🌘 ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان
🔻امام صادق عليهالسلام:
مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ
❇️ هركس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پیدرپى را برايش محسُوب میكند.
📚 وسائل الشيعه، ج 7، ص 375، ح 22
⚜️ @Ahkaam ⚜️
سؤال: حجاب مرد را در برخورد با زن نامحرم بیان فرمایید؟ یا مردان در مقابل زنان چه مقدار از بدن خود را باید بپوشانند؟
✅ پاسخ:
مردان مى توانند سر و گردن و مقدارى از پاها و دستها و سینه را در مقابل نامحرم نپوشانند، ولى بقیّه بدن را باید بپوشانند.
بنابراین نگاه زن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار، اگر به قصد لذّت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
سوال: معاشرت و رفت و آمد با شخص بی نماز
🔷 پاسخ: 👇
استفاده از اموال و معاشرت با کسی که نماز نمی خواند، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد. اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر (با وجود شرایط)، باید رفت و آمد با او را ترک کنید.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟
📝پاسخ
- آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفهای ندارید.
- آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید.
- آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود.
- آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است.
- آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله
⚜️ @Ahkaam ⚜️
﷽؛
🏷 فضلت را کامل کن...
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «در هنگامى كه قدرت دارى، باگذشت باش، و در گاهِ تنگ دستى ات بخشنده، و در وقت نيازمندىات، ايثارگر باش تا فضل تو كامل گردد».
🔹 «كُن عَفُوّا في قُدرَتِكَ، جَوادا في عُسرَتِكَ، مُؤثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ يَكمُل لَكَ الفَضلُ».
📚 غرر الحكم : ح ٧١٧٩
⚜️ @Ahkaam ⚜️
سؤال:
آيا براي كفّارة روزه مي توان غير از مواردي كه در توضيح المسائل ذكر شده (گندم، جو...) خوراكي ديگري كه عنوان طعام داشته باشد مانند لوبيا، گوشت و غيره پرداخت نمود؟
پاسخ:
امام خمینی (رحمت الله علیه) :
در تحویل دادن و تسلیم، هرچه آن را طعام می نامند و برای غالب مردم غذا باشد از پختنی ها و انواع و اقسام غذاهایی که درست می کنند، و از نان، هر جنسی که بین آنها متعارف است که با آن نان می پزند از گندم یا جو یا ذرت یا ارزن و...، کافی است؛ چه خام باشد و چه پخته شده باشد.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):
خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد و مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان، و ماکارونی منعي ندارد؛ ولي خوراكي هايي مانند گوشت كفايت نمي كند.
آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) :
هرچه مصداق طعام باشد، كفايت مي كند.
آیت الله تبريزي (رحمت الله علیه):
هرچه به آن طعام گفته شود كفايت مي كند، چه نان و چه غير نان، ولي احتياط در ترك گوشت خام است؛ و اگر مي خواهد از نان بدهد بايد به اندازه اي بدهد كه مقدار گندم آن يك مدّ (750 گرم) باشد.
آیت الله سيستاني (دام ظله العالی) :
بايد براى هر روز ٧٥٠ گرم غذا مانند نان يا برنج يا ماكارونى يا آرد يا عدس و امثال آن بخريد وبه يك فقير بدهيد. و پرداخت لوبیا، گوشت و... که در سوال ذکر نموده اید هم جایز است.
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله العالی) :
دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد مجزی است؛ لذا میتوان آش یا نان و پنیرو سبزی یا ماکارونی یا برنج؛ ولو خام یا... پرداخت کرد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.
شایان ذکر است به هر فقیر باید یک مد طعام داده شود که یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود.
آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالی) :
لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب ميشود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد.
آیت الله فاضل لنكراني (رحمت الله علیه):
بلي. اما بايد،750 گرم لوبيا، گوشت يا... پرداخت كرد. ولي بهتر است گندم يا برنج داده شود.
آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالی) :
جايز نيست و در حال حاضر كه جو خوراك عمومي نيست اشكال دارد.
همچنان گوشت به تنهايي اشكال دارد.
آیت الله نوري همداني (دام ظله العالی) :
بلي هر خوراكي معمول را به قيمت گندم يا جو ميتوان حساب كرد و ادا كرد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️