کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٠٢
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ٩٨/٠١/٠٢
🌀خطبه ای ٨٧ در نهج البلاغه، محبوب ترین بندگان خداوند را توصیف میکند.
در این خطبه در مورد خصوصیات این افراد میفرماید:
اى بندگان خدا، محبوب ترين بندگان خدا در نزد او بنده اى است، كه خدايش در مبارزه با نفس يارى دهد. پس اندوه را جامه، زيرين خود سازد و خوف را پوشش رويين. .... ◀️
⬅️تفاوت بین حزن و خوف در اینست که:
حزن نسبت به گذشته است و خوف نسبت به آینده است.
...... ◀️چراغ هدايت در دلش افروخته است و براى روز مرگ خود توشه اى مهيا كرده، مرگى را كه ديگران دورش میپندارند، نزديكش انگاشته.
تن به سختيها سپرده. نگريسته و نيكو نگريسته، خدا را ياد كرده و فراوان ياد كرده. از آبى گوارا كه راه آبشخورش سهل و آسان بوده، سيراب گشته و با همان جرعه نخستين تشنگيش فرو نشسته است.
راه هموار زير پاى كوفته را در پيش گرفته است. جامه هاى شهوت و هوس از تن به در كرده و از هر غمى [و همّى] دل را بپرداخته جز غم دين. از زمره اى كه به كوردلى موصوف بوده اند خود را به يك سو كشيده و از مشاركت اهل هوی و هوس دورى جسته است.
كليد درهاى هدايت گرديد و قفل درهاى هلاكت و ضلالت. راه خود را بشناخت و در آن قدم نهاد و نشانه هاى راه را بشناخت و از گردابهاى مهالك برست و به ساحل نجات رسيد.
به استوارترين دستگيره ها و محكمترين ريسمانها چنگ زد. به مرحله اى از يقين رسيد كه چهره يقين را، كه چون آفتاب تابان بود، مشاهده كرد.
↩️ مرحوم شوشتری (ره) میفرمود:
چراغ هدایت در دل همه است بعضی ها متأسفانه سوخت به آن نرسید و فتیله ی آن سوخت.
🔔 امروز فرهنگ غربی و دنیا میخواهد لباس شهوت را به تن جوانان ما بکند، ولی فرهنگ امامت و ولایت اینست که لباس شهوت را از تن جوانان بیرون میآورد.
✅عزیزان من به دنبال نهج البلاغه بروید، چون در این کتاب همه چیز را گفته است، حکومت داری و شخصیت های معنوی را و....
امیرالمؤمنین علی (ع) سفره ی دلش را برای شماها پهن کرده است.
♻️امام علی (ع) در نمازش میفرمودند که، گناه نگذاشت که من دو تا نماز قبول شده بخوانم. شماها که میدانید علی (ع) حجت و عصمت خداوند است ببینین چگونه صحبت میکند.
🔚 خانمها و آقایان هر چه میتوانید به سمت پاکی ها بروید، معنویات بسیار زیبا است.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#درس_اخلاق_قم ٩٧/١٢/٢٢
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ٩٧/١٢/٢٢
🌀در هفته ی پیش دلیل مغایرت اسم خداوند مطرح شد، دلیل این مغایرت در ادامه ی حدیث آمده است، شما اگر بخواهید اسم شیء را در هر یکی از اشیاء عالم بگذارید. حتما باید بدانید آن چیزی که به آن شیء میگویند مخلوق است. امّا اگر این شیء را به خداوند اطلاق کنید دیگر آن شیء مخلوق نیست پس اسم شیء را یکبار بر روی تک تک موجودات میگذارند میشود مخلوق، همان اسم شیء را بر روی خداوند میگذارند دیگر مخلوق نیست. به خاطر اینکه مبداء تمام اشیاء جهان ذات اقدس اله است، لذا شیء یت خداوند از کسی گرفته نشده است و خداوند خودش به همه شیء یت داد. بنابراین میشود که کلمه ی شیء را بر این اطلاق کنیم که مخلوق شود، و اگر بر خداوند اطلاق کنیم خالق میشود.
✅در سوره مبارکه اسراء آیه ١١٠ آمده است که:
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا
بگو خدا را بخوانيد يا رحمان را بخوانيد هر كدام را بخوانيد براى او نامهاى نيكوتر است و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسيار آهسته اش مكن و ميان اين [و آن] راهى [ميانه] جوى.
❇️عزیز دل من، ما در عرفان این را میگوییم، فایده ی یک گوشه نشستن ساعتی از روز برای اینکه مثلاً ١٠٠ بار بگویم لا اله الا الله، یا به هر تعداد، ↩️فایده ی آن اینست که من جزء مجذوبین شوم. خیلی از ماها مجذوب شهوت هستیم، چگونه از آن بیرون بیاییم؟ اینست که در یک روزی با خودمان خلوت کنیم و با اسم خداوند صحبت کنیم تا بتوانیم جزء مجذوبین خداوند شویم.
♻️در حدیث داریم که:
دوستان من زیر بال و پر من هستند. و مردم که اینها رو نمیشناسند.
و اینها جزء مجذوبین میشوند.
❌یک عبارتی برای اهل سالک هست که، سالک هیچگاه گرفتار شطحیّات* نمیشود، همیشه این لفظ است. در بیانات امام خمینی (ره) و قاضی سعید قمی و .... هم آمده است.
و همچنین عارف گرفتار تلوین نمیشود، یعنی حالات.⬅️( یعنی طرف فقط در دعای کمیل داد میزند و گریه میکند و در خانه و نماز این حالات را ندارد.)
لذا میگویند چهره سالک را نگاه که میکنید لبش خندان است ولی در خلوت خود قلبش لرزان است.
↩️پس به این نتیجه میرسیم که سالک و عارف واقعی در تمکین است و دچار شطحیّات و تلوین نمیشود.
💠در حدیثی آمده است که:
بعضی ها در قیامت دو چهره دارند، و دو زبان دارند، یکی از زبان هایشان پشت سرشان و دیگری در جلو صورتشان است، تمام جسدشان آتش است، فریاد میزنند که اینها کسانی هستند که در دنیا دو رو بودند، و لذا در روز قیامت هم به همین صورت محشور میشوند.
🔚 دوستان از عمرتان درست استفاده کنین عمر ما دارد هدر میرود نه دیداری نه لقاء ی و... نداریم.
*پ. ن: هیجان زده نمیشود، یعنی در بین مردم اظهار معرفت، فضل و مرتبت نمیکنند.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_اول_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب اول ماه رمضان ٩٨
🌀در مباحث آسیب های اجتماعی نمیشود نام برد قداست جلسه بهم میخورد. بطور کلی ادب قرآن، فقها و ائمه(ع) در اینست که از آسیب های اجتماعی نام نمیبرند.
شما در قرآن اسم هیچکدام از خصوصیات زن و مرد نیست، چون ادب قرآن نمیگذارد که هتاکی شود. مثلاً ما در قرآن اصلا زوجه نداریم، هر چه داریم زوج است، و منظور از زوج هر دو است.
✅لذا همه تلاشم در این شبها اینست که این مباحث را به گونه ای دیگر عرض کنم، مثلاً یکی از چیزهایی که اولین بحث ماست لذت ناپاک است. و همین لذت ناپاک دریایی از آسیب های اجتماعی است.
روانشناسی غرب بی ادبی را به بشر آموخت، ولی روانشناسی اسلامی کرامت را به بشر آموخت.
روح کرامت را در جوانان افکند.
♻️در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که:
بسیاری از لذت های ناپاک و پست، آدمی را از سنت ها و روش ها و سیره های متعالی باز میدارد.
