eitaa logo
حکمش چیه؟
99.7هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دست گذاشتن بر روی زانو در حال : ✅پاسخ: 🔺مشهور مراجع: دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست وهمین که نمازگزار به اندازه رکوع خم شود کافی است . 🔺آیات عظام مکارم، سبحانی، رهبری : بنابراحتیاط واجب نمازگزار باید در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 1023 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 حکم وضو با اثر چسب زخم 💠 سوال: مدام سرُم و آمپول می زنم و اثر چسب زخم روی دستم هیچ وقت کاملا پاک نمی شود و برطرف کردن آن مشقت زیادی دارد. آیا برای وضو اشکالی پیش می آید؟ پ✍🏻 پاسخ : اگر پاک کردن خیلی سخت باشد، هنگام وضو روی همان چسب به عنوان «جبیره» وضو بگیرید. [1] ✅ آیت الله بهجت: باید به دستور جبیره عمل کنید و احتیاط مستحب است که هم تیمم و هم وضوی جبیره ای را انجام دهید. [2] ✅ آیت الله سیستانی: وظیفه شما تیمم است؛ مگر آن که چسب در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع کنید (یعنی هر دو را انجام دهید). [3] ✅ آیت الله صافی: باید به دستور جبیره عمل کنید و بنابر احتیاط واجب اگر چسب هیچ قسمتی از اعضای تیمم را فرانگرفته یا تنها بعضی از محل تیمم را گرفته، تیمم هم بنمایید. [4] ---------------- 🔺 پی نوشت: [1]. امام، توضیح المسائل، م 338؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 333؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجبائر، م 14 و استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 69 و ج3، س 141 و استفتا. [2]. بهجت، توضیح المسائل، م 342 و وسیله النجاه، م 169. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 337 و المسائل المنتخبه، الجبائر، م 132 و منهاج الصالحین، ج1، م 104. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 344. >>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 158 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌حکم جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی ✅ پاسخ: 🔺مشهور مراجع: جابجا گفتن رکوع و سجده به طورعمدی اشکالی ندارد.( گزار می تواند هر ذکری را که به اندازه سه سبحان الله باشد در و بگوید). 🔺آیات عظام گلپايگاني زنجاني مكارم سبحانی: جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1028 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
✅پرسش: حکم گوش‌دادن به حرام و نحوه‌ی تشخیص آن‌را بیان کنید؟ و حکم موسیقی‌هایی که از رسانه‌ها پخش می‌شود چیست؟ 👇👇👇
✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ‌یک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادله‌ای که در جای خود آمده است، همه‌ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می‌دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژه‌ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفته‌اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش‌گذرانی باشد). 🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده‌اند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می‌شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می‌آید و او را از حد اعتدال خارج می‌کند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می‌دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می‌دانند. 🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همه‌ی مراجع گفته‌اند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد. 🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگ‌هایی پخش می‌شود که به نظر می‌رسد مناسب با مجالس لهو و خوش‌گذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا می‌توانیم آنان را از گوش‌دادن به آن منع کنیم؟، فرموده‌اند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند. 🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، درباره‌ی انجام دهنده‌ی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در این‌جا ساقط می‌شود. 🔹 نتیجه آن‌که ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوش‌دادن به آن نمی‌شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 نیت فرادا کردن در بین نماز : 👈آیات عظام امام ،رهبری ، اراکی ، فاضل ، نوری ، بهجت ، زنجاني ، مظاهری : مأموم در بين نماز جماعت مي تواند نيّت فرادي كند. 👈 آیات عظام وحید ، گلپايگاني، صافي: احتياط واجب آن است كه مأموم در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادي نكند. 👈آیات عظام خوئي، تبريزي: اگر مأموم قبل از شروع نماز قصد فرادا کردن نماز را داشته است، بنابراحتیاط واجب فرادا کردن جایز نیست. 👈آیت الله سيستاني: اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، بنابراحتیاط واجب جماعتش باطل است ولي نمازش صحيح است . 👈 آیات عظام مكارم ، سبحانی: مأموم در بین نماز جماعت بدون عذر نمی تواند نیت فرادی کند خواه از اول قصد داشته باشد یا نه. 📚 توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1423 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 به امام جماعت نا شناس: ✅همه مراجع: دانستن اسم امام جماعت و دیدن صورت وی لازم نیست و همین که امام معین و عدالت او و صحت قرائتش و... محرز باشد کافی است؛ پس اگر بگوید اقتدا می کنم به امام حاضر ، نمازش صحیح است. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1460 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
002.mp3
1.5M
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر 🌴 بخش دوم ⭕️ دعوای زن و شوهر 🔴 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 امام صادق علیه السلام: مهدی (عج) بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارهای ایشان راه می رود، و روی فرش‌های آنان قدم میگذارد.. ولی او را نمی شناسند…😔 📚 بحار؛52:154 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش ارکان نماز چيست؟ 📿 پاسخ بعضی از واجبات نماز ركن است، يعنی اگر انسان آنها را بجا نياورد يا در نماز اضافه كند، عمدا باشد يا اشتباها، نماز باطل می شود. و بعضی ديگر ركن نيست، يعنی اگر عمدا كم يا زياد شود، نماز باطل می شود. و چنانچه اشتباها كم يا زياد گردد، نماز باطل نمی شود. و ركن پنج چيز است: اول: نيت. دوم: تكبيرة الاحرام. سوم: قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام، و قيام متصل به ركوع يعنی ايستادن پيش از ركوع. چهارم: ركوع. پنجم: دو سجده. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌سوال: اگه ما در راه برگشت از سفر باشیم و اول وقت‌مون توی راه و شکسته باشه، آیا باید صبر کنیم به منزل برسیم و کامل بخونیم؟ یا باید شکسته بخونیم و دوباره در منزل کامل بخونیم؟ یا همین یه‌باری که شکسته می‌خونیم، کافیه؟ ✅ پاسخ شما در اینجا مختار هستین؛ برای همین می‌تونین صبر کنین تا برسین خونه و بخونین یا توی سفر بخونین. ♻️اگرچه _وقت بخونین، هرچند شکسته، فضیلت داره. ⭕️نکته: اگه شکسته بخونین، وقتی به وطن برسین، نیاز به خوندن مجدد نماز و همون ⚜️ @Ahkaam ⚜️