#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_سه_شنبه_۱۵_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیستم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
🌀ذات اقدس اله در قرآن میفرماید شیطان با شهوت شما کاری ندارد، چون همه شهوت دارند.
شیطان با دوستی شهوت کار دارد، خیلی زیبا بیان میکند. یعنی سعی میکند شما را محب و دوستدار شهوت کند. و اگر دوستدار شهوت شوید خیلی خطرناک است چون ارضاء نمیشوید، و تنوع طلبی در شما به وجود میآید.
↩️چهار فکر که اسلام مدنظر دارد که درست شود شامل این موارد است:
1⃣⏪#شهوت است.
✅تفکر ما از قرآن و اهل بیت (ع) است.
در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۴ آمده است که:
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ.
مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیانهایی از طلا و نقره و اسبهای نشان دار نیکو و چهارپایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، (لیکن) اینها متاع زندگانی (فانی) دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو.
❎قرآن و اهل بیت (ع) حرفشان اینست که دوستی شهوت بردگی میآورد، امّا جامعه میگویید نه.
علامه حسن زاده آملی حفظ الله میفرماید: شهوت بشر را از افق بالای احسن التقویم به نقطه ی پایین ترین نقاط پرتاب میکند.
2⃣⏪ما نیاز داریم که فکر بچه ها باید عوض شود، بحث #غضب است. لذا اگر غضب را کنترل کنید جلوی هیجان را میگیرد.
و در جایی که نیاز است غضب استفاده شده و در جایی که نیاز نیست کنترلت میکند.
لذا گفتهاند کسانی که زود عصبانی میشوند این ذکر را مرتب بگوید:
⬅️وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ.
3⃣⏪عزیزای من، دانشگاهی های گرامی این مورد شامل حال شماست از ما ناراحت نشوید،
#تعدیل_علم است.
اگر علم بشر معتدل نشود گرفتار انواع خیانت ها میشود. ولی اگر این علم تعدیل شود دارای حکمتی است که میوه میدهد. صاحبان علم باید حکمت بیاموزند، و حکمت میوه ی علم است.
🔔 لذا در قرآن کریم سوره مبارکهی بقره آیه ۲۹۶ آمده است:
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ.
خداوند فیض حکمت را به هر که خواهد عطا کند، و هر که را به حکمت و دانش رسانند درباره او مرحمت و عنایت بسیار کردهاند، و این حقیقت را جز خردمندان متذکر نشوند.
4⃣⏪#قوه_ی_عدل است.
مساوات بسیار عالی است، امّا مساوات در صورتی است که افراط و تفریط نکنید. جالب هست بین شجاعت و عفت باید مساوات را برقرار کنید. میگویند عفت نتیجه ی شهوت تعدیل شده است، و عدل نتیجه ی کنترل شدید افراط و تفریط است. قوه ی عدل را تحت اعتدال بگیرید.
⬅️در سوره مبارکهی قلم آیه ۴ میفرماید:
وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ.
و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم آراستهای.
🔚 در کتاب مدینه المعاجز داستانی در مورد فضائل امام علی (ع) نقل میکنند بسیار زیباست، حتماً مطالعه بفرمائید. چون طولانی میشود از نوشتن آن خودداری میکنم.
تا ز رویتـ❤️ـ ...
گرفته ام روزه ...
جز به یادتـ❤️ـ ...
نکرده ام افطار❗️😔 ...
آقا نیامدی ؛ رمضان هم تمام شد❗️😭
@ahadi_ir
پخش زنده مراسم عید سعید فطر
صوتی + تصویری: https://salamheyat.ir/c/ahadi
شماره کارت ها جهت واریز فطریه و کفاره
فطریه:
5859831075434810
کفاره:
6037701683901547
هر دو به نام مجتبی احدی نژاد
_________________________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_پنج_شنبه_۱۷_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیست_دوم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
🌀قدری سوره انفطار را شرح میدهیم تا کمی قرآن و علی (ع) از نظر وحدت مشخص شود،
قرآن میفرماید علایم قیامت چند چیز است:
⭐إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ : زمانی که آسمان شکافته شود مردم باید آماده باشند که قیامت دارد برپا میشود.
