🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 30166
حضرت علی از چه کسانی تعجب کردند
1357 - قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الْإِسْتِغْفارُ.
@ahadis_tollab
در شگفتم از كسى كه با وجود اينكه استغفار در اختيار اوست باز هم نااميد است.
کتاب احادیث الطلاب ص 401
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@ahadis_tollab
🔴 #آقایان_فراموش_نکنند
💠هیچ وقت نگید من دارم #کار میکنم و خانمم داره اینو میبینه و باید بفهمه این یعنی #دوست داشتنش
💠خانم شما به #شنیدن واژههای دوست داشتن و #ابراز علاقه و محبت #کلامی و رفتاری نیاز داره!
💠و این مساله همچون نیاز به آب خوردن، نیازی همیشگی او است.
همانطور که هر روز نیاز به نوشیدن آب دارید و برای شما تکراری نیست همانطور هم هر روز به همسرتان بگویید دوستت دارم .
خصوصا اگر لباس جدیدی یا آرایش جدیدی یا کفش یا کیف جدیدی خرید ، بی تفاوت نباشید و تعریف و تمجید کنید .
🆔 @ahadis_tollab
🤔 #عمل_بدون_انتخاب_مرجع_تقلید!
❓ قبلا مرجع تقلید انتخاب نکرده بودم، ولی اعمالم را انجام میدادم، اکنون وظیفه من نسبت به اعمال سابق چیست؟
✍ امام خمینی (ره):
اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفهاش تقلید از او بوده یا با فتوای مجتهدی که فعلا بایداز او تقلید کند، مطابق باشد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر مکلّف مدتی عمال خود را بدون تقلید انجام دهد، اگر اعمال او مطابق با واقع، یا فتوای مجتهدی باشد که اکنون میتواند مرجع او باشد صحیح است، و در غیر این صورت اگر جاهل قاصر بوده، و نقص عمل از جهت ارکان و مانند آن نبوده است، عمل صحیح است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه کسی مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، سپس تقلید کند، اگر اعمال سابق، مطابق فتوای این مجتهد باشد صحیح است و گرنه باید اعاده کند، همچنین است اگر بدون تحقیق کافی از مجتهدی تقلید نموده.
✍ آیت الله فاضل (ره):
اگر مکلّفی مدّتی عبادات خویش را بدون تقلید انجام داده و مقدار آن عبادات را نداند در این صورت اگر بداند آن عبادات را مطابق با فتوای مجتهدی که باید از او تقلید میکرده است، انجام داده، آن عبادات صحیح است و در غیر این صورت واجب است به مقداری که یقین به فوت آن دارد قضاء کند، البته در صورتی که مرجع تقلید فعلی او قضا را واجب بداند، و احتیاط مستحب این است که به مقداری قضا کند که علم به برائت ذمه پیدا کند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
مکلّفی که مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، در صورتی که مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی باشد که فعلا وظیفهاش تقلید از اوست، صحیح است.
✍ آیت الله بهجت (ره):
اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفهاش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً باید از او تقلید کند مطابق باشد، و عباداتی را که قبلاً انجام داده با قصد قربت انجام داده باشد.
✍ آیت الله نوری همدانی:
اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند، مطابق باشد، مگر عمل را طوری انجام داده باشد که از گفته آنان به احتیاط نزدیکتر باشد که در این صورت هم صحیح است.
✍ آیت الله صافی گلپایگانی:
ﺍﮔﺮ ﻣﮑﻠﻒ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﺍﮔﺮ ﻋﺒﺎﺩﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﺎ ﺑﻌﺪ ﻋﻠﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﻳﺎ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﻓﻌﻠﺎ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺵ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر مکلّف مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، و پس از آن از مجتهدی تقلید نماید، در صورتی که این مجتهد اعمال گذشته را صحیح بداند، آن اعمال صحیح است و اگر باطل بداند محکوم به بطلان است و چنانچه نسبت به صحت آن اعمال احتیاط کند مکلف به وظیفۀ احتیاطی عمل مینماید.
📚منابع:
توضیح المسائل، امام م۱۴، سیستانی م۱۲، مکارم م۱۴، فاضل م۱۵، وحید م۱۴، بهجت م۲۰، نوری م۱۴، صافی م۱۴، شبیری م۱۴.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @ahadis_tollab
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
🔴 تدابیری جهت حفظ سلامت خون
✍طبق احادیث و روایات، طب اسلامی جهت حفظ سلامت خون موارد زیر را برای خوردن توصیه می کند:
1⃣ برگ چغندر: موجب استحکام عقل می شود و خون را تصفیه مى کند.
2⃣ سویق عدس: هیجان و فشار خون را کنترل خواهد کرد.
3⃣ کاهو: بر شما باد کاهو؛ چرا که خون را تصفیه مى کند.
4⃣ انار: آب انار مَلَس را بمک، چرا که انسان را قوى مى کند و خون را زنده مى سازد.
5⃣ باقلا: خوردن باقلا، استخوان هاى ساق را تراکم درونى مى دهد، توان مغز را افزایش می دهد و خون تازه در بدن تولید مى کند.
6⃣ حجامت: اگر خون در درون بدنتان به جوش آمد، حجامت کنید. زیرا خون، گاهی ممکن است در درون شخص، طغیان کند و وى را بکشد. از این روایت می توان دریافت که افزایش فشار خون، موجب مرگ است و برای پیشگیری از آن باید حجامت انجام داد.
🍏 @ahadis_tollab
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
☑️ #خنده_ملائک به دو گروه از مردگان!
📝⇦•آیتالله مجتهدی تهرانی فرمودند: در روایت است وقتی تلقین به بعضی مردگان خوانده می شود و او را تکان می دهند و می گویند:
"اِسمَع! اِفهَم!" ملایکه میخندند که این زنده بود نفهمید الان چگونه بفهمد؟!!!
خدا کند ما از این دسته نباشیم که ملائکه به ما بخندند. إن شاءالله تا زنده هستیم، بشنویم و بفهمیم.
📝⇦•یک جای دیگر که ملائکه می خندند، زن_بی_حجابی است که رویش را از نامحرم نمی گرفته و حالا مرده است. وقتی او را دفن می کنند، باید روی او ر ا باز کنند و عقب بزنند، قبر کن می گوید: "یک محرم بیاید"
📝⇦•اینجاست که ملائکه می خندند و می گویند: "این وقتی زنده بود، همه سر و صورت او را می دیدند و محرم و نامحرم نداشت، حالا می گویید محرم بیاید، رویش را عقب بزند؟!
احادیث الطلاب
🆔 @ahadis_tollab
🌹🌹🌹🌹🌹حدیث 30168
رغبت به دنیا چه عواقبی دارد
1359 - وَ قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: إِنَّكُمْ إِنْ رَغِبْتُمْ فِى الدُّنْيا، أَفْنَيْتُمْ أَعْمارَكُمْ فِيما لا تَبْقُونَ لَهُ وَلا يَبْقى لَكُمْ.
@ahadis_tollab
اگر به دنيا رغبت نشان دهيد عمر خود را در چيزى به پايان برده ايد كه نه شما براى آن باقى مى مانيد و نه آن براى شما باقى مى ماند.
کتاب احادیث الطلاب ص 401
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
@ahadis_tollab
#تربیت_کودک
❌ به فرزند خود نگوييد پول نداريم نمى توانيم اين رو بخريم، يا لازم ندارى.
✅ به فرزندتان بگوييد انقدر ميتونيم هزينه كنيم، يا امروز اين رو ميتونى بخرى.
با بيان جمله مثبت، به فرزندتان امنيت می دهيد در حالی كه انتخاب هايش را محدود می كنيد.
در حالى كه گفتن نميتوانيم، پول نداريم، يا لازم ندارى تنها بار منفى دارد و باعث عدم امنيت در كودک می شود و همچنین اقتدار والدین از بین می رود.
─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─
@ahadis_tollab
🔲 چند استفتاء درباره #وضو
از مقام معظم رهبری
🔳 سؤال: بعد از کار دستم را تميز کرده و در آن مانعى نديدم بعد از مدتى فهميدم مانعى بر روى دست من بوده و من با آن نماز مىخواندم #تکليف چيست؟
جواب: اگر احتمال مىدهيد آن مانع بعد از وضو گرفتن واقع شده است، وضوهاى گذشته صحيح است ولى اگر بدانيد مانع حين وضو بوده است، وضو و نمازى که با آن خواندهايد، باطل بوده است.
🔳 سؤال: اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نكنيم ولى آن را چند بار بچرخانيم تا آب به سطح پوست برسد، براى وضو اشكالى دارد؟
جواب: اگر آب به پوست مىرسد و از بالا به پايين شسته مىشود اشكال ندارد.
🔳 سؤال: #اکليلهايى بر روى ناخنهاى پايم بود که در هنگام #غسل واجب هر کار کردم نرفت و با همان اکليلها غسل کردم اکنون که اين اکليلها رفته است آيا بايد دوباره غسل خود را انجام دهم؟
جواب: اگر در وقت غسل ازاله آن غير ممکن يا حرجى بوده، در صورتى که روى آن دست تر کشيده باشيد غسل شما #جبيرهاى محسوب شده و صحيح است.
🔳 سؤال: آيا در وضو در حالى که بر روى دست آب مىريزيم مىتوان با همان دست شير آب را بست؟
جواب: قبل از تکميل شستن دست چپ اشکال ندارد ولى پس از آنکه وضو کامل شد و از شستن دست چپ فارغ شد اگر دست را به چيز مرطوب (مثل شير آب) بگذارد و آب خارج وضو با آب وضو مخلوط شود، مسح سر و پا با آب خارج وضو و يا با آب مختلط صحيح نيست.
🔳 سؤال: شخصى وضو گرفته و در نماز متوجه مىشود اكليل بر صورتش مىباشد حكم نمازش چيست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حكم نماز چيست؟ چون قبلش آرايش كرده بوده؟
جواب: اگر يقين دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقى بين قبل از نماز و بعد از نماز نيست و در هر صورت بايد مانع را برطرف کرده و مجدداً #وضو بگيرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.
🔳 سؤال: وضو گرفتن از آبهاى خنك مسجدالحرام و اطراف آن- كه براى آشاميدن اختصاص دادهاند اعم از كلمنها و شيرها- چه حكمى دارد؟
جواب: صحّت وضو با شك در اباحه آب براى وضو محل اشكال بلکه منع است.
🔳 سؤال: آيا #مسح بر موى مصنوعى جايز است؟
جواب: اگر موى کاشته شده قابل برداشتن نبوده و يا ازاله آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امکان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روى همان موها کافى است.
🔳 سؤال: آيا آثار باقيمانده از صابون بر روى دست مانع وضو و غسل است؟
جواب: مجرّد وجود اثر #صابون كه بعد از خشك شدن اعضا ظاهر مىشود، ضررى به وضو يا غسل نمىرساند، مگر اين كه داراى جِرمى باشد كه مانع از رسيدن آب به پوست مىشود.
🔳 سؤال: آيا در باران مىشود وضو گرفت؟
جواب: مانع ندارد مشروط بر اينکه قطرات بارانى که به اعضاى وضو مىرسد، با آن قصد وضو نمايد و هنگام #مسح، باران به کف دستها اصابت نکند.
🔳 سؤال: آيا مىتوان عمداً کارى کرد که وظيفه، وضو و غسل جبيره شود مانند کاشت ناخن يا جراحى بينى که صرفاً به خاطر زيبايى انجام مىگيرد و ضرورتى ندارد؟ اگر جايز نيست، افرادى که داراى شغلهايى هستند که سبب ايجاد مانع مىشود و برطرف کردن آن برايشان مشقت دارد آيا در صورت امکان تغيير شغل، وظيفه دارند که آن را تغيير دهند؟ (مانند نقاشها که گاهى پشت بدنشان هم رنگى مىشود و بايد کسى اين مانع را برايشان برطرف کند و يا رنگ بگونهاى است که به راحتى برطرف نمىشود.)
جواب: ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيرهاى مىشود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مىشود (مانند نقاشى، يا گچكارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند شستن روى همان مانع كفايت
🔳 سؤال: اگر شخص وضو گيرنده در اثر عدم آگاهى هنگام شستن دستها و #صورت به قصد وضو، اقدام به باز و بسته كردن شير آب نمايد؛ آنهم در موقعى كه رطوبت (خيسى) روى شير آب در مسح او تداخل نمايد وضوى او باطل است. حكم نمازهايى که با اين حالت خوانده شده چيست؟
جواب: در حال حاضر تا يقين به بطلان وضو و نماز ندارد، محكوم به صحّت است و تكليفى ندارد.
🔳 سؤال: آيا وجود جرم در زير ناخنها و يا بلندى #ناخنها باعث بطلان وضو خواهد شد؟ ضمناً حكم نمازهاى خوانده شده چيست؟
جواب: امور مذكور موجب بطلان وضو و نماز نيست.
احادیث الطلاب
💠 @ahadis_tollab
•┈┈•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈┈•
🍀🍀🍀🍀🍀حدیث 30167
یکی از علل بی دینی
1358 - وَ قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: اَلْخِيانَةُ دَلِيلٌ عَلى قِلَّةِ الْوَرَعِ، وَ عَدَمِ الدِّيانَةِ.
@ahadis_tollab
خيانت، دليل بر كمى پرهيزگارى و بى دينى است.
کتاب احادیث الطلاب ص 401
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
@ahadis_tollab
❤️🍃❤️
#همسرداری
👈در زندگی زناشویی و درخانواده باید طوری رفتار کنید که اعضای خانواده به راحتی حرف دلشان را بزنند ، نباید از شما بترسند ، قدرت و اقتدار شما ، مانع درد دل کردن آنان نباشد به هر میزان که قدرت وارد شود
❣به همان میزان محبت و عدالت و انصاف از طرف دیگر خارج می شود!
👈❌در خانه نباید هیچ قدرت و هیچ کنترل و مالکیتی روی دیگری وجود داشته باشد!
👈❤️آنچه که باید باشد حرمت ، محبت ، مشورت و برابری است!
بنابراین شما نه قرار است به کسی دستور دهید و نه از کسی دستور بگیرید!
🔴بنابراین در زندگی زناشویی نباید هیچ قدرت ، ریاست و سلسله مراتبی به معنای "برتری" وجود داشته باشد.
احادیث الطلاب
🆔 @ahadis_tollab