گفت، باید چشم بسته پذیرفت. ایندست افراد اگرچه ظاهر انقلابی تری دارند اما کمک شان فراتر از تکرار سخنان رهبری نیست❗️
🔴 اما امروز جوان مومن ما به چنان بلوغی رسیده است که ولایت مداری را در مدار عقلانیت می فهمد. چنین جوانی ممکن است ابتدا چند و چون بیاورد اما وقتی مساله برایش بجهت منطقی روشن شد، دهها برابر برای فهمیدن و فهماندن ولایت، موثرتر عمل می کند.
در این باره حرف بسیار است. بگذریم.
✅ #اما_موضوع_دوم پاسخ رهبری به این انتقاد است.
پاسخ ایشان دو بخش دارد.
✔️بخش اول اشاره ایشان به آقای فتاح است و می گویند "ایشان نه پیر است و نه جوان. اما آیا به مصلحت است که کنار گذاشته شوند؟"
👌و در جای دیگر می گویند "بهترین راه حل برای جوان گرایی اینست که یک رئیس جمهور جوان سرکار بیاید."
به این فهم دو برداشت کلیدی از این تعابیر می شود.
✔️یکم. مساله اینست که ما در 40 سالگی انقلاب افرادی داریم که گرچه جوان و یا پیر نیستند، اما کوله بار تجربه اند. یک انقلاب برای اینها سپری و هزینه ها شده است تا تجربه کسب کردند. سوال اینست که آیا می توان و منطقی است که کنار گذاشته شوند؟ آیا ضرورت جوانگرایی به معنی حذف تجربه گرایی است؟
✔️اما دوم و مهمتر اینکه رهبری توضیح می دهند مسیر جوانگرایی از حذف دستوری باتجربه ها نمی گذرد.
👌 لذا می فرماید برای رسیدن به جوانگرایی باید یک جوان دولت بعدی را به اختیار بگیرد.
💥 این تعبیر یعنی برای تحقق گام دوم و جوانگرایی نباید منتظر انتصاب و دستور و نسخه های بالا به پایین ماند.
👈 جوانگرایی یک پروسه در درون مردم سالاری است.یعنی بجای چشم دوختن به مسئولین باید چشم به مردم دوخت. با این گزاره، یعنی گام دوم را باید به سبک دیگری تحلیل کنیم؛
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
⚠️ #چگونه_دستگاه_واژگانی
#عترت(ع) #هک_می_شود؟!
✍محسن قنبریان
🔎به این دسته روایت -برای نمونه- توجه کنید:
-"سخت کوش(الکاد)برای خانواده مثل مجاهد فی سبیل الله است"(۱).
-"تجارت کنید(اتجروا)خدا برایتان برکت قرار دهد"(۲).
-"من مرد صاحب حرفه(متحرفا) در طلب رزق را دوست دارم"(۳).
-" برتو باد به اصلاح مال"(۴).
-"بی نیازی(غنی)نیکو یاوری برتقوای الهی است"(۵)
📝حال بجای "الکاد"، "اتجروا"، "متحرفا"، "اصلاح المال" و "غنی"؛ بگذاریم: "پول وثروت"!
مگر سخت کوشی، تجارت، حرفه داشتن، اصلاح مال کردن موجب پول درآوردن و ثروت اندوختن نیست؟!
-پول و ثروت ترجمه اینها نیست اما بیگانه با اینها هم نیست. از عوارض اینهاست گاه لازم و همیشگی و گاه مفارق و گهگاهی! پس کار بدی نکرده ایم!
🚩اما بااین جابجایی، تنوع عبارت پدید نیامده، دستگاه واژگانی عترت در این حوزه هک شده است!!!
خوانش سایر آموزه های این واژگان با مشکل مواجه می شود!
🔎ببینید:
-"تجارت عقل را زیاد می کند"(۶).
وقتی جای تجارت -طبق قرار- پول درآوردن را بگذارید؛ خوانش نمیشود! چون پول درآوردن، عامل زیادی عقل نیست بلکه گاه نشان سفاهت و حماقت هم هست(۷).
-"اصلاح مال از ایمان است"(۸).
جای اصلاح مال، پول درآوردن یا زیاد کردن ثروت بگذاری خوانش نمیشود! چون پول درآوردن و زیاد کردن ثروت نشان ایمان نیست! اصلاح مال در واژگان معصوم یا قرین "عفاف از حرام " است(۹) یا "تقدیر معیشت و برنامه ریزی"(۱۰) و "مرمت معاش"(۱۱) است. اینکه از حرام پاکش کنی و ضایعش نکنی و به نیاز خود و مومنان برسی، اصلاح مال است نه اینکه حتما افزونش کنی و...!
از اینرو فقهاء آن را علامت رشد و درآمدن از سفاهت قرار داده اند.
-شعار "تباً للذهب"(مرگ بر سکه طلا!)پیامبر(۱۲) و "ثروت میراث فراعنه است"(۱۳) و "ثروت ملکه کندوی فجّار است"(۱۴) و دهها عبارت اینچنین دیگر فهم نمیشود! برای اینکه ثروت -به غلط غنی معنا شد و- بهترین یاور برای تقوا شد!
⬅️چند نتیجه مهم:
1⃣با تقلیل مفهوم "کار"، "صاحب حرفه بودن"، "سخت کوش بودن"، "بی نیازی" به مفهوم "پول و ثروت" یک #تغییر_راهبردی پدید می آید نه صرفا یک ترجمان امروزین!
پول و ثروت ما به ازاء کامل برای آن مفاهیم نیست. نه "جامع همه افراد" آن مفاهیم است و نه "مانع اغیار" از بعضی موارد!
🔹جامع افراد نیست:
-وقتی علی(ع) ۱۰۰چاه وچشمه را به دست خود حفر و همه را در راه خدا وقف می کند(۱۵) یا ۱۰۰۰اصله خرما میرویاند و وقفشان می کند؛ کاد و سخت کوشی کرده است اما کارش از پول نمی گذرد!
-یک گروه جهادی با ارائه خدمات رایگان و سازندگی از واسطه پول استفاده نمی کند(نه پول در می آورد و نه پولی به نیازمند می دهد)!
-آشپزهای موکب های اربعین، صاحب حرفه اند، فعالیتشان اقتصادی هم هست اما پولی نیست!
-صاحب مبیت ها نیز با "اقتصاد تبرعی تحبیس" خدمت می کنند بدونی که پولی درآورند .
٭تازه اینها قابل ارزش گذاری ریالی و دیناری است ولو ریال و دینار در بین نیست.
-اما او که باوجود حرفه، معاشش تنگ است و دچار فاقه است و امام به او نمازی خاص تعلیم می دهد(۱۶)؛ نماز ودعای او در این وضع برای گشایش اقتصادی است ولی اصلا پولی نیست حتی قابل ارزش گذاری ریالی نیست.
🔸مانع اغیار نیست:
بسیاری از انحاء پول درآوردن -حتی حلال-ومطلقا مصداق کار مفید، کاد، اصلاح مال و حرفه نیستند!
-از سودسپرده خوردن نه کار است و نه حرفه و تازه مشمول "فارغ" مذموم در همان روایات هم است. جوانی که بخاطر نداشتن حرفه از چشم پیامبر(ص) افتاد(۱۷)؛ اگر با شرکتهای هرمی و سود سپرده هم ثروتمند و پول درآر بود، بازهم از چشم نبی می افتاد!
-افزون کردن ثروت با بورس بازی، نه حرفه است نه اصلاح مال در واژگان عترت!
-شغلهای متعدد دلّالی وبرخی کارهای خدماتی عصرما، نه کارمفید ونه کاد وسخت کوشی است!
⬅️از اینروست که اهلبیت از آن تعابیر استفاده کردند نه پول درآوردن. امام و رهبری هم جوانان را به کار جهادی، رونق تولید و... تشویق میکنند نه پول درآوردن!
وقتی می خواهیم فعالیت اقتصادی "مومنانه" را ترویج کنیم بهتراست از همان مفاهیم والا و جامع و مانع استفاده کنیم. مفهوم مرکزی اگر جای "کار"، "پول" شد، راه خود را ترویج می کند و در اغلب موارد از هم تخلف دارند.
