eitaa logo
نوشته‌ها
838 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
645 ویدیو
32 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/17335852547776 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر زنان
| ♦️با تکرار استقامت می‌کنیم ✍🏼 | خانم مریم اردویی 🔸دیدار ویژه رهبر انقلاب با بانوان برای دومین سال متوالی برگزار شد. دیداری که در آن بانوانی از دغدغه‌هایشان گفتند؛ از آلودگی هوا، فیلترینگ تا موضوع مهم درمان امن زنان که سال‌هاست از نظر وزارت بهداشت در وضعیت اضطرار است! اگرچه برخی از این دغدغه‌ها محل طرحش نزد مسئولان دولتی بود که باید آن را چاره کنند اما رهبری صبورانه و پدرانه شنیدند و نکته برداشتند و با صحه گذاردن بر درستی مطالبات فرمودند: «گله‌گزاری‌ها و شِکوه‌ها و احیانا پیشنهادها باید به ما داده بشود؛ کار ما نیست، کار مسئولین دولتی است، امّا درعین‌حال ما سفارش می‌کنیم، تأکید می‌کنیم و از مسئولین می‌خواهیم که اینها را ان‌شاءالله دنبال کنند؛ امیدواریم که این اتّفاق بیفتد.» گفت و شنودها که تمام شد، پدر روی سخنش را به سمت غرب برگرداند و یک بار دیگر استقامت بر جمله‌ی « در مسئله‌ی زن، ما از غرب طلبکاریم» را به رخ همگان کشید و با تهاجم به تمدن غرب تناقضات عملی آنها را در رفتار با زن که برخاسته از بی‌منطقی‌شان است، به چالش کشید؛ که چرا «زن می‌تواند حتّی با پوشش نیمه‌عریان در جلسات رسمی شرکت کند امّا مرد بایستی با لباس کامل، کراوات هم بزند یا پاپیون هم بزند و شرکت کند؟» 🔹نکته‌ی قابل تأمل دیگر در بیانات ایشان که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت اشاره به دو رویکرد غالب موجود در دنیا در رابطه با هویت زنانه و تمام مسائل مربوط به زن بود؛ رویکرد غرب و رویکرد اسلام. به عبارت دقیق‌تر دیگری غالبی که دنیا حتی در کشورهای غیرغربی در حال ترویج آن است، زن غربی است تا زن شرقی. این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد در عصر کنونی که تقابل بیشتر بین تمدن غرب و انقلاب اسلامی است اگر دقت لازم را در جهت گفتمان‌سازی نداشته باشیم و به تصور اینکه غالب جامعه‌ی زنان، زن شرقی هستند، با راهبردی غلط زنان جامعه را به دامان زن غربی هل خواهیم داد. چراکه زن صرفا خانه‌دار را با این انگاره که او نسبتی با الگوی سوم زن ندارد و اسیر مردسالاری سنتی است به فضای دیالکتیکی تضادآلود غربی خواهیم کشاند. 🔸کنش‌ها و واکنش‌هایی که پس از این دیدار بین فعالین این حوزه به وجود آمد مؤید این مطلب است. چراکه آنچه بیشتر و پس از بیانات رهبری در جامعه بازتاب داشت این جملات بود: «در مدیریّت‌های گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد.» «وظیفه‌ی زن مطلقاً این نیست که در خانه کار کند. غذا پختن، رخت شستن، تر و تمیز کردن وظیفه‌ی زن نیست.» حرف‌های درستی که اگر در کانتکس خودش و در کنار دیگر بیانات مطرح شده دیده نشود و مثل همیشه گزینشی و جهت‌دار با آنها برخورد شود می‌تواند کارکرد خود را از دست داده و به ضد خود بدل شود. حاشیه‌ی دیگری که بعد از این جلسه رقم خورد بحث بر سر تکراری بودن بیانات رهبری در رابطه با موضوع زن بود. شاید بتوان بخشی از این نقد را در رابطه با تکرار این مفاهیم و مواضع پذیرفت. بخشی که ناظر به مردم و نخبگانی است که در رابطه با بیانات ولی جامعه به قدری اهمال کارند که امام جامعه را به وادی تذکرات مدام کشانده‌اند. کسانی‌که سال‌ها وزیر و وکیل و مسوول در جمهوری اسلامی بوده‌اند اما با انفعال در مقابل گفتمان رقیب و فاصله گرفتن از ادبیات وحی نقطه قوت اسلام را که «مسئله‌ی زن» است به نقطه ضعف بدل کرده‌اند. 🔹اما آیا تکرار همیشه نشان از عقب‌ماندگی مطلق دارد؟ یقینا چنین انگاره‌ای از سخنان دیروز به صواب نزدیک نیست. چراکه در خود قرآن نیز بارها شاهد تکراریم «فبای آلاء ربکما تکذبان» و نمازی که روزانه 5 بار تکرار می‌کنیم که این تکرار برای رشد است و تثبیت. حتی رهبر انقلاب قبل‌تر در پاسخ به این انتقاد که «حرف‌های رهبری تکراری است» فرموده بودند: «این تکرار نیست، این استقامت است، این سخنِ حق را در دل نگه داشتن و حفظ کردن و پای آن ایستادن است.» منطقی که از دل «فاستقم کما امرت و من تاب معک» برآمده است. استقامتی که پیامبر (ص) در موردش فرموده: «شیبتنی سوره‌ی هود لمکان فاستقم کما امرت و من تاب معک» و رهبر انقلاب اینگونه تفسیرش کرده است: «پیغمبر فقط مأمور نیست که خودش ایستادگی کند؛ باید خیل عظیم مؤمنان را هم در همین راه به ایستادگی وادار کند....مؤمنین را در بین دو جاذبه‌ی قوی - جاذبه‌ی فشار دشمن و جاذبه‌ی فشار درونی دل هوسران - و این دو مغناطیس، در خط مستقیم نگه داشتن و هدایت کردن، به گمان زیاد، این، آن کاری است که پیغمبر را پیر کرد.» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
بالانشین شدیم
مراقب ادبیاتی که به کار می‌بریم حتی از سر دلسوزی باشیم. جنگ یک جنگ ترکیبی است. @aghletarif
غصه‌ی گلوگیر تلخ‌ترین مطلبی که امام‌خامنه‌ای(حفظه‌الله) در دیدار بانوان فرمودند، این جملات است: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبتهایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرفهایی که آماده کرده بودم و میخواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.» تلخی این جملات در مواجهه با سوالات زیر آزاردهنده‌تر می‌شود: -چرا خطر جمعیت ما را تهدید می‌کند؟ -چرا تحول در آموزش و پرورش اتفاق نمی افتد؟ -چرا تبلیغ اولویت اول حوزه نیست؟ -چرا تحول لازم در حوزه محقق نشده است؟ -چرا کماکان بعضی از نسخه‌های شکست‌خورده‌ی اقتصادلیبرال در حال اجراست؟ -چرا بی‌حجابی به‌عنوان حرام شرعی و سیاسی موردتوجه عده‌ای از متولیان نیست؟ -چرا بی‌اخلاقی سیاسی در ایام انتخابات آزاردهنده می‌شود؟ -چرا مشارکت بالای مردم در انتخابات، اولویت اول عده‌ای از مدیران نیست؟ -جرا جایگاه قویم مردم در حاکمیت اسلامی کمتر دیده می‌شود؟ - چرا... -و چرا عده‌ی زیادی از ما بعد از شنیدن سخنان متعدد حضرت ایشان از جمله همین سخنرانی، این‌قدر ذوق‌زده شدیم و برای‌مان تازگی داشت؟! پاسخ تمام این سوالات تلخ در همان جمله‌ی نخست آقاست؛ متأسفانه از یک‌طرف کلام ایشان به تمام مخاطبان واقعی نرسیده است و از طرف دیگر عده‌ای از مخاطبان واقعی که کلام را دریافته‌اند، حقش را ادا نکرده‌اند! مقصر کیست؟ -دفتر حفظ و نشر آقا؟ -حوزه‌های علمیه؟ -قوای سه‌گانه؟ -دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی؟ -فرهیختگان حوزه و دانشگاه؟ -طلاب و دانشجویان؟ -رسانه‌های ملی و غیرملی؟ -مردم؟ -یا هرکدام از ایشان به میزانی؟ چاره چیست؟ فقط یک کلام: «رساندن کلام امام جامعه به جامعه‌ی امام و مطالبه‌ی میدانی جهت تحقق آن.» و این مهم محقق نخواهدشد، جز با اقدام جهادی «حلقه‌های میانی». امام‌خامنه‌ای در یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های دوران زعامت‌شان فرمودند: «این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریان‌های حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ی دولت است، نه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ [بلکه] به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبه‌های فکری در زمینه‌های گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها میتوانند بنشینند برنامه‌ریزی کنند و هدایت کنند. تشکّلهای دانشجویی از این قبیلند، مجموعه‌های باتجربه و فعّال در زمینه‌های فرهنگی و فکری و مانند اینها از این قبیلند و هر که هم در این زمینه‌ها فعّال‌تر باشد، مؤثّرتر است؛ یعنی زمام کار دست کسانی است که فعّالیّت کنند؛ تنبلی و بی‌حالی و کسالت و مانند اینها به درد نمیخورد.» به این فهرست بیافزایید: اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان رسانه‌ای، محافل قرآنی و مذهبی، هنرمندان متعهد، نویسندگان، هیئات، پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی و.... هشدار! کلامِ‌معجزگون امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فقط مربوط به صدر اسلام نیست و امروز نیز خدای نکرده می‌تواند مصداق بیابد: «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ.» کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! ✍عباس بابائی ۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🇮🇷 کانال‌حجت‌الاسلام‌عباس‌بابائی🇵🇸 ( عضویت‌درایتا🔻) https://eitaa.com/abas_babaeii
علیه «تریبون قدرت» زنانه از حسینیه امام خمینی -ره- که بیرون آمدیم مبهوت بودم. به نظرم جای چیزی یا چیزهایی کم بود که نمی‌دانستم چیست. فقدان‌ها به خصوص در امور غیرنظام‌مند کمتر به چشم می‌آیند. ولی اگر یک قطعه پازل در میان قطعات چیده شده گم شود حتی طرح و ابعادش هم قابل پیش‌بینی است. حس می‌کردم در دیدار اقشار بانوان با رهبر انقلاب جای حرفی، نکته‌ای، زاویه دیدی کم بود. چون اهتمامم بر روایت بود و گرم ثبت جزئیات بودم این افکار را رها کردم تا بتوانم روایت دیدار را تکمیل کنم. حالا که دو روز گذشته، روایتم را نوشته‌ام و بعضی واکنش‌ها و تحلیل‌های دوستان را خوانده‌ام با کیفیت بالاتری می‌توانم «نیست»های دیدار را ببینم و برایتان بگویم. اول اینکه مشخص کنم مشارٌالیه انتقاد من محتوای صحبت‌های بانوان سخنگوست، نه بیانات رهبری و نه سازوکار دعوت از حاضرین و سخنران‌ها. نه که بر آنها نقد و حاشیه‌ای نباشد ولی می‌خواهم درباره حیطه محدودتری بنویسم. نکته دوم اینکه این کلمات را از زبان یک تحصیلکرده حوزوی و دانشگاهی که همیشه دغدغه «زنان» داشته و دارد بخوانید، نه کارشناس یا خودکارشناس‌پندار مسائل زنان. کسی که سعی کرده سالهایی از عمر و توانش را صرف فعالیت «برای» زنان کند نه «درباره» زنان. با مقدمات فوق صحبت‌های نمایندگان بانوان را بخواهم در یک کلام تحلیل کنم می‌گویم «تریبون قدرت» بود. تهران‌زدگی، مرکزگرایی، تعمیم مسائل آن چند نفر به همه زنان و نادیده گرفتن اقشار مختلفی از زنان از سر و روی همه صحبت‌ها می بارید. آلودگی هوای تهران و تعطیلی ناگهانی مدارس مسئله چند درصد از زنان ایران است؟ ایران هم نه، چند درصد از زنان تهران؟ چه تعداد از خانم‌های تهرانی شاغل هستند، فرزند محصلی دارند و در این موقعیت به چالش می‌خورند؟ اینها چند درصد از زنان کل کشور را تشکیل می‌دهند؟ هوش مصنوعی زنانه مشکلات چند درصد از زنان را می‌کاهد؟ حرف دل زنان تولیدگر روستایی از زبان کدام سخنران شنیده شد؟ زنان سرپرست خانوار در دلشان به کدامیک از سخنرانی‌ها مرحبا گفتند؟ دختران مجرد چه جایی داشتند در میان صحبت‌هایی که تماما حرف از نقش مادرانه و همسرانه بود؟ اقوام، لهجه‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها چرا گم شدند در لابه‌لای آن همه کلمه؟ حتی زنان میانسال و سالمند هم به نظر نسبتی با موضوع سخنرانی‌ها نداشتند. حقیقت این است که این سال‌ها صدای قشری از زنان بلندتر از بقیه شده. اسمش را می گذارم «پ.پ.ب» پزشک پنج‌ بچه‌ای مدلی است از زن امروزی تحصیلکرده و خانواده‌دوست که پیشران زنان موفق است و زبان ناطق آنها. اینکه خانم‌های پ.پ.ب از مسائل ده کیلومتری اطراف خود بگویند مطابق طبیعت انسانی است، اما قرار نیست شخصیت‌های الگو و پیشران طبیعی بمانند. طبیعی ماندن یعنی مسائل را فقط با چشم غیرمسلح دیدن، یعنی دنیا را تنها با اولویت‌های خودت ارزیابی کنی و اهم و مهم کنی. طبیعی بودن دون شأن زنان پیشران است و تریبون مسئولیتی است و باری بر دوش. اگر قرار باشد تریبون نمایندگان زنان هنوز هم پژواک قدرت باشد پس چه تفاوتی با تریبون‌های مردانه دارد؟ اختلاف طبقاتی زنان فرادست و فرودست یعنی تکرار چرخه قدرت و حذف آنها که دستشان از کلان‌شهرها کوتاه است. «تریبون قدرت» هر آنچه در جغرافیایش نباشد را با ندیدن و نگفتن لگدمال می کند، زن و مرد هم ندارد. از دید من که تا وقتی خودِ زنان، سرکوبگر زنانند عجالتا آقایان تبرئه شده‌اند و ظرف‌ها را هم لازم نیست بشویند. خاکریز اول مبارزه با تک‌صدایی زنانِ پشت تریبون است و رساندن صدای مظلومانِ مضاعف. ✍عطیه کشتکاران @rahomaah( تلگرام)
