بسم الله الرحمن الرحیم
۵ محرم ۱۳۹۷
🌀ذات اقدس اله در قرآن مجید بعضی از سوالات را جواب دادند، امّا بعضی از سوالات را جواب ندادند.
مثال بعضی ها را جواب داد◀️ سوال کردند در مورد هلال ماه که برای چه هست؟
جواب دادند: این گردش هلال برای این است که وقت نماز و حج و ...... را برای شما مشخص کند.
مثال بعضی ها را جواب نداد◀️ سوال کردند که روح چیست؟ در اینجا پاسخی نداد. یا در مورد خمس و .... جواب نداد.
خوب حالا چرا جواب نداد⬅️ چون باید خود مردم تلاش و هزینه کنند تا بتوانند به آن ارزشها و مقامات برسند.
♻️در قرآن کریم آمده است که سخنگوی اهل بهشت داوود (ع) است، خوب حالا چرا ایشان سخنگوی اهل بهشت هستند به این دلیل که⬅️ ایشان صدای زیبایی داشت، موذن بود و مناجات زیبایی میکرد.
💠در قرآن کریم سوره مبارکه نحل آیه ۴۳ آمده است که:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
و ما پیش از تو غیر رجال مؤیّد به وحی خود کسی را به رسالت نفرستادیم، پس اگر نمیدانید از اهل ذکر (یعنی علماء و دانشمندان هر امت) سؤال کنید.
✅دوستان دانشگاهی ما، برادران عزیز ما، شما با کوچکترین شبهه زندگیتان را رها میکنید، زندگی معنویتان به هم میریزد.
لذا خداوند میفرماید: از روی جهل و نادانی گناه میکنید.
شیطان هم در قیامت میگوید مرا سرزنش نکنید، خودتان را سرزنش کنید.
❇️دوستان عزیز من، شما پولدار شدید ولی دیندار که نشدید. شما پزشکی قبول شدید، ولی قبولی قرآن که ندارید. شما در علم تحصیلی موفق هستید در علم اشراقی که موفق نیستید.
شما یکبار شرح توحید صدوق را گوش کنید، یکبار قرآن را بخوانید اگر حاضر شدید نمازتان را رها کنید، دنیا دنیا هم به شما اگر شهوت نشان دهند حاضر نیستید دیگر دنباله رو شهوت شوید.
🔷تقرب دو قسم است:
1⃣⏪تقرب محسوس
2⃣⏪تقرب معقول
🔔آنچه که امروز در دانشگاهها وجود دارد تقرب محسوس است. آنچه مربوط به قرآن میشود تقرب معقول است.
❎بیشتر حرفهای ما روی عرفان نظری هست، ما عرفان نظری را بیشتر از عرفان عملی دوست داریم. لذا بچه هایی که در عرفان عملی میروند اشتباه است اگر عرفان نظری نداشته باشید، عرفان عملی سر از خدمت حجاب در میآورد.
🌐در عرفان نظری وقتی به عوالم بیهوشی میرسد چهار جهل داریم که یکی از آنها را شرح میدهم:
1⃣⏪جهل وقاع، یعنی شیطان با شما رابطه ی زناشویی میکند. شیطان همه چیز را از شما میگیرد.
در سوره مبارکهی دخان آیه ۱۰ آمده است که:
فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ.
(ای رسول) منتظر باش روزی را که (بر عذاب کافران) آسمان دودی پدید آرد پیدا و آشکار.
🔚 خوف خداوند فیض است.
ای انسانهای فرهیخته مطالعه داشته باشید. با خودتان کار کنید حیف است.
در نماز حالات خشیّت داشته باشید.
چه اشکالی دارد سحرها در نماز گریه کنید.
_____________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ۹۷/۰۹/۰۲
🌀حضرت علی (ع) در خطبه دوم نهج البلاغه، هشت فضیلت را برای اهل بیت (ع) بیان میکند.
1️⃣◀️و هم موضع سره.
اهل بیت (ع) محل و جایگاه سر خداوند هستند.
سر معمولاً علمی است که جایز نیست برای عامه مردم اظهار کرد. خداوند و پیغمبر (ص) اسراری دارند که حق ندارند برای مردم بیان کنند.
♻️امام سجاد (ع) فرمودند: لو علم اباذر ما فی قلب سلمان لقتله.
اگر اباذر میفهمید که چه چیز در قلب سلمان است، سلمان را میکشت.*
درحالیکه در مورد اباذر آمده است که: انه لم یکفر بالله طرفه عین.
اباذر به اندازه یک پلک زدن به خداوند کافر نشد.
⛔️ یکی از اشتباهاتی که در مملکت اتفاق افتاد این بود که برخی الفاظ و اسرار عرفانی را در جلسات بیان میکنند. مردم تحمل آن را ندارند.⛔️
✔️برخی از آیت الله بهجت (ره) میخواستند که ایشان استاد آنها باشد، استاد بهجت (ره) میفرمود شما کلاس اول هستید میخواهید بیایید کلاس دوازده؟
امام صادق (ع) به ابابصیر فرمودند: ان ظاهر عندنا سرا من سرالله و علماء من علم الله.
ما اسراری داریم که اسرار خداوند است و علمی داریم که علم خداوند است، نه فرشته مقرب و نه نبی مرسل (ص) و نه مومنی که خداوند قلبش را برای ایمان امتحان کرده است، نمیتوانند این علم را تحمل کنند.
و همچنین امام صادق (ع) فرمودند:
که ما بنا نداریم به شما بگوییم. ما به اندازه تحملتان به شما میگوییم. مراقب باشید کلاسهایی نروید که گمراه شوید.
محی الدین در فتوحات مکیه میگوید: آفرین بر فقهاء که عرفان را حرام کردند. چون کار هر کسی نیست.
امام (ره) میفرمود: هر کس میخواست برای عرفان خدمت آیت الله شاه آبادی برسد، ایشان میفرمود که شما برزختان را درست کنید، بعد بیایید.
امام خمینی (ره) میفرمود که استاد میفرمود، بعضی در عرفان ورم کردهاند و فکر میکنند عارف هستند.
🔔یک عارف جلیل القدری میگفت، من وقتی محضر امام زمان (عج) رسیدم، پرسیدم آقا چرا نمیآیید؟ فرمودند به مردم ایران بگویید که یک ولایت فقیه آمده است، نمیتوانید آن را تحمل کنید. آن وقت میتوانید مرا تحمل کنید؟
خیلیها چادر را نکشیدند (تحمل نکردند) و کنار گذاشتند خیلیها آمدند حوزه و عمامه را نکشیدند و آن را کنار گذاشتند.
🔚 مردم اگر انذار بشوند زودتر نتیجه میگیرند. تشویق باید به اندازه باشد.
بدون استاد نمیتوانید در تهران زندگی کنید و سریع فریب میخورید.
*پ.ن: الوافی، جلد ۱، صفحه ۱۱
_____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#آیت_الله_احدی_حفظ_الله #اخلاق_قم
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۱۳۹۷/۹/۷
🌀در حدیث چهاردهم از شرح توحید صدوق به اوصاف خداوند پرداخته میشود، و نسبت به اوصاف خداوند مقاماتی مطرح میشود:
1⃣⏪توحید صمدی.
امام باقر (ع) میفرمایند: هر اندازه خداوند به من بار علمی بدهد همه را برای توحید صمدی خرج میکنم.
♻️صمد دو ریشه اصلی دارد:
1⃣◀️قصد
2⃣◀️صلابت و استحکام
🔷این که به خداوند صمد گفته میشود دلیلش این است که، بندگانش قصد درگاه او میکنند و دست نیاز به سوی او دراز میکنند.
⬅️و البته قصدی که استحکام نداشته باشد توحید صمدی ندارد (پس معنای دوم در اینجا کاربرد دارد).
🔔پس توحید صمدی هم لغزش و مرتبه دارد.
◀️و گره کار خیلی ها هم همین است که قصد دارند اما قصدشان استحکام ندارد.
✅امام حسین (ع) برای صمد ۵ معنا بیان میکند:
1⃣↩️کسی است که در نهایت آقایی و سیادت است.
2⃣↩️دارای ذاتی دائم، ازلی و جاودانه است.
3⃣↩️وجودی است که جوف ندارد.
4⃣↩️نمیخورد و نمیآشامد.
5⃣↩️نمیخوابد.
💢امام سجاد (ع) در تعریف صمد این گونه بیان میکنند:
صمد کسی است که شریک ندارد و نگهداری چیزی برای او مشکل نیست و چیزی از او مخفی نمیماند.
🔚 توحید صمدی آنقدر اهمیت دارد که امام باقر (ع) میفرمایند: هر آنچه خداوند علم به من داد در توحید صمدی خرج میکنم.
و زمانی که حماد بن عمر بصیری از امام صادق (ع) درباره توحید میپرسد، حضرت به او میفرمایند ابتدا موحد صمدی باش.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ۱۳۹۷/۹/۱۶
🌀در ادامه بیان فضائل اهل بیت (ع) در نهجالبلاغه که هفته گذشته سه مورد آن بیان شد به موارد دیگر میپردازیم.
4⃣⬅️مرجع احکام شرعیه
◀️در احکام شرعی باید به چه کسی مراجعه کنیم؟
باید به اهل بیت (ع) مراجعه کنیم.
💢امّا ما از اهل بیت (ع) نان میخواهیم، تمدن میخواهیم، هواپیما میخواهیم، و در واقع دنیا میخواهیم.
💢امّا اهل بیت (ع) آمدهاند که وظائف شرعی، امور دینی و تکلیفی ما را معلوم کنند.
⭕️پس اهل بیت (ع) محل رجوع اند (مرکز رجوعاند)، مرکز مراجعات احکام الهیاند.
❌البته اسلام به دنبال این نیست که بگوید تمدن و هواپیما و... (این دنیا) بد است، بلکه دنبال آن است که تمدن را به استخدام بگیرد، صنعت را به خدمت بگیرد.
⬅️امام علی (ع) فرمودند:
علم جامعه نزد ماست.
