eitaa logo
نوشته‌ها
841 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
649 ویدیو
32 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/17335852547776 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
معماری، دینِ بدنی شده یا بدنِ دینی شده؟! 🔹امروزه واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزاینده‌ای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبه‌ی نوعی از «باطن‌گراییِ افراطی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعه‌ی دینی در مقابل احکام شرعی‌ شده است. این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوب‌محور و مملو از بی‌غایتی و لذت‌های آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق می‌دهد. درنتیجه‌ی چنین تصوری، شما دیندارید حتی با شلوارهای ۹۰سانتی! دیندارید و هرچقدر دوست‌دارید می‌توانید نماز زیارت بخوانید حتی با ناخن‌های کاشته! و شما دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن! 🔹در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی می‌شود و انواع تدبیر بدن را در مولفه‌های مختلف نظم توحیدی (از خوراک و پوشاک تا معماری و شهرسازی و ...) سامان می‌بخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگین‌تری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل می‌کند. این «بدن دینی‌شده»، بر خلاف آن تکثر بی‌غایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار می‌داد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان می‌بخشد. اما دریغ آن‌که با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این مهم کم‌کم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد. @azmanegasht 🔹پی‌نوشت: «بدن دینی‌شده» را می‌توان نتیجه صعود امر دانی به حقیقتی عالی و «دین بدنی شده» را می‌توان نتیجه تقلیل و فروکاهی امر عالی به مولفه‌های دانی دانست. مصداق معمارانه‌ی تقابل این دو را می‌توان در نحوه آرایه‌های عبادتگاه‌های دو آیین اسلام و مسیحت مشاهده نمود. در کلیساها، سنت بر آن بوده است که غالبا از نقاشی‌ها یا تمثالهای عینی و بدنی برای آرایه‌ها استفاده می‌کردند نظیر استفاده از تصاویر و نقاشی‌های زنان و فرشتگان و ... با جزییات اندامها و بدن آنها بر روی سقف یا بدنه کلیساها که این نوع آرایه‌پردازی، ترجمانی معمارانه بود برای دین بدنمند. اما در مساجد، همواره از اَشکال انتزاعی (نظیر انواع طرحهای اسلیمی و گره‌های اسلامی و ...) استفاده می‌شد و هیچگاه از تمثال یا نقاشی بدن انسان و حتی بدن سایر موجودات، به عنوان آرایه استفاده نمی‌شد. جالب آنکه حتی در تزیینات حرمهای مطهر، همواره از آیینه‌های شکسته استفاده می‌شود تا زائر، تصویر کامل بدن خود را در آینه نبیند و بلکه اجزای شکسته و نامفهومی را در خرده آیینه‌ها ببیند تا به این ترتیب، زائر از خود هیچ نبیند و همه را مزور ببیند. چنین رویکردی، ترجمانی معمارانه برای بدن دینی شده است، بدنی که هیچ مزاحمتی برای تجلی معنای واقعی زیارت (حضور زائر عند المزور) ایجاد نمی‌کند تا امر دانی به معنایی عالی بار یابد. @baladetayyeb
تربیت دینی فرزندان در دنیای متحول و مدرن سه اصلی که باید در دنیای بدون ثبات مدرن به آن بازگردیم چیست؟ نامسئله‌ها در امر تربیت کدامند؟ ناکارشناسان چه کسانی هستند؟
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب توی خوشی‌هامون یادمون نره، توی غزه یلدا این شکلیه... یعنی هر روز این شکلیه... جنگ، سرما، گرسنگی، آوار...