🔰 یادداشت | چرا غرب از زن ایرانی کینه دارد؟ 🖋 به قلم خانم صغری عاشوری 🔻 در بخش‌هایی از متن می‌خوانیم:‌ 🔸شروع انقلاب جنسی از تغییر سبک لباس زنان کلید خورد و این تغییر سبک پوشش در غرب و شرق عالم به‌وقوع پیوست. مرور تاریخ و عکس‌های برجای‌مانده از ملکه الکساندرا، آخرین ملکه تزاری روسیه در ۱۸۹۲ تا اِوا پرون زمام‌دار آرژانتین که در ۱۹۷۶ درگذشت، تأمل‌پذیر است.‌‌ 🔹بازار داغ انقلاب جنسی خروجی‌های متعددی داشت که عبارت بودند از گسترش روابط نامشروع، افزایش سقط جنین، فیلم و سریال‌های خلاف اخلاق انسانی و مغایر با دین و شرع مقدس‌ 🔸اما در ایران زنان مسلمان و آگاه با ایجاد اجتماعات انقلابی، ارتباط با متفکران انقلاب اسلامی همچون آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مفتح، آیت‌الله باهنر، به پیشبرد حرکت انقلاب اسلامی کمک می‌کردند. که نمونه مهم آن را می‌توان در قیام زنانه‌ی هفده دی ماه مشهد علیه قانون کشف حجاب مشاهده کرد. 🔹زن ایرانی توانست الگوی استقامت مقابل جنسی‌زدگی‌های استعمارگران در میادین مختلف شود؛ حضور در میدان‌های ورزشی جهانی با حجاب و افتخار آفرینی در این عرصه، قرارگرفتن در میان ۱درصد دانشمندان پراستناد دنیا، کسب مدالهای المپیاد‌های علمی جهان تنها ورقی از کتاب قطور موفقیت‌های زن ایرانی است که تسلیم جنسی‌زدگی حاکم بر جهان نشده‌اند.‌ متن کامل را از https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52540 بخوانید.‌ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh@serrenahan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ | فتنه تحریم‌ساز 🔹 در این نماهنگ به‌مناسبت سالروز حماسه مردمی ۹ دی بخش‌هایی از کتاب و تأثیر فتنه ۸۸ در وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران مرور شده است. همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های نمایندگان نامزدهای انتخابات۸۸ در دیدار ۱۳۸۸/۳/۲۶ با رهبر انقلاب در این نماهنگ منتشر شده است. 🔹کتاب «فتنه تغلب» شامل پنج خرده‌روایت از فتنه ۸۸ است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی این موضوع را تلخیص و تنظیم نموده و می‌تواند راهنمایی برای علاقه‌مندان به فهم دقیق‌تر منظومه‌ی فکری و عملکردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی فتنه باشد. 🎙کتاب صوتی فتنه تغلب را میتوانید از اینجا دریافت نمایید 🗓 سالروز حماسه ۹دی۸۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فرهنگ انسان‌های گرفتار هبوط
کارسیاسی زنان وظیفه شرعی ایة الله :  بر اساس همین نگاه غیر جامع، قبل از انقلاب، هیچ زنی فکر نمی کرد که تظاهرات برای زن ها، یک واجب شرعی باشد، و حتی بالاتر، در بین متدینین عرف بود که نه تنها زنان، بلکه مردان هم نباید در کار سیاسی دخالت کنند، چرا که امری ناپسند و غیر دینی است! پس  از دستگیری امام (ره) در 15 خرداد، در قم اولین حرکت از زنان شروع شد؛ غیرت مرد‌ها به وسیله عملکرد همسرانشان تحریک شد و به پا خاستند. اگر مشارکت زنان در این انقلاب نبود، انقلاب به جایی نمی رسید. @maryamordouei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 انتشار نخستین‌بار 📹 خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir