هدایت شده از عهد با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌷به رسم ادبــ🍃
روز خود را با #سلام به تو آغاز میکنم
روزم بــه نـام تــ❤️ـــو مـــادر:
🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
🍃السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ
🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ
🌷السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
🍃السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّة
🌷ُالسَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ
🍃السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّه
💠تا ابد اين نکته را انشا کنيد
پاي اين طومار را امضا کنيد🌼
💠هر کجا مانديد در کل امور
رو به سوي حضرت زهرا کنيد🌼
❣ #روزتون_پربرکت❣
@ahdbaemamzaman
شرح دعای عهد (قسمت دوازدهم)
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ؛ از تو درخواست مى كنم به حق آن اسمى كه آسمانها و زمينها را به آن اسم نور وجود بخشيدى.
و مراد از این نام هم، همان «نور عظیم » است که در اول دعا مذکور شد. پس ممکن است که مراد، امام (ع) باشد. و اصل «نام » و «نشان » است. و امام زمان هم نشان خداوند و قائم مقام او است، در میانه خلق. و اگر مراد، حضرت خاتم الانبیاء (ص) باشد، واضح است که آن بزرگوار باعث ایجاد کون و مکان است; چنانکه خداوند به او خطاب فرمود که: «لولاک لما خلقت الافلاک.» (48)
پس مراد به درخشیدن آسمانها و زمینها به او، مخلوق شدن و ظاهر شدن آنها است، به توسط آن حضرت. مانند طالع شدن و ظاهر شدن آفتاب، که مشرق می شود عالم را. ولکن در همین معنی، حضرت امام عصر هم، قائم مقام آن جناب است. پس به توسط وجود او، عالم برپاست. و به ظهور او، حقایق خلق هم ظاهر می شود. زیرا که آن حضرت محک امتحان و میزان مراتب خلق می شود. پس کانه به او آسمانها و زمینها و جمیع خلایق آنها، به عرصه ظهور و وجود می آیند; که مراتب آنها از او معلوم می شود. و بعد از آن می گویی:.......
@ahdbaemamzaman
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_هفتم قرآن ڪریم
#بخش_اول
🌼۱) مباحث فقهي مطرح شدہ در اين جزء عبارتند از:
الف-احكام سوگند. خداوند درآيہ۸۹ سورہ مائدہ مي فرمايد: "خداوند شما را بہ خاطر سوگند هاي بيهودہ مؤاخذہ نمي كند, اما در مقابل سوگندهايي كہ با ايمان وقصد بودہ است مؤاخذہ مي كند".
• اقسام سوگند:
۱- سوگندهايي كہ داراي هدف مشخصي نيست و از روي ارادہ محكم و تصميم قاطع نيست.
۲- سوگندهايي كہ با ارادہ و عزم است.
• كفارہ سوگند.اگر كسي بنام خدا سوگند ياد كند كہ عمل نيك يا عمل مباحي را انجام دهد, واجب است بہ سوگند خود عمل كند و اگر آنرا زير پا گذاشت ,كفارہ دارد و نيز سوگند جز بہ نام خدا معتبر نيست.كفارہ سوگند نيز يكي از اين سہ چيز است:
۱- اطعام دہ نفر مسكين.
۲- پوشاندن دہ نفر نيازمند.
۳- آزاد كردن يك بردہ و اگر كسي توان هيچكدام از اينها را ندارد ,بايد سہ روز روزہ بگيرد.
ب- احكام شراب و قمار و بخت آزمايي. خداوند در آيہ ۹۱ و ۹۲ سورہ مائدہ مي فرماید: "شيطان مي خواهد با آشاميدن شراب و قمار, شما را از ياد خدا و نماز گذاردن بازدارد". يادآوري مي شود در مورد شراب
در آيہ ۲۱۹ سورہ بقرہ يعني جزء دوم نيز مطالبي آمدہ است.
ج- احكام صيد درحال احرام: خداوند در آيہ ۹۵ سورہ مائدہ خطاب بہ مؤمنين مي فرمايد:" در حال احرام
شكار نكنيد و هر كس از شما كہ بداند مُحرم است و شكار نمايد, بايد از چهار پايان قرباني كند و يا كفارۀ آن رابپردازد كہ اطعام چند مسكين است و يا برابر همان اطعام روزہ بگيرد" و در آيہ بعدي مي فرمايد:
"صيد دريا در حال احرام حلال است".
د- احكام وصيت, خداوند در آيہ۱۰۶ سورہ مائدہ مي فرمايد: "زمانيكہ مرگ يكي از شما فرا مي رسد هنگام وصيت نمودن , دو نفر عادل را بہ شهادت بگيريد و..." و بدينوسيلہ خداوند سعي در حفظ حقوق و اموال مردم كردہ است.
🌼۲) خداوند در آيہ۹۷ سورہ مائدہ راجع بہ كعبہ مي فرمايد: " كعبہ را وسيلہ اي براي استواري و سامان بخشيدن بہ كار مردم قرار دادہ ام." ونيز در روايات اسلامي ويران كردن كعبہ در رديف قتل پيامبر و امام قرار گرفتہ است و نگاہ كردن بہ آن عبادت است و طواف گرد كعبہ از بهترين اعمال ذكرشدہ است.
🌼۳) سؤالات بيجا, خداوند در آيہ۱۰۱ سورہ مائدہ خطاب بہ مؤمنين مي فرمايد:" از چيزهايي نپرسيد كہ اگر براي شما آشكار شود شما را ناراحت مي نمايد".
لازم بہ ذكر است كہ گرچہ سؤال , كليد فهم حقايق است ,اما اين مورد هم مانند مسائل ديگر ,استثنايي دارد كہ بہ چند نمونہ اشارہ مي كنيم:
الف- بيشتر مردم اگر ازعمق بيماري خود اطلاع داشتہ باشند, بہ وحشت مي افتند. لذا گاهي پزشك صلاح مي داند كہ بيماري شخص را بہ اطرافيانش بگويد و بهتر است خود بيمار سعي در فهميدن بيماري خود نداشتہ باشد.
ب- در روايت آمدہ است كہ در هر مورد كہ خداوند سكوت كردہ است, پرسش نكنيد كہ حكمتي در آن است.
ج- در روايتي از امام رضا (ع) دربارہ داستان گاو بني اسرائيل و سؤالات پي درپي قوم يهود از حضرت موسي (ع) در رابطہ با مشخصات گاوي كہ مأمور ذبح آن بودند, آمدہ است كہ اگرقوم يهود در همان آغاز يك مادہ گاو انتخاب كردہ و سر مي بريدند كافي بود, اما آنان سخت گيري كردند و خداوند هم بر آنان سخت گرفت.(جلد اول تفسير نمونہ ص ۳۰۸)
🌼۴) در آيہ۱۱۰ سورہ مائدہ مواهب پروردگار بہ حضرت عيسي(ع) ذكر شدہ است. و همچنين در آيات پاياني اين سورہ داستان نزول مائدہ بر حواريون حضرت عيسي(ع) و تقاضاي عيسي(ع) از خداوند براي نزول مائدہ آسماني بعنوان عيدي و همچنين گفتگوي خداوند با حضرت عيسي(ع) و اعلام بيزاري آن بزرگوار از شرك پيروانش آمدہ است.
💠موضوع مطالب سورہ مباركہ انعام در جزء هفتم:
مرحوم علامہ طباطبائي(ره) صاحب الميزان در اين بارہ مي فرمايد كہ غرض از سورہ انعام بيان توحيد خدايتعالي است, زيرا بيشتر آيات آن بہ صورت محاجہ عليہ مشركين و مخالفين و نيز توحيد و نبوت و معاد است. ضمنا اين سورہ مشتمل بر اجمالي از وظايف شرعيہ و محرمات دينيہ است.
