eitaa logo
نوشته‌ها ☫
3.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
52 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحییَ شَریعَتِک» مریم اردویی طلبه سطح ۳، رشته مطالعات اسلامی زنان @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
کاش در این شب‌ها هیئات فقط در عاشورای تاریخ نمی‌ماندند @aghletarif
🔴توافق با امریکا چه اثری بر جنگ بعدی خواهد داشت؟ ✍️مهدی افراز ▪️روز گذشته پزشکیان، سخنان عجیبی را مطرح کرد که عجیب ترینش این بود که تمامی مفاد تفاهم نامه به نفع مردم ایران است و تنها چیزی که رئیس جمهوری امریکا در برابر آزادسازی پول ها، رفع تحریم ها و رفع محاصره دریایی از ما خواسته، یک تعهد کتبی به عدم تولید سلاح هسته ای است! فارغ از این که چنین اظهارات نگران کننده ای می تواند کاشف از ذهنیت حاکم بر تیم مذاکره ایرانی باشد، تشریح اهداف امریکا از پیگیری توافق با ایران را برای عموم مردم ضروری تر می سازد. ▪️هدف اصلی آمریکا از این مذاکرات؛ از بین بردن مزیت های قدرت ایران در میدان نظامی و تبدیل جنگ نامتقارن چهل روزه به یک جنگ متقارن کوتاه مدت در ماه های آینده است، که در صورت وقوع چنین شرایطی، ایران یا مجبور خواهد شد بدون ورود به جنگ، خواسته های حداکثری امریکا را بپذیرد، یا با ورود به یک جنگ پرهزینه‌ همراه با تلفات انسانی و زیرساختی گسترده، خودش رفتارش را اصلاح نماید. تحقق این هدف از طریق ابزارهایی، در طول مذاکرات و یا با حصول توافق صورت خواهد گرفت. ▪️ابزار اول؛ بی اثرسازی انسداد تنگه هرمز. طبق این تفاهم‌نامه، ایران متعهد شده رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس تا دریای عمان را طی سی روز به وضعیت پیش از جنگ بازگرداند. این اقدام، فشار ایران بر بازار جهانی انرژی را خنثی می سازد و کشورهای غربی فرصت می یابند در این مدت ذخایر استراتژیک خود را به حدی برسانند که دیگر در اثر درگیری نظامی بعدی ابزار انسداد تنگه هرمز فشاری بر اقتصاد انرژی جهان ایجاد ننماید و البته بخش مهمی از این تأمین نفتی، توسط خود ایران و به واسطه تعلیق تحریم های نفتی صورت خواهد گرفت! ▪️ابزار دوم؛ بازگشت ناپذیر شدن اعمال حکمرانی بر تنگه هرمز. در این تفاهم نامه ایران متعهد شده است که موانع فنی تردد گسترده شناورها را برطرف ساخته و خصوصاً عملیات مین زدایی را خودش انجام دهد. مین زدایی از محدود جنوب لارک تا خصب، به منزله از بین بردن مهم ترین امکان ایران برای محدودسازی ترددها و رفع قابلیت اعمال حاکمیت در این گلوگاه است. شاید برخی تصور کنند که این اقدام به راحتی برگشت پذیرست و ما مجدداً می توانیم مسیرهای دلخواه خود را مین ریزی کرده و پروتکل های خود را اجرایی سازیم، امّا تجربه درگیری های دریایی در زمان آتش بس و نحوه استقرار، خودآگاهی و تسلط هوایی ارتش امریکا، ثابت کرد که چنین امری بسیار سخت، پیچیده و حتّی با تقدیم تعداد زیادی شهید، امکان ناپذیر خواهد بود. ▪️ابزار سوم؛ ایجاد بازدارندگی اقتصادی برای خروج زیرساخت