در رابطه با گشت ارشاد میخواستم مطلبی بنویسم این رشته استوری رو دیدم و چون باهاش موافق بودم اینحا هم میذارم.
@aghletarif
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شما این برخوردها را نخواهید دید چون دشمن نمیخواد. غالب برخوردها از همین دسته اما با بازنشر برخی کلیپهای قدیمی یا معدود مواردی که متمردین از قانون تلاش میکنند سیاه بازی کنند ذهنیت ما رو شکل میدن تا مقابل پلیس بایستیم.
@aghletarif
کاربر فلسطینی ساکن از غزه:
در پی حملات اسرائیل به ایران ۵ نفر از شدت خنده کشته شدن
۱۰ نفر دیگه هم زخمی شدن از بس خندیدن
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت میبخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را میگیری؛ هر کس را بخواهی، عزت میدهی؛ و هر که را بخواهی خوار میکنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.»
@aghletarif
هدایت شده از عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به ویدئو
♦️مبارزه با نمادهای مبارزه
✍🏼 | خانم مریم اردویی
🔹بعد از اجرایی شدن طرح عفاف و حجاب که همزمان با عملیات وعده صادق رقم خورد، کلیپی از صحنهی اهدای گل یک بانو به نیروهای انتظامی به ضمیمهی گفتگویی از این بانو با مجریان این طرح در شبکههای مجازی وایرال شد: « از دیشب که ایران اسرائیل رو زده، خیلی خوشحالم. میشه منم مثل شما بشم؟ بهم بگید باید چکار بکنم؟» «باهاش صحبت کردیم که اگه دوست داشته باشی میتونی چادر سر کنی.» برخی در واکنش به این پیشنهاد موضعی قابل تأمل داشتند. مثلا شخصی نوشته بود: «یعنی هرکی قراره شبیه شما باشه باید چادر سر کنه؟» به نظر میرسد چادر در اذهان برخی جایگاه مبارزاتی و هویتی خود را از دست داده است. به زعم نگارنده پیشنهاد چادر در این موقعیت نه تنها پیشنهاد نابجایی نیست، بلکه از قضا در جایی که صحبت از تقابل با استکبار در میان است باید چادر را به عنوان لباس رزم پیشنهاد داد. کسی که بخواهد در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار گیرد باید خودش را به مهمترین نماد این مبارزه مسلح کند. پوششی که قدمت مبارزه با آن به دههها قبل باز میگردد. اگرچه تاریخ شروع علنی این مبارزه به کشف حجاب رضاخانی بازمیگردد اما کمتر کسی از دشمنیهای پنهان و آشکار پهلوی دوم با چادر و مبارزات نرم او برای حذف آن سخن گفته است.
🔸آذر ماه سال 55 بود که در شورای فرهنگی امور اجتماعی نخستوزیری طرحی برای حذف چادر از پوشش زنان ارائه میشود. گزینههای روی میز این طرح راهکارهایی درازمدت و کوتاه مدت به منظور مبارزه با چادر است. تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای گروهی و نفوذ کلام روحانیون شناختهشده در جهت تفکیک مفهوم حجاب از چادر از جمله راهکارهای بلندمدت است. یکی از بندهای این سند به چگونگی استفاده از ظرفیت تلویزیون اختصاص مییابد: «بهرهگیری از سهم تلویزیون در بزرگداشت پوشاک محلی و نشاندادن جنبههای دست و پاگیر چادر» برای اهداف کوتاهمدت نیز گامهایی اجرایی طراحی میشود که شامل یازده بند تحریمی-تنبیهی و دو بند تشویقی برای حذف چادر از پوشش زنان است. اشرف پهلوی که ریاست سازمان زنان ایران به عنوان یک سازمان فمنیستی را در زمان پهلوی دوم بر عهده دارد در مصاحبهای با مجله زن روز در سال 55 میگوید: «یکی از مظاهر تهماندههای ارتجاع فکری ادامه چادر به سرکردن است...به سازمان زنان دستور دادهام که بررسی کنند و ببینند این حرکتِ بخصوص از کجا سرچشمه گرفته است؛ زیرا من چیزی به نام «چادر» را در جامعهی ایران قبول ندارم و لغت «چادر» را اصلا رد میکنم.»
🔹رهبر انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت جایگاه چادر به عنوان نماد هویت ملی اشاره میکنند: « توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینههای مربوط به پوشش زن از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این که من بخواهم بگویم چادر نوع منحصر است؛ نه من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانهی ملی ماست.» حتی نسبت به نقشهی گام به گام دشمن در جهت حذف چادر هشدار میدهند: «شما خیال کردهاید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضا آن مقنعهی کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهن على جيوبهن» و همانهایی را که در قرآن هست درست کردیم دست از سر ما بر میدارند؟ نه آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها میخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عینا اینجا عمل بشود.»
