eitaa logo
حکمش چیه؟
98.2هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
لمس ضميرهايى که به ذات بارى تعالى بر مى گردند مثل ضمير جمله «بسمه تعالى» چه حکمى دارد؟ مقلد مقام معظم هستم. ج. ضمير حکم لفظ جلاله را ندارد ⚜ @Ahkaam
بازى با وسايل سرگرمى از جمله پاسور چه حکمى دارد؟ و آيا بازى با آن ها براى سرگرمى و بدون شرط بندى جايز است؟ مقلد مقام هستم. ج. بازى با چيزى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى شود، مطلقاً حرام است هرچند براى سرگرمى و بدون شرط بندى باشد. ⚜ @Ahkaam
(ع): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه راهم که باقی گذارد ره توشه او به سوی آتش جهنم است. ⚜ @Ahkaam
خوندن قرآن به صورت خوابیده، مشکلی نداره؟ ✅پاسخ احترام قرآن لازم است و در آداب قرآن گفته‏ اند با طهارت و رو به قبله و با ادب و با آرامش و تفكر در معانى آن قرائت شود. البته در موقع خواب خواندن قرآن از حفظ در حال خوابیده اشكال ندارد. ⚜ @Ahkaam
آیا خرید و فروش سهام شرکتی که بخش کوچکی از درآمد آن ربوی است، حلال می‌باشد؟ پاسخ چنانچه شرکت مذکور دارای فعالیتهای اقتصادی و معاملات حلال و حرام بوده و سهام هر کدام قابل جداسازی باشد، شراکت و خرید سهام در بخش حلال آن جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از این جهت منعی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار که ربوی است، جایز نیست و اگر جدا سازی نمی‌شود کرد، از کل آن باید پرهیز کرد. ⚜ @Ahkaam
آیا خرید و فروش سهام شرکتی که بخش کوچکی از درآمد آن ربوی است، حلال می‌باشد؟ پاسخ چنانچه شرکت مذکور دارای فعالیتهای اقتصادی و معاملات حلال و حرام بوده و سهام هر کدام قابل جداسازی باشد، شراکت و خرید سهام در بخش حلال آن جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از این جهت منعی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار که ربوی است، جایز نیست و اگر جدا سازی نمی‌شود کرد، از کل آن باید پرهیز کرد. ⚜ @Ahkaam
🌳 شوهرم در زمان ازدواج کتباً مرا در نصف اموالش شریک کرد. حالا که من شریک نصف اموالش هستم، آیا دیگر نیازی به اجازه او در خرج کردن ندارم و به هر کس بخواهم می‌توانم بدون اجازه او پول بدهم؟ 🌹پاسخ 1. این نوع شراکت تنها در اموالی صحیح است که در زمان ازدواج وجود داشته، نه اموالی که در آینده حاصل خواهد شد. 2. اگر در این شراکت، سهم هر شریک (به صورت مصداقی) مشخص نشده باشد، مالکیت هر یک از شرکا به صورت مشاع است و در مالکیت مشاع، استفاده شرکا در مال مشترک، باید با رضایت یکدیگر باشد. 3. هر چند زن اختیار دارد که از اموال خود در هر کجا که خواست استفاده نمایند، ولی در برخی موارد؛ مانند صدقه و نذر، باید با موافقت شوهر اقدام نماید. در هر حال، زن و شوهر دارای زندگی مشترک بوده و جهت همدلی بیشتر، مناسب است در این‌گونه امور با آگاهی یکدیگر عمل نمایند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): حتی در فرض سؤال هم اجازه لازم است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): تصرف یکی از شرکا در ملک مشاع، بدون رضایت دیگری جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مجرد گفتن شراکت، دیگری را شریک نمی‌کند و برای دیگری مجوز استفاده درست نمی‌کند مگر آنکه به وسیله عقد مانند هبه مشاع و یا چیز دیگری نظیر اختلاط دو جنس محقق شود. ⚜ @Ahkaam
شرکت بر دو قسمت تقسیم می‌شود: شرکت املاک و شرکت عقود. لطفاً در مورد آن توضیح دهید؟ انواع شرکت عقود را با مثال بیان کنید؟ پاسخ «شرکت» در لغت به معنای مخلوط کردن یکی از دو مال با دیگری است. و در اصطلاح فقهی به صورت کلی عبارت است از: «اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه». شرکت به اعتبارات گوناگون به انواع مختلف تقسیم می‌شود که به اعتباری شرکت بر دو قسم است: 1. شرکت ملکیه و حکمیه: شرکت ملکیه آن است که یک چیز بین دو نفر یا بیشتر مشترک باشد؛ یعنی مختص به این دو نفر باشد به یکی از اسباب ملکیت. 2. شرکت عقدیه: شرکت عقدیه آن است که دو نفر یا بیشتر با یکدیگر به سبب عقد شرکت ایجاد شرکت می‌کنند که با انشای عقد، شرکت محقق و ایجاد می‌شود. شرکت عقدیه بر چهار قسم است: 1. شرکت عنان، 2. شرکت ابدان، 3. شرکت مفاوضه، 4. شرکت وجوه. تعریف و مثال هر کدام در پاسخ تفصیلی ذکر شده است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/id23843@Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود . ⚜ @Ahkaam
اگر کسی برای مصرف خاصی، پولی به ما بخشید، آیا می‌توان آن‌را در جهتی دیگر مصرف کرد؟ پاسخ بیشتر مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر فرد، جهت مصرفی خاص، هدیه‌ای دریافت کند، نمی‌تواند از آن، در جایی دیگر استفاده کند و در صورت عمل نکردن به آن، فردی که هدیه داده، می‌تواند هدیه خود را طلب کند. ولی برخی از فقها عمل به چنین شرطی را لازم نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر برای خصوص صَرف در آن مصرف داده، صرف آن در جهت دیگر جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر شرط کرده باشد و قبول کرده باشید نمی‌توانید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کیفیت بخشش مقید باشد، تغییر مصرف آن حرام است و در صورت صرف در جهت دیگر، واهب حق دارد هبه را فسخ کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید طبق شرط مذکور عمل شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر ضمن بخشیدن شرط کند که در جهت خاصی مصرف شود، شرط مذکور لازم الاجرا نیست هر چند عمل به آن بهتر است. ⚜ @Ahkaam
🌺بنده به شخصی رشوه دادم تا برایم شغلی پیدا کند. این کار انجام شد و من اکنون مشغول کارم. آیا این کار حرام است و با این که شغل جایگزین ندارم باید آن را ترک کنم؟ ☘️☘️پاسخ 1. پرداخت رشوه جایز نیست ولی برخی از فقها در این‌باره می‌گویند: اگر شخص برای رسیدن به حق واقعی خود، مجبور باشد وجهی بپردازد، پرداخت این وجه برای او بلا مانع است. 2. اگر این فرد، شایستگی قانونی و تخصص لازم برای آن کار را داشته و حق فرد دیگری در این امر تضییع نشده است، باقی ماندن در این شغل اشکال ندارد و حقوق دریافتى حرام نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در هر صورت پرداخت رشوه جایز نیست ولی اگر تخصص و مهارت لازم را براى کارى که براى آن استخدام شده‌اید دارید و مقرّرات استخدام رعایت شده است و مطابق مقررات و بر اساس توانایى در انجام وظایف محوله، حقوق می‌دهند، حقوق دریافتى حرام نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): رشوه حرام است و باید توبه کنید و در مورد سوال نیز لازم است مطابق قوانین عمل شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه وظایفی که اداره از شما خواسته را بتوانید انجام دهید حقوقتان حلال خواهد بود اما سعی نمایید مرتکب خلاف شرع نشوید. ⚜ @Ahkaam
🌺🌺پدرم زمینی را به همسر اولش هبه کرد و پس از فوت او این زمین را به نام من سند زد که از همسر دوم ایشان می باشم. آیا این عمل مشکل شرعی دارد؟ ☘️☘️پاسخ هر چند هبه یک عقد جائز است؛ یعنی هر یک از طرفین می‌توانند آن را به هم بزنند، اما در چند مورد این عقد لازم می‌شود و واهب(کسی که هدیه کرده) نمی‌تواند آن را به هم بزند و عین موهوبه(آنچه که بخشیده شده) را پس بگیرد. که یکی از آن موارد آن است که واهب بعد از تحویل عین موهوبه، از دنیا برود یا موهوب له(کسی که به او هدیه شده) بعد از تحویل گرفتن فوت کند. بنابراین در صورتیکه همسر اول در زمان حیاتش زمین را تحویل نگرفته باشد و تسلطی نسبت به آن نداشته است، با فوت او هبۀ اول باطل می شود. ولی در صورتیکه در زمان حیات، تحویل گرفته باشد، زمین به ورثۀ همسر اول منتقل می شود.: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر واقعا هبه کرده بود و هبه شرعی نیز تحقق پیدا کرده است، و پس از فوت او، به شما هبه کرده است، هبه دوم باطل است و ملک همسر اول است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر زمین را نه به نام همسرش کرده ونه به او تحویل داده است از ملک او خارج نشده وتملیک به شما صحیح است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که تحویل ایشان نداده باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتیکه موهوب له (همسر اول) در زمان حیاتش زمین را قبض نکرده باشد، با موت ایشان هبۀ اول باطل میشود. ولی در صورتیکه در زمان حیات قبض کرده باشد و واهب از هبه در آن زمان رجوع نکرده باشد، زمین به ورثۀ موهوب له (همسر اول) منتقل میشود. ⚜ @Ahkaam