گفتند علم جامعه چیست؟
پاسخ دادند: ◀️کتابی است که حلال و حرام کل عالم و هر چه مردم نیاز دارند در آن است.
5⃣⬅️نگهبانان کتاب آسمانی
💢تمام کتب آسمانی در محضر اهل بیت (ع) هستند (تورات تحریف نشده، انجیل تحریف نشده و قرآن).
🔹شخصی از رهبران مسیحی نزد امام رضا (ع) آمد و گفت شما از کتب الهی تورات و انجیل چیزی میدانید⁉️
✅امام رضا (ع) فرمودند، بله ما وارث آنها هستیم.
سپس حضرت (ع) شروع کردند برایشان تورات و انجیل خواندند، شخص نصاری بسیار متعجب گشت‼️
و امام رضا (ع) این جمله را فرمودند:
«ان الله لا یجعل حجتا یسئل عن شئ یقول لا ادری».
«خداوند حجتی را قرار نداد که از او سوالی شود و او بگوید نمیدانم».
🔚پس اگر میخواهیم از عذاب آخرت در امان باشیم باید دور قرآن و اهل بیت (ع) بگردیم و در خدمتشان باشیم نه اینکه آنها را در استخدام خود بگیریم.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#آیت_الله_احدی_حفظ_الله #اخلاق_قم ۹۷/۰۹/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۹۷/۹/۱۴
🌀یکی ازمقاماتی که در توحید مطرح میشود توحید ظلی است.
💢امام صادق (ع) میفرمایند:
«لا ظل له یمسکه و هو یمسک الاشیاء بأظلتها».
برای تفسیر این حدیث سه احتمال وجود دارد:
1⃣◀️منظور از ظل، جسم است.
🔸مرحوم ملا محسن فیض کاشانی (ره) میگویند:
منظور از ظل جسم است، یعنی خداوند جسم ندارد که او را نگه دارد ولی خود او تمام اشیاء را با اجسام نگه میدارد.
و بعد از ابن عباس نقل میکند:
🔹الکافر یسجد لغیر الله و ظله یسجد لله.
کافر به غیر خدا سجده میکند غافل از این که جسم او به خدا سجده میکند.
⏪پس درواقع جسم انسان به صورت تکوینی موحد است.
⁉️امّا چرا به ظل، جسم میگوند؟
زیرا هر سایهای که میبینیم برگرفته از عالم ماده است. لذا از این جهت به جسم، ظل یعنی سایه میگویند. و یا به خاطر اینکه آن چیزی که جلوی نور را میگیرد جسم است.
2⃣◀️ظل به معنای ملجأ یعنی پناهگاه و جایگاه است.
💢در کتاب مجمل اللغه آمده است ظل به معنای ملجأ یعنی پناهگاه و جایگاه است.
⭕️هر چیزی که ملجأ باشد به منزلهی علت ممسکه یا علت نگهدارنده است.
مثلاً شما روی صندلی نشستید آن صندلی علت ممسکه شماست.
امام صادق (ع) در این روایت ⬅️(لا ظل له یمسکه...)، میخواهد بگوید علت ممسکه بی صاحب نیست خودش ممسک (نگهدارنده) دارد وممسک آن خداوند است.
⭕️در واقع همه موجوداتی که میبینید یک علت ممسکه دارد که ممسک آن علت ممسکه خدای متعال است.
3⃣◀️ظل به معنای مثال روحی.
💢سومین نظریه، نظریه عرفا است.
عرفای نامی همچون مرحوم امام خمینی (ره) میگویند: آن دو احتمال قبلی درست است امّا به نظر میرسد اینجا منظور از ظل مثال روحی باشد.
💠در یک حدیث معراجی آمده است:
«لکل مثل، مثال».
(برای هر مثلی، مثالی است).
هر چیزی در عالم میبینیم مثالی دارد.
آن را میگویند مثال روحانی یا نورانی (وجود برزخی).
🔸علامه جوادی میفرمایند: از فرق سر تا نوک انگشت پا یک مثال روحانی است.
🔔خدا این مثال نوری را برای تربیت ما قرار داد.
✅منظور حدیث (لا ظل له یمسکه...)↩️مثال روحانی است، ممسک ( نگهدارنده) شماست و حافظ این مثال نوری خداوند است.
🔚 در واقع انسان یک وجود مادی دارد و یک وجود مثالی و برزخی دارد که، حافظ وجود مادی است و خداوند حافظ وجود مثالی است.
__________________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
قابل توجه مردم عزیز👇
پروژه ساخت حوزه علمیه آیت الله احدی در مرحله صدور پروانه می باشد.
با توجه به اینکه مراحل اداری زمان بر است و بعضا موانعی سر راه ایجاد می شود ان شالله در سال ۹۷ علمیات ساختمانی شروع شود.
عزیزانی که تمایل به کمک دارند مبالغ خود را به شماره کارت ذیل به نام مجتبی احدی واریز نمایند.
5859831075434810
برای وقف نیز با شماره ۰۹۳۹۹۲۱۲۱۳۱ تماس بگیرید.
ان شاالله در پناه امام زمان موفق و موید باشید