🔸البته دشمنی با نمادهای هویتی مسلمانان تنها به چادر منحصر نمیشود. چفیه نیز که نماد مقاومت و هویت فلسطینیان است از این گزند مصون نمانده و مورد دستبرد طراحان لباس اسرائیلی قرار گرفته تا از معنای مبارزاتی تهی شود. یک طراح اسرائیلی در سال 2015 در قالب برگزاری فشنشویی در تلاویو از لباسهایی با طرح چفیه رونمایی میکند که نه نوع طراحی لباسها نسبتی با هویت زن مسلمان فلسطینی دارد و نه استفادهکنندگان آنها نسبتی با اسلام و مقاومت. شرکت لوئی ویتون نیز طرح چفیه را برای صنعت مد مورد استفاده قرار میدهد. گاردین در سال 2019 طی مقالهای مینویسد: «چفیه نماد مبارزاتی فلسطین قربانی مد میشود.»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
نوشتهها
#یادداشت | #اختصاصی 🔺 مراجعه به ویدئو ♦️مبارزه با نمادهای مبارزه ✍🏼 | خانم مریم اردویی 🔹بعد از ا
سعی کردم در یک یادداشت و با تجمیع مطالبی که گاه گاه در کانال قرار دادم به اهمیت چادر و خطری که این پوشش هویتبخش رو تهدید میکنه بپردازم. متاسفانه چیزی که در مواجهه با برخی افراد مذهبی و حتی انقلابی شاهد بودم اینه که به علت هجومی که از سمت گفتمان غربی به سمت کشور اومده و چالش تحمیلی حجاب عدهای رو به صرافت جذب حداکثری به این باور رسونده که حجاب باشه چادر هم نبود مهم نیست. حتی با توسل به این حرف که حجاب صرفا چادر نیست تفاوتی بین چادر و دیگر انواع پوشش قائل نیستند، در حالیکه چادر همیشه و به ویژه در عصر کنونی دلالتی بالاتر از صرفا حجاب و پوشش داره و یک نوع لباس رزمه که دلالت سیاسی داره و ارتباط مستقیم با اسلام سیاسی مبارزاتی داره، فلذا در نشر این یادداشت اگر صلاح میدونید یاری کنید. مخاطب این یادداشت زنان انقلابی و چادری است که ممکن هست بدون توجه به اهمیت و جایگاه چادر از خط مقدم عقبنشینی و عباپوش شوند. معتقدم عبا الان رقیب جدی برای چادر محسوب میشه.
هدایت شده از «آیهجان»
🔻حقهای به نام بدن اشتباهی
✍🏻 مریم اردویی
«شما مردی هستید که اشتباهی در بدن یک زن گیر افتادید» اگر یک روانشناس چنین جملهای را به شما بگوید یا اگر هنگام تولد فرزندتان در بیمارستان بگویند: «جنسیت کودک نباید درج شود» چه حسی به شما دست میدهد؟
شنیدن این جملات شاید برای شما عجیب به نظر برسد. اما امروزه برخی روانشناسان در آمریکا از این دست نسخهها برای مراجعهکنندگانشان میپیچند و جامعهی پزشکان از درج جنسیت نوزاد در گواهی تولد جلوگیری میکنند و میگویند «ما نمیدونیم جنیستشون چیه تا خودشون بزرگ بشن و انتخاب کنند». بله همینقدر مضحک!
البته این حرفها را در قالب نظریهای شبهعلمی میزنند به نام «سیالیت جنسی». نظریهای که میگوید جنس جدای از جنسیت است؛ یعنی ممکن است کسی با ظاهری کاملا مردانه، تصور کند یک زن درونش گیر افتاده و بدنش اشتباهی به شما میگوید که او یک مرد است!
بر همین مبنا اگر کسی خودش را ترنسجندر(کسی که هویت جنسیتیاش با جنسیت فیزیولوژیکش که در هنگام تولد با آن شناخته شده متفاوت است) میداند شما موظفید به نظر او احترام بگذارید و در به کار بردن ضمیر he یا she احتیاط کنید. حتی هنگام تماشای انیمیشنها کاربرد درست ضمایر به شما یادآوری میشود!
اما قضیه به اینجا ختم نمیشود، بلکه این نظریه بازار جراحانی را نیز داغ کرده که با عملهای تغییر جنسیت کاسبی میکنند. داروسازهایی که با ساخت بلاکرهای هورمونی بلوغ و تزریق آن به کودکان مانع بروز صفات ثانویهشان میشوند و از عوارض آن مثل پوکی استخوان و سرطان چیزی نمیگویند. اسفبارتر آنکه گاهی این تزریق بدون هماهنگی با والدین انجام میشود و اگر بدانند و شکایت کنند، متهمند.
بله تمام این فجایع در کشوری رقم میخورد به نام آمریکا که خیلیها آن را مهد تمدن میدانند. در حالیکه قرآن نظر دیگری دارد:
لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا
(شیطان گفت) امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند، و (ای بندگان بدانید) هر کس شیطان را دوست گیرد نه خدا را، سخت زیان کرده زیانی آشکار.»
نساء، ١١٩
🎞️ برشی از مستند «زن چیست؟»
@ayehjaan