⭐وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ : ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ مثل بالش پُر از پَر اگر باز شود چنان منتشر میشود که قابل جمع اوری نیست.
⭐وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ: و ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﭙﻴﻮندند]
فجرت دو معنا دارد.
یک معنی که آقای مکارم پذیرفته است، یعنی روان یعنی تمام دریاها یک دریا میشود. معنی دوم به معنای داغ و آتش است. یعنی دریاها آتش میشود که آسمان را میسوزاند کوه را میسوزاند همه چیز را میسوزاند و ذوب میکند.
قرآن میفرماید:
وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ(سوره مبارکهی زمر آیه ۶۷).
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺩﺭ ﻗﺒﻀﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭﺳﺖ، ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﻢﺩﺭﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ.
✅اینهارا میگوید که یعنی نمیشود با خداوند جنگید باید تسلیم بود.
در دعای افتتاح داریم که:
تَرْعَدُاَلسَّمَاءُ وَ سُكَّانُهَا وَ تَرْجُفُ الأَْرْضُ وَ عُمَّارُهَا: زمین تکه تکه میشود.
و بعد میگوید:
⭐ وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ: ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺭﻭ ﺷﻮﻧﺪ.
⭐عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ: ﻫﺮﻛﺴﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ] ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﭘﺲ ﻧﻬﺎﺩﻩﺑﺪﺍﻧﺪ.
بعد میگوید: ای انسان چرا مغرور میشوی به خدایت؛ تو که میدانی وقتی دریا آتش شود همه محو میشویم قیامت بیاید همه زیرو رو میشویم پس غرور برای چیست؟
✳هدف من از گفتن این بود که بگویم: امیرالمؤمنین علی (ع) شش عبادت دارد که اعظم عبادات است، یعنی بالاتر از این عبادت نیست.
1⃣⏪اولین عبادت ایشان مربوط به روز خندق است:
یک نفر بود با هزار نفر میجنگید بنام عبدوت
مسلمانان همه مانده بودند چکار کند. سه بار پیغمبر (ص) هل من ینصرنی سر داد کسی جواب نداد میگفتند صلح کنیم. صلح اسلام و شرک که درست نیست ولی هر سه بار آقا امیرالمؤمنین علی (ع) پاسخ میدادند من میروم.
اقا زخمی برداشتند وقتی نزد پیامبر (ص) برگشتند گفتند ضربت علی (ع) در روز خندق از عبادت جن و انس بالاتر است.
2⃣⏪دومین جا یوم الاحد است. روز احد وقتی به پیامبر (ص) حمله شد همه فرار کردند، امیرالمؤمنین علی (ع) یک تنه ایستاد در برخی روایات آمده ششصد زخم برداشتند.
3⃣⏪سومین مورد جهاد امیرالمؤمنین علی (ع) است.
هیچ کس در جهاد مانند ایشان نیست ایشان مصداق:
وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ (سوره مبارکهی احزاب آیه ۲۳) نیست و مصداق فر الی الله است یعنی به سوی خداوند فرار کرد.
4⃣⏪مورد دیگر تواضع حضرت (ع) است. با قنبر غلامش بازار میرفتند دو پیراهن میخریدند لباس بهتر را به قنبر میداد و میگفتند نمیخواهم خدا مرا در لباسی ببیند که فقرا ندارند. مثل بردهها روی خاک مینشستند.
5⃣⏪پنجمین مورد ساده زیستی ایشان است.
6⃣⏪مورد دیگر امانت داری و بیت المال حضرت علی (ع) است که هیچ کس شبیه ایشان نیست.
امیرالمؤمنین علی (ع) بی دلیل توی دلها نمیرود.
🔚 اگر ما اینها را داشته باشیم به کمال عظماء میرسیم. ان شاءالله همین درس اخلاق ها سبب شود نسل جدیدی ساخته شود و تربیت شوند.
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_پنج_شنبه۲۴_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیست_نهم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
♻درباره ریاضت به تبع اساتیدمان مبنایی داریم که از صوفیه جدا هستیم و اصلاً اصولشان را قبول نداریم، و ما مخالف با آن ریاضت هستیم. ما اعتقاد داریم ریاضت در صدق نفس است و صدق نفس در قلمرو خوف محقق میشود.
❇یک بیانی امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه دارد که نظر ما موافق این نظر است، میفرماید:
وَ إِنَّمَا هِيَ نَفْسِي أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَيلِتَأْتِيَ آمِنَهً يَوْمَ الْخَوْفِ الأَْكْبَرِ وَتَثْبُتَ عَلَي جَوَانِبِ الْمَزْلَقِ. (نامه ۴۵)
نفس خودم را به تقوا ریاضت میدهم تا روز قیامت که همه میترسند در امان بمانم و در آنجا که همه میلرزند من نلرزم.
ما میگوییم تقوا ریاضت شماست. تقوا باید حرف اول را در زندگی تان بزند، چون تقوا باشد همه چی هست، اگر تقوا باشد نه دروغ هست، نه افتراء، نه تهمت و نه بازی درآوردن.
منتهی ریاضت مراتب دارد که خدمتتان عرض میکنم:
1⃣⏪#تذهیب_اخلاق
این مرتبه برای عموم است و همه میتوانند تذهیب اخلاق کنند.
نه به نفس گفتن، سبب رشد معنوی انسان و ریاضت میشود. ریاضت و تذهیب اخلاق سخت است؛ نه به نفس گفتن واقعاً مشکل است.
2⃣#دل_کندن_از_غیر_خدا
این مرتبه سالک الی الله است و مرتبه خواص است که تلاش میکنند از غیر خدا دل بکنند. انقطاع از ما سواء الله پیدا میکند.
3⃣#تجرید_و_تخلیص_از_ثنویت
یعنی سالک نباید دوبین باشد. مثلاً خداوند هم شاهد است هم مشهود، هم طالب است هم مطلوب. نباید خداوند را به صورت دو بین ببینم، یعنی بگوییم خداوند هم شاهد است هم مشهود. وحدت خداوند وحدت حقیقیه است، تمام صفات خداوند عین ذات خداوند است، دو تا نیست، تعدد ندارد.
اگر انسان فنا و غرق در خود خداوند شود به این مرحله انسان کامل میگویند.
4⃣#مقام_جمع
یعنی فقط خداوند را مشاهده کنم بدون اینکه گرد و غبار طبیعت در وجود من بیاید. خیلی سخت است. چند نفر میتواند علاقه زن و بچه را کنار بگذارند.
⚡⚡اگر عارف به مقام جمع رسید یعنی تمام تحیات و اضافات را اسقاط کرد فقط او را میبیند. همانطور که امام (ع) فرمود عالَم محضر خداست در محضر خداوند گناه نکنید این همان مقام جمع است. یعنی هر کجا میروید آنجا خداوند را ببینید.
خلق را نمیبیند تنهاکسی که میبیند فقط و فقط خداست. در همه مسائل بگوید الله اکبر و فقط بگوید خدا. کسانی که به مقام جمع نرسیده اند در مشکلات غرق میشوند.
🔚 الان رابطه ما با خدا قطع شده است، مقام جمع رابطهی با خدا را وصل میکند و قوی میکند. مقام جمع حضور مطلق است. یعنی رفع تعارضات و قطع معاوضات*.
پ.ن: *قطع معاوضات
در ازای عبادت، پاداش و اجر نمیخواهد. قطع معاوضات همان وحدت وجود است، یعنی هیچ وقت دوبینی نیست و همه اسماء را عین ذات حضرت حق تعالی میداند.
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_دو_شنبه_۲۱_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیست_ششم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
♻یکی از مواردی که لازم است، بهره برداری از میوه های فکر است.
خواجه نصیرالدین طوسی (ره) میگوید، بهره برداری از میوه های فکر زمانیست که چندکار را انجام دهید:
1⃣⏪خواب و خوراکتان را کم کنید.
2⃣⏪عُلقه و علاقه تان را قطع کنید.
(علقه یعنی وابستگی)
3⃣⏪آرزوها و آمالتان را تمام کنید.
4⃣⏪تمام دلتان را به عزلت متمایل کنید، کم کم سعی کنید فاصله ای را ایجاد کنید تا بتوانید با خداوند خلوت کنید.
برخی بزرگان اضافه بر این مبنا دارند.
هرگاه فکر، شمارا به عبادت خداوند بکشاند میوه اش رسیده است والّا میوه اش نارس است. باید بیشتر متذکر شوید تا میوه فکر برسد.
اشاره میکند به مناجات شعبانیه⬅ إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الاِنْقِطَاعِ إلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْك.
خدایا به تمام معنا حاضرم که همه علاقه ها ببرد و صرفاً دلم را به نگاه تو روشن کنم و غیر از نگاه تو نخواهم.
باید میوه فکر به بهره برداری برسد امّا واقعاً سخت است که آدم بخواهد به بهره برداری فکر برسد. بهره برداری از میوه فکر نیاز است، اگر نمیتوانید از میوه فکر استفاده کنید یقیناً بدانید که به واعظ، بیشتر نیاز دارید. وارستگی های معنوی خود را بالا ببرید.
✅قرآن میفرماید: یوسف خدا را زیباتر از زلیخا دید، اگر زلیخا را زیباتر میدید به گناه میافتاد.
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ (سوره مبارکه یوسف آیه ۲۴).
امروز کشور ما گرفتار هوا و هوس هاست شما در این گرفتاری غوطه ور نشوید سعی کنید خداوند تبارک و تعالی در زندگی تان باشد. فکر ثمر دارد اگر به ثمره و میوه فکر برسد در زندگی شما اثر دارد. استاد بگیرید؛ در طول سال بدون استاد نمانید، در دل شب و خلوت شب با خداوند حرف بزنید خداوند با شما معامله خوبی دارد.
❇یکی از پایه های مهم عرفان اعتصام است. اعتصام دوگونه است:
1⃣⏪اعتصام به حَبْلِ اللَّهِ (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۳).
2⃣⏪اعتصام به خود خداوند.
اعتصام به حَبْلِ اللَّهِ یعنی اعتصام به راهنمایان حقیقی ما مثل پیامبر (ص)، ائمه (ع)، قرآن، فقهای عالم...این خوب است، باید به ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) متمسک شویم، امّا عارف ضمن اینکه این مقام را دارد می خواهد بالاتر برود، چون این مقام قطع و وصل دارد، لذا سالک دنبال بالاتر است. یعنی از مساله عُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ بالاتر میرود. از مساله حبل الله المتین بالاتر میرود. عارف فراتر از این فکر میکند. اعتصام به خود خداوند دارد.
اعتصام به خود خداوند یعنی چه؟
1⃣⬅فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۶).
2⃣⬅وَمَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۱).
❇عرفا میگویند اعتصام به خداوند یعنی آنچنان ترقی کنیم که هیچگونه موهومات در ذهن نباشد و هیچگونه تردد (رفت و آمد) در ذهن نباشد. یعنی اگر نسبت به مشکلاتی گیر کردید و یا در جلسه ای حال پیدا کردید فکر نکنید وصل شدید. بسیاری از اشک ها و حال ها وصل نیست، از این توهمات خارج شوید و به مقام ارشد و بالاتر برسید.
ما به تبع استادمان حضرت علامه حفظ الله نظرمان اینست آنکه اعتصام به خداوند دارد هم سالک، هم راه، هم رونده، هم هدف یکسان است و بین سالک، راه و هدف وحدت ایجاد شده و بهم وصل است.
🔚 مشکل ما با صوفیه اینست. صوفیه خود را قطب کرد طریقت و شریعت کرد؛ امّا عارف هرگز خود را نمیبیند. بوعلی (ره) میگوید عارف اگر خود را ببیند کافر شده است.
روح، نفس و جانتان را به قرآن بدهید.
ذَٰلِكُم بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا وَغَرَّتْكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ لَا يُخْرَجُونَ مِنْهَا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ(سوره مبارکه جاثیه آیه ۳۵).
عده ای را می آورند میگویند این ها را به جهنم ببرید چون آیات ما را مسخره کردند. چون زندگی مادی اینها را فریب داد. و اینجا دیگر عذرخواهی فایده ای ندارد.
فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ;(۳۶)
وَلَهُ الْكِبْرِيَاءُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(سوره مبارکه جاثیه آیه ۳۷).
إِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ (سوره مبارکه زمر آیه ۷) خداوند دوست ندارد کسی کافر باشد.
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_چهار_شنبه_۲۳_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیست_هشتم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
🌀نهمین مقدمات مقام طهارت #ریاضت است. ما دربارهی ریاضت ممکن است نظراتی داشته باشیم که با خواجه عبدالله فرق داشته باشد. لذا چون خواجه عبدالله گرایشش به تصوف بد نبود، ولی ما به هیچ وجه گرایشی به تصوف نداریم و از آنها متنفریم. آنها (تصوف) میگویند که ریاضت، تمرین نفس است ولی ما معتقدیم بر اینکه ریاضت، منع کردن نفس از کارهایی که باعث فاسد شدن روح، عقل و جان میشود.
✅لذا عمده ی ریاضت بر سر دو نفس است که در این دو با هم اشتراک داریم، یعنی در این دو مورد باید ریاضت بکشیم:
1⃣⏪نفس ناطقه
یعنی باید آن حرف زدن، فکر کردن، شنیدن و دیدن خودم را، تمام اینها را کنترل کنم. یعنی سخن بیمعنی نگویم. نفس ناطقه سنگین تر از نفس حیوانی است.
2⃣⏪نفس حیوانی
یعنی انسان نفس را از تمایلات شهوت و غضب و آنچه متعلق به این دو قوه است منع کند. شهوت و غضب تمام شدنی نیستند باید با ریاضت جلوی آنها را گرفت. غضب ریشه در خودبینی دارد و انسان را به نابودی میکشاند.
طوری باید ریاضت بکشید که خودبینی شما را عصبی نکند. خودبینی که کنار رود دیگر شخص غضب نمیکند.
❇️الان با توجه به این آسیب هایی که در کشور به وجود آمده است، با وجود اینکه بچه مذهبی هم هستند ولی دچار اشراف زدگی شده اند. و این نقص است. چون دین بچه ها دارد ضربه میخورد.
✔️درخت ریاضت میوهای دارد که آن #صدق است. صدق یعنی مجاهدت و تکامل نفس.
↩️در قرآن سوره مبارکه عنکبوت آیه ۶۹ اشاره ای به این موضوع دارد:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ.
و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققاً آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم، و همیشه خداوند یار نکوکاران است.
✅یکی از مقامات ریاضت #خوف_تحقیقی است، نه #خوف_تقلیدی. آیا به مقام خوف تحقیقی رسیدید؟؟؟
در سوره مبارکه مومنون آیه ۶۰ آمده است که:
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ.
و آنان که آنچه (از مال و جان در راه خدا) می دهند در حالی میدهند که دل هایشان بیمناک است (که مبادا پذیرفته نشود، زیرا میدانند) که به سوی پروردگارشان باز خواهند گشت.
✖️اگر برای مردم #خوف_تحقیقی حاصل شود آنگاه به ثمر مینشیند، چرا یک جوان با اینکه بچه مذهبی هست ولی استمناء میکند؟ چون #خوف_تحقیقی برای آن به ثمر ننشسته است. و خوف آن خوف تقلیدی است.
🔚 دوستان عزیز من درس ها را درست بگیرید، راه را اشتباه نروید. حواستان باشد راه درست را انتخاب کنید.
با سلام
به استحضار عزیزان میرساند که درس اخلاق آیت الله احدی در تهران برگزار میگردد
موضوع: شرح نهج البلاغه
زمان: جمعه ۹۷.۴.۱
مکان: خ رجایی شمال، تقاطع آزادگان، کوچه شهید خلفی مسجدالزهراء
🔸پخش زنده ی این درس متعاقبا اعلام میگردد.
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_یک_شنبه_۲۰_۰۳_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_بیست_و_پنجم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
♻اساس و پایه تذکر سه چیز است:
1⃣⏪اتعاظ از مواعظ است یعنی اثر پذیری پندها در وجود من حس شود. یعنی متعظ شود بپذیرد و قبول کند.
عزیزان من در بسیاری از ما اتعاظ نیست، میخواهد روحانی باشد، بازاری باشد و یا هر کس دیگری باشد اتعاظ نباشد بدبختی است.
باید اثر پذیری باشد اگر تاثیری در وجود ما نکند تذکر فایده ندارد لذا در شرایط امر به معروف و نهی از منکر اینست که حداقل احتمال تاثیر را بدهید.
اینجا هم همین هست رفقا ممکن است خیلی ها درس اخلاق بروند اما نمیتوانند نماز شب بخوانند نمیدانم چرا؟ نمیتوانند نوافل بخوانند.
2⃣⏪دومین اصل تذکر درس عبرت از عبرت هاست. یعنی از گرفتاری ها، ناکامی ها، انحراف ها، سختی ها و غفلت های دیگران عبرت بگیرد تا به نور وجود تذکر برسد. لذا عدهای در جهنم کور وارد میشوند عرض میکنند.
رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا.
پرﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻪ ﻣﺮﺍ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻛﺮﺩﻱ، ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ] ﺑﻴﻨﺎ ﺑﻮﺩم؟(سوره مبارکه طه آیه ۱۲۵)
قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنسَىٰ(سوره مبارکه طه آیه ۱۲۶).
تو آیات ما را دیدی ولی غافل شدی، از آیات ما عبرت نگرفتی.
3⃣⏪میوه ی فکر، توضیحات این قسمت در جلسه ی بعد.
✅عزیزان من عبرت یک شرط دارد و آن شرط اینست که، انسان به #حکمت برسد.
به نظر من عرفا درست گفته اند: فردی که حکیم نیست مشغول لهو و لعب است، نمیتواند عبرت بگیرد، چون خالی از حکمت هستند.
وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَهُعَرَفَ الْعِبْرَهَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَهَفَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الأَْوَّلِينَ(حکمت۳۱).
و آن را كه حكمت برایش آشكار گرديد عبرت را خوبشناخت، و آن كه عبرت را خوب شناخت، گویا در میان گذشتگان بوده است.
آدم حکیم تلویزیون نمیخواهد فیلم نمیخواهد، مغز و فکرش تصویر همه عبرت های جهان است. لذا ما امامیه معتقدیم عبرت رها و آزاد نیست و در خانه هر کس نمیآید در خانه انسان فرهیخته و حکیم میآید.
↩سعی کنید به حکمت برسید. آداب حکمت اینست: که پرخوری نکنید، از شهوت زیاد استفاده نکنید، از چشم برای کارهای دیگر زیاد استفاده نکنید، سکوت را بیشتر رعایت کنید.
حکیم آن کس است که پیشتازی نمیکند، حکیم با خرد و عقلانیت درست میآید، زیاد حرف نمیزند.
🌀خواجه عبداله انصاری (ره) میگوید در عبرت سه چیز لازم است:
1⃣⏪عقل پویا
2⃣⏪شناخت فرصت ها
3⃣⏪شناخت اغراض و انگیزه ها
🔚 امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید:
وَ قَالَ (ع) لِسَانُالْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الأَْحْمَقِوَرَاءَ لِسَانِهِ(حکمت۴۰).
زبان عاقل در پشت قلب او قرار دارد و قلب احمق پشت زبان او است.
مرحوم سید رضی (ره) مینویسد این از مطالب شگفت انگیز و پر ارزش است. منظور علی (ع) اینست که عاقل زبانش را رها نمیکند، مشورت میکند، فکر میکند بعد حرف میزند امّا احمق مدام حرف میزند. لذا ایشان میفرماید زبان عاقل تابع قلبش است و قلب احمق تابع زبانش.
سوره مبارکه بقره آیه ۲۶۹ داریم که:
وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا.
هر کس حکمت را گرفت خیر کثیر را گرفته است.
اگر انسان به حکمت نرسد تذکر در او اثر نمیکند.