↩️اتفاقاً در مورد این حدیث دو آیه هم داریم که میشود به عنوان مدرک این حدیث آورد:
در سوره مبارکه مومنون آیات ۵ و ٧ آمده است که:
وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ.
و آنان که دامن خود را حفظ میکنند.(۵)
فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.
پس کسانى که راه دیگرى جز آنچه مقرّر شد طلب کنند، آنان از مرز الهى گذشته اند.(٧)
❌کسانی که به نفس خود ظلم میکنند یعنی عملاً دارند به خداوند هم ظلم میکنند.
🔷از امام صادق (ع) سوال کردند چرا استمناء حرام است؟
فرمودند: گناه بزرگی است خداوند در قرآن نهی کرده است، و کسی که این عمل را انجام میدهد مثل کسی است که با خودش ازدواج میکند. و اگر من بدانم که شخصی چنین کاری را انجام داده است با او سر یک سفره نمینشینم.
💠در قرآن سوره مبارکه مومنون آیه داریم که:
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.
چنین نیست، بلکه ظلمت ظلم و بد کاریهاشان بر دلهای تیره آنها غلبه کرده است (که قرآن را انکار میکنند).
این آیه را مرحوم علامه طباطبایی استنباط کردند و روایت نداریم، فرمودند آنهایی که لذت های ناپاک دارند با اینها رفیق نشوید، اینها دلهایشان زنگ زده است، به خاطر کار حرامی که انجام میدهند.
ایشان فرمودند در این آیه سه نکته وجود دارد:
1⃣◀️اشاره به این دارد که اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهد.
2⃣◀️این نقش و صورت مانع آن میشود که حق و حقیقت را درک کند.
3⃣◀️ نفس آدمی از وقتی که متولد میشود اگر همینگونه بماند و آثاری و نقشه ای در نفس آدمی ایجاد نشود قطعاً این نفس باصفا و پاک میماند و در همین دنیا به ملاقات خداوند میرود.
↩️این گناه است که باعث میشود انسان از دیدار خداوند در همین دنیا غافل شود.
🌐اسلام چشم چرانی را نهی کرد. از امام صادق در اینباره سوال کردند، ایشان جواب دادند:
به صورت زن نامحرم که نگاه کنید و چشم چرانی میکنید، درخت شهوت در دل شما به وجود میآید و قلب شما مزرعه ی شهوت میشود، و این باعث فتنه میشود.
❎امام علی (ع) فرمودند:
کسانی که به بهشت علاقه دارند، خواهش های نفسانی و شهوات را فراموش میکنند و از آنها چشم میپوشند.
از امام باقر (ع) نقل شده است که شخصی محضر ایشان رسید و گفت من اعمال عبادی مثل نماز و روزه زیاد ندارم ولی حلال میخورم و شهوت ناپاک را به هیچوجه اجازه نمیدهم در زندگی ام وارد شود، امام (ع) فرمود دو کار میکنید که اعظم از هر عبادت است. در کافی نقل شده هست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اگر کسی به زنی عاشق شد و منتها آن عشق را در دل نگه داشت، کتمان کرد و پاک ماند و از دنیا رفت، خداوند به خاطر اینکه این عشق را پنهان نگه داشت سایر گناهانش را نیز میبخشد.
🔚 دوستان عزیز من به این روایات ائمه (ع) عمل کنید. کسی که میخواهد به بهشت برود اجازه نمیدهد که سرگرم این ناپاکی ها شود.
_____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دوم ماه رمضان ٩٨
🌀یکی از ضررها وآسیبهای اجتماعی در فرهنگ قرآن و فقاهت مسمومیت روح و جان است.
این را ما معتقدیم؛ فقها معتقدند.
ما میگوییم اگر شهوت آزاد باشد؛ اگر نگاه به بدن آزاد باشد؛ چشم چرانی مجاز باشد؛ ارتباط محرم و نامحرم مانعی نداشته باشد؛ روح و جان بشر مسموم میشود.
