فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام روزه(روزه خوف ضرر)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#احادیث_مهدوی
🔴 تاثیر استغفار کردن برای دیگران
▪️ #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمودند:
یَابْنَ الْمَهْزِیارِ! لَوْلاَ اسْتِغْفارُ بَعْضِکُمْ لِبَعْض، لَهَلَکَ مَنْ عَلَیْها، إلاّ خَواصَّ الشّیعَهِ الَّتى تَشْبَهُ أقْوالُهُمْ أفْعالَهُمْ؛
اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضى شماها براى همدیگر نبود، هرکس روى زمین بود هلاک مى گردید، مگر آن شیعیان خاصّى که گفتارشان با کردارشان یکى است.
📚 مستدرک ج ۵، ص ۲۴۷، ح ۵۷۹۵
#احادیث_مهدوی
#دستورات_ماثور
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافی روزه یوم الشک-احکام شرعی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام روزه(وظیفه بیمار)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌙🌙ثابت شدن اول ماه
مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیتپذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد.
مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزهداری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راههای دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست.
مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد:
1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند.
2. از راه تواتر ثابت شود، به گونهای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطعآور باشد.
3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونهای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیهفروشیها و کافهها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علمآور است و شیاع علمآور، حجیت دارد.
4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود.
5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیدهاند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است.
6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقینآور هم نباشند، به حکم شرع حجّتاند.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از ایتایار
🎉یک پیشنهاد رد نشدنی🎉
شرکت در دوره #فن_بیان و سخنوری بدون پرداخت اولیه
در این دوره شرکت کنید و در پایان دوره، در صورتی که از محتوای دوره رضایت داشتید هزینه دوره رو پرداخت کنید😉
..........🗣..........
ثبت نام و اطلاعات بیشتر
در کانال [🍃رویش نو🍃] ↙️
📥 http://eitaa.com/joinchat/3207462942C82ced3bfff
.........🗣..........
مدرس: علیرضا قهرمان نیا
←با سابقه همکاری با برخی نامزدهای انتخاباتی و دانشگاه فرهنگیان →
🌙🌙ثابت شدن اول ماه
مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیتپذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد.
مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزهداری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راههای دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست.
مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد:
1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند.
2. از راه تواتر ثابت شود، به گونهای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطعآور باشد.
3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونهای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیهفروشیها و کافهها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علمآور است و شیاع علمآور، حجیت دارد.
4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود.
5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیدهاند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است.
6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقینآور هم نباشند، به حکم شرع حجّتاند.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهت ترک خوردن گوشت تا چهل روز
در حدیث حسن از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که:
گوشت خوردن، در بدن گوشت می رویاند، و کسی که چهل روز گوشت نخورد، کج خُلق می شود و هرکه کج خُلق شود اذان در گوشش بگویید.
و فرمود: هرکه چهل روز بگذرد و گوشت نخورد توکل بر خدا کند و قرض کند و بخورد که قرضش ادا می شود.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب سوم
#آداب_غذا_خوردن
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
⚜️ @Ahkaam ⚜️
☑️ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود
🔸براساس گزارش گروههای رصدی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه رؤیت نشد. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و چهارشنبه ۲۵فروردین۱۴۰۰ اولین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم تزریق سرم (تقویتی یا دارویی) برای روزه دار چیست؟
پاسخ:
آیت الله خامنهای: بنابر احتیاط واجب از انواع سرم خودداری نماید.
آیت الله مکارم: جایز نیست.
آیت الله سیستانی: استفاده از سرم اشکالی ندارد.
—-
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، ج ۱، م ۱۵۷۶؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س ۷۶۷
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام - نیت روزه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب دراز کشیدن بعد از خوردن طعام
در حدیث معتبر از امام رضا سلام الله علیه منقول است که:
هرگاه چیزی خوردی بر پشت بخواب و پای راست را بر روی پای چپ قرار بده.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب سوم
#آداب_غذا_خوردن
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
⚜️ @Ahkaam ⚜️