مفهوم مرکزی "کار"، فعالیتهای معادی بنده(نه فقط معاشی)را هم میگیرد و اصلاح برزخ و قیامتش چون کاری اقتصادی و حتی تبرعی نیست از نرخ نمی افتد.
ادامه در پست بعد ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
ادامه پست بالا...
2⃣اثر منفی دیگر این تغییر راهبردی این است که:
وقتی انگیزش با پول و ثروت انجام شود نه کار و خدمت؛ پرسش های انحرافی و پاسخهای غلط پیدا میشود!
-آیا پول و ثروت بیش از نیاز را "جمع" کنیم؟!
-مصرف بیش از نیاز ثروت(مصرف متظاهرانه)چه حکمی دارد؟!
-آیا بیش از رفاه و راحتی(توسعه بر عیال)هم برای "طلب" ثروت و "جمع" کردن پول جایز است؟!
اگر اینها را همه جواب منفی دهیم، تخصیص اکثر میشود! باید کنار انگیزشی که ساخته ایم راه برویم و گوینده به نظریه سنجاق شود و دائم بگوییم اینجور پول درآوردن نه! آنجور خرج کردن نه! اینقدر درآوردن نه! آنقدر جمع کردن نه! و...
اگر جواب مثبت دهیم، هک کردن دستگاه واژگانی عترت را ادامه داده ایم!
چون: جمع مال(ثروت) را برای "رو نیانداختن به دیگران، ادای قرض و صله رحم"، فرمود:"لاخیر فی من لایحب جمع المال"(۱۸) نه آنچه در دنیای ما باب شده است.
"طلب دنیا" اگر موجب "عفت و تنزه از مال مردم و توسعه متعارف برخانواده و مهربانی برهمسایه" باشد؛ فرمود: "لقی الله عزوجل یوم القیامه و وجهه مثل القمر لیله بدر"(۱۹)؛ نه مصارف متظاهرانه عصر سرمایه داری که پر از تجبّر و اختیال برمردم و همجواران است!
⬅️درحالیکه با واژگان انتخابی اهلبیت برای فعالیت اقتصادی مومنانه این مشکلات را نداریم. "کار زیادتر" بکنیم یا نه؟!! "حرفه" خود را آشکار کنیم یانه؟!! و... سؤالاتی مضحکند که در آن منظومه فکری اصلا رخ نمی دهد.
3⃣مفاهیم متعالی کار و کاد وحرفه و... با ارزشی متعالی مثل "فقر انتخابی" کاملا سازگار است درحالیکه ثروتمندی و سرمایه داری هرگز!
وقتی طلحه و زبیر به امیرالمومنین طعنه زدند که مال ندارد(۲۰)؛ معلوم است از ظاهر حال امیرالمومنین چنین بر می آمده است که ثروتی ندارد. و الا چنین آشنایان و اقوام نزدیکی نباید چنین گمان میبردند! آخر لباس سنبلاتی ۴درهمی اش با شلوار وصله دارش و خوراک نان جویش(۲۱) دال بر فقر و نداری است! وقت فروش شمشیرش در بازار میگفت اگر پول یک پیراهن[۴درهم]داشت نمی فروخت(۲۲)!
پس آن ۱۰۰هزار درهم ثمن غله او که مقابل طلحه و زبیر آشکار می کند(۲۳) معلوم است ثروت مخفی علی(ع)نبوده است بلکه "کار و عمل منفصل" حضرت نزد وکلاء و عمّالش بوده برای مقاصد الهی تا باآن ۱۰۰۰برده آزاد کند و... علی(ع) تنبل و بی کار نیست اما سرمایه دار هم نیست!
همانطور که "عمل متصل" حضرت در حفر چاه و کشت خرما بدست خود و وقف آنها با "فقر انتخابی" اش می سازد، "زاد" عمل منفصلش -که با وکلاء و عمّالش انجام میشود- هم با این فقر که برحاکم واجبش میشمارد(۲۴)می سازد.
اما ثروت و سرمایه چنین نیست. کسانی که خصوصیت ذاتی سرمایه -یعنی خودافزایی- را درک نکرده اند هرچه بیشتر بگویند پرخطا تر میشوند! سرمایه بخلاف کار و حرفه و... از خود میخورد و اول خود را فربه میکند. مومن و کافر ندارد، بخواهد سرمایه دار باشد باید آنرا حفظ و ارتقاء دهد با نوسانات بازار چک کند و بی وقت انفاقی نکند! بی هوا وقفش نکند! اگر مومن بود، در وقت فراز بازار و وفور سود سهمی هم به فقیر و کار خیر اختصاص دهد! لذا سرمایه دار هیچوقت علی(ع) وحتی حاتم طائی را نمیفهمد!
4⃣این تغییر راهبردی -که برخی ساده بین فقط تفنن عبارت می بینند- ترتیب کار و حرفه و به تبع طبقات اجتماعی را هم جابجا می کند!
اگر حد وسط استدلال، ثروت و پول درآوردن شد؛ نه دیروز نه امروز "کارِ دست کردن"(کدّ یمین) وکارگری، کاربرتر نخواهد بود! درحالیکه در روایات متعدد این شغل انبیاء معرفی شده نه چیز دیگر(۲۵).
مالک زمین یا ماشین آلات بودن وسود نهاده خود را بردن، البته پول و ثروت بیشتری عاید می کند. پس بطور ظاهرا طبیعی طبقه سرمایه دار(یا سرمایه گذار) بر طبقه کارگر تفوّق پیدا می کند. چون او پول درآرتر و ثروت آفرین تر قلمداد میشود. درحالیکه او دقیقا با "استثمار کارِ کارگر" چنین سود و ثروتی به جیب می زند!
اما اگر مفهوم مرکزی و حد وسط استدلال، "کار" باشد(نه پول) چنین تبعیض و فاصله طبقاتی شکل نگرفته یا اقلا -ولو ندانسته- تئوریزه نمیشود.
کار است که ارزش دارد، به پول بیانجامد یا نیانجامد. کارِ دست و کدّیمین هم با ارزش تراست. حالا بقیه نظام اقتصادی را بچین ببین به این می انجامد که ۱۱میلیون خانواده کارگر زیر خط فقر باشند اما پول درآوردنهای بی ارزش و مخلّ به نظام اقتصادی بسیار باشد؟!و طبق آمار وزارت کار ۳۶٪دهک دهم(سرمایه داران) غیرشاغل و بیکار -در عین حال متمول و سودبر- باشند؟!!
✍محسن قنبریان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ پاسخ رهبر انقلاب به ادعای برجامی باهنر
🔰 حمید رسایی: شب گذشته در برنامه جهانآرا آقای باهنر با استدلالی عوامانه برای اینکه برجام را محصول تصمیم رهبری نشان دهد، گفت: فکر میکنید اگر در سطح بالای نظام، کسی (رهبری) مخالف برجام بود، اصلا کسی جرأت داشت برجام را امضا کند؟
باهنر چون در برابر صراحت و دستان پر مجری جوان اما مسلط برنامه چیزی در چنته نداشت، حاضر به ادامه بحث نشد، اما فکر میکنید در صفین، کنار امیرالمومنین خواصی مثل همین باهنر خودمان نبود، چرا بود. آن روز هم یارانی عوامانه میگفتند: اگر علی (علیهالسلام) مخالف حکمیت بود، آن را نمیپذیرفت!
همینطور که باهنر (کسی که ۲۴ سال نماینده مجلس بوده) امروز مواضع رهبرش را نفهمیده، آن روز هم جماعتی حرف علی (علیهالسلام) را نفهمیدند! آن روز هم جماعتی میگفتند که اگر علی با حکمیت مخالف بود، کسی جرائت داشت آن را بپذیرد!
«تحمیل» همیشه محصول اطرافیان ولی و رهبر جامعه اسلامی است. اگر اینها به وظایفشان عمل میکردند، نه تحمیل صفین محقق میشد نه تحمیل برجام.
پاسخ صریح رهبر معظم انقلاب به ادعای محمدرضا باهنر را ببینید...
🔺کانال تحلیلی عقیل🔻
@aghiil
✍️«تحریم»، «تطهیر» و «تجلیل» ظریف، بازی پیچیده دشمن برای «تحمیل» برجام موشکی و منطقه ای
🔰چند گزاره:
1️⃣ظریف، در کنار روحانی و لاریجانی بیشترین نقش را در تصویب برجامی داشت که دیکته شده از سوی آمریکایی ها بود و همواره از آن دفاع کرده و می کند.
2️⃣برجام، نتیجه ای جز افزایش تحریم ها و افزایش فشار اقتصادی بر مردم و تعطیلی صنعت هسته ای نداشت.
3️⃣پس از اینکه آمریکایی ها بهره هایشان را از برجام بردند، از آن خارج شدند.
4️⃣آمریکایی ها رسماً و علناً خواستار مذاکره بر سر برنامه موشکی و منطقه ای و تصویب FATF در ایران هستند.
5️⃣ظریف در «علن»، سخنانی انقلابی- و حتی بعضاً انقلابی تر از رهبرانقلاب!- بر علیه آمریکا بیان می کند و همزمان در «عمل» و «خفا» خواستار مذاکره با آمریکایی ها در موضوعات موشکی و منطقه ای است و برای تصویب FATF نیز تلاش می کند!
6️⃣با وجود شکست برجام، ظریف به جای عذرخواهی از ملت ایران، با لجبازی همچنان از آن دفاع کرده و می گوید اگر به عقب بازگردد، بازهم برجام را امضا می کند!
7️⃣ظریف، به بهانه عدم دعوت از او در دیدار روحانی با بشاراسد، با «مظلوم نمایی» استعفا می دهد و با راه اندازی سرو صدای رسانه ای، «دیدار بی سابقه و غرور انگیز بشار اسد با رهبرانقلاب» که نماد پیروزی جریان و گفتمان «مقاومت» بود را به حاشیه می برد.
8️⃣آمریکا در کنار سرداران استکبارستیز سپاه، که چندی پیش تحریم شده بودند، ظریف را هم تحریم می کند و وزیر امورخارجه آمریکا در بیان علت این تحریم، او را سخنگوی رهبر ایران می داند! و خود ظریف هم در توئیتی، خود را سخنگوی نظام قلمداد می کند!
9️⃣رسانه های غربگرا در ایران، همه در دفاع از ظریف و «مظلوم نمایی» از او تیتر می زنند و با «قهرمان سازی» از او، او را عنصری «مقاوم» جلوه می دهند.
0️⃣1️⃣لاریجانی، واعظی، روحانی و برخی دیگر! برای «دلجویی»! از ظریف، به دیدار او می روند.
✍ basaer
🔰چند سؤال:
1️⃣چگونه ممکن است آمریکا کسی را که بیشترین همراهی با سیاست های آنان داشته و اندیشه و انگیزه اش، کاملاً همسو با آنان بوده و هست را تحریم کند؟
2️⃣چه کسی بهتر از ظریف می تواند سیاست های آمریکا در ایران را پیش ببرد؟
3️⃣آیا تحریم ظریف از سوی آمریکا نشانه «انقلابی بودن» اوست؟
4️⃣آیا دیدگاه ظریف درباره نوع تعامل با دشمن، به یکباره عوض شده است؟ آیا او دچار تحول عمیق فکری و روحی شده است؟ آیا او از مواضع سابقش درباره سازش با دشمن (حتی ذره ای) عدول کرده است؟
5️⃣اگر نه،(که شواهد متعددی همین را تأیید می کند)، «مظلوم» و «انقلابی» جلوه دادن ظریف چه نفعی برای دشمن دارد؟
6️⃣چه شده است که رسانه های غربگرا، که تا چندی پیش تحریم افراد از سوی آمریکا را، موجب کاهش محبوبیت آن افراد در افکار عمومی می دانستند، اکنون با سرو صدای رسانه ای، تحریم ظریف را موجب «محبوبیت بیشتر» او می دانند؟!
ادامه👇👇👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
ادامه از بالا👆👆👆
🔰تحلیل و نتیجه گیری:
1️⃣یکی از نامهای شیطان در قرآن «غَرور» است. (لقمان: 33، فاطر: 5، حدید: 14) یعنی فرد یا نظام سیاسی ای که همه سخنان و اقداماتش، «فریب» است و باید به همه اقدامات و سخنانش به دیده «فریب» نگریست. به نظر می رسد بازی پیچیده ای از سوی «شیطان بزرگ» و رسانه های داخلی اش طرّاحی شده است.
جریان انقلابی، نباید در دام این بازی پیچیده و خطرناک قرار گیرد. هرگاه جریان نفاق، «بدون تحول درونی و واقعی»، یکباره انقلابی شد و حرف از «مقاومت» زد، باید دانست به احتمال زیاد، «مذاکره» و «سازشی» دیگر در کار است.
2️⃣«مظلوم» و «مقاوم» جلوه دادن ظریف، با دو هدف انجام می شود:
الف. «فرار» او از پاسخگویی درباره برجامی که نتیجه اش تحریم بیشتر و معیشت دشوارتر برای مردم بوده است؛
ب. «فریب» افکار عمومی؛ با دو هدف:
اول؛ القاء دروغ همسویی سیاست های ظریف با رهبرانقلاب (مراجعه به اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه ظریف سخنگوی رهبر ایران است و اظهارات خود ظریف که خود را سخنگوی نظام قلمداد کرد!)
دوم؛ «تحمیل» مذاکره ای دیگر به نظام اسلامی بر سر مسائل موشکی و منطقه ای!
نباید گذاشت پرچم گفتمان مقاومت را افرادی غیرانقلابی به دست گیرند که تا چندی پیش، پرچم سازش در دستشان بود و خسارت محضی به نام برجام را به نظام تحمیل کردند. حال که منطق مقاومت در حال تبدیل شدن به گفتمان فراگیر جامعه است، جریان نفاق با همراه جلوه دادن خود با این گفتمان، به دنبال فریب مردم و جریان حزب الله است تا پس از مدتی، در پس «ادبیات مقاومت»، «سازش» و «مذاکره» را به ولیّ خدا تحمیل نمایند!
3️⃣اکنون زمان «پاسخگویی» کسانی است که 6 سال کشور را معطل مذاکره با غرب کردند و در نهایت، با پررویی و بی انصافی، ناکارآمدی و عملکرد غلط خودشان را به پای نظام اسلامی نوشتند، نه «دلجویی» و «قهرمان سازی» از آنها!
اکنون زمان «عبرت گیری» از کسانی است که روزی با رد شدن از همه خطوط قرمز رهبری، با مقامات آمریکایی دیدار کردند، قدم زدند، تلفنی صحبت کردند، آنها را «مؤدب» و «باهوش» توصیف کردند، همه گونه امتیاز به آنها دادند، دیکته آنها را در برجام، مو به مو نوشتند و امضا زدند و اجرا کردند و در نهایت «تحریم» شدند!
اکنون زمان بازخوانی و مقایسه دستاوردهای «برجام» با دستاوردهای «سقوط پهپاد» و «توقیف نفتکش» و «شکست داعش» و ... است.
اکنون زمان بازخوانی این سخن عبرت آموز امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود:
🔸«فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاه دشمن نزديك مىشود تا «غافلگير» كند؛ پس «دورانديش» باش و «خوشبينى» خود را «متّهم» كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53)
و سخن دیگر حضرت که درباره علت پذیرش و تعیین زمان برای «حکمیّت» فرمود:
🔸«فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ؛ من اين كار (پذیرش اجباری حکمیّت و تعیین مدّت زمانی برای آن) را كردم تا نادان خطاى خود را (در اعتماد به دشمن) بشناسد، و دانا بر عقيده خود استوار بماند.» (نهج البلاغه؛ خطبه125)
اکنون زمان بهره گیری از «تجربه تاریخی ملت» است که رهبرانقلاب آن را مهمترین دلیل اجازه شان برای انجام مذاکره با غرب بیان کردند.
اکنون زمان یادآوری این آیه مورد استناد رهبر انقلاب (و دهها آیه دیگر قرآن) است که نتیجه عبودیت کدخدا و پذیرش ولایت دشمنان خدا را اینگونه بیان می دارد:
🔸«وَاتَخَذُوا مِن دُونِ اللَهِ ءَالِهَةً لِیَکونوا لَهُم عِزاً * کَلا سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم وَ یَکونونَ عَلَیهِم ضِداً؛ و آنان غير از خدا، معبودانى را براى خود برگزيدند تا مايه عزّتشان باشد! * (چه پندار خامى!) هرگز چنين نيست! به زودى (معبودها) منكر عبادت آنان خواهند شد (بلكه) بر ضدّشان قيام مىكنند!»(مریم: 82-81)
اکنون زمان به جان نشاندن حقانیت این آیه شریفه است که فرمود:
🔸«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز (دشمنان) يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، تا (به طور كامل، وابسته و تسليم خواستههاى آنها شوی) از آيين آنان پيروى كنى.» (بقره:120)
اکنون زمان خوانش هشدارهای مکرر رهبر انقلاب است که فرمود: «من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم»؛ «وقتی خرشان از پل گذشت، برمی گردند و به ریش شما می خندند»! و ... .
اکنون زمان دور ریختن «میوه گندیده برجام» و چیدن «میوه شیرین مقاومت» است. این فرصت بی نظیر را با «ساده اندیشی» از دست ندهیم.
✍ basaer
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
هدایت شده از ثاقب آنلاین
🔹شهید #آیت : مبارزه با #میرحسین_موسوی از مبارزه با شاه واجب تر است!
.
#سالروز_شهادت دکتر آیت
✅ @Farhangeparvaz1
+🔞
✨هوشمندی تهران در مدیریت ماجرای ۱۵ جولای
🔹مطالعه روایت رند پال سناتور آمریکای از دیدار خود با آقای ظریف، که توسط وزارت خارجه تکذیب نشده است، نشان میدهد وزیر امور خارجه ما همچنان با این تصور که مسئله آمریکا با ملت ایران، سلاح هستهای است، پیشنهاداتی برای رفع نگرانی طرف آمریکایی ارائه و انتظاراتی مطرح میکند . از جمله اینکه لغو تحریمها به تصویب کنگره برسد؛ کاری که اوباما نتوانست انجام داد.
🔹رند پال اما با علم به اینکه این پیشنهاد هرگز از سوی ترامپ پذیرفته نخواهد شد، از آقای ظریف میخواهد خودش این پیشنهاد را در کاخ سفید به ترامپ بدهد. حضور آقای ظریف در کاخ سفید به قدری برای ترامپ مهم بوده که حتی وی به تحریم تهدید می شود.
🔹آقای ظریف مسئله را با تهران در میان میگذارد و آنگونه که پیداست، اجازه ملاقات با ترامپ به او داده نمیشود. این هوشمندی در منع آقای ظریف از ملاقات با ترامپ، یک توطئه بزرگ را خنثی میکند. ترامپ قصد داشت عکس یادگاری با وزیر خارجه جمهوری اسلامی گرفته و ضمن علنی کردن پیشنهادات آقای ظریف، گشوده شدن باب مذاکره را اعلام کرده و بلافاصله با وعده و وعیدهای دروغین، بگوید این کم است و ایرانیها باید امتیازات بیشتری بدهند. در اینصورت، مسیری باز میشد که انتهایش، کاملا روشن است.
ترامپ تصور میکند همان کاری را که با کره شمالی کرد، می تواند با ایران نیز انجام دهد. غافل از اینکه در ایران، حکیمی رهبری میکند که نمیتوان در دیپلماسی حریفش شد. تحریم آقای ظریف، عصبانیت ترامپ از نیفتادن تهران در دامی بود که در ۱۵ جولای پهن شد.
✍سید یاسر جبراییلی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ عقیل | تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
http://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاطره آیت الله خامنهای از جلسه توصیه حضرت امام درباره رهبری ایشان
@aghiil