✅برای رفع مسمومیت، تا الان فکری نشده است؛ این فرهنگ ما نیست این جهان بینی ماست؛ با فرهنگ فرق میکند.
یعنی این برخواسته از خداست؛ بیان خداست؛ بیان پیغمبر (ص) است؛ بیان اهل بیت (ع) است.
♻️شما میبینید که دعاهای ماه رمضان اول با یارب شروع میشود:
رب شهر رمضان: یعنی همین ماه رمضان مالک دارد.
ما میگوییم این جهان صاحب دارد؛ اگر حرف صاحب را گوش ندهیم گرفتار مسایلی میشویم.
❇️از اینجا میتوان فهمید که اعتقاد ما فرق میکند. ما معتقدیم روح و جان مسموم میشود؛ اصلاً بحث ما در عرفان نیست و کاری به این بحث نداریم ما بحثمان روانشناسی و جهان بینی است و سخن ما در این محور است.
🔷لذا من اینجا ۵ مرحله را وارد میشوم:
1⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده همیشه در لبه پرتگاه هستند. نه مقاومت میفهمند نه ایثار و نه شجاعت میفهمند.
🔷در سوره مبارکه توبه آیه ١٠٩ داریم که:
أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين.
آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند.
2⃣◀️درخت شما، درخت فاسدی میشود (نسل فاسد).
در سوره مبارکه ابراهیم آیه ٢۶ داریم که:
وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار.
و مَثَل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدیس که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالای زمین افتد و زود خشک شود و هیچ ثبات و بقایی نخواهد یافت.
❇️شهوت، جنون و مسمومیت میآورد که الان متوجه آن نیستید، چون غرق در مسمومیت اید امّا یک مقدار که بگذرد متوجه خواهید شد.
🔷اگر روح و جان مسموم شود دو خطر در پی دارد:
1⃣⏪اینست که لبه پرتگاه هستید.
2⃣⏪اینست که نسل خبیثی به جا میگذارید.
🔔کسی که روزه نگیرد مقاومت نمیفهمد؛ روزه به انسان درس مقاومت میدهد؛ گرسنگی درس مقاومت میدهد.
3⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده از دیدگاه قرآن علف هرزه هستند.
🔹در سوره مبارکه زخرف آیه ۴١ آمده است که:
فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
پس اگر ما تو را به جوار خود بریم بعد از تو سخت از آنها انتقام میکشیم.
4⃣◀️خداوند فرموده است که چون شما موسس معصیت هستید و بنیاد معصیت و گناه را بنیاد کردید، از شما انتقام میگیرم.
❌خداوند فرمودند: فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
↩️علامه حسن زاده آملی در ذیل این آیه یک مثال قشنگی میزنند و میفرماید:
کسانیکه بندگی خداوند را میکنند؛ کسانی هستند که موسس زندگی سالم اند.
نگاه به تنه درخت کنید؛ این تنه درخت قوز قوز دارد؛ نجار این قوزها وگره ها را برمیدارد و صاف میکند و بعد از اینکه چوب را صاف کرد آن را میبرد.
خداوند میفرماید: کسانیکه دنبال زندگی سالم الهی اند؛ من برایشان نجار میشوم و اگر در زندگیشان گره ای برای فرزندشان یا خودشان ایجاد شود برمیدارم و صاف میکنم.
💠امام صادق (ع) فرمودند:
هر عبادتی که بر پایه تقوا نباشد گرد و غبار است.
🔚 از اميرالمؤمنين علی (ع) از علم سؤال شد، فرمودند، چهار كلمه است:
أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ، وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ فیها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها.
خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندید، عبادت کنید. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را دارید، معصیت کنید. برای دنیایت به اندازه ای که در آن عمر دارید، کار کنید و برای آخرتت به اندازهای که در آن باقی میمانید، عمل کنید.
_______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir