🔘بیهوش شدن حضرت زهرا سلام الله علیها وسط اذان بلال حبشی
وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْتَنَعَ بِلاَلٌ مِنَ اَلْأَذَانِ وَ قَالَ لاَ أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ قَالَتْ ذَاتَ يَوْمٍ «إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْأَذَانِ» فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلاَلاً فَأَخَذَ فِي اَلْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ وَ أَيَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ اَلْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا فَقَالَ اَلنَّاسُ لِبِلاَلٍ أَمْسِكْ يَا بِلاَلُ فَقَدْ فَارَقَتِ اِبْنَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلدُّنْيَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ يُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ سَأَلَتْهُ أَنْ يُتِمَّ اَلْأَذَانَ فَلَمْ يَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا يَا سَيِّدَةَ اَلنِّسْوَانِ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكِ مِمَّا تُنْزِلِينَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِي بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ»
و روايت كردهاند كه: وقتى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، بلال از گفتن أذان امتناع ورزيد و گفت: پس از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ديگر براى هيچ كس أذان نخواهم گفت، روزى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها گفت: من ميل كردهام كه صداى أذان مؤذن پدرم را بشنوم، و اين خبر را به بلال رسانيدند، و او شروع كرد به أذان گفتن، هنگامى كه گفت:«اللّٰه أكبر، اللّٰه أكبر» حضرت زهرا سلام اللّٰه عليها بياد پدرش و روزگار زندگى او افتاد و نتوانست از گريه خويشتندارى كند،
و چون به نام آن حضرت رسيد و گفت:«أشهد أنّ محمّدا رسول اللّٰه» حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها فريادى بلند از گلو بر آورد و بيهوش شد و به رو بر زمين افتاد، مردمان فرياد كردند و گفتند: اى بلال از أذان دست بردار كه دخت رسول خدا خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا رفت، و گمان كردند كه او مرده است، و بلال أذان را متوقّف ساخت و آن را ناتمام گذاشت، پس از مدّتى حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها بهوش آمد و از بلال خواست كه أذانش را تمام كند، ولى او اين كار را انجام نداد، و به آن حضرت گفت: اى سرور و بانوى زنان عالم من ميترسم كه چون أذان مرا بشنوى روح از تنت بيرون رود (يا از آنچه بر سر خود مىآورى بيم دارم) پس آن حضرت بلال را از تمام كردن أذان معاف نمود.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۲۹۷
@mirasehadisi
🔘وقتی انسان به چهل سالگی میرسد...!
عن رسول الله صلی الله علیه و آله : إِذَا بَلَغَ الرَّجُلُ أَرْبَعِینَ سَنَهً وَ لَمْ یَغْلِبْ خَیْرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ الشَّیْطَانُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ قَالَ هَذَا وَجْهٌ لَا یُفْلِحُ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : چون مرد به چهلسالگی رسد و خوبیهایش بیشتر از بدیهایش نشود؛ شیطان بین دو چشمش را ببوسد و گوید: این چهرهاى است که رستگار نمی شود.
📚مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار ص ۱۶۹
@ahadithenabe
🔘 فقط سه روز...
✅عَنْ دَاوُدَ بـْنِ كـَثـِيـرٍ قـَالَ
سـَمـِعـْتُ أَبـَا عـَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) يَقُولُ قَالَ أَبِي(علیه السلام) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم) أَيُّمَا مـُسـْلِمـَيْنِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا يَصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَيْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا وَلَايَةٌ فَأَيُّهُمَا سَبَقَ إِلَي كَلَامِ أَخِيهِ كَانَ السَّابِقَ إِلَي الْجَنَّةِ يَوْمَ الْحِسَابِ.
✅داوود بن كثير گويد: حضرت صادق(علیه السلام) مي فرمود: پدرم فرمود: كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده است: هر دو نفر مسلماني كه از همديگر قهر كنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتي نكنند هر دو از اسلام بيرون روند، و ميانه آنها پيوند دوستي ديني نباشد، پس هر كدام از آن دو به سخن گفتن با برادرش پيشي گرفت، او در روز حساب پيشرو به بهشت باشد.
📚 الکافی ج ۲ ص ۳۴۵
@ahadithenabe
🔘خلاصه زهد در دو جمله...
الإمام عليّ عليه السلام : الزُّهدُ كُلُّهُ بَينَ كَلِمَتَينِ مِنَ القُرآن ، قالَ اللّه ُ سُبحانَهُ : «لِكَيْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَا ءَاتَاكُمْ»[٢٣ سوره حديد] ، ومَن لَم يَأسَ عَلَى الماضي ولَم يَفرَح بِالآتي فَقَد أخَذَ الزُّهدَ بِطَرَفَيهِ .
امام علی عليه السلام:
تمام زهد در دو جمله از قرآن است؛ "تا بر آنچه از دستتان رفته تاسف نخورید" و "بر آنچه به شما رسیده شاد نگردید" [٢٣ سوره حديد] كسى كه بر گذشته افسوس نخورد و براى آنچه به دستش مى رسد ، شاد نشود ، هر دو جانب زهد (زهد كامل) را گرفته است.
📚نهج البلاغة حكمت ۴۳۹
@ahadithenabe
🔘بدی از همه بد است اما از تو بدتر...!
✅شقرانی از نوادگان یکی از صحابه بود. رسول خدا آن صحابی را از بردگی آزاد کرده بود و به همین جهت همه مردم او را منسوب به اهل بیت علیهم السلام می دانستند. اما شقرانی مبتلای به شرب خمر بود.
در زمان منصور دوانیقی مردم از منصور هدیه هایی دریافت می کردند . شقرانی گوید من واسطه ای نداشتم تا سهم خود را از منصور بگیرد . بر در قصر متحیر ایستاده بودم که ناگاه امام جعفر صادق علیه السلام را دیدم که می آمد. به او گفتم من غلام شما شقرانی هستم. امام صادق علیه السلام از من استقبال کردند. من حاجتم را به ایشان گفتم پس امام وارد قصر شدند و برگشتند در حالیکه سهم مرا گرفته بودند و در دستم گذاشتند. سپس فرمودند :
ای شقرانی؛ خوبی از همه خوب است اما از تو خوبتر زیرا منسوب به ما هستی
و بدی از همه بد است اما از تو بدتر است به سبب جایگاه تو نسبت به ما.
📚مناقب آل ابی طالب ج۴ ص ۲۳۶
--------------------------
✍🏼 گناه از همه ناپسند است اما از محبین اهل بیت علیهم السلام ناپسند تر زیرا منسوب به آن بزرگواران هستند.
@ahadithenabe
امیرالمومنین علی علیه السلام
أعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ، وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
«ناتوان ترین مردم کسی است که در به دست آوردن برادران (دینی و دوستان) ناتوان است و از او ناتوان تر کسی است که دوستانِ به دست آورده را از دست بدهد».
📖نهج البلاغه
📚وسائل الشیعة ج۱۲ ص۱۸
کانال رأس الحسین علیهالسلام
@hossinemazlom
قال الصادق علیه السلام: ما أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ .
چه زشت است براى مؤمن كه ميل و رغبتى در او باشد كه او را خوار و ذلیل گرداند.
📚 الکافی ج ۲ ص ۳۲۰
📚 @HadithNegar
در منابع حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقلهای مختلفی درباره بیحرمتی به حضرت فاطمه(س) آمده است. در یکی از این نقلها چنین آمده است:
«عَنِ الْمُعَلَّى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِج بِعَلِیٍّ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ وَاضِعَةً قَمِیصَ رَسُولِ الله عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِیَدَیِ ابْنَیْهَا فَقَالَتْ مَا لِی وَ مَا لَکَ یَا أَبَا بَکْرٍ تُرِیدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَیَّ وَ تُرْمِلَنِی مِنْ زَوْجِی وَ اللهِ لَوْ لَا أَنْ تَکُونَ سَیِّئَةٌ لَنَشَرْتُ شَعْرِی وَ لَصَرَخْتُ إِلَى رَبِّی فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ مَا تُرِیدُ إِلَى هَذَا ثُمَّ أَخَذَتْ بِیَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ»
ابوهاشم میگوید: هنگامى که على(ع) را از خانه بیرون بردند، فاطمه(س) نیز پیراهن پیامبر خدا(ص) را روى سرش گذاشت و دست حسنین(ع) را گرفت و به دنبال آنحضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: «مرا با تو چکار؟! میخواهى بچههایم را یتیم کنى و مرا بیشوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان کرده و به درگاه پروردگارم فریاد میزدم». مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ [میخواهى عذاب بر این امّت نازل کنى؟] سپس فاطمه(س) دست على(ع) را گرفت و از مسجد بیرونش آورد.
از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود:
وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً؛
بخدا قسم اگر زهرا سلام اللَّه عليها موى خود را پريشان كرده بود همه مردم يك جا مرده بودند.
📚 الکافی، ج ۸، ص ۲۳۷
@ahadithenabe
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘دو عمل کم زحمت ولی با اجر فراوان
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
@sokhanranan
🔘 صلوات بر حضرت صديقه سلام الله عليها
امام عسكري عليه السلام :
اللهُمَّ صَلِّ عَلى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَأُمِّ أحِبَّائِكَ وَأصفيائِكَ الَّتي انتَجَبتَها وَفَضَّلتَها وَاختَرتَها عَلى نِساءِ العالَمِينَ، اللهُمَّ كُن الطَّالِبَ لَها مِمَّن ظَلَمَها وَاستَخَفَّ بِحَقِّها وَكُن الثَّائِرَ اللهُمَّ بِدَمِ أولادِها، اللهُمَّ وَكَما جَعَلتَها أُمَّ أئِمَّةِ الهُدى وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ وَالكَرِيمَةَ عِندَ المَلاءِ الأعلى فَصَلِّ عَلَيها وَعَلى أُمِّها صَلاةً تُكرِمُ بِها وَجهَ مُحَمَّدٍ (صلّى الله عليه و آله) وَتُقِرُّ بِها أعيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأبلِغهُم عَنّي في هذِهِ السَّاعَةِ أفضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
📚مصباح المتهجد ج١ ص٣٩٩
@ahadithenabe
🔘 چرا امیرالمؤمنین علیه السلام تنها ماند؟
عَن أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحسنِ ع قَالَ: سَأَلْتهُ عَنْ أَمِيرِ الْمؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النّاسُ عَنه إِلَى غَيْرِهِ وَ قَد عرَفوا فضلهُ وَ سَابِقتهُ وَ مَكَانَه مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنّمَا مالُوا عَنهُ إِلَى غيْرِهِ لِأَنهُ كانَ قَدْ قتَلَ آبَاءَهم وَ أَجدَادَهمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهم وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسولِهِ عَدَداً كثِيراً فَكَانَ حِقدُهمْ عَلَيه لِذَلِكَ فِي قُلوبِهِم فَلَم يُحِبّوا أَنْ يَتَوَلّى عَلَيْهم وَ لَمْ يَكُن فِي قلوبِهِمْ عَلَى غيرِهِ مِثل ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكن لَهُ فِي الْجِهادِ بينَ يَدَي رَسُولِ اللَّهِ ص مِثل مَا كَان لَهُ فلِذلِكَ عدَلُوا عَنهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرهِ.
از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مىگويد: راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از آن حضرت پرسيده و عرضه داشتم: چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مىدانستند؟ حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايىها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت لذا كينه آن حضرت در دل ايشان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينهاى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند.
📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵
@ahadithenabe
◾️همسرم صبر کن...
حضرت فاطمه زهرا خطاب به أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیهما:
يا أبَاالحَسَنِ، إنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِ عَهِدَ إلَيَّ وَ حَدَّثَني أَنّي أَوَّلُ أَهلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنهُ، فَاصبِر لِأَمرِ اللهِ تَعالَی وَ ارضَ بِقَضائِهِ
همسرم ای ابا الحسن! همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسی هستم از اهلبیتش که به او ملحق میشوم و چارهای از آن نیست...
پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهی راضی باش...
📚 بحارالأنوار، جلد ۴۳، صفحه ۲۰۰
@ahadithenabe