🌸بر حسب عادت، نمازگزار باید بعد از بول کردن استبراء نماید. در عورت من زخمی وجود دارد که هنگام استبراء بر اثر فشار از آن خون جاری شده و با آبی که برای تطهیر استفاده میکنم مخلوط میشود و باعث نجاست بدن و لباسم میگردد. اگر استبراء نکنم احتمال دارد زخم زودتر بهبود یابد ولی با استبراء و فشاری که بر آن وارد میشود زخم باقی خواهد ماند و خوب شدن آن سه ماه طول خواهد کشید. خواهش میکنم بیان فرمایید که عمل استبراء را انجام بدهم یا خیر؟
🌳ج: استبراء واجب نيست. و اگر موجب ضرر شود جايز هم نخواهد بود. البته اگر استبراء نشود و بعد از بول کردن رطوبت مشتبه خارج شود، حکم بول را دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸عشایر بهخصوص در ایام کوچ کردن، آب کافی برای تطهیر در اختیار ندارند، آیا چوب و سنگریزه برای تطهیر مخرج بول کفایت میکند؟ آیا آنان میتوانند با این حال نماز بخوانند؟
🌳ج: مخرج بول جز با آب پاک نمىشود. ولى نماز کسى که توانايى تطهير بدن خود با آب را ندارد، صحيح است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸شخصی وضو گرفته و در نماز متوجه میشود اکلیل بر صورتش میباشد حکم نمازش چیست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نماز چیست؟ چون قبلش آرایش کرده بوده؟
🌳ج) اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقی بین قبل از نماز و بعد از نماز نیست و در هر صورت باید مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸کسی که موی مصنوعی گذاشته است، آیا برای وضو مسح بر موی مصنوعی جایز است؟ وظیفه او نسبت به غسل چیست؟
🌳ج) موی مصنوعی اگر به صورت کلاه گیس باشد، واجب است برای مسح برداشته شود، ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سرکاشته شده باشد و مانع رسیدن رطوبت مسح بر کف سر یا بُن موهای واقعی شخص باشد و برداشتن آن باعث عسر و حرج باشد، مسح روی آن کافی است، حکم غسل نیز همین است.
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_شرعی
🤔❓اگر از طرف اشخاصى كه اهل پرداخت وجوه شرعيه نيستند، لباسى برايمان هديه آورده باشند، مىتوان با آن لباس نماز خواند؟
✍️ 🌺 همه مراجع (به جز خامنهاي، سيستاني و تبريزي): اگر شک دارد به آن لباسها خمس تعلق گرفته، مىتوان آن را بپوشد و با آن نماز بخواند و اگر يقين دارد به آنها خمس تعلق گرفته بايد خمس آن را بدهد و بعد در آنها تصرف کند.
✍️ 🌺 آية الله سيستاني: اگر شک دارد به آن لباسها خمس تعلق گرفته، مىتوان آن را بپوشد و با آن نماز بخواند و اگر يقين دارد به آنها خمس تعلق گرفته در صورتي که گيرنده مسلمان اثنا عشرى باشد، مىتواند در آن تصرف نمايد و با آن نماز بخواند و لازم نيست گيرنده خمس آن را بدهد.
✍️ 🌺 آيات عظام خامنهاي و تبريزي: اگر شک دارد به آن لباسها خمس تعلق گرفته، مىتوان آن را بپوشد و با آن لباسها نماز بخواند، و اگر يقين هم داشته باشد كه خمس آنها را نداده مىتواند در آنها تصرف نمايد و با آن لباسها نماز بخواند، و خمس آن به عهده خود بخشنده است، و لازم نيست گيرنده خمس آنها را بدهد.
📚📜 توضیح المسائل مراجع، م 1763و1795؛ دفتر خامنهای
⚜ @Ahkaam ⚜