💔 غزه رو یادمون نره... جنایت اسرائیل برامون عادی نشه... مدتیه کمتر از غزه گفتم و نوشتم، اما هر بار کنار بخاری نشستم تا گرم بشم، مردم غزه جلوی چشمم بودند هر بار با برادرزاده‌ی دو ساله‌م بازی کردم و صدای خنده‌هاش رو شنیدم، کودکان غزه اومدن جلوی چشمم اما اسراییل ملعون این رو بدون که هر بار به همین کودک دو ساله نفرت از تو را یادآوری می‌کنم و در دلش بذر خشم نسبت به تو و اربابت رو می‌کارم. اولین باری که زبان باز کرد بهش «مرگ بر آمریکا » و «مرگ بر اسراییل» رو آموختم و وقتی به تقلید از بزرگترها و با فطرت توحیدیش به نماز می‌ایسته دعا برای مردم غزه را یادآوری می‌کنم و مطمئنم وقتی دستان کوچکش را بالا میاره و صلوات می‌فرسته قطعا خدا صداش رو می‌شنوه خدایی که وقتی حضرت موسی از او در مورد افضل الاعمال می‌پرسه، جواب می‌ده : «خدمت به کودکان» یقینا دعای خالصانه‌ی کودکان را هم جور دیگه‌ای مستجاب می‌کنه. می‌دونم این مردم مقاوم پیروزند و به زودی ثمره‌ی این مقاومت مومنانه رو خواهند دید. @maryamordouei
🔰مسلمان به اسلامیم یا متبرج به جاهلیت؟ اگرچه اسلام تمام سنت‌های مرسوم در میان ملت‌ها را که بیان کننده‌ی هویت ملی و قومی آنها است به کلی منکوب نکرده اما با برخی جنبه‌های شرک‌آلود، خرافی و اشرافی همان سنت‌ها برخورد کرده و سویه‌های باطل آن را با جلوه‌هایی از حق پیوند زده و جهتی توحیدی به آن داده است. به عنوان مثال حکم مهریه را امضاء ( به این معنا که قبل از اسلام، نیز به عنوان یک سنت در عرف جامعه اعراب وجود داشته و سپس وارد سنت و شرع اسلامی شده) اما با آلودگی آن به رسومات جاهلی مبارزه کرده و در زمانه‌ای که برخی مهریه دخترشان را طلاهای سنگین، صد شتر یا ده‌هزار دینار قرار می‌دادند با قرار دادن مهرالسنه توسط پیامبر صلی‌الله علیه و آله بر جنبه‌های اشرافی و نادرست آن مهر بطلان زده است. همچنین با سنت گرامیداشت عید نوروز که از اعیاد ایرانیان قبل از اسلام بود، مقابله نکرد اما با ورود اسلام خرافات این آئین دیرین به تدریج حذف و سلسله اعمالی رواج یافت که اکنون جزئی از تأکیدات اسلام نیز به شمار می‌آید و به عبارتی با این دستورات، سنت‌هایی اینچنین به گونه‌ای عقلانی و شرعی جهت دهی شد. شب یلدا نیز که یکی آداب و رسوم دیرینه‌ی ایرانیان است، اگرچه احیاکننده‌ی رسوماتی چون دید و بازدید و همنشینی‌های دوستانه با اقوام و خویشان و قوام‌بخش هویت‌ ملی است اما چندی است همانند دوران جاهلیت به پیرایه‌هایی آلوده شده که نه با عقل منطبق است و نه با آموزه‌های شرع و اسلام و حتی ایران. رواج رسوماتی که تنها دامن‌زننده‌ به چشم و همچشمی‌های کورکورانه، ترویج تفاخر و تکاثر، رواج مصرف‌گرایی و اسرافند مانند مد شدن عکس‌های آتلیه‌ای گران قیمت با تم شب یلدا، بردن هدیه‌های شب یلدایی برای عروس و چیدمان سفره‌های پر زرق و برق با انواع و اقسام آجیل‌ها و تنقلات و قس علی هذا. رسانه نیز سبب ترویج و گسترش تبرج‌گونه‌ی این رسومات در بستر شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و به گونه‌ای دیگر در رسانه‌ی ملی شده است. متأسفانه قشر مذهبی نیز از چنین آسیبی مصون نمانده و در حال تاخت زدن سبک زندگی کوثری با سبک تکاثری است. فلذا باید ببینیم ما مسلمان به اصل اسلامیم یا متبرج به اصل جاهلی. @maryamordouei
ما همه با هم هستیم!!! @maryamordouei
دین یک واحد کل و منسجم است. مفهوم ولایت یک نخ تسبیحی است که خودش سبب اتصال دانه‌های تسبیح است. اصلا خود مفهوم توحید یعنی حرکت کثرت‌ها به سمت وحدت. فلذا هر کس در شرایط کنونی این تصویر را حمل بر «انسجام اجتماعی» کرد، بدانید یا خیلی خوش‌باور است و یا به عمد دروغ می‌گوید. بستر تاریخی هر حرکتی در تفسیر آن حرکت بسیار نقش دارد. حتی در تفسیر آیات قرآن به شأن نزول آیه توجه می‌شود. این مهم است که چرا و به چه هدفی با هم هستیم. @maryamordouei
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| | 🎨 رنگ بده؛ نه اینکه رنگ بگیری‼️ • ارتباط با آحاد جامعه خوب است، به شرط اینکه شما رنگ بدی؛ نه رنگ بگیری! • خانم‌ها اگر با دختر بی‌حجاب می‌گردید رو حساب رفاقت؛ این غلطه! اما اگر هدف دارید، نترسید! بروید و تاثیر بگذارید. 🎙 بیانات شهید قاسم سلیمانی 📥 دریافت کیفیت اصلی تولید شده در کانال 🔬 کانال 👇👇👇عضویت 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2936995897C2c2b7d1c05