🌼۵) درصفحہ۱۴۴ جلد ۵ تفسير نمونہ در مورد جلسات ختم انعام نوشتہ شدہ است كہ بعضي ها از اين سورہ تنها بہ خواندن الفاظ آن قناعت مي كنند و جلسات عريض و طويلي براي ختم انعام و حل مشكلات شخصي و خصوصي خود با تشريفات ويژہ اي ترتيب مي دهند. مسلما اگر در اين جلسات بہ محتواي سورہ انعام دقت شود, نہ تنها مشكلات شخصي ,بلكہ مشكلات عمومي مسلمانان نيز حل خواهد شد.
🌼۶) عكس العمل هاي مشركين در مقابل دعوت بہ توحيد:
الف- اعراض از آيات الهي; خداوند در آيہ۴ سورہ انعام مي فرمايد: "هيچ آيہ اي از طرف پروردگارشان نمي آيد مگرآنكہ از آن روي گردانند".
ب- تكذيب حق; در آيہ۵ اين سورہ بہ روحيہ حق ناپذيري آنها اشارہ شدہ و مي فرمايد:" هر زمان حق بہ سراغشان آمد تكذيب كردند".
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_هفتم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
ج- لجاجت مشركين; در آيہ۷ اين سورہ مي فرمايد:" اگر نامہ اي روي صفحہ اي بر تو نازل كنيم و آن را با
دست خود لمس كنند, آنگاہ مي گويند كہ اين جز سحر آشكار نيست.
د- بهانہ هاي مشركين; در آيہ۸ سورہ انعام مي فرمايد:" مي گويند چرا فرشتہ اي بہ پيامبر نازل نشدہ است" و در آيہ۳۷ مي فرمايد:" گفتند چرا معجزہ اي بر او نازل نمي شود".
ه- كتمان اهل كتاب; خداوند مي فرمايد اينها پيامبر را مي شناسند همانگونہ كہ فرزندان خود را مي شناسند [اما معرفي نمي كردند].
و- دلهاشان تاريك و گوشهاشان كر است.در آيہ۲۵ و۲۶ مي فرمايد بر دلهاشان پردہ اي افكندہ ايم و در گوشهاشان سنگيني نهادہ ايم.
ز- ايمان نمي آورند; در آيہ۲۵ مي فرمايد:" اگر تمام نشانہ ها را هم ببينند ايمان نمي آورند".
ج- منكر معادند; در آيہ۲۹ مي فرمايد:" آنها معتقدند كہ جز اين زندگي دنيا زندگي ديگري وجود ندارد و ما هرگز برانگيختہ نخواهيم شد.
ط - انتظارات بيجا; از پيامبر(ص) مي خواستند كہ خدايان آنها را بپرستد و نيز بہ ثروتمندان امتياز دادہ و فقرا را از خود دور كند, كہ خداوند در آيہ۵۲ مي فرمايد:" هرگز كساني را كہ صبح و شام خدا را مي خوانند از خود دور مكن".
🌼۷) استدلالهاي مختلف براي بيدارسازي مشركان:
الف- از راہ نشان دادن سرنوشت اقوام گذشته; در آيہ۶ مي فرمايد آيا نديدند اقوام گذشتہ را كہ چگونہ هلاك كرديم با اينكہ از شما قويتر بودند و قدرتهايي بہ آنها دادہ بوديم كہ بہ شما ندادہ ايم و بہ خاطر گناهانشان همہ نعمت ها را از آنها گرفتيم و نابودشان كرديم.
ب- از راہ فطرت; در آيہ۴۰ و ۴۱ مي فرمايد اگر عذاب بہ سراغ شما بيايد و يا رستاخيز برپا شود, آيا باز هم غير خدا را مي خوانيد؟ نہ در آن موقع خدا را مي خوانيد. و نيز در آيہ۶۳ مي فرمايد:" چہ كسي شما را از تاريكي هاي خشكي و دريا رهايي مي بخشد در حاليكہ او را با تضرع و در پنهاني ميخوانيد و مي گويند اگر خدا ما را از اين خطرات رهايي بخشد از شكر گزاران خواهيم بود".
همچنين از راہ دلائل توحيدي و راہ تهديد و راہ سير در زمين.
🌼۸) اندوہ پيامبر براي هدايت مشركين و دلداري خداوند وي را:
الف- خداوند در آيہ۳۲ سورہ انعام مي فرمايد:"همانا مي دانيم كہ آنچہ كفار مي گويند تو را اندوهگين مي كند, همانا ايشان تو را تكذيب نمي كنند بلكہ ظالمان آيت هاي خدا را انكار مي كنند".
ب- خداوند در آيہ۱۰ با دلداري دادن بہ پيامبر(ص) مي فرمايد پيامبراني كہ پيش از تو بودند نيز استهزاء شدند اما سرانجام عذاب الهي بر آنان فرود آمد.
ج- خداوند در آيہ۳۵ مي فرمايد اگر روگرداني آنها بر تو سنگين است, بدان كہ اگر سوراخي در زمين بوجود آوري و يا نردباني بہ آسمان بگذاري و بالاخرہ در اعماق زمين و آسمان براي آنها آيہ و نشانۀ ديگري بياوري,بازهم ايمان نخواهند آورد.
🌼۹) در آيہ۳۸ حشر تمام موجودات در روز رستاخيز و در آيہ۴۴ عذاب استدراجي و در آيہ۶۸ دوري از مجلس گناہ و در آيات پاياني مواهب پروردگار بہ حضرت ابراهيم بيان شدہ است.
🌼۱۰) حضرت ابراهيم قهرمان توحيد:
در آيات پاياني اين جزء, گفتگوي حضرت ابراهيم با ستارہ پرستان, خورشيد پرستان و مشركان بيان مي شود و اينكہ وي از راههاي مختلف و يكہ و تنها توحيد را اثبات مي كند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🔰شرح دعاے روز هفتم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
l1l.ir/1m0f
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ «اَللّهُمَّ اَعِنّي فيهِ عَلي صِيامِهِ وَقِيامِهِ» خدايا كمك كن در اين ماہ روزہ بگيريم و شب زندهداري كنيم.
🌸 اگر خدا كمك كند، گرسنگي را نميفهميم. عبادت شب و سحر، دعاهاي ابوحمزہ ثمالي و افتتاح را انجام ميدهيم.
🍃 گاهي افرادي غصہ ميخورند كہ ماہ رمضان چگونہ روزہ بگيريم؟ خوب دعا كنيد و خدا كمكتان ميكند.
⬅️ «وَجَنِّبْني فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ»
خدايا ماہ رمضان ما را از لغزش و گناہ حفظ كن.
🌼 بدبختي است كہ آدم در ايام سال گناہ كند و ماہ رمضان هم بہ گناہ ادامہ دهد. در ماہ رمضان بايد تمام اعضا و جوارحمان روزہ باشد. اگر روزهاي بگيريم كہ چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببيند، دروغ بگويد و غيبت بشنود، روزهمان «عام» ميشود. اما بہ ما ميگويند كہ روزہ خاص بگيريد، يعني اعضا و جوارحت هم روزہ باشند.
🌿 درنيتهايتان بگوييد: «خدايا؛ من روزہ ميگيرم، اما روزہ خاص ميگيرم» يعني اعضا و جوارحتان هم روزہ باشد.
🌷 حديث داريم؛ زمانيكہ روزہ ميگيريد بايد گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزہ بگيرند. بايد اعضا و جوارحمان هم روزہ باشند تا اين روزہ در ما اثر بگذارد.
(البتہ يك روزہ ديگر هم داريم كہ روزہ خاص الخاص است. در اين روزہ، قلبمان در ماہ رمضان بہ غير خدا متوجہ نميشود.)
⬅️ «وَارْزُقْني فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ»
خدايا روزي كن كہ در ماہ رمضان ياد تو باشم.
📿 «ذكر»، هم ياد معنا ميكند و هم معناي ذكر زباني را ميدهد. دائما بايد بہ ياد خدا باشم.
👈حديث است كہ اگر حيوانات ذكر نگويند، اسير دام صياد ميشوند. اين صداهايي كہ از حيوانات ميشنويم، ذكرهايي است كہ توسط آنان بيان ميشد.
حتي درخت و بيابان و كوہ و دشت هم ذكر ميگويند.
⬅️ «بِتَوْفيقِكَ ياهادِي الْمُضِلّينَ»
اما بہ توفيق خودت اي راهنماي گمراهان.
✨اي خدايي كہ گمراهان را راهنمايي ميكني، توفيق بدہ اين دعاهاي روز هفتم دربارہ ما مستجاب شود.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@ahdbaemamzaman
#هفتمین_روز_ضیافت_الله
مشکل گشای کارهاباب الحوائج
ذکرتوسّل های ماباب الحوائج
داردهوای شیعه راباب الحوائج
پیوسته میگوییم یاباب الحوائج
#توسل_به_باب_الحوائج
#بحق_موسی_بن_جعفرعلیه_السلام
#العفو
🌙 ماه امید
🍃 استاد پناهیان
💠 همانطور که ماه محرم ماه امام حسین است، ماه رمضان هم ماه امام زمان است...
ماه رمضان ماه امید برای ظهور و فرج امام زمان است👌🏼
#امام_زمان (عج)
🔵ماه رمضان به سه قسمت تقسیم میشه.
١-دهه اول رحمت
٢-دهه دوم مغفرت
٣-دهه سوم اجابت
💠پس دهه اول را دعا کنیم رحمت خدا نصیب حال ما بشه و کلمه طیبه را زیاد بخوانیم لا اله الا الله.
💠دهه دوم را استغفار بخوانیم تا عفو شویم.استغفرالله و اتوب الیه.
💠دهه سوم برای طلب بهشت و رهایی از جهنم دعا کنیم: اللهم اجرنی من النار.اللهم ادخلنی الجنه
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#ذکر_امیر_مؤمنان_در_قرآن شماره 7
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» (انعام/44)
امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه 44 سوره انعام فرمودند:
اما این گفته ی خداوند که «وقتـی آنچـه را کـه بـدان یادآوری شده بودند فراموش کردند» یعنی «وقتی ولایت امیر المومنین علیه السلام را که موظّف به آن بودند، رها کردند»
(تفسیر قمی، ج 1، ص200)
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
🌷بیستم فروردین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم #شهیدسیدمرتضیآوینی گرامی باد.🌷
داستان جالب و حیرت انگیز زندگی شهید☺️
ازکجابه شهادت رسید
#استادشجاعی
داستان جالب و حیرت انگیز زندگی شهید☺️
ازکجابه شهادت رسید
#استادشجاعی
گلچین کلیپ های مهدوی،مذهبی،بصیرتی🌺
نشردهنده پست های#ارزشی باشیم🙏
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌷
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌷
#شهیدانه
هرکس از توحرفے زد! از عشقت به #حضرت_مادر گفت.
نمے دانم در #جبهه، چگونه عاشق شدید که شهادتتان همچون اهل بیت بود،
یکے بے سر، یکے با دستهاے قلم شده، یکے اربا اربا و یکے با پهلوے شکسته
و بازوے کبود همچون خودت😔...
اما میدانم این #عشق پایان ندارد....
سنگ مزارت و ذکر یا زهرایے که روے آن حڪ شده، نشانهاے است براے هر #زائر که دلش گره بخورد به حضرت مادر. فاتحهاے براے تو بخواند و حاجت بگیرد..
.
آقا محمدرضا، سفارشمان را به مادر پهلو شکسته بکن❤️.
#شهید_محمدرضا_تورجی_زاده 🌹
#انسان_شناسی ۳۲
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
➕تو بایـــد خیـــلی زنده باشی!
خیـــلی زندگی کنی!
✖️این زندگی نیست که تو داری!
معنیِ واژهی زندگی برای یک انسان، با معنیِ این واژه برای سایر مخلوقات، متفاوته!
←حالا یک سؤال؛
همین الآن ...
زندگی ما، با گیاهان و حیوانات، چه فرقهایی داره؟
چه فرقهایی باید داشته باشه ؛ که نداره؟
@Ostad_Shojae