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#مرگ_بر_اسراییل_الیوم_یوم_الانتقام
#به_نام_او_جمعه_۲۸_۰۲_۹۷
#آیت_الله_احدی_حفظه_الله_تعالی
#مسجد_حضرت_فاطمة_الزهراء_سلام_الله_علیها_تهران
#شب_دوم_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۳۹
🌀ذات اقدس اله در قرآن در سوره مبارکه نساء آیه ۱۲۲ فرمودند:
وَالَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَنُدخِلُهُم جَنّاتٍ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا ۖ وَعدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلًا.
و کسانی که ایمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند، بزودی آن را در باغهایی از بهشت وارد میکنیم که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند. وعده حق خداوند است و کیست که در گفتار و وعدههایش، از خدا صادقتر باشد؟!
❎متأسفانه بیشتر انسانها متوجه این موضوع نیستند و لذا در قرآن سوره مبارکه والعصر آیه ۲ آمده است که⬅️( إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، كه واقعاً انسان دستخوش زيان است).
منظور از خسران در اینجا، ضرر جانی است که قابل جبران نیست.
🔵در نامه امام عصر (عج) آمده است که:
قد آذانا جهلا الشیعه، جهل شیعیان ما را اذیت میکند.
قدرت معنوی ما شکست، شما حرف یک بازیگر را قبول دارید امّا قرآن را قبول ندارید؟ شما جاهل و نادان نیستید؟ همهی عوالم معنا عوض شد.
لذا امیرالمؤمنین علی (ع) اوصافی که برای قرآن نقل کردند اینکه روشن کنندهی نکات پیچیده است و مبین غوامض، وقتی قرآن میفرماید↩️
لَيْسَ كمِثْلِهِ شَيْءٌ، چیزی مانند او نیست.
وقتی کسی متصل شود به اندازه عزت خداوند عزتی نیست و مَثل و مانند ندارد، (پس به بهترین مسیر قدم برداشته میشود).
✅چرا اساتید بزرگ ما را معرفی نمیکنید؟؟وقتی میخواهید طلبه دعوت کنید، چرا یک طلبه ی هشت یا نه را دعوت میکنید؟؟
من چون وام دار کسی نیستم و از کسی پول نمیگیرم میتوانم راحت صحبت کنم.
مقام معظم رهبری حفظ الله تعالی چه زیبا فرمود که: نتوانستیم عدالت را کامل اجرا کنیم.
🔚 اگر کسی دعا کند برای امام زمان (عج) نعمت هایش زیاد میشود، دعا برای امام زمان (عج) اظهار محبت قلبیست، نشانهی انتظار است.
امر ائمه (ع) را احیاء میکند، شیطان از این دعا ناراحت میشود. از فتنه های آخر الزمان نجات میآبید، بخشی از حقوق حضرت را اداء کردید. تعظیم خداوند هست، امام زمان (عج) در حق تو دعا میکند. پیمان با خداوند است، عمر طولانی میشود، ادای امانت در جامعهی اقتصادی مراعات میشود، تعاون و همکاری در جامعه ایجاد میشود.......
۹۲ مورد از برکات دعا کردن برای امام زمان (عج) آمده است.
#جمعه_های_مهدوی
(السلام علیک یا صاحب العصر والزمان)
🌸🌸🌸
از انتظار خسته شده انتظار هم
تقویم من تویی , تو نباشی بهار هم
تا زنده ام فقط نه تو را جار میزنم
گفتم که حک کنند به روی مزار هم
خوبی چنانکه عاشقی ات انتخاب نیست
عشق تو برده از دل ما اختیار هم
من کفتر حریم تو ام گُم نمیشوم
این احتمال را نده یک در هزار هم
بر عکس مردمان , صدقه دادی و گدا
کوچک نشد که هیچ , گرفت اعتبار هم
من هرچه گفته ام ز تو , شعر و خیال نیست
آورده مجلسی همه را در بِحار هم ...
☘اللهم عجل لولیک الفرج☘
@ahadi_ir
مراسم سوگواری شهادت امام صادق علیه السلام به مدت 4 شب برگزار می گردد.
سخنران:
حضرت آیت الله احدی
زمان :
از 15 تیرماه (جمعه) الی 18 تیرماه(دوشنبه) همراه با نماز مغرب
مکان:
سمنان مسجد المهدی (عج)
@ahadi_ir