های هیدروکربنی کشورهای خلیجی از بانک اهداف ایران. یکی از مهم ترین ابزارهای تعیین کننده ایران هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی کشورهای عربی بود که اساساً اهرم اصلی بازدارنده از حمله به زیرساخت های کشور بود. اما در این تفاهم‌نامه، قرار است صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی با مشارکت همین کشورها ایجاد شود و روشن است که چنین شرایطی موجب خواهد شد تا در صورت وقوع درگیری جدید، عقلانیت اقتصادی اجازه هدف قرار دادن این زیرساخت‌ها را ندهد و این واقعیتی است که در دوران آتش بس هم کاملاً مشهود گشت. ▪️ابزار چهارم؛ خنثی سازی حزب الله لبنان. در جنگ چهل روزه ورود حزب‌الله در همان ساعات اولیه ورق نبرد را برگرداند و اصلی ترین امکان را برای انهدام تجهیزات راداری و پدافندی رژیم مهیا و در نتیجه آسمان سرزمین های اشغالی را در دسترس موشک های ما قرار داد. اما امروز و به واسطه چرخه هوشمندانه آتش، پیشروی، تثبیت، آتش بس و مجدداً آتش، توان و زیرساخت‌های حزب‌الله تقریباً غیرعملیاتی شده، جغرافیای راهبردی مقاومت در تسخیر ارتش اسرائیل قرار گرفته و در نتیجه در نبرد بعدی بازیگری به نام مقاومت لبنان وجود نخواهد داشت. ▪️ابزار پنجم؛ معتبرسازی تهدید اتمی. هرچند ایران اعلام کرده است بر اساس مبانی شرعی به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، اما وجود نوعی ابهام درباره توانایی‌های هسته‌ای توانسته به‌ نوعی خلق بازدارندگی داشته باشد. در صورتی که مسئله مواد غنی شده، از طریق رقیق سازی و برخی امکان های دیگر با حضور بازرسان آژانس حل‌وفصل شود، این ابهام کاملاً از بین رفته و تهدیدهای هسته‌ای رئیس جمهور امریکا کاملاً معتبر خواهد شد. @aghletarif
با ذوق زیاد تیتر زدند:«دستاورد بی سابقه تیم مذاکره‌کننده ایران»!!!!! ‌ بعد هم با کمال افتخار نوشتند: «تحریم‌های اولیه و ثانویه نفتی تعلیق شدند؛ تهران می‌تواند برای نخستین بار پول نفت را، آن‌ هم به دلار دریافت کند/انتخاب» عجب! ما در چه خیال و فلک را در چه خیال قرار بود با مروارید تنگه و اخذ عوارض به ریال، ارزش پول ملی را بالا ببریم تا اقتصاد ایران نفس چاق کند حالا با مذاکرات کذایی‌شان، دارند آقایی را به دلار برمی‌گردانند تا اقتصاد آمریکا نفس تازه کند. حاشا به غیرتتان @aghletarif
📝 توضیح درباره گزیده‌متن منتشرشده از پیام ۲۸ خرداد رهبر معظّم انقلاب 🗒 در یکی از گزیده‌های متنیِ منتشرشده در این رسانه از پیام ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ رهبر انقلاب اسلامی درباره تفاهم‌نامه رئیس‌جمهوران ایران و امریکا، عبارتی در قلاب اضافه شده بود که در متن اصلی نبوده و صرفاً با هدف گویاسازی و تسهیل فهم مخاطب افزوده شده بود که به دلیل امکان ایجاد برداشت نادرست، از خروجی‌های این رسانه حذف می‌شود. ✏️ ضمن پوزش از مخاطبان محترم به اطلاع می‌رساند این توضیح صرفاً ناظر به نحوه تنظیم و انتشار متن است و دلالتی بر تأیید یا رد هرگونه برداشتی درباره اصل موضوع مورد اشاره ندارد. 📲 @rahbar_enghelab_ir
