☑️سوال
آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟
ـــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست.
بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است.
از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر مردی دو دانگ یک آپارتمان را به نام همسرش کرده و الان امکان ادامه رندگی مشترک وجود نداشته باشد، و زن مطالبه مهر خود را نموده باشد، آیا مرد می تواند ارزش دو دانگ آپارتمان فوق را از ارزش مهریه زن کسر کرده و الباقی را به زن بپردازد؟ با توجه به احکام هبه لطفاٌ راهنمائی فرمائیـد. توضیح: زن از محارم نسبی مرد نمی باشد. و چیزی هم بعنوان معوض دریافت ننموده و در مورد هبه هم هیچ تغییری ایجاد نشده است.
☘️پاسخ
هبه در لغت به معنای بخشیدن و دادن چیزی به کسی بدون عوض است. و در اصطلاح؛ یعنی واهب آن چیزی را که ملک خودش است رایگان و بلاعوض به دیگری انتقال بدهد که به آن عطیّه و نحله نیز می گویند.
اگر مال هبه شده را به عنوان عاریه به همسرتان داده اید تا از آنها استفاده کند و یا آنها را به او بخشیده اید و عین آنها نزد همسرتان به همان صورت موجود است و آن زن هم از ارحام شما نمی باشد، می توانید آن هبه را فسخ نموده و اموال هبه شده را پس بگیرید و در نتیجه جایز است در آن تصرف نمائید. اما اگر همسرتان از ارحام بوده و یا هبه معوضه بوده هبه صحیح و نافذ است.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa3989
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر کسی زمینی داشته باشد و برای سند زدن آن نیازمند وکیل باشد و وکیل بنا بر سختی کار مجبور به رشوه دادن به مسئولین است اگر سند صادر شود پول فروش این زمین چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
گرفتن، پرداختن و واسطه رشوه قرار گرفتن، به هر شکل و به هر کس حرام است، چه برای احقاق حق باشد، یا برای ابطال باطل و چه برای احقاق باطل باشد یا برای ابطال حق، و چه برای اصل کار باشد، یا برای تسریع در آن و چه مستلزم تضییع حقوق دیگران باشد یا مستلزم آن نباشد، بدون واسطه یا با واسطه. مگر این که احقاق حق به گونه ای باشد که راه بدست آوردن آن و از بین نرفتنش منحصر به این باشد که رشوه بدهند.
بنابراین رشوه دادن وکیل با این هدف که از سختی کار سند زدن بکاهد حرام است، اما سندی که از این راه به دست آمده صحیح بوده و با رشوه دادن باطل نمی گردد.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2663
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا می توان از کسی که نماز نمی خواند یا قرض مردم را نمی دهد هدیه گرفت؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج 1 و 2: اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): مانعی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸بنده برنامهنویس کامپیوتر هستم. به تازگی سفارش برنامهای را دریافت کردهام که کاربرد آن در پیشبینی بازیهای ورزشی (فوتبال) است. روند این پیشبینیها بدین گونه است که مخاطبین نتایج بازیها را پیشبینی و امتیازدهی میکنند و مبلغی را به نسبت امتیازی که دادهاند به مسئول میدهند و اگر پیشبینی درست بود جایزه نهایی را دریافت میکنند. حال سؤالم این است: 1. حکم شرکت در این پیش بینی و دریافت جایزه چیست؟ 2. اگر اشکال دارد، حکم پولی که بنده در قبال نوشتن برنامه و تولید نرم افزار میگیرم، چیست؟
☘️پاسخ
1. اگر جایزه، از مبلغ دریافتی از سایر شرکتکنندگان - که بازنده محسوب میشوند - تهیه میشود، این مسابقه، نوعی قمار بوده و شرکت در آن جایز نیست.
2. اگر این نرم افزار هیچ منفعت و کارکرد حلالی نداشته باشد، طراحی، برنامهنویسی و تولید آن حرام است و دریافت اجرت بر این کار نیز جایز نبوده و فرد، مالک اجرت دریافتی نمیگردد و باید آن را برگرداند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): 1. اگر مالی از شرکت کنندۀ بازنده به شرکت کنندۀ برنده داده میشود، حرام است.
2. اگر کار شما همکاری با گناه محسوب نشود، اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. بطور کلی شرکت در پیشبینی مسابقات، جایز نبوده و گرفتن جوایز در این مسابقات هم جایز نیست .
2. چنانچه برنامه مذکور را برای استفاده در خصوص موردِ حرام درست نمایید گرفتن اجرت آن حرام است و اگر استفاده حلال هم داشته باشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شرکت در مسابقه پیشبینی نتایج فوتبال جایز نیست و برنامهنویسی برای چنین مسابقهای نیز جایز نمیباشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا میشود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک میزنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم میشود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی میکنند و به افرادی جایزه میدهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟
☘️پاسخ
برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزهٔ برندهی قرعهکشی، از مبلغ پرداختی شرکتکنندگانی که برنده نشدهاند پرداخت میشود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکتکنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند.
در هر حال، با توجه به رضایت شرکتکنندگان، فرد برنده میتواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرطبندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمیگیرند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸برخی بازیهای اینترنتی وجود دارند که در آن دو نفر شرطبندی میکنند، البته این شرطبندی از نوع پول واقعی نیست بلکه در آن بازی، هر کسی حسابی دارد که در آن حساب، مقداری سکه هست و ارزش خارجی ندارد. حکم این بازی چیست؟
☘️پاسخ
اگر آنچه که بر سر آن شرطبندی میشود در بین عرف دارای ارزش مالی نباشد، این بازی اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اعتباری که برنده به دست میآورد قابل خرید و فروش باشد (و لو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش امتیاز آن هم جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مال واقعی شرط بسته نشود قمار نیست، ولی احتیاط مستحب ترک بازی با شرط مذکور است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ارزش مالی نداشته باشد، اشکالی ندارد، ولی بهتر است از این گونه شرطبندیها اجتناب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸نگاه کردن به آلات قمار چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
در برخی روایات، نگاه به بازی شطرنج که از آلات قمار بوده، شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است، به همین دلیل، موضوع نگاه کردن به آلات قمار و حکم آن، بین فقها مورد گفتگو قرار گرفته است.
در همین راستا برخی از فقها احتیاط را در آن میدانند که به آلات قمار (هنگام استفاده و بازی با آنها) نگاه نشود، ولی برخی معتقدند تنها اگر حضور در مجلس قمار و نگاه به وسایل آن به گونهای باشد که موجب تأیید رفتار قمارباز شود، نگاه به آنها جایز نیست.
البته بدیهی است، فقهایی که معتقدند بازی با شطرنج - چون عرفاً از آلت قمار خارج شده - جایز است، نگاه به این بازی نیز نباید از نظر آنان دارای مشکلی باشد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در آلات قمار نگاه به شطرنج بنابر احتیاط جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نگاه به مجلس قمار جایز نیست، ولی مجرد نظر به آلات قمار فی حد نفسه اشکال ندارد، اما در خصوص شطرنج معصوم علیه السلام از نظر به آن تقبیح فرمودند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است:
▫️1: اینکه بدن یا #لباس نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با #خون نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد.
▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد .
▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا #لباس_نجس نماز بخواند .
▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن #نماز بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر یک معتاد خانوادهاش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟
پاسخ
مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر اینکه - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد.
با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمیدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانوادهاش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد میرساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات میتوان به او کمک نمود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است.
⚜ @Ahkaam ⚜
«هرکس با هفتاد دختر در خانه زنا کند و هفتاد پیامبر را بکشد و هفتاد کتاب آسمانی را بسوزاند، گناهش کمتر است از کسی که یک روز نمازش را عمداً نخواند». آیا این حدیث صحیح است؟
پاسخ
ترک عمدی نماز از گناهان کبیره بوده و سبب خروج شخص از ذمهی خداوند و رسول او میشود. امام کاظم(ع) فرمود: عمرو بن عبید از امام صادق(ع) در مورد گناهان کبیره پرسید. امام(ع) نیز برخی از گناهان را برشمرد و فرمود: «ترک نماز از روی عمد یا ترک یکی از آن مواردی که خداوند واجب کرده است جزو گناهان کبیره است؛ زیرا که رسول خدا(ص) فرمود: «مَنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص»؛ هر کس نماز را عمدا ترک کند از ذمّه خدا و رسول و امانشان بیزاری جسته است.
بر اساس برخی از روایات معتبر گناه کسی که نماز را عمدا ترک کند، میتواند از زنا هم بالاتر باشد:
مسعدة بن صدقه میگوید وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که چرا به انسان زناکار کافر گفته نمیشود، ولی ترک کننده نماز کافر است؟ فرمود: زیرا انسان زناکار و امثال او به دلیل شهوتی که بر آنها غالب شده، مبادرت به این گناه میکنند، ولی ترک کننده نماز فقط به جهت خوار شمردن این عبادت الهی آنرا ترک کرده است.
اما روایت مبالغه آمیز دیگری در این زمینه وجود دارد که سند آن به امامی نرسیده، بلکه مرفوعه و ضعیف السند بوده؛ و از اینرو نمیتوان به آن اعتماد و استناد کرد:
«مَنْ أَحْرَقَ سَبْعِینَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ سَبْعِینَ مَلَکاً مُقَرَّباً وَ زَنَی بِسَبْعِینَ بِکراً کانَ أَقْرَبَ إِلَی النَّجَاةِ مِمَّنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً؛ کسی که هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد مَلَک مقرب را به قتل برساند و با هفتاد(زن) باکره زنا کند، از کسی که عمدا نماز را ترک نماید، به نجات خدا نزدیکتر است.
این روایت از لحاظ محتوا نیز دچار مشکل است؛ زیرا:
الف) کشتن فرشتگان مقرب توسط انسان امکانپذیر نیست.
ب) همانگونه که در یکی از روایات بالا دیدیم، علت بالاتر بودن گناه ترک نماز از گناه زنا، اینگونه عنوان شد که تارک نماز بیش از زناکار، دین و دستورات الهی را خوار کرده است. و بدیهی است فردی که هفتاد قرآن را آتش زده و احیانا هفتاد فرشته مقرب را به قتل رسانده باشد، نسبت به فرد تارک الصلاه بیشتر در صدد خوارکردن و توهین به دین برآمده است، پس طبیعتا گناه او نیز بیشتر خواهد بود، اگرچه این بیشتر بودن گناه، از بزرگی گناه ترککردن نماز نمیکاهد.
⚜ @Ahkaam ⚜