این متن کذایی و تأسف‌آور را که آقای دهبان نوشته بخوانید و بعد پاسخ آقای شمسی را در ادامه: رفتار عجیب برخی ریشه در یک اشتباه معرفتی در کثیری از انقلابیون دارد این است که گمان می کنند اگر کسی تشخیصی به خلاف تشخیص ولی فقیه داشته، باید شرمنده باشد! پس الان هم تقریبا تمام نظامی ها و سیاسی ها باید شرمنده باشند که تشخیصشان با رهبری تفاوت داشته!!! این از تحریف های عجیبی است که در تفکر برخی انقلابیون ریشه دوانده! آقای شهید هیچ وقت از مقاومتی که مقابل نظر مرحوم امام در ماجرای نخست وزیری میرحسین داشتند شرمنده نبودند و اتفاقا وقتی دیدند برخی به آن 99 نفری که در مجلس به میرحسین رای ندادند، حمله می کنند، گفت من نفر صدم آنها هستم! آنچه بر اساس نظریه ولایت فقیه لازم است، تبعیت از احکام حکومتی است نه همنظر بودن با رهبر، نه عدم چانه زنی با رهبر! تاریخ انقلاب پر است از چانه زنی های مسئولینی مانند آقای شهید، شهید بهشتی، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی با ولی فقیه زمان خود. حتی چانه زنی امام راحل با فقیه مبسوط الید زمان خود(آیت الله بروجردی) در ماجرای نواب این رفتارهای هیجانی امروز نشأت گرفته از همین تحریف های اعتقادی است. ✍️ مهدی دهبان
☝️این متن ناشایست را ببینید!! برای رفوی رفوزگی معشوقه‌های سیاسی شان در امتحان مذاکره، حرف هایی که ۴۰ سال تمام اصلاح‌طلبان تندرو به رهبر شهید می‌زدند را حالا اینها در مورد رهبر رشید تکرار می‌کنند؛ تقلیل ولایت پذیری به صرفاً تبعیت از «احکام حکومتی»‼️ 1️⃣ بله، اختلاف نظر داشتن با رهبری، مشورت دادن به ایشان و حتی چانه‌زنی با ایشان اشکالی ندارد ولی وقتی بعد از همه این‌ها همچنان نظر رهبری تغییر نکرد و دانستیم که نظر ایشان علی الأصول خلاف نظر ماست، باید از نظر ایشان تبعیت کرد. نه که دوباره آن‌قدر چانه بزنیم که بگویند: «مخالفم ولی اجازه میدهم»‼️ در تمام اشاره‌های تاریخی هم که متن آورده، امام و رهبری در برابر ولی فقیه زمان در نهایت از خواست حقیقی او تبعیت کردند. 2️⃣ اختلاف نظر آقایان با رهبری در ماجرای اخیر، یک اختلافِ نظریِ ساده نبود! چهل سال مخالفت‌ صریح و قاطع رهبر شهید با مذاکره زیر سایه تهدید را نادیده گرفتند، دو تجربه اخیر جنگ در وسط مذاکره را نادیده گرفتند، مسیر توافق را برخلاف نظر رهبر شهید پیش گرفته بودند، در رفت و برگشت‌ها نظرات ایشان را تأمین نکردند، هنوز هم حاضر نیستند به نظر مطلوب رهبری برگردند و حتی همین الان هم که بعینه داریم می ببینیم که اصلی ترین بنده‌‌های توافق نقض می شود، باز حاضر به بازگشت از مسیر خطای خود نیستند. چنین خبط و خطاهای بزرگی یک اختلاف نظر ساده است ⁉️
ضمن اینکه امام جامعه علی‌الاصول نظر دیگری داشتند یعنی بر مبنای قرآن و نهج‌البلاغه
این شب‌ها جای تحلیل سیاسی، صحبت از تفاهم و نقد تیم مذاکره‌کننده در تجمع خالیه، مردم فقط میان اونجا مداح براشون روضه می‌خونه، یک هیئت میاد سینه می‌زنه، یه سخنرانی هم کنارش انجام میشه ولی در هیچ کدومش صحبت از اتفاقات این روزها نیست. اینطوری قراره از شروط ولی محافظت کنیم و منتظر تحقق اونها باشیم؟ این شب‌ها تو تجمع کلافه‌ام. تصورم این بود با آمدن ماه محرم حال و هوای تجمعات پرشورتر و عاشورایی‌تر میشه ولی برعکس شده طبق آنچه من در تجمع می‌بینم.🥺 @aghletarif
4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰‌امام خامنه‌ای بنده علی الاصول نظر دیگری داشتم! 📽 اگر میخواهید معنای علی الاصول را بدانید این دو دقیقه را ببینید @aghletarif
🔰دیپلماسی گدایی به روایت تصویر به سر و وضع آقای همتی که سرتیم اقتصادی هیئت مذاکره‌کننده است نگاه کنید. بدبختی از این سر و ریخت می‌باره. یادتونه زمان برجام ظریف با ویلچر حاضر شد تا مفهوم تحریم‌های فلج کننده را به تصویر بکشد، الان هم آقای همتی با این سر و شکل مفهوم نداریم، بدبختیم، داریم می‌میریم، پنج ماهه یک قطره نفت نفروختیم را به تصویر می‌کشد. @aghletarif
غذا سلاح ژئوپلیتیک نه کالای تجاری! پی‌نوشت: این شب‌ها مردم نیاز دارند به شنیدن این روشنگری ها هم در هیئات و هم در تجمعات. اما دریغ. دیشب سخنران محترم میدان امیرچقماق که از قضا انقلابی هستند و همیشه مواضع خوب و عالی داشتند و محکم صحبت می‌کنند در تریبون، در کمال تعجب از تیم مذاکره‌کننده به خاطر اقدام انقلابی ترک میز مذاکره تشکر کردند. این یعنی خطای محاسباتی چون مذاکرات در قالب تبادل پیام تا ۱۸ ساعت ادامه داشته. الان هم داریم دستاوردهاش را می‌بینیم. کاش سخنران‌های محترم که مردم بهشون امید دارند تا محکم از شروط رهبری دفاع کنند دقیق‌تر اخبار را پیگیری می‌کردند و تحلیلی با مردم سخن می‌گفتند. @aghletarif
🔰با آمریکا فقط می‌توان به جهنم رفت حالا یک عدّه‌ای خیال می‌کنند که اگر با آمریکا تعامل کردیم و اگر آشتی کردیم و رفیق شدیم، اوضاع کشور بهشت برین خواهد شد؛ نه، به قبل از انقلاب نگاه کنید ببینید چه جوری است. به کشورهایی که الان با آمریکا قربان صدقه‌ی هم می‌روند نگاه کنید ببینید وضعشان چه جوری است؛ آن وضع اقتصادی‌شان، آن وضع علمی‌شان. در همین منطقه‌ی خودمان [هم هستند] که من دیگر اسم نمی‌آورم، خودتان می‌دانید. البتّه بعد از آن حادثه‌ی انقلاب بزرگ ما هم، آمریکا دست برنداشت. دنبال استمرار همان سلطه‌ی جهنّمی بر کشور ما است؛ نه فقط بر کشور ما، [بلکه] بر ایران و بر کلّ منطقه. اینکه بعضی می‌پرسند که خب، فرق آمریکا و فلان کشور اروپایی چیست؟ فرق در همین است. آمریکا چون سالها اینجا منتفع بوده و استفاده کرده و جا خوش کرده بود، خودش را هم یک قدرت برتر می‌داند، دائم در صدد بازگشت به همان وضعیّت گذشته است؛ این، آن چیزی است که ملّت ایران را هشیار می‌کند و مراقب می‌کند. البتّه برخی از دولت‌های خائن منطقه هم به او کمک می‌کنند. پی‌نوشت: جالبه حالا همین دولت‌های خائن منطقه از پاکستان تا قطر شدند میانجی این مذاکرات ذلت‌بار. واقعا فاصله گرفتن از ولایت چیزی جز ذلت و خواری ندارد. @aghletarif